Reklama

Wojna na Ukrainie

Bombowce porażone w Morozowsku

Fot. mil.ru
Fot. mil.ru

W sieci pojawiły się wysokiej jakości fotografie satelitarne rosyjskiej bazy w Morozowsku. Można dzięki nim dokładniej oszacować rosyjskie straty.

Baza w Morozowsku to miejsce skąd na co dzień operował 559. pułk lotnictwa bombowego z trzema eskadrami bombowców frontowych Su-34, a obecnie wykorzystywane jest także przez 277. pułk lotnictwa bombowego z dwiema eskadrami Su-34 i jedną Su-24. Jest to więc obecnie główna baza, z której startują rosyjskie bombowce wyposażone w bomby szybujące FAB o różnych wagomiarach z nakładkami UMPK umożliwiającymi szybowanie i precyzyjne uderzenie w cele. Jest to dzisiaj najgroźniejsza broń wykorzystywana przez rosyjskie lotnictwo.

Reklama

Z wcześniejszych fotografii satelitarnych można było wywnioskować, że całkowicie uległy zniszczeniu magazyny amunicji lotniczej, które zostały dosłownie zrównane z ziemią. Uszkodzonych zostało też wiele innych budynków bazy (cztery budynki techniczne i dwa hangary), co kamera z satelity zauważyła w postaci podziurawionych dachów. Spalone zostały także olbrzymie połacie terenów zielonych wokół powierzchni postojowych i zabudowań lotniska. Zdaniem raportów ukraińskich powodem było zajęcie się ogniem roślinności po wtórnych eksplozjach w bazie, a zapewne także po wybuchach niektórych dronów.

Miejsca z płytami postojowymi i schronieniami na pierwszych pokazanych zdjęciach pozostawały jednak pod chmurami, które akurat znajdowały się tam w trakcie robienia zdjęć. Teraz pojawiły się fotografie lepszej rozdzielczości i bez chmur. Widać na nich, że jeden z bombowców Su-34 został doszczętnie zniszczony i wypalony. Istnieje też duże prawdopodobieństwo, że dwie kolejne maszyny zostały uszkodzone odłamkami. Dwa samoloty stoją bowiem na powierzchniach lotniskowych w pobliżu kraterów po wybuchach. Jedna z nich wydaje się nawet przechylona, tak jakby uszkodzono jej goleń podwozia.

Czytaj też

3 sierpnia w nocy baza w Morozowsku została zaatakowana prawdopodobnie 40 dronami samobójczymi dużego zasięgu. 18 z nich miało uderzyć w cele.

Reklama
Reklama
Reklama

Komentarze (10)

  1. user_1053912

    Teraz Su-25 czyli samolot niechciany przez lotników ale po Afganistanie zmieniono o nim opinię. Podstawowy to Su-25 od 2011 wprowadzano moderkę tego modelu pod oznaczeniem Su-25 sm dla ułatwienia rozpoznania na lewej burcie był opis typu i numer kolejny samolotu. Moderka w zakładach remontowych w Kubince Ostatnią moderką z 2014r tego płatowca to 25sm3 wyprodukowano a raczej przebudowano w zakładach remontowych w Kubince 16 sztuk.. Docelowo miało być 40 sztuk ale nie ma na to żadnych poszlak. O moderkach ukr czy białoruskich lub gruzińskich może przy innej okazji

  2. user_1053912

    Teraz o oznakowaniu modeli samolotów zacznę od Su-27 czyli powinno być Su-27c czyli po naszemu 27s czyli seryjny jeśli tojest wersja przechwytująca trzeba dopisać literę naszą ,,P,,czyli pieriechwaczik. Wersją tą ma kanał naprowadzania na cel czyli ziemia naprowadza samolot na cel. Su-27 cm czyli27sm to pierwsza moderka Su-27s a polegała ona na wyposażeniu radaru klasycznego Su-27s w tryb pracy po celach na ziemii robił to pilot manualnie. Su-27sm3 to moderka starego Su-27s i budową nowych egz na bazie niewykorzystanych kadłubów Su-27sk z zamówienia chińskiego w sumie seria niewielka 12 ,,nowych płatowców i kilka starych przerwano z powodu wprowadzenia Su-35s. Su-27sk czyli wersja dla lotnictwa Chin ludowych ale i dla Indonezji. Su-27m pierwsze oznaczenie przedprototypów Su-35.

  3. GB

    Wyszły kolejne filmiki z tego lotniska. Na nich widać spalony i zniszczony Su-34. Do tego zniszczone jakieś budynki. Baza chyba uszkodzona na długo.

    1. user_1053912

      Ten Su-34 to tzw trup czyli żródło części zamiennych i o ile dobrze widzę nie ma silników. Samolo stary programu 2008. Najnowszy w tym kamuflażu to 2013 styczeń. Kto decyduje, oficer techniczny pułku wyznacza samolot donor. Wtedy gdy są problemy z częściami zamiennymi. Na zachodzie nazywali je,,królowymi hangaru,, A że ruscy hangarów nie mają to stojanka.

    2. user_1053912

      Jest tak wslangu ruskich pilotów. Samolot żywy-czyli sprawny albo operacyjny, Półtrup czyli zepsuty w oczekiwaniu na części ,no i trup czyli bez nadziei na ożywienie. Myśmy za komuny inaczej stopniowali było chory,chorszy ,trup. Czyli ,,emeryci i renciści wy poprzyjcie Partię czynem i umrzyjcie przed terminem,,

    3. user_1053912

      Ten trup z lotniska to ten czerw 21 ze zdjęcia tytułowego.

  4. user_1053912

    Teraz numery taktyczne i zasady ogólne ,jeszcze od czasów sojuza nie używa się numerów taktycznych samolotów utraconychw wypadkach lub katastrofach. Druga zasada to kolor cyfr jednostki mają przydzielony kolor numerów taktycznych co nie znaczy że mogą mieć na swoim stanie samoloty z innym kolorem nr taktycznego-mogą i tak jest. Niejest mi znany faktposiadania przez samolot bojowy nru trzycyfrowego. W lotnictwie morskim tak ale dotyczy to tylko samolotów szkolno bojowych Su-27UB. Czyli 689 pułk w Kaliningradzie ma na stanie27 UB z nr taktycznymi 100,101,102,103. Z samolotów bojowych nie spotkałem się ztym faktem. Teraz o nr taktycznym,dlaczego ruscy retuszują nr taktyczne swoich samolotów. Bo po jego miejscu rozmieszczenia kształtu i wielkości można dojść do roku produkcji i jednostki w której służy cdn

  5. Tadeusz Żeleźny - analityk systemowy

    Cóż - gdyby uderzyli rojem przełamującym - tak z 200 sztuk - straty od opl byłyby niewiele większe - a całość bazy i samolotów na ziemi zniszczona. Tego właśnie nie rozumieją w MON i AU i stara gwardia zimnowojenna - zresztą gorliwie blokująca jak się da dronizację WP. Decyduje próg przełamania plot - zresztą to początek dronizacji - przyszłość to rój z wydzielona pierwszą falą ataku dronów EW/Wild Weasel. I proszę się nie ośmieszać żałosnymi mantrami o wrażliwości na zakłócenia dronów CYWILNYCH - gdy ja mówię o wojskowych. Za 10 mld dolarów czyli 40 mld złotych mielibyśmy NASZĄ flotę Gladiusów, HAASTA, FLARIS LAR z NASZEGO przemysłu z efektorami Pirat, Moskit, Warmate, Piorun - która by zmiażdżyła Rosję po Ural - mowie op poziomie nie tyle operacyjnym, ile strategicznym - a tak będziemy mieli latające symbole [Apache] poprzedniej ery - niezdolne do takich ataków nawet teoretycznie, a coraz bardziej marginalne nawet taktycznie.

    1. GB

      Nie byłyby większe. Zostały porażone magazyny z amunicją i paliwami. Przed atakiem to co mogło to odleciało, zostały tylko samoloty w z jakiegoś powodu nie mogące odlecieć (uszkodzone/remontowane itp.)

    2. Prezes Polski

      Tadeusz Żeleźny - analityk systemowy masz rację, że powolna dronizacja WP jest niepokojąca, ale: paradoksalnie może nam to wyjść na dobre, pod warunkiem, że mocno zainwestujemy w pracę nadawczo rozwojowe. Obecne drony, czyli warmate i system gladius nie są przyszłościowe. Wydawanie na nie ogromnych środków niema sensu. Tu należy dać sobie kilka lat i opracować nową generację stronie uderzeniowych, albo zaczekać aż ktoś to zrobi. W międzyczasie trzeba kupić trochę tego, co jest dostępne, utworzyć struktury, wyszkolić ludzi, stworzyć założenia taktyczne, włączyć oddziały dronowe w system walki. Śmigłowce szturmowe też są potrzebne, choć wiemy wszyscy, że nie w tak ogromnej liczbie.

    3. Steve72

      A jak Pan myśli, co mogłoby dokonać kilka Apaczy Longbow z dobrymi pilotami i zapasem Hellfire'ów pod Kijowem? Myśli Pan, że ruscy tankiści wyszliby cało spod ostrzału? Dobrze rozstawione Apacze mogą rozwalić kompanię pancerną w kilka minut. Drony FPV mają teraz okno możliwości, ale za kilka lat Amerykanie będą mieli pewnie lasery małej mocy na transporterach Stryker i broń elektromagnetyczną. Kwestią czasu są drony myśliwskie.

  6. user_1053912

    Tradycyjnie zdjęcie ilustracyjne. Su-34 zbudowany na podstawie programu z 2008r. Wszystkie z rego zamówienia samoloty malowane w kamuflaż tzw stary czyli bakłażan. Wszystkie samoloty z programu 2012 noszą już dzisiejszy kamuflaż tzw bieriezok. Czerw21 zostało dostarczone 25 grudnia 2012r na lotnisko Baltimor k Woroneża do 7000 Bazy lotnictwa WKS pozostałeto"11", "12", "20", "21" и "22". Ostatnie 5 szt z ostało dostarczonych w styczniu 2013r Gwiazdy to pamiątka z Syrii i każda gwiazda to 10 lotów bojowych. Najsłynniejszy samolot z tej serii to czerw 28. Samolot kapotażował czyli legł na plecach,wyremontowany u producenta wrócił do służby. W zeszłym roku w grupie 24 używanych maszyn wyremontowany i zmodernizowany do przenoszenia bomb szybujących. Dzisiaj lata bojowo w jakiej jednostce brak info. Top Secret.

    1. user_1053912

      Warto dopisać bo wiele osób dziwi się dlaczego ruscy produkują tak mało samolotów. Powód jest prosty bo wszystkie oprócz straconych bezpowrotnie lub uszkodzonych w stopniu nieopłacalności remontu użytkuje. Na podstawie Su-35s wyjaśnię wszystkie wyprodukowane użytkuje np pierwszy seryjny z numerem czarne 01 nr seryjny 01-01 dalej lata w Achtubińsku. Dla równowagi samolot z nr czerw 28 nie został odebrany przez WKS ale pozostał u producenta dla testów. Egz stare które wymagają remontów związanych z ingerencją w strukturę płatowca wysyłane są na tzw dorabotkę do fabryki. I ostatnia sprawa fabryki zazwyczaj produkują więcej samolotów jak zamawia WKS. Tak 1-2 płatowce do zamówienia. Płaci za nie nie armią tylkoministerstwo Przemysłu i chodzi o utrzymanie możliwości produkcyjnych. Tojest w sumie cecha gospodarki planowej czyli państwowej ale przy okazji jest to rezerwą mobilizacyjna. A płaci lewa kieszeń prawej kieszeni a spodnie są prezydenta.

    2. Jur

      Fajne info. Dzięki!

    3. user_1053912

      Teraz godło i barwa ,czerwonagwiazda? Nie od pierwszej dekady XXw znak rozpoznawczy to czerwona gwiazda z niebiezkim obramowaniem białym pasem zamkniętym czerwoną linią. Teraz kamuflaż samoloty nowe czyli Su-35s i Su-30sm mają charakterystyczny czarny pas dołu owiewki kabiny przechodzącyw obszar przedkabiną czyli pas antyodblaskowy to jest cecha tylko tych dwóch maszyn. Wszystkie pozostałe mają te obszary malowane w kolor kamuflażu. Kamuflaż jest nanoszony ręcznie robią to gł kobiety pistoletami natryskowymi przy pomocy szablonów. Dopuszczalne odchylenie od wzoru to 5%.. Owiewka radaru w Su-35s zawsze szara nie ważneczyprzystarym czy nowymkamuflażu i szareelementy szybkiej identyfikacji na statecznikach pionowych. Su-30sm/sm2 i Su -34 jwtylko białe O numerach taktycznych to osobno

  7. andys

    1. Bezposrednio po ataku wokół samolotów powinien byc ruch, ludzie powinni bieegac jak mrówki, samochody strazy pozarnej. podjezdzać. 2. Po jakims czasie , po przesunieciu sie chmur , ludzi i sprzetu powinno być jeszcze wiecej.

    1. yogin

      Najwidoczniej mrówki uznały, że bieganie pod spadającymi dronami to kiepski pomysł.

    2. GB

      Atak był w nocy. W sieci jest też filmik ruskiego jak detonuje jeden z magazynów amunicji. Rusek nagrał go jak był blisko, że nie zginął to miał szczęście. Po czym widać wiele pożarów. Te pożary zostały sfotografowane przez jakiegoś satelitę i objęły 70% bazy.

  8. GB

    Wyszły zdjęcia zniszczonych magazynów. Widać resztki bomb i rakiet w tym R-73. Do tego resztki zasobnika Xibiny-M z jakimi latają Su-34. Z bomb na pewno FAB-500, KAB-1500 LG, prawdopodobnie ODAB-500.

  9. sprawiedliwy

    Tu działa z koleii wsparcie wywiadowcze zachodu. Bez tego ukrsincy nie wiedzieli by nawet z której bazy ich atakują

    1. Wewo

      Ruscy do dzisiaj nie wiedzą gdzie stacjonują ukr. samoloty. Przez 2,5 roku nie byili w stanie zniszczyć ukr. lotnictwa.

  10. Wojtekus

    Brawo.