Wieże Rosomaków do remontu

6 maja 2020, 14:45
Rosomak STD
Fot. Defence24.pl.

Spółka Rosomak S.A. otrzymała od 4. Regionalnej Bazy Logistycznej zamówienie na remonty wież Hitfist-30 oraz obrotnic KTO Rosomak, za kwotę 19,5 mln zł. Ta sama firma prowadzi też negocjacje w sprawie dostawy transporterów przeznaczonych do przewozu ppk Spike-LR do Sił Zbrojnych RP z Inspektoratem Uzbrojenia.

4 Regionalna Baza Logistyczna (podlegająca Inspektoratowi Wsparcia SZ) poinformowała za pośrednictwem Dziennika Urzędowego UE o zawarciu umowy na „wykonanie usług napraw awaryjnych systemu wieżowego Hitfist 30 mm oraz obrotnic KTO Rosomak.”. Zamówienie otrzyma siemianowicka spółka Rosomak S.A., która jako jedyna złożyła ofertę.

Zgodnie z treścią wcześniejszego ogłoszenia, prace mają być realizowane od maja 2020 do listopada 2022 roku. Wartość umowy to nieco ponad 19,5 mln zł. Transportery Rosomak z wieżami Hitfist-30 są używane w jednostkach 12 i 17 Brygady Zmechanizowanej, a wozy z obrotnicami – również w kilku innych jednostkach. Zakłada się, że docelowo Hitfist-30 powinny zostać – przynajmniej w części – wymienione na nowe ZSSW-30 zintegrowane z ppk Spike-LR, tak aby pododdziały w nie wyposażone zyskały możliwość odpalania ppk z transporterów, a nie tylko z wyrzutni przenośnych. Z integracji Hitfistów ze Spike-LR zrezygnowano. Zanim jednak nowe ZSSW-30 zostaną dostarczone, wieże Hitfist muszą być utrzymywane w sprawności.

Z systemem przeciwpancernym Spike-LR i KTO wiąże się też inne (odrębne) postępowanie, w którym uczestniczy Rosomak S.A., prowadzone przez Inspektorat Uzbrojenia i dotyczące dostaw 60 transporterów Rosomak-S, dostosowanych do przewożenia obsług wyrzutni ppk Spike-LR. Kilka dni temu o planie podpisania umowy na dostawę tych transporterów poinformował szef MON Mariusz Błaszczak.

Nowe informacje o tym postępowaniu zostały przekazane przez Inspektorat Uzbrojenia za pośrednictwem Dziennika Urzędowego UE. Transportery Rosomak-S powstaną poprzez przebudowę podwozi bazowych dostarczonych już Siłom Zbrojnym RP. Procedura prowadzona jest „z wolnej ręki”, gdyż to Rosomak S.A. „jest jedynym podmiotem posiadającym uprawnienia do produkcji, modyfikacji i modernizacji pojazdu KTO Rosomak w wersji bazowej dokonywanych na potrzeby Sił Zbrojnych RP, więc również do dokonywania zabudowy specjalistycznej będącej przedmiotem zamówienia”.

Ponadto, niezbędne jest dokompletowanie Sił Zbrojnych w sprzęt w tej samej wersji, jaka jest używana dziś, gdyż inne rozwiązanie mogłoby spowodować utrudnienia w funkcjonowaniu systemu wsparcia logistycznego. Wreszcie, to Rosomak S.A. jest uprawniony do wystawiania gwarancji zgodnie z dokumentacją tej spółki, a Zamawiający – czyli Inspektorat Uzbrojenia – wymaga odtworzenia gwarancji na podwozie bazowe, jak i zapewnienia tej gwarancji na wyrób finalny, czyli transporter w wersji Rosomak-S.

Na razie nie wiadomo oficjalnie do jakich jednostek trafią nowe transportery. Nie jest jednak wykluczone, że część z nich będzie służyć w jednostkach przewidzianych do przezbrojenia na KTO z wieżą ZSSW, np. w 21 Brygadzie Strzelców Podhalańskich czy 15 Giżyckiej Brygadzie Zmechanizowanej.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 22
Reklama
Orthodox
czwartek, 7 maja 2020, 20:40

Tak dla ścisłości, Te Rośki do przerobienia to skąd? Z innych jednostek, czy z jakiegoś magazynu?

Szarik
czwartek, 7 maja 2020, 15:33

Wieże HITFIST powinny zostać zmodernizowane i zintegrowane z wyrzutniami SPIKE LR , ponieważ na razie nie wiadomo kiedy i czy w ogóle w tym dziesięcioleciu będą produkowane ZSSW-30!

Dar 12
czwartek, 7 maja 2020, 15:30

Dlaczego Rosomak-s jest bez wieży ,kto będzie osłaniał operatów ppk i nie tylko to działania na pierwszej linii. Mogą być wyremontowane starszego typu ale z wieżą

Onan Barbarzyńska
środa, 6 maja 2020, 18:22

Czy wieże Hitfist-30 są perspektywiczne do modernizacji ?

Marek
czwartek, 7 maja 2020, 11:46

Nie bardzo się opłaca. Ich modernizacja, czyli wymiana napędów na silniejsze oraz integracja ze Spike kosztowałaby prawie tyle, co nowa ZSSW-30.

Wksrob
środa, 6 maja 2020, 21:58

Docelowo miały być wszystkie wymienione na zssw-30.

Danisz
środa, 6 maja 2020, 17:44

No i kolejny raz okazało się, że szumnie ogłaszany przez MON zakup sprzętu u polskiego producenta to tak naprawdę remont już istniejącego uzbrojenia - ręce opadają...

Marek
czwartek, 7 maja 2020, 11:49

Okazało się tylko, że trzeba naprawić zajechane wieże. To też trzeba robić, zważywszy, do nowych bezzałogówek jak już będą ustawi się niemała kolejka.

Danisz
sobota, 9 maja 2020, 13:12

Nic nie pisałem o wieżach i ich naprawach, tylko o tym, że MON Mariusz Błaszczak 1 maja zapowiedział zakup 60 transporterów Rosomak-S, a po czterech dniach okazało się, że nie będzie żadnego zakupu, tylko przerobienie 60 KTO służących w WP do wersji Rosomak-S. Równie dobrze mógłby zacząć mówić że kupujemy setkę Leo2 i trzy setki T-72

Paweł P.
czwartek, 7 maja 2020, 11:39

Serwis to nic nowego, naprawić trzeba. Modernizować, co można – również. I to najlepiej, obie czynności robić w PL.

Danisz
sobota, 9 maja 2020, 13:09

a przede wszystkim trzeba kupować. a jak już się ogłasza że się coś kupuje, to trzeba by nie okazywało się to nieprawdą, jak w przypadku 60-ciu KTO Rosomak-S które "zostaną wykonane w oparciu o transportery znajdujące się w zasobach Sił Zbrojnych RP"

ryba
czwartek, 7 maja 2020, 10:45

a co masz do remontów ? to podstawowa obsługa sprzetowa bo nieremontowane staje sie tylko złomem .

Danisz
sobota, 9 maja 2020, 13:07

nic nie mam do remontów, ale jak planujesz wyremontować sobie Poloneza, to nie mówisz, żonie że kupujesz nowy samochód - a tak właśnie zrobił Błaszczak mówiąc, że MON planuje kupić 60 KTO Rosomak-S co okazało się nieprawdą

mick8791
czwartek, 7 maja 2020, 04:02

A to raz wyprodukowany sprzęt nigdy nie wymaga napraw? Nie bądź śmieszny, remonty też są potrzebne. Wręcz wymagane. Tak samo jak modernizacje i przebudowy. Kolejny wieczny malkontent...

Danisz
sobota, 9 maja 2020, 13:06

Nikt nie mówi, że remonty nie są potrzebne - mam wrażenie, że zupełnie nie zrozumiałeś wpisu, który komentujesz. A to co dla ciebie jest malkontenctwem dla mnie jest doprecyzowaniem informacji - sądząc po komentarzach takich jak poniższy Tomasza33 bardzo potrzebnym. Przypominam, że Mariusz Błaszczak poinformował 1 maja, że MON planuje zakup 60 transporterów kołowych typu Rosomak-S, a dopiero po kilku dniach okazało się, że nie będzie żadnego zakupu, tylko przerobienie 60 KTO służących w WP do standardu Rosomak-S. Remonty są potrzebne, tak samo jak zakupy nowego sprzętu - szkoda że tych drugich tak bardzo brakuje.

Tomasz33
czwartek, 7 maja 2020, 11:56

Przecież ten remont wież to jedno, a ostatni zakup Rosomaków do przewozu załóg z PPK Spike to co innego.

Danisz
sobota, 9 maja 2020, 12:58

Nie ma żadnego ostatniego zakupu: "Rzecznik Inspektoratu Uzbrojenia mjr Krzysztof Płatek potwierdził w odpowiedzi na pytania Defence24.pl, że pojazdy zostaną wykonane w oparciu o transportery znajdujące się w zasobach Sił Zbrojnych RP." - to też jest remont/modyfikacja maszyn znajdujących się na stanie WP.

LMed
środa, 6 maja 2020, 17:21

Nieuważny czytelnik mógłby biedny pomyśleć, na podstawie poprzedniej informacji, że MON zamawia 60 dodatkowych Rosomaków. Ehhh... jak to trzeba uważać.

Marek
czwartek, 7 maja 2020, 12:02

Z poprzedniego artykułu o spikobusach można było wyciągnąć wnioski, że chodzi o nowe podwozia. Sporo osób narzekało, że to marnotrawstwo. Sam też nie do końca byłem do tego rozwiązania przekonany. Tak czy siak, jeśli rzecz ma się trzymać kupy potrzebne będą nowe. Jest licencja na mające większe możliwości podwozia w wersji XP i to one powinny być wprowadzone docelowo właśnie.

Danisz
sobota, 9 maja 2020, 13:15

Nikt rozsądny nie neguje potrzeby zakupów KTO i BWP, tylko że zakup o którym 1 maja mówił p. Błaszczak nie jest żadnym zakupem, tylko remontem/przeróbką pojazdów znajdujących się w zasobach Sił Zbrojnych RP.

Atomek
czwartek, 7 maja 2020, 09:42

"Z systemem przeciwpancernym Spike-LR i KTO wiąże się też inne (odrębne) postępowanie, w którym uczestniczy Rosomak S.A., prowadzone przez Inspektorat Uzbrojenia i dotyczące dostaw 60 transporterów Rosomak-S, dostosowanych do przewożenia obsług wyrzutni ppk Spike-LR. Kilka dni temu o planie podpisania umowy na dostawę tych transporterów poinformował szef MON Mariusz Błaszczak." - ucz się czytać...

czwartek, 7 maja 2020, 13:07

Nauczycielu tzn. dostarczone zostaną nowe czy przerobione już posiadane . No i z tym chwaleniem się "planem zakupu" to zalecam wstrzemięźliwość, bo może trzeba będzie coś kupić z sojuszniczej półki bardziej.

Tweets Defence24