Wielkie zainteresowanie następcą "chemicznego" BRDM. Jaki nośnik?

11 lutego 2021, 14:36
276_kOAFx0k
BRDM-2RS. Fot. 5. PChem.
Reklama

Jak poinformował redakcję portalu Defence24 rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia mjr Krzysztof Płatek, do dialogu technicznego dotyczącego transportera rozpoznania skażeń (TRSK) zgłosiło się aż 16 podmiotów. Wspomniany wóz ma bazować na nośniku kołowym w postaci rozwijanego obecnie Lekkiego Opancerzonego Transportera Rozpoznawczego (LOTR).

Inspektorat Uzbrojenia poinformował o zamiarze przeprowadzenia dialogu technicznego na system TRSK pod koniec grudnia u.br. z terminem zgłoszeń do 1 lutego br. oraz terminem realizacji między lutym a majem br. z możliwością wydłużenia w przypadku nieosiągnięcia zakładanych celów. Wraz z nim ogłoszono także zamiar przeprowadzenia równoległego dialogu technicznego, na system zdalnego wykrywania skażeń chemicznych i biologicznych.

Ostatecznie w wyznaczonym terminie o dialogu technicznego dotyczącego transportera rozpoznania skażeń zgłosiły się następujące podmioty:

  1. Astra Concept Sp. z o.o.
  2. Wojskowy Instytut Chemii i Radiometrii.
  3. PIT-Radwar S.A.
  4. Pimco Sp. z o.o.
  5. Rosomak S.A.
  6. Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. wraz z IBCOL Sp. z o.o.
  7. Huta Stalowa Wola S.A.
  8. Saab AB Support and Services.
  9. KenBIT Sp.j. wraz z Sec Technologies s.r.o.
  10. AMZ-Kutno S.A.
  11. Wojskowy Instytut Łączności.
  12. Rheinmetall Defence Polska Sp. z o.o.
  13. Chema Sp. z o.o.
  14. H.Cegielski-Poznań S.A.
  15. PCO S.A.
  16. Indra Sistemas S.A.

Jego przedmiotem ma być kolejno: ocena możliwości doposażenia pojazdu bazowego w sprzęt rozpoznania skażeń (chemicznych, biologicznych i promieniotwórczych) oraz dobór sprzętu specjalistycznego niezbędnego do zapewnienia określonych zadań, a także koncepcji pozyskania TRSK, ocena możliwości spełnienia wymagań dotyczących zabezpieczenia logistycznego, dostaw i szkolenia, oszacowanie kosztów, wstępne oszacowanie możliwości produkcyjnych oraz czasowych pozyskania TRSK, analiza i identyfikacja ryzyka w procesie pozyskania oraz stan zaawansowania technicznego urządzeń planowanych jako wyposażenie TRSK.

image
Reklama

Nośnikiem tego systemu ma być z kolei Lekki Opancerzony Transporter Rozpoznawczy (LOTR), który obecnie znajduje się na końcowym etapie pracy rozwojowej o kryptonimie Kleszcz realizowanej w Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR). LOTR ma według wstępnych założeń charakteryzować się 5-osobową załogą, masę całkowitą na poziomie 15 ton i napędem w układzie 4 × 4 oraz posiadać zdolności amfibijne i być uzbrojony w zdalnie sterowane stanowisko uzbrojenia (ZSMU). Pojazd ten jest obecnie rozwijany przez spółkę AMZ Kutno we współpracy z Wojskowym Instytutem Chemii i Radiometrii, Wojskowym Instytutem Łączności i Wojskowym Instytutem Technicznym Uzbrojenia. Jak dotąd wykonano i zaprezentowano publicznie dwa prototypy tego wozu, o nazwie Bóbr-3.

Sam system TRSK ma natomiast realizować następujące zadania: rozpoznanie skażeń przyrządami pokładowymi i przenośnymi, w tym w systemie zdalnej detekcji, monitorowanie sytuacji skażeń, pobieranie prób środowiskowych, oznakowanie rejonów skażonych czy określenie parametrów meteorologicznych. Wozy tego typu mają docelowo zastąpić obecnie używane wozy rozpoznania skażeń chemicznych i promieniotwórczych BRDM-2RS. Pojazdy te stanowią obecnie podstawowe wyposażenie pododdziałów Wojsk Chemicznych Sił Zbrojnych RP, w tym 4 Pułku Chemicznego z Brodnicy i 5 Pułku Chemicznego z Tarnowskich Gór.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 25
Reklama
rezerwista
sobota, 13 lutego 2021, 11:55

BRDM 2 daje radę

tu JÓZEK z placu boju
piątek, 12 lutego 2021, 13:54

Tylko opcja Hipopotam duże ,pływa ,można zabrać dużo chemikali do dezaktywacji poza tym rozstawić namiot dezaktywacyjne ,a nawet tzw wstępne ambulatorium dla porażonych chemicznie i biologicznie a nawet zbudować w oparciu o skorupę specjalistyczne laboratorium ..........obudzić program ulepszonego Hipopotama

rte
piątek, 12 lutego 2021, 18:15

tak tak, wielki jak stodoła...idealny cel

Anty Che
piątek, 12 lutego 2021, 08:23

TRSK LOTR KLESZCZ BÓBR MON lubuje się w skrótach i kryptonimach a sprzetu nadal ilość zero

wiarus
czwartek, 11 lutego 2021, 23:46

Jedno pytanie: czy osoby decydujące o zastąpieniu 2RS, potrzebują całej szafy "d... krytek" ? W jakim celu odwleka się decyzję ? Zamiast zbudować jedną halę więcej, z przystawką na biuro z zapleczem socjalnym ? Nie ma sensownego człowieka, w tej ekipie biurokratów? Mamy Rosomaki x8, praktycznie także XP, oraz x6. Bobra pominę, gdyż jako inżynier nie mogę patrzeć na tę "balię" i nie potrafię jej sobie wyobrazić na polu walki. Naprawdę nie ma osoby, która odważyłaby się polecić wykonania ZTE, dokumentacji i ich szybkiego wdrożenia do produkcji? Przecież to można wykonać w kilka tygodni ( czy biorąc poprawkę na MON - kilku miesięcy)

Stefan
piątek, 12 lutego 2021, 14:15

To fakt balia to okrutna. Ktoś uznał, że pojazd rozpoznania będzie spędzał 90% w wodzie. To można było kupić od razu łodzie motorowe. Żołnierze, wyjeżdżając z koszar będą od razu naciągali kominiarki na twarz. AMZ generalnie ma problem z designem swoich pojazdów. Rozumiem, ze muszą spełniać parametry wyznaczone przez wojsko, ale design jest ważny. Jeżeli chce się eksportować, chyba że się nie chce. Co do Rosomaków, to kwestia kosztów. Nie da się wszystkiego wsadzić na drogie nośniki. Państwa dużo bogatsze od nas wykorzystują tańsze platformy czy dla rozpoznania, czy nośniki rakiet ppanc. Budżet nie jest z gumy, bo inaczej modernizacja będzie trwać 60 lat. Ale jakość powinna być jakością.

prawnik
piątek, 12 lutego 2021, 09:34

Podobną balię jako wizualizację zaproponowali dla swoich wojsk francuzi....Wczoraj albo przedwczoraj na branżowych portalach / w tym DF 24 / były artykuły na ten temat

locco
czwartek, 11 lutego 2021, 23:43

Przecież te BRDM-y miały być zastąpione przez Rosomaka RSK. To jakaś kpina i żart z podatnika...

efe
czwartek, 11 lutego 2021, 21:51

Przecież te dialogi w inspektoracie to jest tylko gra na czas, żeby suweren miał wrażenie, że coś się dzieje. Nawet nie żenada tylko celowe działanie.

kulawy_laik
czwartek, 11 lutego 2021, 20:05

super że wprowadzamy kolejny typ transportera, to upraszcza logistykę i serwisowanie... - i nie ma co żałować kasy wydanej na Rosomaka 6x6 ....

Michał
czwartek, 11 lutego 2021, 19:57

Czy nie było by zasadne żeby w ramach unifikacji użyć jakiegoś nośnika który jest już w użyciu? Np żubr (ten od poprad-ów)?

JOJEK
czwartek, 11 lutego 2021, 23:14

Wymogiem jest zdolności amfibijne a nie wiem czy żubr ma te zdolność zresztą wymagania są ustawione pod AMZ Bóbr-3 i zastąpi wszystkie BRDM-2 ja z kolei widział bym Rosomak 6x6 ale Bóbr-3 też jest dobry

gość
piątek, 12 lutego 2021, 16:08

A na jakiej podstawie twierdzisz, że ten groteskowy, przerośnięty, pękaty wybryk rodzimej myśli technicznej jest dobry ?

EWA
piątek, 12 lutego 2021, 18:16

Bo Polski...musi byc dobry, cudowny, idealny, najlepszy na swiecie, swiety etc. Bóbr-4 bedzie jeszcze lepszy, Bóbr-6 to SUPER EXTRA BAJER a Bóbr-9 to bedzie CUD.

devlin0
czwartek, 11 lutego 2021, 18:52

Jak zwykle...dialogi....dialogi....dialogi.......i zero efektow...poza wydanymi pieniedzmi

henio
czwartek, 11 lutego 2021, 17:04

musi być coś egzotycznego co ułatwi logistyką - może coś z RPA w ilości 10 szt?

lolek
czwartek, 11 lutego 2021, 17:00

Rozwijany obecnie Lekki Opancerzony Transporter Rozpoznawczy (LOTR) z Kutna jest za duży i dlatego bardzo widoczny, rzucający się niepotrzebnie w oczy.

Krzysiek z Wrocławia
piątek, 12 lutego 2021, 08:27

Zawsze można zwrócić się do Matchbox'a o wykonanie miniaturowej wersji pojazdu.

kmdr
czwartek, 11 lutego 2021, 16:29

Zamiast tych dialogów technicznych niech zainteresowane firmy potworzą konsorcja, przedstawią projekt pojazdu z listą wyposażenia i z nośnikiem formie wirtualnej prezentacji i wtedy dialog.Wybieramy dwa i niech przedstawią prototyp.Wojsko wybierze po testach.Albo wojsko wybiera nośnik i wyposażenie szuka firmy która zintegruję pojazd z wybranym wyposażeniem.Bo tak jak robią teraz to ten dialog i wdrażanie potrwa ze 12 lat.

Krzysiek z Wrocławia
piątek, 12 lutego 2021, 08:28

Nośnik już został wybrany - LOTR z Kutna. Teraz szukają kogoś kto zrobi na nim aplikację TRSK.

Gość
czwartek, 11 lutego 2021, 21:48

Ciąg dalszy dialogów technicznych, zmian koncepcji. Ręce opadają.

bewup
piątek, 12 lutego 2021, 09:38

Nieustanne zmiany koncepcji nazwałbym systemową antykoncepcja i to chyba jest właściwe określanie filozofii działania MON

Michał
czwartek, 11 lutego 2021, 20:15

Bo to chodzi o to aby to trwało 12 lat a nie szybko. 25 % wojska zajmuje się dialogami i wybieraniem tak, aby za szybko nie wybrać. Jakbyś miał wątpliwości co do zasadności procedury, to podjedzie TIR z tonami dokumentacji uzasadniającej konieczność tej procedury i powodów, dlaczego to tak musi trwać. A że inni na wschodzie i zachodzie robią to szybciej? Cóż nie znają się. Tak dużo firm startuje, więc przewiduje tak z 5 odwołań, zaskarżeń i wznowień przetargów.

Paweł P.
piątek, 12 lutego 2021, 10:42

no normalnie nie da się czytać, znasz takie powiedzenie "co nagle to po diable"? Czytacie, dialogi i wszystko wrzucacie do jednego wora, a to są różne programy i wymagają dogłębnej analizy. "grudnia u.br. z terminem zgłoszeń do 1 lutego br. oraz terminem realizacji między lutym a majem br. z możliwością wydłużenia w przypadku nieosiągnięcia zakładanych celów" no normalnie lata sobie dali...

D
czwartek, 11 lutego 2021, 19:20

Piszesz jakby chodziło o kupno pojazdów rozpoznania skażeń czy szerzej o modernizację :)

Tweets Defence24