- Wiadomości
Produkcja Su-57 ruszy w przyszłym roku?
Według rosyjskiej agencji TASS na początku 2018 roku należy oczekiwać zamówienia na produkcję przedseryjnej partii 12 samolotów Su-57 (znanych szerzej pod prototypowym oznaczeniem T-50). Sama produkcja ma rozpocząć się tym samym roku.
Rosyjskie zakłady KnAAPO (rus. Комсомольское-на-Амуре авиационное производственное объединение, Komsomolskie Zjednoczenie Przemysłu Lotniczego) odpowiedzialne za dostawy prototypów T-50 przygotowują się do podjęcia produkcji przedseryjnej opartego na nich samolotu Su-57.
Pilotażowa partia 12 maszyn ma będzie bliska docelowej konfiguracji, jednak będą występować różnice. Jedną z bardziej istotnych jest fakt, iż pierwsze serie samolotu mają być napędzane „przejściowym” silnikiem AL-41F1S (izdielielije 117S) o maksymalnym ciągu z dopalaniem 14500 kg, używanym w myśliwcach Su-35S. Zapotrzebowanie Rosyjskich Sił Powietrznych jest szacowane na 220 samolotów Su-57.
Niedawno miał miejsce pierwszy, testowy lot prototypu T-50-2 (nb. 52) z docelowym silnikiem izdielielije 30, zainstalowanym w jednej z gondol myśliwca. Jednak przed konstrukcją jeszcze długa droga zanim stanie się na tyle niezawodna by napędzać seryjnie produkowane samoloty. Docelowo planuje się ze ciąg silnika z dopalaniem ma osiągnąć wartość 19000 kg.
Pierwszy prototyp samolotu T-50 został ujawniony w 2010 roku jako rosyjski samolot V generacji, odpowiedź na amerykańskie F-22A Raptor. Pierwszy lot maszyny miał miejsce 29 stycznia 2010. Samolot określany był jako PAK FA (ros. Pierspiektiwnyj Awiacyonnyj Kompleks Frontowoj Awiacyi – perspektywiczny system lotniczy dla lotnictwa taktycznego).
Czytaj także: Pierwszy lot Su-57 z nowym silnikiem
Historycznie zakłady KnAAPO z Komsomolska nad Amurem zajmowały się produkcją samolotów takich jak MiG-15, MiG-17, Su-7 i Su-17. W 1976 przystąpiono do produkcji w zakładzie prototypów T-10 nieprzyjętego później na uzbrojenie samolotu Su-27. Jednak po poprawkach przedsiębiorstwo stało się głównym zakładem produkcyjnym seryjnych wersji Su-27S (dla Sił Powietrznych ZSRR) i Su-27P (dla wojsk OPK ZSRR). Produkcja dwumiejscowej wersji szkolno-bojowej Su-27UB została umieszczona w zakładach IAPO w Irkucku.
Po rozpadzie Związku Radzieckiego zakład prowadził modernizację samolotów dla Rosji (Su-27SM, Su-27SM2), a także produkcję samolotów na eksport (Su-27SK, Su-27SMK). Po sukcesie produkowanych przez zakład w Irkucku wielozadaniowych wersji dwumiejscowych Su-27 oznaczonych Su-30, dokonano podziału rynku a przedsiębiorstwu w Komsomolsku przypadło m.in. lukratywne zamówienie na samoloty Su-30MKK i Su-30MKK2 z Chin. W ostatnich latach wraz z biurem konstrukcyjnym Suchoj zakład opracował i wdrożył do produkcji znacznie udoskonalone wcielenie „Flankera” znane, jako Su-35S (brak związku z postzimnowjennymi prototypami pokazywanymi pod oznaczeniem Su-35).
Ważniejsze zamówienia na nowe maszyny zrealizowane przez KnAAPO dla Sił Powietrznych Rosji w ostatnich latach to 16 Su-30M2 i 12 Su-27SM3 (oparte na nieodebranych przez odbiorców eksportowych płatowcach Su-30MK2 i Su-27SMK) oraz 50 Su-35S. Obecnie firma zajęta jest realizacją zamówienia na kolejne 48 egzemplarzy Su-35S dla Rosji oraz 24 maszyny na eksport dla Chin.
Czytaj także: Rosyjskie myśliwce Su-35 dla Chin. "Podpisano kontrakt"
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS