- Wiadomości
MON: Mosty dla Leopardów dostarczone
Wiceminister obrony Bartosz Kownacki poinformował w Polskim Radiu 24 o dostawie mostów samobieżnych Daglezja. Tym samym Wojsko Polskie zyskuje sprzęt pozwalający na przerzut czołgów Leopard 2A5 i Leopard 2PL.
Sekretarz Stanu w MON stwierdził w Polskim Radiu 24, że „z pewnym opóźnieniem” mosty Daglezja udało się dostarczyć do Sił Zbrojnych RP. Najprawdopodobniej odnosił się do pojazdów typu MS-20 na podwoziu kołowym. Termin ich dostawy pierwotnie był określony na listopad 2016, ale został przesunięty na 30 czerwca br.
Bo też bardzo nowoczesne mosty, które z pewnym opóźnieniem ale udało się dostarczyć do polskiej armii. Mosty Daglezja, które już są, w ostatnich kilku dniach były dostarczane do polskich sił zbrojnych, czy kilku tygodniach, i mam nadzieję, że będą kolejne. (…) To jest sprzęt, most, który można rozłożyć w przeciągu kilkunastu minut.
Jak informował w styczniu Defence24.pl płk Sławomir Lewandowski, Główny Specjalista w Inspektoracie Uzbrojenia, przesunięcie w dostawie mostów wystąpiło „z powodu trudności technicznych leżących po stronie wykonawcy zamówienia”. Nowy termin wyznaczono na 30 czerwca br. Najwyraźniej udało się przezwyciężyć kwestie techniczne, bo jak powiedział minister Kownacki dostawy mostów się rozpoczęły.
W 2015 roku zamówiono dziesięć mostów MS-20 Daglezja na podwoziu kołowym Jelcz C662D.43-M. Wykonawcą umowy jest konsorcjum OBRUM Gliwice i ZM Bumar-Łabędy.
Mosty MS-20 Daglezja to jedyne systemy tej klasy w Wojsku Polskim, zdolne do przerzutu czołgów Leopard 2A5, jak i przyszłych wozów Leopard 2PL. Mogą bowiem być używane do wsparcia pojazdów gąsienicowych klasy MLC 70 (o masie do 63,5 tony), i kołowych klasy MLC 110. Długość przęsła wynosi 20 m. Przed rozpoczęciem dostaw z kontraktu zawartego w 2015 roku Wojsko Polskie dysponowało zaledwie dwoma mostami tego typu.
Wraz z pierwszą partią czołgów Leopard 2A4 Siły Zbrojne RP otrzymały kilka niemieckich mostów Biber, które jednak nie powinny być używane do przerzutu nowszych wersji Leopardów, a oprócz tego podstawowe wyposażenie stanowią mosty BLG-67M2 na zmodernizowanym podwoziu T-55.
Potrzeby w zakresie nowoczesnych systemów mostowych są więc znaczące tym bardziej, że również coraz częściej obecne w Polsce czołgi wojsk sojuszniczych wymagają mostów towarzyszących zdolnych do przerzutu pojazdów klasy MLC 70 (ten wymóg spełnia Daglezja). Oprócz pojazdów na podwoziu kołowym powstaje też w ramach pracy wdrożeniowej most na podwoziu gąsienicowym MG-20 Daglezja-G. Do października br. mają zostać wykonane dwa pojazdy, osadzone na zmodyfikowanym podwoziu czołgu T-72 wydłużonym o jedno koło.
Warto zauważyć, że z podobnymi problemami borykają się również niektóre armie NATO. Przykładowo Bundeswehra dopiero niedawno zamówiła pierwszych siedem nowoczesnych mostów Leguan, z dostawą w latach 2018-2021, choć od dawna były one eksportowane innym użytkownikom czołgów Leopard 2, jak choćby Finlandii czy Turcji. Holandia używa obecnie mostów Leguan na podwoziu kołowym, a zamówienie na gąsienicowe pojazdy tego typu zostało złożone.
Na znaczenie posiadania podobnych zdolności zwracają też uwagę przedstawiciele US Army Europe, również w kontekście wsparcia przerzutu posiadanych przez Amerykanów czołgów Abrams. Należy się więc spodziewać kolejnych zakupów podobnego wyposażenia zarówno przez Wojsko Polskie, jak i inne kraje NATO. Same mosty Daglezja są istotnym elementem powstającego systemu wsparcia wykorzystania czołgów Leopard 2 w Wojsku Polskim.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]