Reklama
  • Wiadomości

DSEI 2017: Transporter AMV XP z "podwójnym" uzbrojeniem

Odbywające się w Londynie targi DSEI 2017 to miejsce gdzie wiele światowych koncernów czy firm pokazuje swoje najnowsze rozwiązania sprzętu militarnego. Tak jest i z fińską firmą Patria prezentującą m.in. najnowszy wariant znanego już dobrze modułowego transportera opancerzonego AMV XP z zamontowanym zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia Kongsberg Protector Dual, z wielkokalibrowym karabinem maszynowym i wyrzutnią ppk Javelin.

  • Fot. A. Hładij/Defence24.pl.
    Fot. A. Hładij/Defence24.pl.
  • Fot. A. Hładij/Defence24.pl.
    Fot. A. Hładij/Defence24.pl.
  • Fot. Andrzej Hładij/Defence24.pl.
    Fot. Andrzej Hładij/Defence24.pl.
  • Fot. Andrzej Hładij/Defence24.pl.
    Fot. Andrzej Hładij/Defence24.pl.

Sam model oznaczony symbolem XP to przede wszystkim poprawa zapewnianej ochrony balistycznej i przeciwminowej, większa ładowność (ale i dopuszczalna masa całkowita pojazdu wynosząca obecnie 32 000 kg, z czego 15 000 kg ładunku użytecznego) czy uniwersalność zastosowania bazowego transportera do utworzenia specjalistycznych wariantów tego wozu. Często to oznaczenie jest tłumaczone właśnie jako Extra Payload, Extra Performance i Extra Protection.

Znany w Polsce KTO Rosomak, który powstał w oparciu o poprzedni model AMV ma DMC 26 000 kg (do pokonywania przeszkód wodnych pływaniem, w obecnie wykorzystywanej w jednostkach liniowych wersji tylko 22 500 kg) co w pewnym stopniu ogranicza możliwość jego dalszej modernizacji jak i stworzenia wersji specjalnych opartych o tą platformę.

Przedstawiony na DSEI pojazd jest w wersji transportera opancerzonego, przewożącego oprócz trzyosobowej załogi (kierowca, dowódca wozu i operator ZSMU), ośmiu żołnierzy desantu. Desant zajmuje i opuszcza miejsca w transporterze przy pomocy dużej, elektrycznie otwieranej rampy tylnej z dodatkowymi pojedynczymi drzwiami awaryjnymi.

AMV XP DSEI
Fot. A. Hładij/Defence24.pl.

Transporter dysponuje modułowym systemem opancerzenia, które może zostać dostosowane do wymogów konkretnego odbiorcy, zapewniając ochronę balistyczną i przeciwminową na poziomie nawet ponad IV wg STANAG 4569.

Zwiększeniu DMC pojazdu towarzyszy zmodyfikowane zawieszenie i zastosowanie silnika wysokoprężnego Scania o mocy 603 KM (450 kW). Właściwości manewrowe uległy poprawie poprzez zastosowanie większych kół o rozmiarze 16.00R20 wyposażonych w system run-flat, systemu kontroli jazdy w terenie (Integrated Terrain Control System – ITCS) czy systemu centralnego pompowania opon CTIS. Dochodzi do tego hydropneumatyczne zawieszenie z regulacją prześwitu i hydraulicznie sterowane hamulce tarczowe. Koncepcja nowego transportera zakłada również przygotowanie wariantu pływającego, o zmniejszonej masie.

Wymiary transportera to długość – 8400 mm, szerokość - 2800 mm i wysokość 2400 mm. Maksymalna prędkość na drodze przekracza 100 km/h, pływania (w planowanej wersji) od 6 do 10 km/h a zasięg jazdy wynosi od 600 do ponad 1000 km (w zależności od rodzaju terenu).

Jest on zdolny do pokonywania wzniesień o nachyleniu do 60% i przechyłu bocznego 30%, przeszkód pionowych o wysokości do 700 mm, rowów o szerokości 2100 mm oraz brodów bez przygotowania o głębokości do 1800 mm.

AMV XP DSEI
Fot. Andrzej Hładij/Defence24.pl.

Zdalnie sterowany moduł uzbrojenia norweskiego Kongsberga składa się z 12.7 mm wkm M2 HB (600 sztuk amunicji) oraz zamontowanego z prawej strony przeciwpancernego pocisku kierowanego Javelin od Lockheed Martin (montaż tych dwu systemów jest współosiowy). W podstawie modułu zainstalowano wyrzutnie czterech granatów dymnych. Wieżyczka zapewnia pełny obrót 3600 w azymucie (ok. 900/s) i  od -20 do +600 w elewacji (ok. 700/s).  

ZSMU może być naprowadzany na wykryty cel zarówno przez dowódcę jak i bezpośrednio przez operatora i ma masę nieco ponad 200 kg. Wszyscy członkowie załogi maja też do dyspozycji peryskopy poprawiające ich świadomość sytuacyjną (dowódca i operator ZSMU w zakresie obserwacji  3600 wokół wozu).

W transporterze zainstalowano, przeznaczony do prowadzenia rozpoznania nano BSP Prox Dynamics PD-100 Black Hornet. Ma on masę 18 gram, maksymalną prędkość 5 m/s, długotrwałość lotu do 25 minut i zdolność do transmisji danych z odległości 1600 metrów. Działa w trybie autonomicznym lub jest sterowany a pozycjonowanie zapewnia GPS lub wizualizacja bezpośrednia.

Otwarta architektura zainstalowanego w wozie oprogramowania umożliwia jego łatwe zintegrowanie z różnymi systemami uzbrojenia, zwiększania świadomości sytuacyjnej, przekazywania danych czy dodanie urządzeń poprawiających komfort eksploatacji dla załogi i przewożonych żołnierzy.

AMV XP DSEI
Fot. Andrzej Hładij/Defence24.pl.

Z innych rozwiązań zainstalowanych w wozie można wyróżnić modułowy system pamięci masowej dla jego załogi, interkom Savox IMP, kamery termalne o zakresie obserwacji 3600 oraz system detekcji strzału i wykrywania stanowisk strzeleckich Metravib Pilar V. Ponadto transporter posiada wbudowane oprogramowanie diagnostyczne, monitorujące kluczowe układy i systemy wozu.

Fiński eksport uzbrojenia w ciągu ostatnich lat spadł, w 2014 roku wynosił on 223 mln euro, by w 2016 osiągnąć tylko 99 mln euro. Wobec czego firmy zbrojeniowe szukają nowych rynków zbytu dla produktów oferując przy tym kolejne modyfikacje i rozwiązania swoich sztandarowych produktów.

Sama Patria w ostatnich latach sprzedała m.in. 36 egz. 120 mm moździerzy automatycznych NEMO do Arabii Saudyjskiej (2011), transportery AMV dla Zjednoczonych Emiratów Arabskich (40 z nich powstało w spółce Rosomak SA, która wykonała podwozia na zamówienie fińskiego koncernu). Obecnie spółka wiąże duże nadzieje z programem nowych transporterów w Australii czy zainteresowaniem NEMO na AMV przez Katar.

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama