- Wiadomości
ADEX 2017: Rusza transfer technologii podwozia Kraba
Podczas międzynarodowych targów Seoul International Aerospace & Defense Exhibition ADEX 2017 podpisano porozumienie, wyznaczające moment rozpoczęcia procesu transferu technologii podwozi K9 do haubic samobieżnych Krab, produkowanych przez należącą do PGZ Hutę Stalowa Wola. W efekcie spółka ma zyskać możliwość samodzielnej budowy podwozi w ramach programu Regina, którego głównym elementem są haubice Krab, jak i z przeznaczeniem dla innych projektów.
Dokument potwierdzający zobowiązania obu stron do realizacji założeń umowy pomiędzy Hutą Stalowa Wola a Hanwha Land Techwin podpisany został przez prezesa HSW Bernarda Cichockiego, członka zarządu i dyrektora rozwoju HSW Bartłomieja Zająca, ze strony koreańskiej podpis złożył prezes wchodzącej w skład koncernu Hanwha spółki Hanwha Land Systems, Son Jae-Il. Sygnowanie dokumentu jest równoznaczne z rozpoczęciem procesu transferu technologii podwozi K9 do strony polskiej.
Obecny w trakcie uroczystego podpisania porozumienia sekretarz stanu w MON Bartosz Kownacki zwrócił uwagę na znaczenie odzyskiwania kompetencji przemysłu, jeżeli chodzi o technologie gąsienicowe. Zaznaczył, że to bardzo ważne wydarzenie dla całej PGZ.
Odzyskujemy kompetencje, które na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat nasz przemysł niestety zatracił. Transfer technologii budowy nowoczesnych podwozi gąsienicowych to kamień milowy, jeżeli chodzi o odbudowywanie potencjału budowy przez polski przemysł obronny nowoczesnych platform lądowych. Współpraca, którą nawiązaliśmy z koreańskim przemysłem obronnym, jest kolejnym krokiem zwiększającym naszą autonomię na kluczowych dla bezpieczeństwa Polski polach
Prezes PGZ Błażej Wojnicz podkreślił, że pomyślna finalizacja wysiłków związanych z transferem technologii pozwoli „skokowo podnieść" jakość oferty Grupy.
Zakup licencji i wiążący się z nim transfer technologii to procesy bardzo skomplikowane, tak pod względem technicznym, jak i biznesowo-handlowym. Pomyślna finalizacja tych wysiłków pozwoli jednak skokowo podnieść jakości oferty PGZ oraz znacząco wpłynie na nasze możliwości samodzielnego rozwijania najnowocześniejszych dostępnych na rynku technologii pojazdów gąsienicowych
Z kolei prezes HSW Bernard Cichocki zaznaczył, że transfer technologii z Korei Południowej będzie przydatny również przy pracach nad innymi platformami na ciężkim podwoziu gąsienicowym, jak na przykład bojowe wozy piechoty, zestawy przeciwlotnicze czy wozy zabezpieczenia technicznego.
Dzięki know-how, które uzyskamy w ramach współpracy z Hanwha Land Systems będziemy w stanie nie tylko szybko i skutecznie realizować zamówienia dla polskich Sił Zbrojnych, ale też sprawniej rozwijać projekty nowych platform lądowych na ciężkim podwoziu gąsienicowym, takich jak bojowe wozy piechoty, samobieżne systemy przeciwlotnicze, wozy wsparcia ogniowego czy pojazdy zabezpieczenia technicznego. Realizacja tego programu i jego pochodnych pozwoli na dalszą rozbudowę HSW oraz utrzymać miejsca pracy a w przyszłości może przełoży się na potrzebę zwiększenia zatrudnienia
Umowa pomiędzy Hutą Stalowa Wola a Samsung Techwin (obecnie Hanwha Land Techwin) podpisana została w 2014 roku, w celu rozpoczęcia realizacji programu Regina. W podwoziach opracowywanych wcześniej dla Krabów przez gliwicki ośrodek pancernych wystąpił szereg usterek, przez co zdecydowano się na pozyskanie technologii z Korei.
Czytaj więcej: Artyleryjski kontrakt stulecia podpisany. "Regina" za 4,6 mld zł
24 wozy zostały już dostarczone do Polski i stanowią bazę dla znajdujących się obecnie w linii haubic stanowiących wyposażenie pierwszego dywizjonowego modułu ogniowego Regina, przyjętego niedawno oficjalnie na uzbrojenie Wojska Polskiego. W grudniu 2016 roku podpisano kontrakt na dostawę czterech kolejnych modułów dywizjonowych, obejmujących 96 haubic wraz z dodatkowym wyposażeniem.
Czytaj więcej: Przełom w polskiej artylerii. Ekspert: Niezbędne uzupełnienie systemów dowodzenia i rozpoznania [WYWIAD]
Obecnie pierwszych dwanaście sztuk podwozi w ramach drugiej partii haubic czeka na transport do Polski, gdzie zostaną skompletowane przez HSW S.A. Pozostałe 84 podwozia będą już w całości montowane w kraju w ramach transferu technologii przejętego z Korei.
Czytaj więcej: AS 2017: Krab prezentowany na Ukrainie
Ówczesny podsekretarz stanu w MON Maciej Jankowski poinformował w marcu 2015 roku, że umowa zawarta w 2014 roku pomiędzy HSW a partnerem koreańskim daje „nieograniczone możliwości dalszego wykorzystania” podwozia w innych systemach uzbrojenia. Potwierdził też, że porozumienie pozwala na produkcję i sprzedaż podwozi na rynki zagraniczne.
Czytaj więcej: Regina oficjalnie przyjęta do eksploatacji w Wojsku Polskim
Kraby na nowym podwoziu były oferowane w przetargu na zakup haubic samobieżnych dla Danii, w którym ostatecznie wyłoniono systemy artyleryjskie Caesar na podwoziu kołowym. Niedawno natomiast PGZ zaprezentowała haubicę podczas targów Arms & Security 2017 w Kijowie.
Zobacz też: Kraby strzelają w Orzyszu [Defence24.pl TV]