Reklama
  • Wiadomości

64 nowe myśliwce dla Finlandii. Minimalna liczba do obrony kraju

Ministerstwo obrony Finlandii w ramach programu HX zamierza pozyskać 64 myśliwce wielozadaniowe. Oznacza to, że kupione w latach 90. XX wieku F/A-18C/D Hornet zostaną zastąpione przez przyszły samolot w stosunku 1:1. Wskazana przez fińskie ministerstwo obrony liczba nowych samolotów jest uważana za minimalną do skutecznej obrony kraju. 

Fiński F/A-18C Hornet, fot. Siły Zbrojne Finlandii
Fiński F/A-18C Hornet, fot. Siły Zbrojne Finlandii

W lutym 2017 roku parlament w Helsinkach zatwierdził raport, w którym stwierdzono, że gotowość sił powietrznych po wymianie generacyjnej musi zostać utrzymana na tym samym poziomie, co obecnie. Lauri Puranen, były dowódca sił powietrznych i dyrektor programu HX w fińskim MON doprecyzował niedawno, że wspomniany zapis należy zinterpretować jako konieczność zakupu takiej samej liczby samolotów jaką jego kraj pozyskał przy zakupie Hornetów. Takie podejście wynika, z tego, że nowe samoloty oferowane Finlandii nie są ani szybsze i ani nie mają większej długotrwałości lotu niż F/A-18C/D. Puranen powiedział jednocześnie, że 64 myśliwce są minimalną liczbą, która pozwala na obronę kraju.

Finlandia planuję przeznaczyć na program HX kwotę od 7 do 10 miliardów Euro. Na początku 2018 roku ma zostać wysłane zaproszenie do składania ofert do koncernów, które mają w swojej ofercie interesujące Finów samoloty. Będą to amerykańskie firmy Boeing i Lockheed Martin, francuski Dassault Aviation, szwedzki Saab oraz brytyjski BAE Systems, do których w grudniu 2015 roku fińskie ministerstwo obrony skierowało już zapytanie ofertowe.

Wśród rozważanych konstrukcji znajdą się więc F/A-18E/F Super Hornet, F-35A Lightning II, Rafale, Gripen NG oraz Eurofighter. Wymóg zakupu w zakładanym budżecie, aż 64 samolotów może postawić na niekorzystnej pozycji producentów najdroższych samolotów z powyższej listy, w tym przede wszystkim koncern Lockheed Martin. Kontrakt na zakup nowych maszyn ma zostać sfinalizowany w 2021 roku. W ramach procedury mają być m.in. przeprowadzone próby porównawcze konkurencyjnych samolotów. 

Czytaj też: Finlandia szuka uzbrojenia dla przyszłych myśliwców

W 1992 roku wraz z zakończeniem Zimnej Wojny i doświadczeń wynikających z konfliktu w Zatoce Perskiej Finlandia zrezygnowała z planowanego zakupu zarówno 40 maszyn zachodnich jak i 20 rosyjskich MiGów-29. W zamian zdecydowano o zastąpieniu MiGów-21 i Saabów J35 Draken przez wyłącznie jeden typ samolotu, którym został amerykański F/A-18C/D Hornet. 57 z 64 zamówionych maszyn tego typu zmontowały fińskie zakłady Patria. Ostatni myśliwiec wszedł do służby w 2000 roku. Początkowo Hornety miały wykonywać wyłącznie misję myśliwskie (pierwotne oznaczenie F-18) i dopiero w pierwszej dekadzie XXI wieku dostosowano je, w ramach szerszego pakietu modernizacyjnego do przenoszenia broni powietrze-ziemia: bomb szybujących AGM-154 JSOW i rakiet manewrujących AGM-158 JASSM. 

Obecnie w służbie pozostają 54 F/A-18C i 7 dwumiejscowych, treningowych F/A-18D. Zgodnie z aktualnymi planami maszyny będą wycofywane ze służby w latach 2025-2030. 

Czytaj też: Zbrojna Skandynawia. Obrona umiarkowanym kosztem [RAPORT]

 

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama