Geopolityka
20 lat rumuńskich MiG-21 Lancer
Rumuńskie samoloty myśliwskie MiG-21 Lancer, zmodyfikowana wersja radzieckiego myśliwca MiG-21, obchodziły właśnie dwudziestą rocznicę pierwszego lotu. 23 sierpnia 1995 r. wzniósł się w powietrze pierwszy prototyp tej maszyny.
W programie modernizacji rumuńskich samolotów MiG-21 uczestniczyły firmy Aerostar i Elbit Systems z Izraela, które w wyniku współpracy z rumuńskimi siłami powietrznymi dokonały modyfikacji tych poradzieckich samolotów idącej najdalej w porównaniu z pakietami unowocześniającymi wprowadzonymi w innych państwa bloku wschodniego.
Lotnictwo Rumunii otrzymało trzy warianty Lancera - A, przeznaczony do wykonywania misji bliskiego wsparcia wojsk naziemnych; B - dwumiejscową wersję szturmową oraz C, będącą myśliwcem przewagi powietrznej (z izraelską stacją radiolokacyjną Elta EL/M 2032). Jednym z celów modernizacji było - prócz unowocześnienia awioniki samolotów - dostosowanie jej do standardów zachodnich, pozwalających na współpracę z maszynami państw NATO. Lancery uzyskały zdolność przenoszenia nowszych typów uzbrojenia, jak pociski powietrze-powietrze R-73 i Python 3 oraz bomby kierowane laserowo, a także np. zasobników celowniczych Rafael Litening.
Dwudziestolecie istnienia to chyba jednak już ostatnie święto tego rodzaju, jakie obchodzą rumuńskie Lancery. Rumunia pozyskała bowiem od Portugalii mające zastąpić je samoloty F-16 Block 15 MLU. Nowocześniejsze "szesnastki" przejmą zadania obrony nieba nad Bukaresztem od pozostających jeszcze w służbie 36 Lancerów.
Teodor
MiG21-2130km/h; MiG29-2445km/h; F16-2300km/h. Może decyzja nt. pozostawienia MiG29 a złomowaniu MiG21 nie była taka najgorsza. Samoloty o dobrych parametrach pilotażowych opłaca się modernizować, przynajmniej do momentu kiedy nie występują problemy logistyczne z częściami zamiennymi jak to mam miejsce obecnie.
Roshedo
Czy te lancery można by odstąpić Litwie Łotwie i Estonii? W ten sposób odciązyłoby to kraje NATO od Baltic Air Policing, co przełożyłoby się na szczelniejszą ochrone terytorium krajów NATO np. Polski ...
ecik
Boję się, te trzy kraje nie są w stanie (nie chcą) utrzymać nawet bieżących kosztów eksploatacji MIG-21. Zresztą, po co płacić skoro teraz mają osłonę powietrzną za darmo?
Wojmił
To dobry przykład zrobienia w dobrym momencie modernizacji.. modernizacja z dobrym skutkiem funkcjonowała przez 20 lat... W tym samym czasie Polska powinna modernizować połowę dostępnych wtedy Su-22 a około 2000-2005 roku powinna zmodernizować Migi-29.. Ale u nas jest wszystko "nie w czasie" robione z reguły ze sporym opóźnieniem, zbyt wiele ustaleń, gadania, wahania i wymagania za zbyt niską cenę... zbyt trudno o decyzję....
Mg
Gdybyśmy modernizowali Su-22 i MiG-29 to nie mielibyśmy F-16.
Koba
Przyznaję Koledze całkowitą rację. WZL w Bydgoszczy powinny zmodernizować Su-22 wzorem modernizacji bodajże dla Algierii już ponad 10 lat temu. Wtedy można by utrzymać więcej samolotów w linii i byłyby one znacznie bardziej wartościowe. To samo dotyczy MiG-ów "oryginalnych" z ZSRR i "czeskich" - modernizacja powinna być przeprowadzona w latach 96-98 i wtedy opłacałoby się dokonać modernizacji głębszej (poziom mniej/więcej rumuńskiego Lancera), natomiast maszyny pozyskane z Niemiec zmodernizować wybiórczo (najlepsze egzemplarze) natychmiast po ich otrzymaniu. No cóż - teraz, to jest musztarda po obiedzie, gdyż sprzęt jest zbytnio wyeksploatowany i nie opłaca się go głęboko modernizować, bo pomimo naszych najszczerszych chęci okres życia płatowca zarówno Su jak i MiG-ów nieuchronnie kończy się. Rumuni pomyśleli i podjęli właściwe decyzje we właściwym czasie. Szkoda, że nie wyszło im z MiG-29 Lancer, bo była to najbardziej zaawansowana modernizacja tego samolotu.
gnago
"Nowocześniejsze "szesnastki"" o teraz jest prawidłowo