Reklama
  • Wiadomości

USSOCOM poszukuje nowych transporterów

Amerykańskie Dowództwo Operacji Specjalnych (USSOCOM) poszukuje nowych transporterów opancerzonych dla 9–11 opertorów sił specjalnych. Maszyny muszą być przystosowane do transportu na pokładzie samolotu C-130 Hercules. Program nosi oznaczenie JAGMS (Joint Armored Ground Mobility System).

Pojazdy AMGS w trakcie transportu lotniczego do Afganistanu. Fot. US DoD
Pojazdy AMGS w trakcie transportu lotniczego do Afganistanu. Fot. US DoD

Na początku marca 2020 USSOCOM ogłosił zapytanie o informacje (RFI - Request for Information) dotyczące pozyskania nowych opancerzonych pojazdów taktycznych w ramach programu JAGMS. Nowe transportery opancerzone powinny być w stanie pomieścić 9–11 opertorów sił specjalnych i muszą być przystosowane do transportu lotniczego na pokładzie samolotu C-130 Hercules. Poza wymienionymi cechami, pojazdy JAGMS muszą również spełniać niejawne wymagania USSOCOM dotyczące przeżywalności na polu walki, w tym poziomów ochrony.

Ogłoszone RFI ma na celu sprawdzenie oferty rynkowej pod kątem dostępnych modeli, wersji, ich przydatności do realizacji zadań oraz poziom dojrzałości tych konstrukcji. USSOCOM oczekuje również informacji na temat wykonalności i poziomów ryzyka spełnienia wymagań  w przypadku już produkowanego pojazdu, wszelkich kosztów z tym związanych oraz czynników mających wpływ na harmonogram realizacji projektu. RFI ma również dać możliwość zdobycia dodatkowych informacji na temat obecnych możliwości branży.

USSOCOM obecnie wykorzystuje pojazdy AGMS (Armored Ground Mobility System), czyli  transportery Pandur I 6×6 pierwotnie opracowane przez austriacką firmę Steyr-Daimler-Puch Spezialfahrzeuge (SSF), obecnie część General Dynamics European Land Systems (GDELS). Pojazdy zostały wyprodukowane dla Dowództwa Operacji Specjalnych wojsk lądowych USA (USASOC - Army Special Operations Command) przez AV Technology przy pomocy General Dynamics. Pojazd może pomieścić do 7 żołnierzy oraz dowódcę i kierowcę i może być transportowany na pokładzie  samolotu C-130 Hercules. Pojazdy AGMS sąwykorzystywane w działaniach przez operatorów słynnej Delta (1st Special Forces Operational Detachment-Delta) oraz w przez komandosów z 75. Pułk Ranger. Ich uzbrojenie stanowi zwykle zdalnie sterowane stanowisko strzeleckie M153 CROWS II z wkm M2 lub granatnikiem automatycznym Mk19, choć na niektórych AGMS zamontowano wyrzutnie ppk BMG-71 TOW.

Ponieważ następca Pandura/AGMS będzie musiał pomieścić 9–11 operatorów, to najprawdopodobniej wybór będzie dotyczył opancerzonych transporterów w układzie 8x8, gdyż wersje 6x6 są zbyt krótkie.

Testy nowego pojazdu planowane są na rok budżetowy 2023/24, a ich wprowadzenie do służby na rok budżetowy 2024/25.

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama