Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Ukraińskie MiG-29 i Mi-8 z pociskami kierowanymi

Rys. K. Głowacka/Defence24.pl
Rys. K. Głowacka/Defence24.pl

Państwowy Instytut Badań i Certyfikacji Broni oraz Sprzętu Wojskowego poinformował o rozpoczęciu testów poligonowych nowych rodzajów sprzętu i uzbrojenia dla sił zbrojnych Ukrainy. Obejmują one m. in. pierwsze strzelania pociskami kierowanymi Ch-29T ze zmodernizowanego samolotu MiG-29MU2. Na zmodyfikowanym śmigłowcu Mi-8MSB-W z cyfrową awioniką prowadzone są natomiast strzelania przeciwpancernych pocisków kierowanych Barier-W i niekierowanych rakiet S-13.

Jak podaje portal ArmyInform, w ostatnim tygodniu maja w Państwowym Instytucie Badań i Certyfikacji Broni oraz Sprzętu Wojskowego wznowiono prace związane z testami sprzętu i uzbrojenia. Zostały one ograniczone a w 15 proc. badań wstrzymane w związku z pandemią COVID-19.

Na przełomie maja i czerwca odbyły się pierwsze odpalenia pocisków kierowanych telewizyjnie Ch-29T ze zmodyfikowanego myśliwca MiG-29MU2. Maszyna w tej nowej konfiguracji została oblatana w grudniu ubiegłego roku i trafiła w styczniu do bazy lotniczej Wasiłków, około 20 km od granic Kijowa, gdzie Siły Powietrzne Ukrainy prowadziły jej testy w locie.

Realizowano również testy masowe i manewrowe pocisku Ch-29T, który stanowi nowy typ uzbrojenia dla samolotu MiG-29, dający mu możliwość rażenia celów naziemnych. Docelowo posowieckie pociski Ch-29, produkowane od lat na Ukrainie i znajdujące się m. in. na uzbrojeniu Su-24M, zastąpią krajowe bomby i pociski kierowane nowego typu, naprowadzane na odbity promień lasera.  

W maju wznowiono również testy państwowe zmodernizowanych śmigłowców Mi-8MSB-W i Mi-2MSB. Pierwsze z nich przeszły już strzelania pociskami niekierowanymi S-8. Obecnie weszły w nową fazę, związaną z ewaluacją systemu kierowania ogniem i cyfrowej awioniki oraz nowoczesnej głowicy optoelektronicznej OPSN-I. W maju odbyły się strzelania pociskami kierowanymi Barier-W, natomiast w czerwcu planowane są odpalenia pocisków niekierowanych S-13 kalibru 122 mm oraz sprawdzenie współpracy cyfrowej awioniki z goglami NVG. Celem jest uzyskanie certyfikatu i otwarcie możliwości modyfikacji maszyn znajdujących się w siłach zbrojnych.

Zarówno Mi-8MSB-W jak i Mi-2MSB przeszły już testy zakładowe, natomiast obecnie realizowane są niezbędne testy państwowe. Podobną procedurę przechodzą m. in. zmodernizowane czołgi T-72AMT oraz moździerze MP-120 kalibru 120 mm. Zakończono natomiast testy lekkiego systemu przeciwpancernych pocisków kierowanych Korsarz ze zmodyfikowanym, termowizyjnym modułem celowniczym.

Reklama

Komentarze (9)

  1. Cynik

    Tylko pozazdrościć Ukrainie. Czy nie można zmodernizować naszych Migów-29 wykorzystując ich wiedzę i przemysł.

    1. To proste

      Można, ale na początek to trzeba najpierw c h c i e ć je modernizować. Ale MON nie chce, bo woli dziś wydać kasę by kupić F35 z dostawą pierwszych 4 szt..... już za 6 lat.

    2. Orthodox

      Nie ma sensu inwestowanie w Miga jako samolot wielozadaniowy. Nigdy takim nie będzie za rozsądne pieniądze. Wystarczy aby bezpiecznie dosłużyły do końca jako myśliwce, luzując z niektórych zadań efy.

  2. Zastanawiający się

    Polskie MIgi-29 powinny być jak najszybciej zastąpione jakimiś używkami F-16 z USA lub Norwegii, bo raczej F-35 chyba nie będą stacjonować w Malborku ani Mińsku Mazowieckim, co się wydaje logiczne.

    1. Internauta

      Moim zdaniem za nie powinnyśmy kupić Gripeny.

    2. Orthodox

      I za kilka lat obsługiwać trzy typy myśliwców.

  3. Grzyb

    Kurczę, jak Ukraińcy remontują Migi 29, to może by chcieli kupisz nasze? Byłoby na nowe kamasze. Przy sobocie człowiek nie czuje, jak się mu rymuje.

  4. dd

    Trochę słaby zasięg uzbrojenia pokładowego ale na początek lepsze to niż nic. Ukraińcy maksymalnie wykorzystują efekty "laserowej" współpracy z Polską ale trudno im się dziwić a korzyści w tym przypadku są obustronne. S13 to kaliber 122mm i w przypadku wersji sterowanej może korzystać z mechanizmów wykonawczych kierowanych rakiet ziemia ziemia. Dla nas to nauczka żeby nie skreślać ani Suczek ani Migów bo mogą przenosić różne ciekawe rzeczy na integrację których w F16 wujek zza oceanu może się nie zgodzić. Natomiast polskie bomby do F16 niezintegrowane z awioniką ale z modułem kierowania na laser lub wzorem S13 zmniejszona wersja Feniksa APR w wersji powietrze-ziemia czemu nie ?

    1. Davien

      Panie dd a od kiedy to Ch-29T lub KAB 500KR sa sterowane laserem. A co do współpracy to na tym akurat porzadnei skorzystała Polska bo to z ukrainy bralismy technologie. Aha w Polsce stosuje sie naprowadzanie na plamke lasera jak w całym NATO, na Ukrainie i w Rsji masz naprowadzanie w wiazce lasera, to dwa zupełnie oddzielne systemy. Natomiast nasze F-16 przenosza uzbrojenie lepsze o kilka kategorii ot tego co ma Ukraina pod tym wzgledem, sami produkujemy pociski Hydra wiec po co bawic sie z antycznymi Su i MiG nadającymi sie na cele latajace dla wszystkiego nowszego od MiG-19?

    2. dd

      od Ukraińców braliśmy posowieckie plany bo technologii nie byli w stanie sami rozwinąć i poprosili nas o pomoc a różnicę potencjałów technologicznych obu krajów najlepiej oddaje różnica między Piratem a Korsażem

    3. dd

      chce Pan strzelać niekierowanymi Hydrami z F16 ? do czego i z jakim skutkiem ? chyba ze juz produkujemy kierowane rakiety 70mm w kraju. A o roznicach w naprowadzaniu przeciez wiem i dlatego wlasnie pisze ze uproszczona i inna niz STANAG technologia naprowadzania na odbity promien lasera zostala przez Ukraine pozyskana z Polski a nie na odwrot :)

  5. Ech

    Ciekawy jestem opini jakiegos polskiego pilota ktrory by porownal MIG29 i Su 27 jesli idzie o osiagi i sama przyjemnosc latania

    1. McGregor

      A który polski pilot i przy jakiej okazji latał na Su-27 ?

    2. Adam

      Ci co testowali Su-27 końcem lat 80-tych

    3. dawo

      Polscy piloci dość często pilotują Su-27.

  6. BUBA

    Pięknie polskei rządy w tym "Dobrej Zmiany" zepchnąły polski przemysł lotniczy czyli np. Wojskowy Zakład Lotniczy nr 2 w Bydgoszy w niebyt.......................................................................................................... ...................................................................................................................................................................... Warto napisać że ta modernizacja odbywa się na samolotach równie starych jak polskie MiGi-29 9.12. Podstawowa różnica techniczna to zabudowana stacja walki elektronicznej Gardenia w garbie MiGa-29 9.13.............................................................................................................................................................. Ukraina od 2014 bez udziału RSK Mig utrzymuje i odtwarza gotowość samolotów MiG-29 w najróżniejszym stanie technicznym. Część samolotów to maszyny które nie były eksploatowane przez kilkanaście lat, bo zostały dolatane do remontu i pozostawione na lotnisku jako nieloty - np. samoloty z bazy na Krymie. ..................................................................................................................................................................... Pomimo że w Polsce w roku 1995/97 pracowano nad polskim MiGiem-29 w Mielcu a od lat dwutysięcznych dzięki dokumentacji z Niemiec posiadamy możliwość remontów i modernizacji własnych MiGów-29 niezależną od Rosji to stan polskim kultury technicznej związanej z MiGami-29 jest obecnie na poziomie afrykańskim po 5 letnich staraniach rządu. Dlatego nie ma oficjalnych raportów z przyczyn wypadków MiGów-29................................................................................................................................................... .................................................................................................................................................................... Wniosek: Oddać MiGi-29 Ukrainie państwu bardziej rozwiniętemu technologicznie które je zmodernizuje i naprawi po Polakach, samemu latać na F-16 i F-35 serwisowanych przez USA w amerykańskim PZL Mielec..........................................................................................................................................................

    1. gnago

      Tylko jankesi na to nie pójdą

    2. Gnom

      Chyba nie wierzysz w to co piszesz o obsługach w Mielcu - obsługi samolotów z USA tylko w USA w tym wg MON (a pewnie i całego rządu) leży polska racja stanu.

    3. Adam

      Polskie F-35 mają być serwisowane we Włoszech

  7. martin

    a my mamy su-22 Brawo PIS!!!!

    1. kd12

      oraz F16, brawo "martin"

    2. Eter

      Mamy też f-16 które są lepsze niż jakikolwiek inny obecnie istniejący rosyjski myśliwiec.

    3. Davien

      Nie, akurta Su-35 jest lepszy od naszych F-16 bl 52+ ale ma gorsze uzbrojenie i znacznei większe RCS co jak ostatnio pokazały Gripeny ma duże znaczenie.

  8. Igor Szuczkin

    Polacy czekamy na wasze zamówienia. Nie trzeba kupować w USA. Trolle z Rosji i USA chcą nas skłócić z różnych powodów. Rosja politycznych a USA ekonomicznych.

    1. Wolodia

      Tak jak ja,czekam na kattody miedziane Jakoś wysyłki brakuje a kasa poszła

  9. A1amo73

    Echh, pozostaje tylko pozazdrościć i pogratulować Ukraińcom, że potrafią, mogą, i to robią.

Reklama