tkMS: Wielki kontrakt na niemieckie okręty podwodne

9 lipca 2021, 08:44
DSC_0054
Okręty podwodne typu 212CD są oparte na konstrukcji bardzo dobrze sprawdzających się okrętów podwodnych typu 212 i 212A. Fot. M. Dura
Reklama

Koncern thyssenkrupp Marine Systems otrzymał oficjalne zamówienie na zbudowanie sześciu identycznych okrętów podwodnych typu 212CD dla sił morskich Norwegii i Niemiec. Umowa o wartości 5,5 miliarda euro jest największym, jednorazowym kontraktem tego rodzaju zleconym dla tkMS.

Organizacje zakupowe do spraw zamówień obronnych Niemiec (BAAINBw) i Norwegii (NDMA) podpisały umowy z koncernem thyssenkrupp Marine Systems na dostawę sześciu takich samych okrętów podwodny typu 212CD (Common Design): czterech dla norweskiej marynarki wojennej i dwóch dla niemieckiej. Ze względu na pandemię ceremonia zawarcia kontraktów odbyła się na małą skalę i wirtualnie, a klienci zostali połączeni poprzez wideokonferencję w Kilonii.

„Zamówienie 212CD to kamień milowy. Norweska i niemiecka marynarka wojenna zdobywa najnowocześniejsze okręty podwodne na świecie, międzynarodowa i przemysłowa praca zespołowa na stałe ukształtuje współpracę w sektorze morskim, a my daliśmy możliwość wykorzystania zdolności naszej firmy. Dzisiaj jest dobry dzień dla naszych pracowników i dla thyssenkrupp!”

dr Rolf Wirtz - dyrektor generalny tkMS

Kontrakt o wartości 5,5 miliarda euro jest efektem kilkuletnich starań i negocjacji, które zakończyły się złożeniem przez tkMS do agencji BAAINBw i NDMA konkretnej już oferty 30 października 2018 roku. Jednak kierunkowa decyzja o realizacji niemiecko-norweskiego programu okrętów podwodnych została podjęta już na początku 2017 roku, a w czerwcu 2017 roku zostało podpisane stosowne porozumienie międzyrządowe. W międzyczasie trwały rozmowy dotyczący współpracy przemysłowej w realizacji kontraktu z podmiotami norweskimi, co jest oficjalnie podstawą projektu 212 CD. Ich finałem było podpisanie 7 lipca 2021 roku umowy kooperacyjnej z koncernem Kongsberg, który jest stałym partnerem dla thyssenkrupp Marine Systems i brał już aktywny udział w przygotowywaniu całego projektu.

„Dzięki firmie Kongsberg mamy silnego partnera, z którym będziemy wspólnie realizować wiele projektów w przyszłości. Kontrakt z Kongsbergiem to zdecydowanie największa część projektu 212CD – znak, jak bliski jest związek między Norwegią a Niemcami”.

Paul Glaser - dyrektor finansowy tkMS

Okręty zaproponowane Norwegom i Niemcom są rozwinięciem bardzo dobrze ocenianej i sprawdzonej konstrukcji okrętów podwodnych typy 212A. Jednostki te są z powodzeniem wykorzystywane nie tylko w niemieckich, ale również we włoskich siłach morskich. Teraz okręty rodziny 212 mają szansę na dalszy rozwój stając się swoistym produktem międzynarodowym. W oficjalnym komunikacie tkMS uznano nawet, że „projekt ten jest kolejnym ważnym krokiem w kierunku pogłębienia i rozszerzenia współpracy europejskiej w dziedzinie obronności”.

Budowa pierwszego okrętu podwodnego typu 212CD rozpocznie się w 2023 roku. Dostawa pierwszego dla norweskiej marynarki wojennej przewidywana jest na 2029 rok, a dwóch dla niemieckiej marynarki wojennej na 2032 i 2034 roku. Inwestycje konieczne do zrealizowania całego zamówienia (w tym budowa nowej hali) zaczęły się już tak naprawdę w 2019 roku, gdy przeznaczono na ten cel 250 milionów euro. Ich celem jest przekształcenie zakładów thyssenkrupp Marine Systems w Kilonii w międzynarodowe centrum kompetencji w zakresie budowy konwencjonalnych okrętów podwodnych.

Reklama
Reklama

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 117
Reklama
Wini
sobota, 10 lipca 2021, 19:25

Dla Niemcó to my powinniśmy zbierać szparagi a nie inwestować w nowoczesne produkcje i być konkurencją.

Kris
niedziela, 11 lipca 2021, 09:03

Dokładnie, projekt Mitteleuropa nic nie stracił z aktualności, wręcz przeciwnie ma się coraz lepiej od 2004 roku.

BUBA
sobota, 10 lipca 2021, 18:25

A system navi bedzie rosyjski

Davien
sobota, 10 lipca 2021, 22:22

Akurat sa norweskie więc bez takich ....

dscvfdfr
sobota, 10 lipca 2021, 12:53

Czy Niemcy powinny się wogóle zbroić ? Świat nic sobie z tego nie zrobił co było wcześniej... nic! Nie powinni też być w NATO.

-500
sobota, 10 lipca 2021, 10:50

Za 20 lat oddadzą nam gratis.

Hajpaw
sobota, 10 lipca 2021, 16:20

Za 20 nie. Ale za 40 lat już oddadzą:)

Hektor
sobota, 10 lipca 2021, 10:32

I pomyśleć, że serię 15 jednostek typu 207 (Kobben) zbudowano w ciągu zaledwie 3 lat. A teraz potrzeba będzie aż 11 lat żeby zbudować 6 jednostek typu 212CD. I to ma być postęp? ps. Zanim ktoś tu wyskoczy z argumentem, że przecież te nowe okręty podwodne są dużo bardziej zaawansowane od starych Kobbenów, więc nie można tego porównywać. Owszem można, bo w momencie powstania OP typu 207 były takim samym szczytem możliwości technicznych, jakim obecnie są OP typu 212CD.

Beka z typcia
sobota, 10 lipca 2021, 18:21

Chyba koleżko zapominasz o tym, że Kobbeny budowano w czasach zimnej wojny na gwałt i w dużych ilościach - dokładnie jak każdy ówczesny sprzęt wojskowy.

Davien
sobota, 10 lipca 2021, 11:26

Akurat nie, szczytem mozliwosci technicznych były w tym czasie projektowane type 206 a nie dopasowane dla Norwegów 205-ki bo tym sa type 207.

Hektor
sobota, 10 lipca 2021, 20:42

Skoro okręty typu 212CD to "dopasowane dla Norwegów" 212-tki, to analogicznie OP typu 207 były takim samym szczytem możliwości technicznych, jakim obecnie są OP typu 212CD.

Davien
sobota, 10 lipca 2021, 22:25

Nie panie Hektor, 212CD to zaawansowana wersja rozwojowa type 212A a nie "dopasowane do Norwegów" 212-ki. Norwegowie wspólnie z Niemcami je budują i dla siebie i dlaNiemiec i dla każdego kto bedzie je chciał. Aha na razie szczytem mozliwości technicznych w konwencjonalnych OP to sa okręty japońskie a nie 212A czy nieistniejące 212CD.

Staszek
sobota, 10 lipca 2021, 01:17

U 212 CD raczej na Morze Północne i Atlantyk, na Bałtyk wystarczy U 212 A albo włoski U 212 NFS, moze Włosi nam pomogą?

Boczek
niedziela, 11 lipca 2021, 16:04

Maja licencję na sprzedaż trzecim? Jaki sens ma zwracanie sie do kokos po technologie, ktorych nie jest właścicielem. To byłyby powtórka z A17/A26 albo AH140 - przy ostatnim widać jakie problemy ma Babcock, aby wejść do programu Miecznik w obliczu naszego twardego wymagania ToT i transferu know how.

say69mat
poniedziałek, 12 lipca 2021, 00:26

??? ... zapomniałeś o takich detalach, jak infrastruktura i kadra techniczna. Bez tych detali transfer k&h plus technologia to może wylądować co najwyżej w skrzynkach mailowych prominentnych polityków.

stc
piątek, 9 lipca 2021, 23:45

Niemcy, a nawet maleńka Szwecja, produkują lepsze okręty podwodne niż Rosja i Chiny. Komunistyczne okręty tej klasy są znacznie gorsze od zachodnioeuropejskich.

dim
piątek, 9 lipca 2021, 22:50

"...rozwinięciem bardzo dobrze ocenianej i sprawdzonej konstrukcji..." - Ale ani jedna sztuka niemieckiego op nie była sprawna, w okresie manewrów ZAPAD. Co za pechowy zbieg okoliczności ! Na Niemcach polegaj jak na Zawiszy !

Loczek
piątek, 9 lipca 2021, 20:22

Jednostki U 212 CD będą wyposażone w nowe niemieckiej produkcji akumulatory jonowo-litowe i inne oprzyrządowania. W moim przekonaniu konstrukcja U 212 A jest jedną z najlepszych w swojej klasie na świecie, bez dwóch zdań.

Adam
sobota, 10 lipca 2021, 01:14

Ale jest z Niemiec a jak wiadomo nasz rząd nic od nich nie kupi

Monkey
piątek, 9 lipca 2021, 23:34

@Loczek: Jest jedną z najlepszych a nie najlepsza tak naprawdę tylko z jednego powodu. Nie ma do zaoferowania rakiet manewrujących, które mają Francuzi.

Boczek
sobota, 10 lipca 2021, 11:27

Na razie Francuzi też nie mają. i Dlatego kontrakt Macierewicza nie doszedł do skutku - na szczęście.

Davien
sobota, 10 lipca 2021, 16:45

Francuzi nie dość ze maja to juz je odpalali z OP w przeciwieństwie do Niemców.

Boczek
niedziela, 11 lipca 2021, 16:23

Tak? Odpalili już choć jedną z Suffrena? Kiedy? Jakieś meldunki przynajmniej o zakończonej integracji? Nie? No to na razie nie jest nawet na jest na poziomie 209 i Harpoon. I nie ma jakiejkolwiek różnicy, czy odpalamy spod wody Harpoon, czy CM.

Davien
poniedziałek, 12 lipca 2021, 12:31

Tak, odpalili z Barracudy juz MdCN wiec uaktualnij swoje dane:) A żaden niemeicki 212 nie jest do tego zdolny mimo pana bajek panie Boczek.

Kowalskiadam154
piątek, 9 lipca 2021, 18:00

Te okręty też będą mieć ruską nawigacje jak wszystkie niemieckie:))

RealMax
sobota, 10 lipca 2021, 10:03

Podobnie jak amerykanie przez kilkanaście lat używali rosyjskich silników rakietowych:))

sobota, 10 lipca 2021, 12:21

Używali ich bo była umowa że wtedy Rosjanie nie sprzedają Chińczykom.

Pan Ferdek
piątek, 9 lipca 2021, 20:21

No to chyba dobrze bo jest najlepsza.

AA
sobota, 10 lipca 2021, 09:07

Fakt dla moskali bo pokazuje im gdzie sa niemieckie okręty

Gen
piątek, 9 lipca 2021, 17:23

Korea właśnie zwodowała okręt z rakietami i takiego potrzebujemy. To jest 2 klasy wyżej j niż co kupują Niemcy i norwegia

Boczek
sobota, 10 lipca 2021, 10:35

Nie, nie potrzebujemy nie interoperacyjnego uzbrojenia. Tym bardziej, że to nadal niemieckie know how i bez pomocy TKMS nie zostałyby ukończone.

Davien
sobota, 10 lipca 2021, 11:32

A to ciekawe bo wg Korei KSS III bazuje na własnych technologiach i wyposazeniu koreańskim, nie jak poprzednie nalicencjachniemieckich

Boczek
niedziela, 11 lipca 2021, 16:25

Tak bardzo, że Niemcy musieli przyjechać i przez parę lat pomagać. Jeżeli jest to dla ciebie ciekawe to się po prostu tym interesuj.

Davien
poniedziałek, 12 lipca 2021, 12:32

A to ciekawe bo wg Korei Płd własnei KSS III powstaja w oparciu o własne technologie Korei, a nei neimeickie, ale oczywiście wiesz lepiej od Koreańczyków?:)

Boczek
wtorek, 20 lipca 2021, 17:15

...gdyby nie fakt, że na naszej ORCE pracowali ludzie wracający z KSSIII...

Lekarz
piątek, 9 lipca 2021, 21:34

Chyba Korea popnocna

Herr Wolf
piątek, 9 lipca 2021, 18:31

To są kilkadziesiąt lat za ruskimi czy niemcami

AA
piątek, 9 lipca 2021, 17:55

100/100

ZZZZ
piątek, 9 lipca 2021, 17:21

Po co nam armia? Za 2 miliardy złotych odbudujemy Pałac Saski. Zupełnie jak w Rumunii - ludzie umierali z głodu a dyktator budował surrealistyczny Pałac Ludowy.

nabab
niedziela, 11 lipca 2021, 09:31

ZZZ chyba zrobimy dobry interes. Ty mi zburzysz Palac Kultury imienia Stalina i obiecasz, ze nie bedziesz wiecej rozlewal po swiecie soku z buraka, a ja ci dam te zafajdane 2 mld. Deal?

ore ore
piątek, 9 lipca 2021, 22:42

Chyba Pałac Suski.

SAS
piątek, 9 lipca 2021, 19:40

Budowniczych mamy klasy światowej. A armia jaka jest, każdy widzi. I to nie kwestia pieniędzy.

Herr Wolf
piątek, 9 lipca 2021, 18:33

Dokładnie głodujemy

Janka
piątek, 9 lipca 2021, 20:21

Jakoś co miesiąc wpłacam na siępomaga.pl bo kraju nie stać na operacje chorych dzieci. Ale na pałac kasa jest

1
sobota, 10 lipca 2021, 01:14

I dlatego niedługo leczenie jednego dziecka będzie kosztować tyle, ile 1 Pałac Saski.

Herr Wolf
piątek, 9 lipca 2021, 22:48

To Ci się chwali- brawo..*

Wasko
piątek, 9 lipca 2021, 22:18

Jakby tak myśleć to w ogóle nie warto było odbudowywać Warszawy po 1945r. . Bo tyle kalek po wojnie i chorych . .. Można było pierdyknąć w stolicy kwadratowe bloki i po problemie.

analityk
piątek, 9 lipca 2021, 16:10

Temat wymiany 5 jednostek we flocie podwodnej jakie były na początku rządów tej ekipy przez 6 lat stoi w miejscu. W międzyczasie wszystkie Kobbeny wycofano, ORP Orzeł utracił zdolności bojowe wskutek naturalnego zużycia. Nowych jednostek nie zamówiono. Polska flota podwodna tak naprawdę przestała istnieć. Jak widać sąsiedzi - Norwegia, Niemcy, Rosja znają wartość floty podwodnej i systematycznie wymieniają stare jednostki. W razie zwarcia z kimkolwiek realna obrona morskich granic państwa i szlaków żeglugi nie istnieje. 41 i 42 letnie Fregaty OHP też praktycznie są bezwartościowe, więc podobnie jak pod wodą jest we flocie nawodnej PMW. Najgorsze w sytuacji RP jest że degradacja poszczególnych składników sił zbrojnych dalej systematycznie postępuje . . .

chorążyPL
piątek, 9 lipca 2021, 15:32

Są już bezawaryjne, i na 100 % będą się wynurzać ?. Będzie tłumaczenie - przecież starsze wersje, złą obsługa (ludy "ciemne"), itp. Ba - w okrętach podwodnych w założeniach 1wszy warunek: tyle samo zanurzeń jak wynurzeń. W tym przypadku ich katastrofy są mniej widowiskowe, niż w lotnictwie. Nie widać tragedii załogi okrętu, i wówczas o czym ma pisać prasa.

Boczek
sobota, 10 lipca 2021, 10:38

A konkretnie to co chciałeś powiedzieć? Byly kiedykolwiek jakiekolwiek problemy z 212A czy masz na myśli Orła?

liczydlo
piątek, 9 lipca 2021, 14:35

mozemy wybrac, kupimy sobie trzy takie i wprowadzimy na uzbrojenie albo zbudujemy jedna elektrownie atomowa. Co kto lubi...

sobota, 10 lipca 2021, 03:18

Dzieciaku za kase potrzebna na zbudownie elektrowni atomowej mozna by ze 30 nie 3 op kupic...

Paweł
piątek, 9 lipca 2021, 20:41

Możemy też przestać trwonić miliardy w programach typu 500 Plus. Wystarczy policzyć.

sobota, 10 lipca 2021, 01:28

Na armie wydajemy prawie tyle co Izrael i Turcja. Gdzie idzie ta kasa bo armie mamy nedzna.

Kapitan Tsubasa
piątek, 9 lipca 2021, 21:54

Już to widzę jak za pieniądze z 500+ coś by zostało zrobione. Lepiej że dostają je rodziny z dziećmi niż urzędnicy koperciarze.

Herr Wolf
piątek, 9 lipca 2021, 18:36

A co z elektrownią w Ostrołęce?

Darek
piątek, 9 lipca 2021, 20:38

Bedzie na gaz. A co ma być?

Obiektyw
sobota, 10 lipca 2021, 07:50

To co dostał wykonawca za wykonane prace (burzone obecnie) + Kary umowne za zerwanie przez inwestora kontraktu. To jest sztandarowy przykład jak wydać ponad 1 mld na Misia, przeróbka na gazową to już inna bajka,

Grzesiek
sobota, 10 lipca 2021, 07:08

Tylko najpierw trzeba zburzyć wybudowane do tej pory elementy, ponieważ nie pasują do nowego projektu.

Victor
piątek, 9 lipca 2021, 13:30

U nas ponoć wystarczy ORP Orzeł do 2035r.

Herr Wolf
piątek, 9 lipca 2021, 18:37

Nie ! W 2022 wchodzi trzecia orka zgodnie z planem moderki SZ!!!

Darek
piątek, 9 lipca 2021, 20:39

Jak by w 2022 miała wejść trzecia to kontrakt musiałby być podpisany ok 2014-2015 roku. Podpisali?

Boczek
sobota, 10 lipca 2021, 10:43

Nie 2014-2015, a 2018. Egipt czekał na pierwszy 4 lata i to tylko dlatego, że jest kolejka - Turcja, Singapur, Izrael... i bieżące remonty.

Herr Wolf
piątek, 9 lipca 2021, 22:49

A nie podpisali?! To gdzie kasa którą wydali na modernizację SZ?!

dropik
piątek, 9 lipca 2021, 14:28

musi do 2036 bo jak zamówimy w 2030 to nowy zjawi sie po 6latach. chyba ,że on miał się zjawić w 2030 - to juz chyba się spóźniliśmy z zamówieniami :P

Tomasz
piątek, 9 lipca 2021, 13:19

Ciekawe czemu w tym przedsięwzięciu nie ma Polski . A - niegraniczymy z tymi państwami B- leżą na innym kontynencie C - na wszystko nas stać a tu klops

sobota, 10 lipca 2021, 09:07

Dlaczego ma być

Kris
sobota, 10 lipca 2021, 07:05

Był zbyt duży lobbing francuski.

werd
piątek, 9 lipca 2021, 13:39

Dlatego nas nie ma że: a - Niemcy i UE TO NASZ NAJGORSZY WRÓG gorszy niż Rosja, b- na taki zakup trzeba kasy i stabilnego finasowania a nie zebrania konsorcjum, znajomych i budowy rociągniętej w czasie na 50 lat

Jagoda
piątek, 9 lipca 2021, 16:42

Zalecam PILNIE odstawić TVN i GW !!!

Lol
piątek, 9 lipca 2021, 14:13

Nie chcą nas jak przy projekcie czołgu nowej genrracji.

FATMAN
sobota, 10 lipca 2021, 09:07

Bo dla nich Polska nie jest poważnym partnerem biznesowym ani strategicznym.... Wszystko przez co się dzieje wew kraju...

przytomny
piątek, 9 lipca 2021, 20:38

Generalnie Polski do niczego nie chcą. Zaszargaliśmy sobie opinię skutecznie nabzdyczaniem, prężeniem muskułów i bezczelną retoryką na wiele lat. Zostaje nam tylko sojusz z Węgrami, które - żeby było śmieszniej - akurat kupują wszystko co niemieckie. I niestety Węgry nie mają dostępu do morza.

z ciekawości
piątek, 9 lipca 2021, 18:47

Wymyśliłeś sobie? Nie byliśmy zainteresowani tym projektem

Oni
piątek, 9 lipca 2021, 16:54

Chcą Polacy pracuja przy tym projekcie sam znam kilku

Luk
piątek, 9 lipca 2021, 15:00

Przy projekcie czołgu nowej generacji nie chcieli nas ze względu na to że staliśmy się bardzo niestabilnym sojusznikiem. Gdybyśmy sami nie robili sobie wrogów w całej Europie to z chęcią by nas przyjęli do współpracy nad tym projektem. No ale Niemcy to naziści, Francuzów uczyliśmy jak jeść a Unia to samo zło... To nie ma co się dziwić że mało kto chce obecnie z nami współpracować.

Zelnik
piątek, 9 lipca 2021, 16:27

Dzięki Bogu nie daliśmy się wepchnąć w ten głupi projekt czołgu, który mieliśmy sfinansować a później kupić. Zresztą on nigdy nie powstanie.

fefe
piątek, 9 lipca 2021, 15:27

Baju baju , najzwyklej w świecie nie chca nas dopóścić ponieważ uważają że my nic nie mamy do zaoferowania uważają nas za podludzi i tyle , szkoda że najprawdopodobniej weźmiemy abramsy sep1 lepiej by było jak byśmy kupili k2 black panter ze 100 szt z półki plus licencja na następne 200 szt coś jak podwoziami do krabów plus oczywiście współpraca i wspólne stworzenie czołgu następnej gen . Bo USA nigdy z nami nie zrobią czołgu next gen no chyba że na wzór f35 czyli rzucą nam jakiś ochłap do produkcji

sobota, 10 lipca 2021, 12:34

Nie weźmiemy sep 1 bo takich nie ma

Adam
sobota, 10 lipca 2021, 01:16

Nie lepiej bo potrzebujemy czołgi na teraz a nie za 20 lat

piątek, 9 lipca 2021, 15:27

Robimy sobie wrogów, bo mamy inne zdanie w wielu kwestiach, mamy swoje zdanie po prostu...

Bomis
sobota, 10 lipca 2021, 10:17

Mieć swoje zdanie, a mieć rację, to dwie różne sprawy. Upieranie się przy swoim, kiedy to ,,swoje" może szkodzić, jest błędem.

Kazik
piątek, 9 lipca 2021, 16:44

I tu się mylisz. Inne zdanie ma niestety zmobilizowana mniejszość, która poszła do urn i wybrała co wybrała to każdy widzi.

Paranoid Android
piątek, 9 lipca 2021, 16:36

W UE ludzie tez maja inne zdania, rożne opinie w wielu kwestiach, ale potrafią żyć razem i współpracować nie tworząc podziałów. Nazywa się to demokracja. Skłócona ze wszystkimi sąsiadami i podzielona wewnętrznie Polska jest słaba, słabiusieńka. Historia się kłania.

SZELESZCZĄCY w TRZCINOWISKU
piątek, 9 lipca 2021, 13:13

Pogratulować Niemcom ,Norwegom,.... a co można powiedzieć o naszym podwórku tylko tyle....... własna niemoc jest tak samo niebezpieczna jak obca przemoc

Sędzimir II
piątek, 9 lipca 2021, 13:07

Ciekawe czy doczekamy się wreszcie ale FIZYCZNIE tych F35,Patriotów,Mieczników,Himarsów,AW-101,TB-2,pomostowych OP, Tytana, efektora OPL od MBDA czy Kruka ............. bo na razie bida w polu piszczy.

Herr Wolf
piątek, 9 lipca 2021, 18:39

Nigdy

edd
piątek, 9 lipca 2021, 13:42

wydaje mi się ze kluczowe w Twoim pytaniu powinno być nie czy się doczekamy a w jakiej ilości.....bo jak na razie są to ilości na defiladę a nie na wojnę.

patriota
piątek, 9 lipca 2021, 12:57

Jako rozwiązanie pomostowe wybrać norweskie "Ule", które będą wycofywane za 3-4 lata (2 okręty). Teraz mogliśmy wspólnie z Niemcami i Norwegami podpisać kontrakt na 1 nowy okręt z dostawą do 2027-2028 roku. Program "Orka" zostaje zrealizowany. Tylko trzeba umieć planować i wybierać.

dsa
piątek, 9 lipca 2021, 13:43

Norweskie "Ule" nie stoją w markecie na półce i czekaja aż Polska łaskawie je kupi z bonifikatą 98%.....skąd wy się ludzie bierzecie? tylko w gry gracie?

patriota
piątek, 9 lipca 2021, 14:25

No, nie czekają :) Bułgaria i Rumunia chcą kupić w zależności od ceny 1-2 używane okręty podwodne do 2025 roku. Właśnie cena ma mieć decydujące znaczenie. Rozmawiają z jednym z państw europejskich. Tyle wiadomości nieoficjalnie... Polska z kimś prowadzi teraz negocjacje?

skromny
piątek, 9 lipca 2021, 16:51

tak, ze Szwecją

Boczek
sobota, 10 lipca 2021, 11:16

Zostały zakończone - stąd w panice na łapu capu Miecznik, aby przykryć tę wtopę, bo A17 to była utopia (opisywałem w szczegółach dlaczego tak będzie) i tym samym stał się też w wyniku tego A26, abstrahując od tego że: 1) A26 już na desce był przestarzały (uparte trzymanie się Stirlinga, brak własnych technologi na poziomie 60-70% komponentów OP i utrata tych zdolności prze ~10-15 laty) i 2) w międzyczasie typ 212, w raz z rozwojem we Włoszech i 212CD, odjechał Szwedom (i innym) o kolejne 10-20 lat rozwoju. Popatrzmy, A26 już 6 rok w budowie jeszcze ~4 lata - początek rozwoju 2010. W 2024/25 (jeżeli się uda) otrzymamy 15-letni i wcale nie nowoczesny design, nic specjalnego i pozostający w rozwoju 10-15 lat za 214, bez nowoczesnego uzbrojenia i do tego horrendalnie drogi.

Adam
sobota, 10 lipca 2021, 01:17

Już nie prowadzi

Victor
piątek, 9 lipca 2021, 19:03

Możesz wskazać źródło. Bo według ministra ON zerwaliśmy negocjacje w styczniu że względu na cenę.

olo
piątek, 9 lipca 2021, 12:23

I Norw3gowie nie wypominają Niemcom II WS?

Bomis
sobota, 10 lipca 2021, 10:20

Nie, bo to naród pragmatyczny. Wojna się skończyła, a żyć i robić interesy trzeba dalej.

Mabulu
piątek, 9 lipca 2021, 18:35

Norwegi Niemcy wypłacili odszkodowania

sobota, 10 lipca 2021, 12:42

Jeśli już to odszkodowania od Niemiec powinny być w "naturze" jasna lista zniszczonych zakładów przemysłowych, dróg, kolei, muzeów do odbudowania plus trochę uzbrojenia dla armii.

Boczek
sobota, 10 lipca 2021, 11:21

Niemcy (zachodni) nikomu nie wypłacili odszkodowań bo po II WS reparacji nie było. Tylko my (Rosja, która miała się z nami rozliczać) doiliśmy DDR do 1953, i to tak, aż wybuchła tam rewolucja po czym zrozumieliśmy dlaczego na zachodzie reparacji nie było i też zrezygnowaliśmy.

Davien
sobota, 10 lipca 2021, 16:54

Boczek, po pierwsze reparacje dlaPolski i ZSRS miały byc własnie z NRD, a dla pańsw zachodnich z RFN, po drugie Polska nie dostała ani grosza bo Sowieci sobie je zagarneli i w 1953r zmusili Polske do rezygnacji.

Boczek
niedziela, 11 lipca 2021, 16:28

Nie musisz pisać tego samego co ja innymi słowami.

Davien
poniedziałek, 12 lipca 2021, 12:35

Doprawdy?? Bo zRFN reparacje były ale dla Zachodu, nie było tam jakos zadnej rewolucji a to ZSRS a nei jakaś "rewolucja" w NRD zmusiło Polske do rezygnacjiz odszkodowaćń?

RealMax
sobota, 10 lipca 2021, 10:12

Polakom też. 700 mld PLN w ramach UE, to Niemcy nas tam wciągnęły, bo Francja była niechętna. To więcej niż łączna suma Planu Marshalla na wszystkie europejskie kraje licząc dzisiejszą siłę nabywczą dolara.

Tomasz
piątek, 9 lipca 2021, 13:20

Nie szukają wrogow

Antex
piątek, 9 lipca 2021, 12:04

znak, jak bliski jest związek między Norwegią a Niemcami ... bardzo bliski, od czasów Quislinga.

Dropik
piątek, 9 lipca 2021, 14:30

za dużo siedzisz w tematyce 2ws. Ile można ?

Zet
piątek, 9 lipca 2021, 12:48

Jest to raczej znak, że Norwegia nie walczy raz za razem w wojnie, która zakończyła się 76 lat temu.

Nie inż.
piątek, 9 lipca 2021, 18:47

Norweg wcale nie walczy

Valdore
sobota, 10 lipca 2021, 09:08

Jakby nie walczyli to dzis na miejscu Moskwy i Londynu byłyby radioaktywne leje.

Zet
piątek, 9 lipca 2021, 23:56

W 1940 roku Norwegowie walczyli dłużej niż Polska w 1939 roku. Jednak od tego czasu minęło 76 lat, świat się zmienił. Norweg to rozumie, ale Polak nie. Więc dalej walczy ze starą wojną i dziwi się, że nikt go nie rozumie.

Jarecki
piątek, 9 lipca 2021, 11:32

Polska jeszcze poczeka.Moze Bałtyk wyschnie.......

sobota, 10 lipca 2021, 12:44

Nie bardzo, w ostatnich latach podniósł się o 15cm.

Paranoid
piątek, 9 lipca 2021, 11:32

Cóż, jedni mają TKMS, inni Kongsberg/Nammo a jeszcze inni PGZ, taka już kolej rzeczy

R
piątek, 9 lipca 2021, 11:23

Piekine by bylo sie do tego podlaczyc.

Herr Wolf
piątek, 9 lipca 2021, 18:41

Tak A masz zbędne 4 mld€

Alfret
sobota, 10 lipca 2021, 08:56

Chyba 4'170'833'333pln za 1 sztuke okretu.

Tweets Defence24