Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Fot. General Dynamics

Testy ogniowe brytyjskiego transportera Ares. Wkrótce dostawy

General Dynamics Land Systems UK (GDLS-UK) poinformował o zakończeniu serii testów ogniowych nowego wozu rodziny Ajax pojazdu Ares.

Program obejmował testy Zdalnie Sterowanego Modułu Uzbrojenia (ZSMU) Kongsberg PROTECTOR RWS wyposażonego w trzy typy uzbrojenia – 7.62 mm km FN MAG, 12.7 mm wkm i 40 mm granatnik automatyczny. Dodatkowo sprawdzono poprawność działania zamontowanej na nim wyrzutni granatów dymnych. Testy miały na celu sprawdzenie poprawności systemów zamocowania i funkcjonowania modułu oraz wpływu jego pracy w tym samego strzelania na wóz i jego załogę.

Według przedstawicieli brytyjskiego resortu obrony, pomyślne zakończone testy przyspieszają moment wprowadzania pierwszych wozów rodziny Ajax do służby w dwóch nowych brygadach. Sam program jest to największe zamówienie na pojazdy bojowe w armii brytyjskiej od ponad 30 lat.

Wprowadzanie na wyposażenie nowych brygad wozów rodziny Ajax znacznie zwiększy możliwości armii brytyjskie w elastycznym reagowaniu na różne rodzaje zagrożeń a jednocześnie pozwoli na pełną integrację różnych systemów uzbrojenia działających w ramach wydzielonych zadaniowych grup bojowych. Dostawy mają rozpocząć się w 2017 roku. Pierwsze pododdziały wielkości kompanii (szwadronu) zostaną przezbrojone w nowe wozy w 2019 roku, tak by pod koniec 2020 roku pierwsza brygada osiągnęła pełną gotowość do prowadzenia działań.

GDLS-UK uzyskał we wrześniu 2014 roku zamówienie na zbudowanie 589 wozów rodziny Ajax (pierwotne oznaczenie programu to Scout Specjalist Vehicle) za 3,5 mld GBP. Na wczesnym etapie plany mówiły o 1200-1300 pojazdach. Mają one zastąpić wozy rodziny Combat Vehicle Reconnaissance (Tracked) - CVR(T) oraz transportery gąsienicowe FV432. W programie którego liderem jest GDLS-UK uczestniczy wiele firm m.in. Thales, Meggitt, Kongsberg, Raytheon, Saab, Williams F1, Kent, Rheinmetall czy Lockheed Martin UK. Powstał on w oparciu o kadłub i podwozie bwp ASCOD 2.

Zamówienie obejmuje zbudowanie 245 wozów w wersji Protected Mobility Reconnaissance Support (PMRS) Ajax, 93 wozów wsparcia rozpoznania Ares, 112 dowódczych Athena, 50 remontowych Apollo, 38 ewakuacji medycznej Atlas i 51 rozpoznania inżynieryjnego Argus. Wozy rozpoznawcze występować będą, jako m.in. jednostki przeznaczone do wsparcia pododdziałów artylerii, w tym z radarem pola walki i wykrywania celów dla artylerii.

Nowa rodzina wozów posłuży nie tylko do przeprowadzania różnych form rozpoznania sytuacji na polu walki, ale też będzie zdolna do zbierania i przetwarzania uzyskanych informacji. Pełniła będzie rolę ubezpieczenia dla innych formacji, osłony czy zabezpieczenia swobody działania sił głównych. Innym ważnym efektem wprowadzenia nowej rodziny pojazdów jest zwiększenie możliwości systemu logistycznego oraz zabezpieczenia działań na współczesnym polu walki.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (4)

  1. Ax

    Zobaczcie tylko jaką grubość ma boczny pancerz tego (tylko) scauta a jak jest pancerz naszego pierwszoliniowego bwp Rosomala

  2. dropik

    trochę przegięli : 7,62 , 12,7 i granatnik 40mm ! nie wystarczyło by uzbrojenie osobiste załogi lub desantu ? ;)

    1. No Doubt

      Te pojazdy zastępują transportery a nie BWP, nie wspierają w walce żołnierzy. Cięższym odpowiednikiem Aresa jest izraelski Namer - podobnie uzbrojony i mający zbliżone zadania. Ares to nie tylko opisany Formation Reconnaissance Overwatch (34 szt.) ale też Armoured Personnel Carrier (APC) (59 szt.).

    2. STR

      To jest TRANSPORTER nie BWP. Najwyraźniej uznali że takie kalibry starczą im. Poczekajmy a zapewne niedługo (lub to trochę potrwa) pojawi się BWP z 40 teleskopową.

  3. xcv

    Już od II WŚ Brytyjczycy mają jakąś awersje do dużej siły ognia. Nie wiem czy w razie W liczą na wsparcie sprzętowe od USA czy co...

    1. dwa

      przeciez wersja rozpoznawcza ma armate ct 40 mm..

  4. kipord

    A po co pojazdom rozpoznawczym większa siła ognia? Kosztem mobilności?

Reklama