Reklama
  • WIADOMOŚCI

Ruszyła produkcja nowych pojazdów dla British Army

Firma Babcock International Group poinformowała o uruchomieniu linii produkcyjnej pojazdów Supacat Extenda w zakładzie w Devonport. Linię tę opuściły pierwsze wozy Jackal 3 Extenda z drugiej partii zamówionej przez armię brytyjską.

Babcock, Jacka, Extenda, Supacat
Linia produkcyjna pojazdów Supacat Extenda/Jackal 3 (E) w zakładzie Babcocka w Devenport.
Autor. Babcock International Group

Babcock we współpracy z firmą SC Supacat (należącą do SC Group) produkuje dla British Army 53 sześciokołowe pojazdy Supacat Extenda Mk 3e, określane jako Jackal 3 (E).

Reklama

Rodzina pojazdów Jackal 3 to wszechstronna platforma o wysokiej mobilności, przeznaczona do realizacji szerokiego spektrum zadań, od rozpoznawczych, patrolowych, po logistyczne. Dzięki dodatkowej osi w wersji Jackal 3 (E) dysponującej większą ładownością, przy jednoczesnym zachowaniu wysokich osiągów w terenie.

Obecna produkcja 53 wozów 6x6 jest kontynuacją wcześniejszych dostaw 70 pojazdów Jackal 3 4x4 w ramach pierwszej transzy.

Supacat HMT Extenda bazuje na sprawdzonej platformie Common Base Platform firmy Supacat, znanej choćby z użytkowanych przez brytyjską armię wozów Jackal 2/3 4x4 (HMT 400) i Coyote 6x6 (HMT 600). Extenda to modułowa konstrukcja łącząca niejako w sobie dwie wcześniej wymienione konfiguracje HMT - 4x4 i 6x6. Oferuje ona użytkownikowi możliwość konfiguracji, w zależności od potrzeb, wozu różniącego się nie tylko długością, liczbą osi, ale także zdolnościami transportowymi. Jest to możliwe poprzez dodanie lub usunięcie trzeciej osi, co prezentuje zamieszczony powyżej film. Rekonfigurację można przeprowadzić w ciągu kilku godzin, używając standardowych narzędzi warsztatowych i sprzętu do podnoszenia.

Modułowość Extendy oznacza również szereg innych opcji konfiguracyjnych, w tym różne moduły misyjne/zadaniowe oraz skalowalne poziomy ochrony. Standardowo wozy są wyposażone w osłony przeciwminowe i balistyczne obejmujące m.in. podłogę i drzwi.

W podstawowej wersji 4x4 pojazd ma ładowność 2400 kg (DMC 9000 kg). Z kolei dodanie trzeciej osi zwiększa zarówno przestrzeń ładunkową, jak i ładowność do 4200 kg (DMC 12000 kg). Oczywiście różnice sprowadzają się także do długości wozów, która wynosi odpowiednio: 5800 mm dla 4x4 i 7050 mm dla 6x6. Szerokość jest taka sama dla obu konfiguracji – 2050 mm. Wysokość, dzięki regulowanemu pneumatycznemu zawieszeniu, można zmieniać w przedziale od 1885 mm do 2445 mm.

Extenda wyposażona jest, podobnie jak inne wozy rodziny HMT, w silnik Cummins ISBe o poj. 6,7 l, osiągający moc 138 kW/182 KM i maksymalny moment obrotowy 700 Nm. Jednostka napędowa spełnia normę emisji spalin Euro III i współpracuje z 5-biegową skrzynią automatyczną Allison. Skrzynia rozdzielcza zapewnia napęd 2WD/4WD (trzecia oś napędzana jest za pośrednictwem drugiej). Maksymalna prędkość wynosi 120 km/h, a zasięg 1000 km zapewniają zbiorniki paliwa o łącznej poj. 230 litrów.

Osie z niezależnym zawieszeniem z miechami powietrznymi i regulacją wysokości, wyposażone mogą być w mechanizmy różnicowe z ograniczonym poślizgiem lub z mechanicznymi blokadami. Na osiach montowane są koła o rozmiarze 335/80 R20, które mogą być wyposażone we wkładki typu runflat.

Lista opcjonalnego wyposażenia obejmuje m.in. wyciągarkę (elektryczną lub hydrauliczną), montaże do broni, zdalnie sterowane stanowiska strzeleckie, wyrzutnie granatów dymnych, przystosowanie do ruchu prawo- lub lewostronnego, dodatkowe opancerzenie (osłony balistyczne i przeciwminowe).

Do tej pory pojazdy rodziny HMT trafiły do użytkowników w Australii, USA, Norwegii, Danii, Wielkiej Brytanii, Nowej Zelandii i Estonii, a także na Ukrainę, gdzie rząd Australii przekazał 14 pojazdów Extenda Mk2.

Reklama

Zobacz również

WIDEO: Stado Borsuków w WP | AW149 z polskiej linii | Defence24Week #140
Reklama