Reklama

Technologie

Zasobnik rozpoznawczy zintegrowany z C295

Rys. Airbus
Rys. Airbus

Inżynierowie firmy Airbus ukończyli pomyślnie serię lotów próbnych samolotu C295 wyposażonego w moduł misyjny FITS (COMMOMISS), z zainstalowaną nową funkcjonalnością, umożliwiającą jego zdalną obsługę przez operatorów naziemnych.

Podczas czterech lotów, wykonanych w kwietniu na południu Hiszpanii, sprawdzano działanie samolotu testowego w wersji rozpoznawczej Airbus C295 Intelligence Surveillance Recognition (ISR) wyposażonego w pakiet awioniki firmy Collins.

Maszyna wykonała standardowe misje patrolowe nad morzem, a wszystkie zamontowane w niej sensory rozpoznawcze były obsługiwane w czasie niemal rzeczywistym przez operatorów misji ze stacji naziemnej firmy Airbus w Getafe. Po przejęciu kontroli nad sensorami pracujący w niej operatorzy wykonywali różne zadania obserwacyjne, w tym śledzili cele za pomocą urządzeń elektrooptycznych / pracujących w podczerwieni (EO/IR) i zarządzali stacją radiolokacyjną – wszystko to za pośrednictwem zainstalowanego na pokładzie samolotu urządzenia łączności satelitarnej pracującego w paśmie Ka.

Podczas testów operatorzy naziemni dysponowali pełną świadomością sytuacyjną, bowiem korzystali z tego samego zestawu narzędzi i oprogramowania, które są dostępne dla użytkowników pokładowych stacji roboczych zintegrowanego systemu taktycznego (Fully Integrated Tactical System - FITS), co doprowadziło do przekształcenia stacji naziemnej COMMOMISS w skuteczny, dodatkowy węzeł operatorski.

Reklama
Reklama

Oto niektóre możliwości, jakie COMMOMISS oferuje użytkownikom:

• dodatkowe stacje operatorskie w naziemnym Centrum Wsparcia Misji, zapewniające elastyczność operacyjną podczas długich i skomplikowanych misji - dzięki dzieleniu zadań między członków załóg taktycznych w powietrzu i na ziemi;

• integracja z siecią dowodzenia C2 użytkownika, przyczyniająca się do tworzenia wspólnego obrazu operacyjnego (Common Operational Picture);

• natychmiastowy dostęp do wszystkich danych zebranych przez sensory pokładowe w celu analizy w czasie rzeczywistym w połączeniu z prawie nieograniczonymi zasobami dostępnymi na ziemi;

• możliwość zmniejszenia liczby operatorów (a tym samym stacji roboczych) na pokładzie samolotu podczas długotrwałych misji rozpoznawczych.

Projekt COMMOMISS ma umożliwić tworzenie zharmonizowanych architektur systemów misji, interfejsów człowiek-maszyna (HMI) i koncepcji współdziałania (CONOPS) zarówno załogowych, jak i bezzałogowych statków powietrznych, w tym samolotów i śmigłowców. Pozwoli na bezproblemową integrację z całym systemem systemów rozpoznawczych, zapewniając użytkownikom globalną świadomość sytuacyjną i przyczyniając się do tworzenia wspólnego obrazu operacyjnego (COP) na bazie misji ISR.

Sprzęt wymagany do wdrożenia nowej funkcjonalności jest dostępny dla nowych klientów zainteresowanych samolotem C295 ISR, co oznacza, że możliwości COMMOMISS są już teraz dostępne jako opcja katalogowa przy zakupie lub opcja rozbudowy potencjału operacyjnego samolotów w przyszłości.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze

    Reklama