Technologie
WITPiS – Konferencja Naukowo-Techniczna
Konferencja Naukowo-Techniczna p.t.: „Pojazdy autonomiczne - wyzwania oraz szanse dla gospodarki i obronności państwa”, której pomysłodawcą i głównym organizatorem był Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej, odbyła się w dniach 15-16 listopada 2023 r. w Łochowie. Cieszyła się ona dużym zainteresowaniem zarówno ze strony instytucji wojskowych, jak i środowiska cywilnego. W przedmiotowym wydarzeniu uczestniczyło wiele firm, które od lat prowadzą badania, prace badawczo-naukowe oraz testy w zakresie innowacyjnych rozwiązań przyczyniających się do wzrostu bezpieczeństwa Sił Zbrojnych RP. Portal Defence24.pl był patronem medialnym tego wydarzenia.
Tematyka dotycząca pojazdów autonomicznych ma w dzisiejszym świecie istotne znaczenie nie tylko dla zapewnienia bezpieczeństwa, ale także dla rozwoju gospodarki. Dzięki dynamicznie rozwijającym się technologiom autonomizacji pojazdów, stanowi ona fascynujące wyzwanie dla świata nauki.
Czytaj też
Tegoroczną edycję konferencji rozpoczął Dyrektor Wojskowego Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej (WITPiS) płk dr inż. Michał Ceremuga, który przywitał wszystkich zaproszonych gości i uczestników tego przedsięwzięcia, podziękował Szefowi Biura Bezpieczeństwa Narodowego panu Ministrowi Jackowi Siewierze za udzielenie patronatu honorowego.
Swoje podziękowania skierował również do firm partnerskich, które wsparły to wydarzenie, tj.: Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych, Huta Stalowa Wola S.A., PIT-RADWAR, Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa, ETC-PZL Aerospace Industries, Macro-System Sp. z o.o., JPBC Sp. z o.o., Forcepol Sp. z o.o., Szczęśniak Pojazdy Specjalne Sp. z o.o., MDP Engineering Sp. z o.o. sp. k., AVL Software&Functions GmbH Sp. z o.o., HAX Hydraulics, HYUNDAI Rotem, Hanhwa Aerospace Europe Sp. z o.o. i Rheinmetall Canada inc.
„Tematyka poruszana podczas naszej konferencji ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa naszego kraju. Obejmuje ona obszary, które odgrywają istotną rolę zarówno dla sektora wojskowego, jak i dla cywilnych zastosowań pojazdów autonomicznych. Dzięki dynamicznie rozwijającym się technologiom autonomizacji pojazdów, stajemy przed fascynującymi wyzwaniami i możliwościami” - zaznaczył w swoim przemówieniu Dyrektor WITPiS płk Michał Ceremuga.
„Współczesne pole walki jest niezwykle dynamiczne i wymaga nie tylko wysokiego poziomu mobilności, ale także inteligentnych i autonomicznych systemów, które pomagają naszej armii zwiększyć efektywność operacyjną. Pojazdy kołowe i gąsienicowe stanowią kluczowy element tej mobilności, a technologie autonomizacji pozwalają na ich lepsze wykorzystanie w różnorodnych warunkach terenowych” - dodał.
Merytoryczną cześć konferencji rozpoczął panel dyskusyjny nt. „Pojazdy autonomiczne w środowisku militarnym i cywilnym – potrzeby, ograniczenia, interoperacyjność, możliwości i perspektywy”, w którym udział wzięli przedstawiciele zarówno środowiska wojskowego: płk Tomasz Zaremba – Departament Innowacji, Ministerstwo Obrony Narodowej, płk Mariusz Żokowski – Szefostwo Badań i Rozwoju, Agencja Uzbrojenia, jak i instytucji cywilnych: dr Andrzej Dybczyński – Prezes Centrum Łukasiewicz, Sieć Badawcza Łukasiewicz oraz mgr Sławomir Lewandowski – Departament Strategii Transportu, Ministerstwo Infrastruktury. Niezwykle interesującą i ożywioną dyskusję z uczestnikami debaty prowadził moderator - prof. zw. dr hab. Dariusz Kozerawski z Uniwersytetu Jagiellońskiego, który poruszał tematy z obszaru bezpieczeństwa i współpracy cywilno-wojskowej nad pojazdami autonomicznymi i ich zastosowaniami w wymiarze krajowym i międzynarodowym.
Czytaj też
Kolejnym zaplanowanym elementem konferencji był pokaz statyczny pojazdów autonomicznych, podczas którego firmy partnerskie i konsorcja naukowo-przemysłowe zaprezentowały swoje autorskie, innowacyjne rozwiązania w zakresie automatyzacji pojazdów:
- Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej, STEKOP Sp. z o.o., Auto Podlasie Sp. z o.o., AP Solutions Sp. z o.o. i JPBC Sp. z o.o. – Autonomiczną Zintegrowaną Platformę Rozpoznawczą „AIRCON”;
- Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych i Dobrowolski Sp. z o.o. – Bezzałogową, autonomiczną platformę pomiarową do badania nośności naturalnych nawierzchni lotniskowych w sposób ciągły „BIZON";
- Macro-System Sp. z o.o. – Uniwersalny Nośnik Lądowy – Wersja rozpoznawczo-bojowa „GOBLIN";
- Sieć Badawcza Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Motoryzacji i Born Elecric Sp. z o.o. – Platformę Autonomiczną Wsparcia Operacyjnego „PAWO";
- Sieć Badawcza Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Motoryzacji – Research Vehicle – „SELF-DRIVING VEHICLE";
- HAX Hydraulics i HAX Innovations – Continuous Skid Resistance device „CSR".
Pierwszego dnia konferencji, podczas dwóch sesji plenarnych, prelegenci mieli okazję wygłosić referaty naukowe, w których przedstawili osiągnięcia z obszaru pojazdów bezzałogowych i autonomicznych, w tym zastosowania innowacyjnych koncepcji w zakresie automatyzacji.
Drugi dzień konferencji obejmował także dwie sesje plenarne, w trakcie których firmy partnerskie prezentowały swoją działalność oraz osiągnięcia zarówno w dziedzinie nowoczesnych technologii sterowania, bezpieczeństwa komunikacji bezprzewodowej, logistyki wojskowej, jak i bezpieczeństwa.
Czytaj też
Na zakończenie konferencji Dyrektor Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej płk Michał Ceremuga zaznaczył, iż podjęta dyskusja na temat automatyzacji w szeroko pojętym obszarze działań i jej zastosowania była pełna zaawansowanych, naukowych spostrzeżeń oraz eksperckich opinii, co przyczyniło się do lepszego zrozumienia współczesnych wyzwań i możliwości w dziedzinie pojazdów autonomicznych.
Dodał również „(…), iż przedstawione na konferencji pomysły i analizy stanowią solidną podstawę dla przyszłych badań oraz innowacyjnych rozwiązań w tej fascynującej dziedzinie nauki, a także przyczynią się do otwarcia i realizacji projektów, które zaowocują w przyszłości nowymi rozwiązaniami na rzecz rozwoju gospodarki, a przede wszystkim przyczynią się do wzrostu bezpieczeństwa naszej Ojczyzny.”
Na koniec Dyrektor WITPiS podziękował wszystkim uczestnikom za niezwykle interesujące dyskusje i czynny udział w konferencji, a szczególne podziękowania skierował do Komitetu Organizacyjnego pod przewodnictwem płk. dr. hab. inż. Mariusza Wesołowskiego.
Podsumowując należy stwierdzić, iż konferencja nt.: „Pojazdy autonomiczne - wyzwania oraz szanse dla gospodarki i obronności państwa” stanowiła doskonałą okazję do zapoznania się z najnowszymi osiągnięciami w dziedzinie autonomizacji pojazdów kołowych i gąsienicowych, monitorowania stanu technicznego pojazdów, innowacyjnych technologii w zakresie sterowania i bezpieczeństwa komunikacji bezprzewodowej. W debatach skupiono się na kluczowych zagadnieniach związanych z cyberbezpieczeństwem oraz logistyką wojskową, które są nieodłącznym elementem współczesnych działań w obszarze pojazdów autonomicznych. Zauważono również, iż należy pamiętać o rosnącym znaczeniu sztucznej inteligencji, zwłaszcza technikmachine learning, które stanowią fundament dla analizy danych, diagnozowania oraz prognozowania zachowań pojazdów autonomicznych.
Zatem, przedstawione na konferencji rozwiązania w zakresie automatyzacji pojazdów stanowią podstawę dla dalszych badań oraz poszukiwań innowacyjnych rozwiązań w tej fascynującej dziedzinie nauki.
Artykuł sponsorowany
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie