- Wiadomości
Uzbrojenie i samoobrona z Izraela proponowane dla polskich statków powietrznych
Szeroką galę uzbrojenia lotniczego, systemów samoobrony i sensorów lotniczych zaprezentowała polskim wojskowym i dziennikarzom firma Elbit Systems. Jak przekonywali jej przedstawiciele zaprezentowane rozwiązania znacząco zwiększają bezpieczeństwo statków powietrznych i pozwalają na ich uzbrojenie w relatywnie niedrogie, lecz skuteczne środki bojowe. Izraelczycy proponują współprace przemysłową w tym stworzenie linii produkcyjnych ich rozwiązań w Polsce, wraz z przekazaniem technologii.

Izraelskie lotnictwo bojowe wykorzystuje podobne bojowe platformy powietrzne co Polska (ma i pozyska w najbliższym czasie). Z tego powodu uzbrojenie i systemy proponowane nad Wisłą przez Elbit Systems ma tę zaletę, że jest już zintegrowane z takimi maszynami jak F-16C/D, F-35 czy AH-64, a więc tymi, które są już używane lub planowane do użycia w Siłach Zbrojnych RP. W dodatku uzbrojenie to powstało z myślą o Siłach Obronnych Izraela, które nie posiadają tak rozbudowanego budżetu jak USA. Dlatego uzbrojenie cechuje się dobrym stosunkiem koszt-efekt, który jest jednym z priorytetów przy ich projektowaniu.
Pierwszym z proponowanych rozwiązań jest naddźwiękowy pocisk powietrze-ziemia Rampage o masie 580 kg, zdolny do uderzania spoza zasięgu obrony powietrznej przeciwnika. Kolejnym jest zestaw REST (Range Expansion and Smart Tail) wydłużający zasięg klasycznych bomb o wagomiarach 250, 500 i 1000 kg dzięki zastosowaniu nakładki z rozkładanymi skrzydłami umożliwiającymi szybowanie i zamieniający klasyczną bombę w broń precyzyjną o zasięgu 120 kilometrów, umożliwiającą uderzenie z dokładnością do 10 metrów oraz atak na cel pod ostrym kątem z górnej półsfery.
Zobacz też
Z kolei prezentowany lekki pocisk manewrujący Deliliah osiąga zasięg 250 km.
Jeżeli chodzi o udoskonalanie klasycznych bomb przedstawiono także rodzinę systemów Lizard, które zamieniają bombę w precyzyjną bombę szybująca korzystająca z nawigacji GPS/INS i/lub naprowadzaną laserowo.
Zobacz też
Proponowano także bomby serii MPR – MPR 500, MPR 1000, MPR 2000. Jest to uzbrojenie, którym można zastępować popularne efektory Mk 82, Mk 83 i Mk 84 (można np. stosować na nich nakładki amerykańskie do tworzenia z nich broni precyzyjnej czyli bomb JDAM, albo wspomniane wyżej nakładki izraelskie). Izraelczycy podkreślają, że ich rozwiązanie cechuje się większą skutecznością i to, że... w razie użycia generuje mniej ofiar postronnych.
Wszystkie powyższe rodzaje uzbrojenia są zintegrowane z samolotami typu F-16.

Autor. Maciej Szopa/Defence24
Kolejny system to GATR (Guided Advanced Tactical Rocket). Jest to zestaw umożliwiający przebudowę klasycznych 70 mm pocisków niekierowanych do śmigłowców w broń kierowaną o zasięgu do 10 km. Rakiety pokazywano wraz z grafiką śmigłowca AH-64 uzbrojonego w cztery ich zasobniki po 21 rakiet.

Autor. MAciej Szopa/Defence24
Wśród prezentowanych rozwiązań z zakresu samoobrony zaprezentowano system PAWS (Passive Airborne Warning Systems) ostrzegający załogi statków powietrznych przed zbliżający i się pociskami. Rozwiązanie to jest złożone z czujników wykrywających sygnatury termiczne (IR) i jednostki centralnej przetwarzającej pozyskiwane informacje. Jak przekonuje, producent system cechuje się wysokim prawdopodobieństwem wykrycia zagrożenia i ma tylko śladowe prawdopodobieństwo wzbudzenia fałszywego alarmu. Na rodzinę PAWS składają się elementy, w które można wyposażyć samoloty transportowe i VIP, ale także śmigłowce, odrzutowce bojowe a nawet cięższe bezzałogowce. Rozwiązanie to może działać samodzielnie, jako system ostrzegania, albo zostać spięty z systemem samoobrony i samodzielnie odpalać aktywne środki samoobrony.
Zobacz też
Elbit pokazał także system ALL-in-SMALL, kompleksowy i modułowy kompleks samoobrony z zakresu walki elektronicznej, także możliwy do zastosowaniu na różnego rodzaju platformach. Trzecim systemem był system mini-MUSIC należące do klasy DIRCM (Directional Infrared Counter Measures). Rozwiązanie to jest w stanie wykryć pocisk naprowadzany termolokacyjnie i oślepić jego głowicę przy pomocy lasera. System powstał przede wszystkim z myślą o śmigłowcach, ale można je zaimplementować także na samolotach transportowych.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]