Reklama
  • Analiza
  • Wiadomości

Marynarka żegna śmigłowce pokładowe. Na horyzoncie brak następców [FOTO]

W Polskim Lotnictwie Morskim kończy się kolejna epoka. Niestety równocześnie nie zaczyna się nowa.

Kaman SH-2G ląduje na fregacie ORP Gen. K. Pułaski.
Kaman SH-2G ląduje na fregacie ORP Gen. K. Pułaski.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl

6 listopada 2025 roku odbyły się ostatnie lądowania i starty z lądowisk naszych obu fregat naszych śmigłowców pokładowych Kaman SH-2G. Ostatni Kaman pożegnał się zarówno z fregatą ORP Gen. K. Pułaski jak i fregatą ORP Gen. T. Kościuszko. Następnego dnia 7 listopada na lotnisku Gdynia Babie Doły, gdzie na co dzień stacjonowały te śmigłowce, odbyła się smutna oficjalna uroczystość ich pożegnania.

Pamiątkowe zdjęcie załogi fregaty ORP Gen. K. Pułaski ze śmigłowcem i jego pilotami po ostatnim w historii starcie z naszej fregaty.
Pamiątkowe zdjęcie załogi fregaty ORP Gen. K. Pułaski ze śmigłowcem i jego pilotami po ostatnim w historii starcie z naszej fregaty.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl

Cztery śmigłowce pokładowe Kaman SH‑2G Seasprite trafiły do Polski w związku z przejęciem od Amerykanów dwóch fregat rakietowych typu O. H. Perry. Wcześniej w USA służyły w Naval Air Station w San Diego w Kalifornii, a po wycofaniu trafiły do Centrum Konserwacji i Regeneracji AMARC w Tuscon w Arizonie. W celu reaktywacji trafiły one do fabryki Kamana w Bloomfield. Do Polski dwie pierwsze maszyny przybyły na pokładzie drugiej przejętej fregaty czyli na ORP Gen. T. Kościuszko (273). Druga para przyleciała do kraju przez Niemcy.

Autor. Zestawienie autora

W Polsce z wielkim wysiłkiem personelu naziemnego przez lata utrzymywane były w sprawności. Niestety brak części zapasowych powodował, iż okresowo silniki i agregaty musiały być przekładane pomiędzy maszynami, a później wręcz kanibalizowane. Jednak dzięki temu polscy piloci morscy mogli szkolić się w arcytrudnych operacjach lotniczych z wykorzystaniem obu fregat. Śmigłowce, piloci i personel techniczny uczestniczyli również w wielu dalekich rejsach naszych okrętów.

Podejście do lądowania.
Podejście do lądowania.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Podejście do lądowania.
Podejście do lądowania.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Lądowanie na fregacie.
Lądowanie na fregacie.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Lądowanie na fregacie.
Lądowanie na fregacie.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Kaman wylądował i jest zaczepiany do lądowiska.
Kaman wylądował i jest zaczepiany do lądowiska.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl

Aby podnieść walory bojowe śmigłowców pokładowych SH-2G w Polsce przystosowano je do zrzucania torped MU90, służących do zwalczania zanurzonych okrętów podwodnych. Dodatkowo wyposażono je w bocznych drzwiach w ruchomy z karabin maszynowy. Jego instalacja podyktowana była wykonywaniem również zadań patrolowych, szczególnie w ramach naszych Polskich Kontyngentów Wojskowych.

Zobacz też

Zobacz też

O tym, iż kres eksploatacji SH-2G zbliża się nieuchronnie wiedziano od lat. Równolegle już w 2021 roku podpisano umowę na zakup trzech fregat projektu 106 Miecznik, które będą dysponować dużym lądowiskiem i hangarem. Obecnie eksploatowane cztery bardzo nowoczesne śmigłowce zwalczania okrętów podwodnych i ratownictwa bojowego AW101 Merlin będą mogły lądować na tych nowych fregatach. Ale wspomniane śmigłowce kupiliśmy w wersji z nie składaną belką ogonową. W związku z tym nasze AW101 nie zmieszczą się w hangarach Mieczników.

Ekipa zaczepiająca prawe przednie podwozie Kamana do lądowiska.
Ekipa zaczepiająca prawe przednie podwozie Kamana do lądowiska.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Gdy śmigłowiec jest zaczepiony można dokonać wymiany pilotów.
Gdy śmigłowiec jest zaczepiony można dokonać wymiany pilotów.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Start SH-2G z pokładu fregaty.
Start SH-2G z pokładu fregaty.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Start z lądowiska fregaty.
Start z lądowiska fregaty.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Odlot śmigłowca od fregaty.
Odlot śmigłowca od fregaty.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl

Już w 2019 roku rozpoczęto fazę analityczno-koncepcyjną dotyczącą śmigłowca pokładowego Kondor o dopuszczalnej całkowitej masie do 6,5 t. W dniu 31 grudnia 2019 roku ogłoszono dialog techniczny, a 21 stycznia 2020 roku poinformowano, iż do dialogu technicznego zgłosiły się następujące firmy:

  • PGZ S.A.;
  • Kaman Aerospace Corporation;
  • Bell Textron Inc.;
  • General Dynamics Mission Systems – Canada Inc. (w styczniu 2021 roku wykluczona z dalszego dialogu);
  • WSK PZL-Świdnik S.A.;
  • Enamor Sp. z o.o.;
  • Airbus Helicopters SAS.;
  • Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o.;
  • Elbit Systems Ltd.

I na razie to wszystko co można napisać o nowych śmigłowcach Kondor. Nie rozpoczęto postepowania przetargowego, ani nie wybrano firmy lub firm do dalszych negocjacji np. w formie pilnej potrzeby operacyjnej.

Okazuje się, że zakup śmigłowców pokładowych dla naszego lotnictwa morskiego nie jest pilny, tak jak na przykład zakup 96 (!) śmigłowców szturmowych AH-64E Apache. Tym samym tracimy naszą zdolność do operacji śmigłowcowej z pokładu okrętów (!).

Ruch fregaty w czasie operacji śmigłowcowych prowadzony był ze sterówki przez obsadę wachtową, pod czujnym okiem dowódcy okrętu.
Ruch fregaty w czasie operacji śmigłowcowych prowadzony był ze sterówki przez obsadę wachtową, pod czujnym okiem dowódcy okrętu.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Na lądowisku najważniejszy jest finisher, którego można poznać po żółtej kamizelce.
Na lądowisku najważniejszy jest finisher, którego można poznać po żółtej kamizelce.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
W gotowości do zamocowania śmigłowca jest ekipa marynarzy, których można rozpoznać po niebieskich kamizelkach.
W gotowości do zamocowania śmigłowca jest ekipa marynarzy, których można rozpoznać po niebieskich kamizelkach.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Do "gorącego" tankowania śmigłowca bez wyłączania jego silników, gotowa jest ekipa w fioletowych kamizelkach.
Do "gorącego" tankowania śmigłowca bez wyłączania jego silników, gotowa jest ekipa w fioletowych kamizelkach.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl

A wystarczyło już kilka lat temu wybrać docelowe śmigłowce na nowe fregaty Miecznik i ich dostawę rozłożyć w czasie, aby dostawa pierwszych z nich zbiegłaby się w wycofaniem SH-2G. Oczywiście nowe śmigłowce Kondor, ze względu na rozmiary, zapewne nie mogłyby lądować na obecnych fregatach typu Oliver H. Perry, ale przejęli by loty na nich bardzo dobrze wyszkoleni piloci i obsługi techniczne. Mogliby on nadal trenować w oparciu np. o inne NATO-wskie fregaty praktycznie stale operujące na Bałtyku.

W 2029 roku PGZ Stocznia Wojenna ma przekazać pierwszą fregatę Wicher naszej Marynarce Wojennej. Wtedy zacznie się intensywny czas wdrażania jej do służby i szkolenia pierwszej załogi okrętowej. Jednym z bardzo ważnych elementów tego procesu będzie współpraca ze śmigłowcami pokładowymi. A tymczasem dzisiaj już ich nie mamy, a piloci zaprzestali się szkolić w trudnej sztuce operacji lądowania i startu z okrętowego lądowiska.

Śmigłowiec Kaman SH-2G podchodzi do lądowania na fregacie ORP Gen. T. Kościuszko.
Śmigłowiec Kaman SH-2G podchodzi do lądowania na fregacie ORP Gen. T. Kościuszko.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Śmigłowiec Kaman SH-2G podchodzi do lądowania na fregacie ORP Gen. T. Kościuszko.
Śmigłowiec Kaman SH-2G podchodzi do lądowania na fregacie ORP Gen. T. Kościuszko.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Kaman SH-2G wylądował na fregacie ORP Gen. T. Kościuszko.
Kaman SH-2G wylądował na fregacie ORP Gen. T. Kościuszko.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Kaman SH-2G startuje z fregaty ORP Gen. T. Kościuszko.
Kaman SH-2G startuje z fregaty ORP Gen. T. Kościuszko.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Kaman SH-2G odchodzi od fregaty ORP Gen. T. Kościuszko.
Kaman SH-2G odchodzi od fregaty ORP Gen. T. Kościuszko.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl

Autor składa wielkie podziękowania 3.Flotylli Okrętów i Brygadzie Lotnictwa Marynarki Wojennej za możliwość wzięcia udziału w tych już historycznych lądowaniach i startach śmigłowców Kaman SH-2G.

Reklama
WIDEO: Latający Czarnobyl | Co z K2PL? | Fallout | Defence24Week #135
Reklama
Reklama