Reklama

Technologie

Super Cobry dla tureckiej marynarki wojennej

Turecki AH-1W Super Cobra. Fot. Türk Kara Kuvvetleri
Turecki AH-1W Super Cobra. Fot. Türk Kara Kuvvetleri

10 śmigłowców uderzeniowych Bell AH-1W Super Cobra znajdujących się na wyposażeniu Dowództwa Wojsk Lądowych Turcji zostanie w nadchodzącym roku przekazanych Dowództwu Sił Morskich. Docelowo mają one trafić wraz z bezzałogowcami Bayraktar TB3 na pokład budowanego obecnie okrętu desantowego TCG Anadolu.

Jak informuje turecki portal Savunma Sanayi ST, powołując się na wiarygodne źródła w siłach zbrojnych, decyzja już zapadła. Pierwsze maszyny AH-1W Super Cobra mają trafić do tureckiej marynarki wojennej już w maju 2022 roku. Armia dysponuje 10 maszynami tego typu które w latach 1990-1993 zostały dostarczone przez USA i służyły przede wszystkim do zwalczania kurdyjskiej partyzantki. Są to maszyny dostosowane do eksploatacji w trudnych warunkach morskich, dlatego zdecydowano o ich transferze. Będą to pierwsze śmigłowce uderzeniowe w tureckiej marynarce wojennej.

Maszyny AH-1W mają dzięki temu transferowi trafić na pokład budowanego obecnie okrętu desantowego TCG Anadolu. Podstawową siłę uderzeniową tej jednostki mają stanowić bezzałogowce Bayraktar TB3, będące rozwinięciem maszyn TB2. Na pokładzie ma też stacjonować do 14 śmigłowców, wśród których pierwotnie miały znaleźć się Sikorsky S-70 Seahawk/Black Hawk oraz TAI T129 ATAK. Jedna szczególnie trudne, m. in. ze względu na korozyjne działanie wody morskiej, warunki eksploatacji występujące na okręcie stanowią wyzwanie, dla maszyn które nie zostały do nich odpowiednio dostosowane. Takiej „morskiej” wersji nie posiada turecki T129 ATAK, natomiast AH-1W Super Cobra powstały na zamówienie US Marines i są fabrycznie przystosowane do eksploatacji w takich warunkach. Stąd decyzja o ich przeniesieniu z tureckiej armii do marynarki wojennej.

Dodatkowym argumentem jest ich niewielka liczba w służbie oraz fakt, że do służby w armii trafiło już ponad 50 śmigłowców T129 ATAK a obecnie trwają prace nad większą, nowocześniejszą maszyną krajową typu T629 ATAK II. Jest dość prawdopodobne, że docelowo T929 ATAK II zastąpią zarówno śmigłowce AH-1F jak i większość T129 w wojskach lądowych. W dalszej kolejności można spodziewać się wersji pokładowej dla lotnictwa marynarki wojennej. Będzie ona już wówczas dysponować zarówno okrętem desantowym TCG Anadolu, który powinien zostać przyjęty do służby w 2022 roku, jak też doświadczeniem w zakresie szkolenia i eksploatacji maszyn AH-1W Super Cobra, które będą mogły zostać zastosowane przy opracowaniu wersji morskiej T629.

Reklama
link: https://sklep.defence24.pl/produkt/wojny-zastepcze/
Reklama

Reklama

Komentarze (10)

  1. rafff

    Gdyby to było w Polsce ktoś by napisał, że to jest koszmar logistyczny :)

    1. AMF

      W Polsce szykuje się, że będziemy mieli 6 podwozi czołgowych (nie licząc podwersji najpopularniejszego), z czego 3 muzealne, dwa mierzone w calach, jedno z turbiną zamiast diesla i preferowanym paliwem lotniczym. Coś mówisz o koszmarze logistycznym?

    2. Davien

      Wow , a jakie to niby 6 podwozi czołgowych, Bo mamy 2 a dojdzie jeszzce jedno:) Z czego tylko jedno w calach i jeszcze go nie ma:)

    3. Logisityk

      Ktos jeszcze nie mial do czynienia z logistyka :)

  2. say69mat

    @defence24.pl: Super Cobry dla tureckiej marynarki wojennej ... Hmmm, to jak to jest??? Turcja produkując i posiadając rewelacyjne T129, nie zamierza jakąkolwiek miarą rezygnować z antycznych AH1W??? Co jest - nie tak - z konstrukcją AW129/T129, że nie spełnia kryteriów wymaganych dla śmigłowca szturmowego tureckiej MW i ... wojsk lądowych???

    1. AMF

      Masz napisane: odporność na aerozol soli morskiej. Już niejedna konstrukcja na tym poległa. PS: T129 mimo, że udoskonalony to dalej maszyna z tych lżejszych.

  3. cody bancks

    Szturmowe to AH-64 Apache , wsparcie, może być na AW139 lub AW149 !!? Zapomnijmy o Sokołach w różnych wersjach !!!

  4. tdv

    Stareńkie AH-1, ale po wyposażeniu w najnowszą elektronikę i uzbrojenie są lepsze od Mi-28 i Ka-50.

  5. JASIO

    Bez emocji Polska ma pozyskać systemy o podobnych zadaniach operacyjnych będą to AH-6 Little Bird i to w ilości 16-20 sztuk i realizujący te same zadania a przy tym dużo tańsze

  6. kamyl

    Czym się różnią cobry od viperów? Bo cenowo to jest przepaść (cobra 11 mln a Viper 30 mln). Mimo wszystko Bell ma najtańszy sprzęt w swojej klasie oraz cena/jakość oraz na horyzoncie produkty nowej generacji. Apacz jest 2x droższy, jedynie ceną dorównują produkty rosyjskie Ka 52 i Mi 24/35. Ataki, mangusty i eurocoptery mogą się chować.

  7. Michał

    Wkradł się błąd: najpierw jest 629 ATAK II a później 929 ATAK II.

    1. Davien

      T629 to nie ATAK 2 dopiero T929 to ATAK 2.

    2. lol

      A co to za różnica, jeśli żadnych już nie zbudują

    3. Davien

      Akurat T929 ma sie nawet dobrze, ma juz silniki i raczej powstanie.

  8. KrzysiekS

    Coraz bardziej podoba mi się opcja AH-1Z Viper gdyby tak jeszcze dołożyć do niego zasobniki z WARMATE1 (który przekazuje informacje nie tylko dla śmigłowca) do obrazowania poza horyzontem to było by ciekawie.

  9. Ech

    W sumie szkoda ze terz nie ma do wyboru i jest tylko jedna maszyna pionowego ladowania na swiecie F35. Kiedys byl jeszcze harier i jak (chyba 141) Mieli By Turcy do wyboru cos. A w sumie i na CHinskie Desantowce cos takego by sie przydalo.

  10. korbacz

    To może kupimy używki t129 jak Turcy wprowadzą następcę. Mielibyśmy Kruka z głowy

    1. Wiem co piszę

      Kupmy następcę T129 w większej ilości niż 32 sztuki. I tak byłoby korzystniej i taniej niż w USA. No ale... i tak będą Apacze.

    2. Davien

      A o kiego nam ta namiastka maszyn szturmowych?

    3. R

      A nie kupy 4 Ah-64 i bedzie fajnie.

Reklama