Technologie
Śmigłowiec na pokładzie Airbusa Beluga
Koncern Airbus Defence and Space przetestował wspólnie z Bundeswehrą system załadunku do samolotu Beluga A300-600ST ponadgabarytowego sprzętu wojskowego. Prawidłowość działania nowego systemu sprawdzili – z pomyślnym wynikiem - podczas ćwiczeń weryfikacyjnych, w ramach których na pokład Belugi załadowano śmigłowiec CH-53G należący do niemieckich sił zbrojnych.
Nowy, opracowane za pieniądze Airbus Defence and Space system i urządzenia do załadunku, zaprezentowano przedstawicielom sił zbrojnych z kilkunastu krajów w Manching, na północ od Monachium. System został zaprojektowany i zbudowany od podstaw w półtora roku – tyle czasu minęło od wstępnej wymiany pomysłów z niemieckim klientem po weryfikację w działaniu, która czeka na ostateczne zatwierdzenie przez Bundeswehrę.
System umożliwia załadunek częściowo zdemontowanego CH-53 w czasie krótszym niż 1,5 godziny, podczas gdy sam proces pakowania śmigłowca na pokład Belugi może potrwać około godziny. Całkowity udźwig systemu, który nie wymaga dźwigu, wynosi 35 ton. System może zostać przemieszczony w dowolne miejsce parkowania samolotu.
Czytaj też
Przed ogłoszeniem na początku tego roku zamiarów oferowania na rynku przewozów cargo usług samolotów BelugaST, pięć maszyn tego typu było używanych wyłącznie do transportu dużych sekcji samolotów między różnymi fabrykami Airbusa w ramach systemu produkcyjnego firmy. Do ich załadunku używano specjalnych ruchomych ramp, o masie około 100 ton umożliwiających załadunek gabarytów o masie do 50 ton. Nowy system umożliwia łatwiejszy załadunek w miejscach bez tego typu infrastruktury, co jest kluczowe dla szerszego wykorzystania tych maszyn w transporcie. Jak się wydaje, kocern Airbus chce wejść w lukę jaka powstała ze względu na odcięcie od wielu rynków samolotów An-124 rosyjskiego koncernu Volga-Dnepr.
Rośnie zapotrzebowanie na przewozy lotnicze towarów ponadgabarytowych. Możliwości transportowe dostępne na rynku są niewielkie, a w świetle obecnych zmian geopolitycznych wielu klientów szuka nowych, szybkich i wydajnych usług. To jest dokładnie to, co oferujemy z naszą flotą BelugaST
Michael Schoellhorn, prezes Airbus Defence and Space
Samoloty BelugaST będą niebawem dostępne do użytku komercyjnego ze względu na to, że koncern Airbus do transportu ponadwymiarowych elementów samolotu, takich jak skrzydła, coraz częściej stosuje wprowadzane obecnie samoloty BelugaXL na bazie Airbusa A330-200F. W związku z tym mniejsze BelugaST mogą być wykorzystywane do innych zadań.
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie