Ukraina kupiła transportowce An-178

30 grudnia 2020, 08:07
1609242538-8874
Fot. Antonov

W obecności prezydenta Ukrainy Wołodymyra Zełenskiego obyło się oficjalne zawarcie kontraktu na trzy samoloty transportowe An-178T pomiędzy ministerstwem obrony Ukrainy i zakładami Antonowa. Firma na budowę tych maszyn zaciągnęła gwarantowany przez rząd kredyt. Mają to być pierwsze z co najmniej 15 planowanych płatowców, które w lotnictwie wojskowym zastąpią przestarzałe samoloty An-26.

Zobacz także
Reklama

Zgodnie z komunikatem opublikowanym przez producenta, pierwszy z zamówionych samolotów zostanie dostarczony w 2023 roku. Obecnie w końcowej fazie budowy znajduje się samolot dla ministerstwa spraw wewnętrznych Peru oraz jeden z samolotów dla ukraińskich służb ratowniczych a kolejne dwa są w różnych fazach prac. Jak podkreślił szef koncernu Ukroboronprom Jurii Gusjew – „jest to pierwsze od 29 lat państwowe zamówienie na budowę samolotu dla Sił Zbrojnych Ukrainy”.

Negocjacje w tej kwestii trwały od wielu miesięcy i wymagały otrzymania przez ministerstwo oficjalnego upoważnienia dla tego zakupu od rządy Ukrainy. Po stronie producenta bardzo istotnym do spełnienia wymogiem, niezbędnym dla uzyskania zamówienia było zastąpienie krajowymi lub zachodnimi odpowiednikami wszystkich komponentów pochodzących z Rosji. Firma dzięki gwarancjom rządowym wysokości co najmniej 4,5 mld hrywien zaciągnęła też kredyt na preferencyjnych warunkach. To właśnie z tych pieniędzy ma być sfinansowana budowa samolotów, które zostaną opłacone przy odbiorze.

An-178T to dwusilnikowy, odrzutowy transportowiec z tylną rampą, mogący przewozić ładunki wielkogabarytowe, między innymi standardowe kontenery morskie, 90 żołnierzy z pełnym wyposażeniem lub 80 spadochroniarzy. Pod względem masy i wymiarów ładunków, An-178 mieści się pomiędzy C-27 Spartan czy An-74, a znacznie większymi samolotami, takimi jak C-130 Hercules czy A400M. Na zbliżonej koncepcji oparty jest też brazylijski Embraer KC-390. Z maksymalnym ładunkiem o masie 18 ton An-178 może przelecieć ponad 1000 km, natomiast 4000 km wynosi jego zasięg z ładunkiem średniej wielkości o masie 10 ton. Prędkość maksymalna samolotu wynosi 825 km/h. An-178 posiada możliwość krótkiego startu i lądowania na nieprzygotowanych lądowiskach, co zwiększa jego możliwości działania, zwłaszcza w rejonach pozbawionych rozbudowanej infrastruktury. 

Reklama
Reklama
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 9
Reklama
As
środa, 30 grudnia 2020, 20:17

To co robi Ukraina powinno u nas budzić wielki szacunek, zanim zacznie rodzić obawy.

Hektor
środa, 30 grudnia 2020, 16:39

I właśnie takie An-178 powinny zastąpić używane przez polskie lotnictwo C-130E.

Davien
środa, 30 grudnia 2020, 20:55

Hektor, to za mała maszyna by zastapić C-130, tu musiałbyc kupic albo An-70 albo C-130J/C-390.

Aster
środa, 30 grudnia 2020, 20:24

Kolega pracuje dla antonowa ? ... Polska za "darmo" dostanie 5 C-130H , i nam to starczy , a gdyysmy mieli kupowac samolot to C130J bylby najtansza alternatywa (mamy przeszkolone zalogi i serwis) , lub KC390 perspektywiczna maszyna bedzie rozwijana a na koncu AN70 , tylko z nim jest problem jak go nikt nie kupuje , to czy ukraincy beda mieli kase na rozwijanie projektu ?

normix
środa, 30 grudnia 2020, 16:02

My mamy za to An2

Davien
środa, 30 grudnia 2020, 20:55

A my w Polsce mamy C-295, C-130E , Bryzy wiec o co ci chodzi własciwie?:)

Meska
środa, 30 grudnia 2020, 12:42

Fajne samoloty, pewnie też tańsze od tych zachodnich.

Misza
środa, 30 grudnia 2020, 10:47

Ukraina się zbroi i to widać. Warto porównać ich wydatki na obronę z naszymi.

ROBI
środa, 30 grudnia 2020, 20:12

Nie wydatki, a efekty.

Tweets Defence24