Izrael modernizuje rumuńskie samoloty szkolno-bojowe

14 grudnia 2020, 15:20
IAR 99
Fot. Rumuńskie Siły Powietrzne

Izraelski koncern Elbit System poinformował o zawarciu kontraktu o wartości 37 mln dolarów dotyczącego pierwszej fazy modernizacji rumuńskich samolotów szkolno-treningowych IAR-99. Celem jest dostosowanie tych maszyn do szkolenia pilotów pozyskanych w ostatnich latach maszyn F-16AM/BM.

Zobacz także
Reklama

Elbit ma wyposażyć samoloty IAR-99 w zaawansowane systemy awioniki i system Embedded Virtual Avionics do symulacji i szkolenia z użyciem wirtualnych sensorów oraz systemów uzbrojenia. Te ulepszenia mają ułatwić rumuńskim pilotom efektywne przejście do pilotowania zaawansowanych myśliwców, takich jak F-16. Maszyny mają również uzyskać ograniczone możliwości zwalczania celów powietrznych i naziemnych.

Program jest logiczną kontynuacją, mającą na celu dalsze zwiększenie tych możliwości i dostosowanie analogowych samolotów do szkolenia na cyfrowe F-16. Zgodnie z pierwotnym planem ma to doprowadzić do oblotu w 2022 roku do prototypu wersji IAR 99 TD, jednak COVID może spowodować pewne opóźnienia. Prace związane z modernizacją samolotów mają być realizowane przez najbliższe cztery lata przez zakłady Avioane Craiova.

Obecnie siły powietrzne Rumunii dysponują 20 samolotami IAR 99, z których 10 reprezentuje szkolno-bojowy wariant IAR 99 Soim, zmodernizowany pod koniec lat 90-tych ubiegłego wieku, również we współpracy z izraelskim koncernem Elbit. W wyniku modyfikacji samoloty zyskały szersze zdolności bojowe i nowszą awionikę zgodną ze standardem maszyn MiG-21R Lancer, które również „westernizowano” we współpracy z izraelskim przemysłem lotniczym.

Reklama
Reklama

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 19
Reklama
Sierżant Pieprz
poniedziałek, 14 grudnia 2020, 18:08

Może i te IAR-99 to analogowe maszyny ale przynajmniej są w stanie przenosić prawdziwe, analogowe bomby i rakiety. A nie tylko cyfrowe i wirtualne jak kupione przez nas Bieliki.

Gnom
poniedziałek, 14 grudnia 2020, 21:27

One już raz były modernizowane przez Elbit. Teraz, by wykorzystać część wyposażenia z poprzedniej modernizacji z oczywistych względów musi to znów wykonać Elbit.

rED
poniedziałek, 14 grudnia 2020, 19:21

I jaka jest ich wartość w starciu z rosyjską OPL? Chyba że Rumuni zastąpią Amerykanów w Afganistanie.

Adam S.
poniedziałek, 14 grudnia 2020, 22:52

A dlaczego miałoby dojść do starcia z rosyjską OPL? Zamierzają atakować Rosję? Rumunia nie ma nawet granicy z Rosją. To raczej rumuńska OPL powinna się szykować, bo Rosja graniczy z kim chce.

bobo
środa, 16 grudnia 2020, 10:52

W pewnym sensie ma granicę z Rosją. Przecież z Rumunii do Naddniestrza gdzie stacjonuje armia rosyjska jest rzut beretem.

Gucio77
poniedziałek, 14 grudnia 2020, 19:15

Gdyby odkurzyć te 35 iskier które mamy to pokonały by Bieliki , liczebnością i tym że są uzbrojone.

bobo
środa, 16 grudnia 2020, 10:54

iskra raczej nie dogoniłaby bielika

Nikt
poniedziałek, 14 grudnia 2020, 21:31

Za to w starciu z ROsyjską OPLotką by spadały w ilości nadzwyczaj dużej

Racjonalista
poniedziałek, 14 grudnia 2020, 17:38

Rumuńskie maszyny szkolne mają mieć "ograniczone możliwości zwalczania celów naziemnych i powietrznych", czeskie Albatrosy też mają taką możliwość... A nasze Mastery bezzębne... My wszystko wiemy lepiej!

Davien
poniedziałek, 14 grudnia 2020, 20:54

Bo nasze Mastery maja szkolić pilotów a nie słuzyć jako kamikaze.

BUBA
poniedziałek, 14 grudnia 2020, 18:28

Mastery sa typowo szkolne i wyposarzone w odpowiednia symulacje wszystkich rodzajow broni. Tamte maja tylo cos tam i w prawdziwej walce sa niczym.

JÓZEK naucza
poniedziałek, 14 grudnia 2020, 17:26

Należy w porozumieniu z Izraelem przeprowadzić rewitalizację Iskier tj awionika ,uzbrojenie ,zrobić maszyny szkolne i bojowe kto przeciw ma z liścia a następnie dać oczy i uszy naszym nosicielem bomb atomowych tj Su -22 kto przeciw to mu wyjaśnię kto za to go lubie

Genowefa
wtorek, 15 grudnia 2020, 00:19

Było nie rozbijać jednej Tutki w Smoleńsku a drugiej nie rozbierać, teraz po izraelskiej modernizacji byłyby jak znalazł do przenoszenia JASSM-ów.

prawdziwy fan p.Davien'a(?)
piątek, 18 grudnia 2020, 10:33

Gienka,po prostu trzeba pamiętać o usunięciu ładunkow wybuchowych że zbiorników paliwa(po przeglądach, remontach u producenta) ,lądując u sąsiadów ,uwagi kontrolera lotu korygować w prawo, w przypadku złych warunków olac wieżę i kontaktować się bezpośrednio z dyżurny generałem w Moskwie.(wnioski z Raportu o Katastrofie(...) ) )

z Prawej Flanki
poniedziałek, 14 grudnia 2020, 22:06

do Józek; To już lepiej rewitalizować I-22 jak serbowie powyciągali j-22 orao z muzeów!mają mały nalot lub żaden tylko sprawdzić płatowce pod kątem wytrzymałości i dodać radary "Grifon" i mamy lekki samolot wsparcia zamiast su-22!!!

Jabadabadu
wtorek, 15 grudnia 2020, 15:25

Spokojnie, "to się nie przyjmie", zamówimy znów najdroższe nieuzbrojone i wykonane specjalnie dla nas w takim właśnie niewystępującym nigdzie i niepowtarzalnym wariencie włoski złom. A mogły być T.

Davien
wtorek, 15 grudnia 2020, 22:42

Bo takie własnie szkolne maszyny zdolne do symulowania uzycia dowolnego uzbrojenia i różnych typów samolotów wybralismy. A nie latające cele do zabijania naszych pilotów.

Robert
wtorek, 15 grudnia 2020, 14:36

Orao są podstawą lotnictwa od 30 lat. Iryda to kompletnie nieudany samolot który nie wszedł do służby bo był nieudany i ginęli na nim piloci doświadczalni a szkolenie było niemożliwe. Soim i Super Galeb to na prawdę świetne samoloty

Marcin
wtorek, 15 grudnia 2020, 18:25

Dokładnie, poważnym błędem była próba budowy własnej konstrukcji z dwoma silnikami jednoprzepływowymi zamiast dołaczenia do Rumunii i Jugosławii. Prototyp Super Galeba oblatano w końcu było nie było w 1978r . a do produkcji wszedł w 1983r Iryda wtedy nawet nie istniała w prototypie.

Tweets Defence24