F-15EX nowym Tomcatem? [ANALIZA]

19 maja 2021, 10:11
Zrzut ekranu 2021-05-19 o 11.41.07
F-15EX / Rys. Boeing
Reklama

Na światło dzienne powoli wyłania się koncepcja użycia F-15EX w roli samolotu przewagi powietrznej. W dodatku niekoniecznie używanego do obrony terytorium Stanów Zjednoczonych. Czy prowadzona przez maszyny 5. generacji "ciężarówka z rakietami" otrzyma pociski dalekiego zasięgu?

Na temat F-15EX Eagle II powiedziano już bardzo wiele, liczne są też kontrowersje co do tego, jak zostanie użyty ten samolot. Oficjalnie mówi się dzisiaj o tym, że maszyna ta, pozbawiona cech stealth, będzie operowała przede wszystkim nad terytorium samych Stanów Zjednoczonych jako samolot typowo defensywny - niezdolny do przetrwania w strefach oddziaływania nieprzyjaciela, a już na pewno w bańkach ich systemów antydostępowych.

Wiele informacji na temat tego nowego samolotu wydawało się jednak zaprzeczać tego rodzaju założeniom. Chociażby to, że ma on powstać w około 144 egzemplarzach, zastępując dużą część amerykańskich samolotów przewagi powietrznej. Co więcej, rozważana jest dalsza rozbudowa tej liczby, tak aby F-15EX mogły zastąpić w przyszłości także F-15E Strike Eagle a nie tylko F-15C/D. Tej wielozadaniowej platformy nie da się jednak zastąpić samolotem „defensywnym”, uznanym za niezdolny do przetrwania na przyszłym polu walki z uwagi na brak cech stealth. Samo zastąpienie „wrażliwym” Eaglem II przechwytujących F-15C/D także wydaje się niecelowe. Samoloty nadający się wyłącznie do obrony terytorium USA to bowiem znaczne zmniejszenie elastyczności wykorzystania potencjału US Air Force.

Reklama
Reklama

Z tego powodu podejrzewano, że F-15EX w ewentualnym konflikcie zostaną użyte także do przenoszenia uzbrojenia dalekiego zasięgu. Operując poza bańkami antydostępowymi i wystrzeliwując uzbrojenie z daleka. Od dawna już wskazywano na potencjał płatowca F-15 do bycia nośnikiem broni do atakowania celów nawodnych i lądowych, w tym ciężkich rakiet hipersonicznych. Predestynuje go do tego udźwig uzbrojenia wynoszący 10,5 tony, ale także brak komory uzbrojenia. Co innego, pozwalające na wiele podwieszenia zewnętrzne. Innymi słowy, cytując słowa samych przedstawicieli USAF, najnowszy F-15 łatwo może stać się „przerośniętą ciężarówką” do przenoszenia i odpalania z daleka uzbrojenia. Pozbawioną cech stealth, ale chronioną przez pierwszą linię złożoną z samolotów 5. generacji, które dodatkowo będą prowadzić na ich korzyść rozpoznanie. 

Dotychczas nie mówiono szerzej natomiast o możliwości analogicznego wykorzystania F-15EX jako samolotu do wywalczania przewagi powietrznej. Nie chodzi tu przy tym o prezentowane wcześniej wizje nowego F-15 z licznymi, nawet 16 pociskami powietrze-powietrze AIM-120 AMRAAM, ani nawet tworzonymi obecnie ich następcami o większym zasięgu – AIM-260. Jak donosi Air Force Magazine, którego dziennikarze szczegółowo przeanalizowali planowany budżet fiskalny USAF na 2022 rok, pojawia się tam sformułowanie o „powiększonej broni powietrze-powietrze”. Wspomina się tam specjalnie, że powiększoną rakietę mógłby przenosić F-15EX. Dlaczego właśnie ta konstrukcja jest wymieniona? Prawdopodobnie dlatego, że nowa broń nie będzie się mieściła w komorach uzbrojenia F-22 i F-35.

Pocisk ten nie został wymieniony z nazwy i tak naprawdę nie wiadomo o jaki program chodzi. Może być to albo coś co do tej pory nie zostało ujawnione, albo o efekt nieco już zapomnianego (co nie znaczy że zaprzestanego) programu Long Range Engagement Weapon (LREW).

Niezależnie od tego czym dokładnie będzie nowa broń, będzie to jednak pocisk niekompatybilny z samolotami 5. generacji. Niewykluczone jednak, że odpowiednio duże wewnętrzne komory uzbrojenia znajdą się na samolotach obecnie konstruowanych. Jednym z nich może być B-21 Raider, w kontekście którego mówiono już o możliwości posiadania pocisków powietrze-powietrze do samoobrony. Wielką ładownię może mieć też… NGAD, czyli myśliwiec szóstej generacji. Szczególnie, jeżeli byłaby to maszyna tworzona zgodnie z koncepcją Northrop Grummana. Zgodnie z nią, według dostępnych informacji, samolot powinien mieć zaawansowane cechy stealth i sensory, lecz niekoniecznie inne parametry cechujące klasyczny myśliwiec. Może być to więc maszyna duża i z dużą komorą uzbrojenia.

Gdyby była to prawda, to mamy odpowiedź na pytanie dlaczego w najbliższych dekadach Amerykanie zakładają wycofanie F-22A Raptor. W przeciwieństwie do F-35 jest to maszyna do wywalczania przewagi powietrznej. Jednym z czynników dyskwalifikujących ją może być więc brak możliwości przenoszenia przez nią pocisków powietrze-powietrze bardzo dużego zasięgu.

Przyszłość formacji bojowej  samolotów USAF przeznaczonej do wywalczania przewagi w powietrzu może więc wyglądać w następujący sposób: operujące z przodu liczne i elastyczne F-35A i trudno wykrywalne, ciężkie NGAD, zapewniające im dodatkową ochronę i przewagę nad nieprzyjacielskimi samolotami 5. generacji. Za nimi zaś, poza strefami antydostępowymi nieprzyjaciela, względnie bezpieczne F-15EX uzbrojone w duże i ciężkie, za to stosunkowo nieliczne (np. dwa lub cztery pod każdym samolotem) pociski dalekiego zasięgu.

Taka formacja nie zawsze musiałaby być standardem. Obecnie USAF chce bowiem uzyskać zdolność do czasowego tworzenia „dziur” w systemach antydostępowych przeciwnika. Do wybijania tych dziur mogłoby służyć właśnie używane tylko niekiedy F-15EX, która zapewniłyby dodatkowa siłę ognia.

Na koniec warto zauważyć, że stworzenie w oparciu o F-15EX samolotu z uzbrojeniem dalekiego zasięgu i same prace nad taką rakietą są w pewnym sensie odpowiedzią na pociski przygotowywane obecnie w ChRL (PL-15 dla J-20 i J-16) i Rosji (R-37M m.in. dla Su-35). Tworzenie w tych państwach takiego uzbrojenia można traktować jako próbę wyrównania szans w walce z amerykańskimi samolotami 5. generacji. Podobnie jak stawia się na wysokiej klasy pociski dalekiego zasięgu do myśliwców europejskich (Meteor dla Eurofightera i Rafale), które kompensują w pewnej części brak własności stealth.

W przypadku należącego do tej samej generacji F-15EX uzbrojenie go w podobnej klasy pociski wydaje się więc wpisaniem go w ten sam trend. W historii lotnictwa bojowego USA taka koncepcja była aktualna już wcześniej. Do czasu wycofania z eksploatacji myśliwców F-14 Tomcat z ich dalekosiężnymi pociskami AIM-54 Phoenix, o ogromnym jak na swoje czasy zasięgu 190 km.

Wyposażenie F-15EX w uzbrojenie dalekiego zasięgu, które niewykluczone, że będzie rodzajem inteligentnego samobójczego drona zdolnego do samodzielnego przebywania w powietrzu przez dłuższy czas sprawi, że może stać się groźnym przeciwnikiem na polu walki. Szczególnie, że jego wyposażenie elektroniczne, sensory i możliwości działania na sieciocentrycznym polu walki będą zapewne na najwyższym możliwym dzisiaj poziomie.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 142
Reklama
ree
sobota, 29 maja 2021, 05:28

Czlowieku to niie wynika z braku kasy ,tylko z czytej kalkulakcji i zdrowego rozsadku,w arizonie stoi setki skorup z silnikami,wymiana avioniki i systemow naprowadzaniaa,1/3 ceny

zimny kubek
piątek, 21 maja 2021, 09:34

Oto elementarny przykład co się dzieje z imperium jak zaczyna brakować kasy. Co by nie powiedzieć o jankesach to potrafią analizować i optymalizować swoje możliwości. Historia to pokazała wiele razy. W wkońcu IIwś wygrały T-34 i Shermany, które nie były najlepszymi czołgami, a ich największa zaleta nie dotyczyła jakości ani przewagi technicznej.

W3-pl
piątek, 21 maja 2021, 23:00

A Niemcy przegrali w Bitwie Nad Londynem, Mimo przewagi liczebnej I Me-ssera Emaila. Jakim zawsze by zwiali, jak by chcieli ( tak jak by.,.f-35). Takimi masakrowali hurricane znad Malty. A Nad Londkiem przegrali przeciw, min, zintegrowanemu inaczej systemowi opl, taki "pre-link", przekazywanie pozycji wroga swoim, czyli wyprowadzanie ich skrycie na jak najlepsze pozycje.

BUBA
wtorek, 25 maja 2021, 09:52

Przegrali bo BF-109 mógł przebywać nad Londynem 20 minut. Gdyby mieli samolot z możliwościami przestrzennymi A6M1 Zero to by to była rzeź............................................................................................. ...........................................................................................................................................................................

wtorek, 25 maja 2021, 11:49

Gdyby ryby miały tryby to by były okretem podwodnym

BUBA
wtorek, 25 maja 2021, 13:08

Gdyby głupota mogła latać został byś orłem za ten merytotyczny komentarz. ..................................................................................................................................... Dopiero Focke Wulf 190 posiadał odowiednie walory do wygrania tej bitwy. Zasięg wiekszy od BF-109 E prawie o 180 km. Spitfire MK I i MK II miał ten sam problem. Trzeba było czytać książki z wspomnieniami takich asów jak Adolf Galland a tak błysłeś.........................................................................................................................

Ech
czwartek, 20 maja 2021, 09:55

gdyby tylko Usa prwadzilo uczciwe wojny cieszyl byl sie z kazdej nowinki technicznej . A Tak to az zal

Zet
piątek, 21 maja 2021, 10:45

A ktore to wojny w historii byly uczciwe?

chateaux
piątek, 21 maja 2021, 05:25

Za takie prymitywne teksty, to nawet na Łubiance zaliczenia nie dostaniesz.

co to jest grane
czwartek, 20 maja 2021, 22:52

bombardowanie cywilów napalmem i gazem w Syrii przez ruskich nazywasz uczciwą wojną ?

złośliwy
niedziela, 23 maja 2021, 15:10

Pewnie wyciągnęli wnioski z poczynań USA w Wietnamie :).

Valdore
poniedziałek, 24 maja 2021, 08:22

Raczej z masowych mordów jakich sie dopuszczali Sowieci.

Vvv
piątek, 21 maja 2021, 14:14

Tak bo każdy kto nie uciekł to terrorysta

R
czwartek, 20 maja 2021, 09:53

No ale jak to przeciez ekspert Davien juz dawno koniec F-15.

piątek, 21 maja 2021, 13:16

Jaktam "odpadające powłoki" i "800 usterek" w F-35?

ja
piątek, 21 maja 2021, 21:44

jak tam nielatajace su bez silnikow?

wtorek, 25 maja 2021, 11:50

Ile tych su jest? bo słyszałem, że jeden.

BUBA
czwartek, 20 maja 2021, 09:17

Przecież mozna wykorzystać RIM-156 SM-2 Extended Range lub nowsze PAC-3 MSE i wykonać proby odpalenia w stratosferze. Z tymi pociskami F-15EX nie musi manewrowac z duzymi przeciążeniami. ...................................................................................................................................................................................... Szkoda ze polska nie przejęła złomowanych F-14 z dokumentacją w zamian za wsparcie polityczne USA w ataku na Irak.Jak widać Iran radzi sobie z F-14 lepiej niż my z MiGiem-29 bo potrafił zintegrowac z nim np. R-27. F-14 nigdy nie wykorzystał do końca swoich możliwości.............................................................................

W3-pl
czwartek, 20 maja 2021, 21:49

Ale irackie ( piloci Francuzi) Mirage1 Dali rade maverickowi Hollywood , Bo zestrzelili , I od tego czasu te przecieki, do prasy I ne tylko, jest ujawniny film z mozolnego gonienia Migacza-23. Ubity po wywijasach.... aim9! Gdzie phoenix??!

Chateaux
czwartek, 20 maja 2021, 17:51

A wiesz jakie byly powody wy ofania F14 ze sluzby?

piątek, 21 maja 2021, 13:17

A skąd on może wiedzieć :)

BUBA
piątek, 21 maja 2021, 10:45

Wiem, przy czym uważam że były błędne bo podszyte polityką i lobbingiem Boeinga........................... ............................................................................................................................................................................. Podobnie jak u nas lobbysci od 2001 naciskają na wycofanie MiGa-29 i likwidację calego zaplecza technicznego WP wspierajacego eksploatację samolotów i smigłowców. Dziwnym trafem wielu z nich siedzi w Komisji Smolńskiej Macierewicza...................................................................................................... .............................................................................................................................................................................. Podobnie jak w MiGu-29 silniki RD-33 można zastapić silnikami SNECMA Atar 09K50 po zmianie w rozmieszczeniu osprzętu to dla F-14 można było opracować alternatywne rozwiązanie........................ .............................................................................................................................................................................. Tak czy owak system uzbrojenia F-14 nie doczekał się nastepcy do dziś w US Navy a rozwój MiGa-31 pokazał że na ten typ samolotu jestmiejsce w "przyrodzie". Obecnie by naprowadzać pasywnie pociski w IR F-15, F-18, F-16 muszą używać zasobnika Legion. n.p. F-14D miał wbudowany IRST i był bardziej maszyną XXI wieku niż wczesniej wymienione konstrukcje F-15, F-18, F-16 . Był w stanie prowadzić walke pasywnie................................................................................................................................

W3-pl
piątek, 21 maja 2021, 22:41

Ale Buba....w necie jest wywiad pilota Showera, o zestrzeleniu "naszego" MiGacza-29, 1999 ROK, wykrytegi z .....60+ mil nautycznych. Wiecie Ile to Mila morska, 1,8 kilometra......wykrytego "aktywnie", radarem....a tomcat to jest "mniejszy" fizycznie?!

BUBA
sobota, 22 maja 2021, 11:50

A czym leciał i o jakim radiolokatorze mówisz?................................................................... ....................................................................................................................................................

Efik
środa, 19 maja 2021, 23:44

Rzeczywistość pojazdy tak jak F-4 Fantom bez działka w Wietnamie, tak będzie i teraz. F-22 nie będą wycofane, a dodatkowo zostaną wprowadzone nowe konstrukcje 5 i 6 generacji.

chateaux
sobota, 22 maja 2021, 17:58

Każdy samolot zostanie kiedyś wycofany ze służby. Oficjalnie już natomiast, F22 zostanie wycofany z chwilą wejscia do słuzby NGAD.

sarkam
wtorek, 25 maja 2021, 11:51

Nie no coty. Rosyjskie są tak doskkonałe, że moga mogą byś modernizowane bez końca. .... Jak Mig-21 w Indiach.

BUBA
środa, 19 maja 2021, 22:41

Bardzo lubiłem F-14 jako samolot z nie do końca wykorzystanym potncjałem. Taki słabszy MiG-31A tylko ładniejszy......................................................................................................................................................................... ........................................................................................................................................................................................... Szkoda że zaprzestano rozwoju pocisku klasy Phoenix np. opoartego na PAC-3 MSE..........................................

Davien
czwartek, 20 maja 2021, 18:27

Phoenix zasieg mx 200km, AIM-120D zasięg max 180+km wiec jak widac spokojnie je zastapili. PAC-3MSE zasieg doceló aeodynamicznych 140+km. Cos jeszcze? Aha F-14 był lepszy od MiG-31 który nadaje sie jedynie by odpalic swoje rakiety zduzego dystansu do mało manewrowych celów i zwiewać licząc ze go nie zestzrelą.

Rejtan
sobota, 22 maja 2021, 11:24

Phoenix C zasięg 210 km wersja z 1986 roku. AIM 120D ma 180km wersja z 2018. Myślę, że phoenix w wersji 2015 miałby te 250-270km. F14 miał za duże koszty, cos jak F22. Choc w sumie nie wiem, jak byłoby z ( planowaną) wersją z silnikami GE110-700, zmieniona awioniką i skrzydłami. Kiedyś podawano, że koszt 1h wersji SuperTomcat 21 spadłby o 25%, czyli byłby na poziomie F15C/D. Choć nie chce mi się w to wierzyć ( jednak to samolot pokładowy, zmienne skrzydła, powłoki, podwozie przystosowane do katapult itd, itp).

Davien
poniedziałek, 24 maja 2021, 08:30

Rejtan, po pierwsze produkcja nowych rakiet nie miała sensu, a zwłaszcza ich gruntowna przebudowa jakw tym czasie AIM-120 osiagał ponad 100km, po drugie pocisk był na stałe powiazany z systemem AWG-9 a ten sie zwyczajnie zestarzał wiec co, musiałbyś praktycznie stworzyc nowy samolot pod nowy pocisk. A dla F-18 lepsze były AIM-120

Bond
środa, 19 maja 2021, 22:30

SU35 przewyższa F22, a Amerykanie postanowili odpisać drogi F22 i zastąpić go tanim F15)) mając nadzieję na przewagę w liczbie samolotów, ale Rosjanie nie bez powodu zrobili hiper sztylet - może zniszczyć miasta i lotniska z setkami F15

chateaux
piątek, 21 maja 2021, 14:10

F15 nie zastąpił F22 i nie ma zamiaru zastąpić. F22 zostanie zastąpiony dopiero przez NGAD,

asd
czwartek, 20 maja 2021, 16:46

W czym Su35 przewyższa F22 ?

Fanklub Daviena i GB
piątek, 21 maja 2021, 08:42

Wszystkim za wyj. stealth! A przede wszystkim sensorami, uzbrojeniem, zasięgiem, awioniką... Poza stealth F-22 nawet w jednym parametrze nie dorównuje Su-35! :D

Stary zgred
sobota, 22 maja 2021, 10:25

Znowu festiwal bredni. Z samych charakterystyk samolotu piątej generacji wynika, że taka konstrukcja musi posiadać przede wszystkim właściwości stealth w wielu płaszczyznach czego faktycznie Su-35 nie posiada nawet w małym ułamku, wysoką manewrowość i zaawansową awionikę, pozwalającą na wykonywanie zróżnicowanych zadań. Piąta generacja samolotów bojowych łączy w sobie wszystkie główne cechy wyznaczające rozwój konstrukcji na przestrzeni wielu lat: zdolność wykonywania lotu z prędkością przekraczającą prędkość dźwięku bez dopalacza, wielozadaniowość, wysoką manewrowość oraz zintegrowanie awioniki i systemów bojowych. Jeżeli chodzi o skuteczność Raptora w działaniach przeciwko innym celom powietrznym to różni eksperci w tym jednym temacie są zadziwiająco zgodni: F-22 nawet bez stealth poradzi sobie z każdym przeciwnikiem. To najbardziej wyrafinowany zabójca powietrzny jaki kiedykolwiek powstał. F-22 wyposażony jest w zaawansowane i zintegrowane Fusion MultiSensor włącznie w IRST. Tak panie Fanklub... Z notatki ujawnionej w necie przez LM wiele lat temu wyraźnie wynika, że kontynuowane są prace nad rozwojem modułowej konstrukcji MLD w zakresie zwiększenia rozdzielczości, wprowadzenia czujników wielospektralnych i algorytmu zwiększajacego świadomość sytuacyjną pilota oraz PASYWNE ŚLEDZENIE W PODCZERWIENI (IRST). System AN/AAR-56 MLD od samego początku był przystosowany do integracji z IRST w przyszłości (było zarezerwowane miejsce i system chłodzenia). YF-22 posiadał moduł IRST ale w seryjnie produkowanych egzemplarzach samolotu ze względów oszczędnościowych z nich zrezygnowano. F-22 w ogóle nie potrzebował takiego urządzenia bo był skonfigurowany jako myśliwiec przewagi powietrznej gdzie najbardziej zaawansowany na samolocie myśliwskim radar AESA APG-77 oraz równie zaawansowany pasywny RWR AN/ALR-94 są dużo bardziej skuteczne bo nie są zależne od warunków pogodowych. Pilot F-22 wyposażony jest w hełm typu Scorpion HMCS firmy Thales. Podobnie jak JHMCS jest montowany na standardowych hełmach lotniczych ale jest mniejszy gdyż jego głównym komponentem jest wyświetlacz w postaci monokla. Ten mityczny Su-35 to tylko przeróbka Su-27M (opartego z kolei na bazowym Su-27), który pierwszy oblot mial ze 30 lat temu (sic!). Więc porównywanie jego możliwości z F-35 jest po prostu nie na miejscu. Pierwszy prototyp Su-35 powstał więc z modyfikacji istniejącego egzemplarza Su-27M i został oblatany w lutym 2008r. Rosyjska numeracja modernizowanych samolotów jest wyjątkowa. W celach propagandy eksportowej zaczęli nadawać modyfikacjom Su-27 zupełnie inne nazwy. I tak Su-27IB stał się Su-32FN vel Su-34, Su-27M przeistoczył się w Su-35 i Su-37, Su-27K otrzymał ksywkę Su-33 a z kolei Su-27PU przybrał nazwę Su-30. Miało wyglądać na świecie, że to niby bardzo różniące się od swojego pierwowzoru Su-27 samoloty. Te rosyjskie "nowe" samoloty bojowe to w rzeczywistości leciwe koncepcyjnie skorupy nie mające szans z nową zachodnią technologią. Dlatego trzeba dużo rosyjskiego optymizmu aby twierdzić, że te starocie sięgające lat 80-tych, z wyposażeniem lat 90-tych dały by radę nowym F-15 i F-16 z najnowszej generacji awioniką i uzbrojeniem, z co dopiero F-22 i F-35.

niedziela, 23 maja 2021, 06:18

No popatrz, takie cudo ten F-22 a zaraz będa go wycofywać.

Ja
niedziela, 23 maja 2021, 18:43

Za conajmniej dekade..Faktycznie to juz zaraz. Przestancie juz z tym su35,samolot z rcs stodoly,:)

Fan Starego zgreda, eksperta od chłodnicy T/EMM.
niedziela, 23 maja 2021, 06:16

Nie ma jak to poczytac ekspert oturbomaszyny T/EMM chłodzacej gazy wylotowe w suilniki F135. To wytłumacz, dlaczego uważasz, że taki Su-35S jest gorszy od starszych od niego F-15 i F-16? A F-22 to faktycznie wyrafinowany zabójca, który nigdy nie wykonał nawet jednego zadania zgodnego ze swoim przeznaczeniem. Wśród ekspertów nikt nie kwestionuje tego, czy Su-35 poradzi sobie z F-15 czy F-16, tylko wszyscy się zastanawiają, czy F-22 i F-35 poradzą sobie z Su-35S.

Fan Daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.
niedziela, 23 maja 2021, 06:11

15 maja 2021 opublikowano na CNN artykuł zatytułowany "Senior Trump Air Force official suggested dramatically slashing F-35 jet numbers.", mówiący o tym, że caly czas rozważana jest redukcja zamówienia na F-35, spowodowana miedzy innymi wysokimi kosztami. Moiżna opoczytać, że: "The official in charge of purchasing military hardware for the US Air Force suggested slashing the total number of Lockheed Martin F-35 jets for the service by more than half late last year, according to two former defense officials involved in the discussions who spoke with CNN. The news comes as Congressional criticism of the most expensive weapons program in US history grows. Will Roper, who served as Assistant Secretary of the Air Force for Acquisition, Technology and Logistics for the last three years of the Trump administration, recommended that Air Force Chief of Staff Gen. Charles Brown, former Under Secretary of Defense for Acquisition and Sustainment Ellen Lord, and others reduce the number of jets purchased from 1,763 jets to about 800, the officials said. "There is recognition from everyone involved in this program -- from the Air Force and from everyone in Congress -- that this is a challenge. This program is not working out the way we wanted it to," said a source with direct knowledge of the F-35 program...In its latest report on F-35 sustainment released last month, the Government Accountability Office (GAO) said the program was projected to be 6 billion short in the year 2036 alone. The problem is sharpest for the Air Force, where the GAO found that the estimated cost of the F-35s was 47% higher than what the Air Force said it could afford. "The services have a plane that they cannot afford to fly the way they want to fly, at least in the long run," Maurer said at the House Armed Services Committee hearing about the F-35 last month. F-35 program plagued by problems The program, which will mark its 20th anniversary this October, has not yet completed its testing or entered full production, despite being operational in the field, and it has been plagued by cost overruns and delays for years, including a shortage of 800 engines by 2030. Across the Air Force, Navy, and Marines, the F-35 remains well below its target full mission capable rate, which is the rate at which it can perform all of its intended missions. The Navy F-35 is fully mission capable only 7% of the time, according to the GAO. "It's more expensive than we expected it to be. It's taking longer than we expected it to take. The engine breaks down more quickly than we expected it to and is more expensive and time-consuming to fix than we expected it to be," said Rep. Adam Smith, chairman of the House Armed Services Committee, speaking with CNN. "We do not yet have the full capability that has been promised in terms of what the F-35 can do."...The Air Force acknowledged similar problems with the cost of the F-35 in response to the GAO report. "Air Force officials told us that, as a result, the only remaining options for their meeting their affordability constraints are to reduce the total number of F-35A aircraft they plan to purchase, or to reduce the aircraft's planned flying hours," the GAO report stated.". Czyli jednym słowem, samolot wydmuszka, na dzień dzisiejszy nie spelniajacy pokłafdanych nadzieji, koszmarnie drog. W 2030 bedzie brakowało 800 silników. A niektórzy na forum zaklinali rzeczywistość, że problem z silnikami nie istnieje. A rzeczywistośc jest z goła inna.

Stary zgred
poniedziałek, 24 maja 2021, 10:37

Dlugo jeszcze będziesz wklejać archiwalne fragmenty raportu sprzed 2 lat którego treść powtarzasz ciągle jak mantrę? Co ty archiwista jesteś? Najnowszy raport GAO z kwietnia tego roku 21-229 nic już o usterkach F-35 nie wspomina. "F-35 Joint Strike Fighter:DOD Needs to Update Modernization Schedule and Improve Data on Software Development", w samym tytule jest zawarta cała treść aktualnego raportu GAO.

niedziela, 6 czerwca 2021, 08:35

Długo.

czwartek, 20 maja 2021, 23:40

Jest wyższy.

Adam
czwartek, 20 maja 2021, 22:37

Choćby w ilości przenoszonego uzbrojenia

piątek, 21 maja 2021, 13:18

Co Ci po ilości uzbrojenia któego nie zdążyć użyć?

dim
środa, 19 maja 2021, 20:35

Nie przesadzajcie Państwo ze znaczeniem cechy "stealth" ! Owszem, jest ważna w samoobronie, średnich małych zwłaszcza samolotów, ważna jest w elemencie zaskoczenia, niemniej wiemy, że "stealth" pełny, w przypadku wysokich technologii, już nie istnieje, za kilkanaście lat metody wykrywania będą jeszcze znacznie lepsze, cecha "stealth" liczyć się wtedy będzie głównie w konfliktach asymetrycznych. Natomiast rozwiną się systemy samoobrony, wyposażone w antyrakiety. Łatwo przenoszone przez większe samoloty. Producenci informują, że na razie barierą były do niedawna niewystarczające prędkości obliczeniowe procesorów, możliwych do umieszczenia w antyrakiecie. Ale te szybko rosną. Czyli, że przyszły, ciężki myśliwiec przewagi powietrznej, w przyszłości niekoniecznie musi to być stealth.

żenua
piątek, 21 maja 2021, 13:21

Nic nie rozumiesz. Stealth jest ważny w ataku a nie samoobronie, bo pozwala pozostać nie wykrytym dłużej. Wystarczająco długo by dla przeciwnika było za późno. Stealth nigdy nie miał być "pełny" i nie potrzebuje takim być.

Gts
czwartek, 20 maja 2021, 21:30

Nie rozumiesz na czym polega stealth.

dim
poniedziałek, 24 maja 2021, 11:10

Przytoczę Ci, co czytam u greckich autorów: Stealth zaatakować ma pierwszy, przeprowadzając dyskretny zwiad i jednocześnie uszkadzając newralgiczne elementy opl wroga. Otwierając tym samym drogę dla uderzenia znacznie cięższego. Optymalna proporcja, to 1 F-35, przypadający na każdych 5 F-16, pod warunkiem, że podniesionych do standardu V. Gdyż wtedy mogą dobrze współpracować.

IFC
środa, 19 maja 2021, 20:29

Su-57 i J-20 tylko teoretycznie należą do V generacji myśliwców, w rzeczywistości są znacznie gorsze od F-22 i F-35. S-400 i Pancyry również są badziewne. Co oznacza że do ich neutralizacji wystarczą zmodernizowane wersje F-15, F-18, Rafale, Eurofightera.

bc
środa, 19 maja 2021, 20:17

Może być nosicielem dronów do "minowania" przestrzeni powietrznej.

Fanklub Daviena i GB
czwartek, 20 maja 2021, 11:41

Miny powietrzne - do 10 szt., to stawiały Ił-2 na trasie goniących je myśliwców, gdy atakowały od tyłu z dołu, by nie być w polu ostrzału strzelca Ił-2, i podobno było to całkiem skuteczne... :D

W3-pl
czwartek, 20 maja 2021, 21:38

No miny na forum Tu mamy. Podobno cccp ruszyli na zapad po wycofaniu gros me109 I fw190 do obrony przeciw aliantom - zachodnim. Lubili podobno strzelania z boku, Bo jak silnik I kabina opancerzony to reszta Drewniana, strzelec nieopancerzony....

ret
sobota, 22 maja 2021, 14:22

A ja myślałem że na wschodzie to mróz i błoto zmusiły Niemców do wycofania.

chateaux
środa, 19 maja 2021, 19:49

F15Ex to, używając polskiej nomenklatury, rozwiązanie pomostowe z uwagi na starzejącą się flotę powietrzną USAF i nie wystarczające do jej zastępowania tempo produkcji F35, przy jednoczesnym braku jakiejkolwiek produkcji typowego samolotu przewagi powietrznej. Zapchajdziura jednym słowem, dla którego próbuje się znaleźć zastosowania dodatkowe, stad pojawiające się co rusz koncepcje wykorzystania ad hoc raz w taki, a raz w inny sposób, na co pozawala wynikająca z dużego udźwigu elastyczność platformy. W niczym nie zmienia to jednak faktu, że odświeżona wersja starej konstrukcji, służyć będzie głównie do zadań drugoplanowych nie wiążących się z dużym ryzykiem bojowym.

A.J. from San Diego California
czwartek, 20 maja 2021, 15:42

Internal U.S. politics are at play here. Without Boeing, there would be only two manufacturers of military jets in the U.S. – Lockheed Martin and Northrop Grumman. There is pressure from U.S. Congress to keep Boeing in the military jet business.

Al from Docklands, Greater London, UK
piątek, 21 maja 2021, 15:41

Up yours, mate. It's a Polish-spoken forum and Polish is the sole language we use here. If you're unable to use it, use an on-line translator. If you're to lazy to do it, sorry, it means that this place ain't for ya, dude. Polish people, including those from abroad, come here to discuss defence issues in their mother tongue, as we are all concerned about our country. Respect it and get your a-double-s away.

Łowca Trolli
piątek, 21 maja 2021, 05:59

Drogi A.J. to jest polskie forum i uzywaj języka polskiego. A czy ty aby nie jestes pracownikiem LM, poniewaz pojawiasz sie zawsze, gdy pojawia sie artykuł mogacy rzucic choc cień wątpliwości na potrzebe posiadania F-35?

Chateaux
czwartek, 20 maja 2021, 21:52

And that's probably also part of it. But came to that because of silly policy after the end of cold war. US Gov should never agree for merger Northrop and Grumman, as well as Boeing and Douglas.

Fanklub Daviena i GB
czwartek, 20 maja 2021, 11:49

Nie ma do czego użyć to F-35: ma guanowaty stealth i tylko od frontu i tylko w paśmie X i największą sygnaturę termiczną ze wszystkich współczesnych myśliwców. Ma guanowate osiągi lotne jako myśliwiec. Ma wybitnie guanowate uzbrojenie jako myśliwiec, bo de facto tylko 2 szt. AIM-120 w konfiguracji stealth, bo AIM-9X ciągle niedopuszczone do odpalania z wewnętrznych podwieszeń a pozostałe 2 podwieszenia dla AIM-120 powodują uszkodzenie struktur płatowca przy odpalaniu (ale w kreskówkach Lockheed Martina pokonuje 20 przeciwników na raz!). Nawet nie ma działka, bo niby ma, ale strzela nie tam gdzie celownik pokazuje. W roli maszyny uderzeniowej jest równie beznadziejny. Po zabraniu 2 szt. AIM-120 do samoobrony, pozostają mu tylko 2 podwieszenia po 2000 funtów (1000 funtów w wersji B) na bomby, bo nie zabiera żadnych rakiet wewnętrznie na razie, a to jest guano a nie możliwości uderzeniowe i do tego może latać tylko raz na 3 dni w najlepszy razie. Do czego więc chcesz używać tego bubla, który nie jest ani myśliwcem, ani maszyną uderzeniową a na rozpoznawczą jest za wolny? :D

Sputnik interceptor
piątek, 21 maja 2021, 05:26

Pozostaje Ci wiec tylko się cieszyć że będzicie mieli takiego słabego przeciwnika kiedyś.

W3-pl
czwartek, 20 maja 2021, 21:41

: do przechwycenia formacji Tu-95 I od tylca Migacza-31? Norwegian AF prezentuje

Chateaux
czwartek, 20 maja 2021, 18:09

F35A to zupelnie inna maszyna o zupelnie innych wlasciwosciach lotnich niz F35B i F35C. Te 3 samoloty maja ze soba wspólne jedynie kokpit i silnik, ale ty wiesz ze "F35" ma gowniane wlasciwosci lotne. Nawet w watku o F15 a nie o F35.

piątek, 21 maja 2021, 16:32

No tak. F-35A to nielota F-35B/C to mega nieloty.

wtorek, 25 maja 2021, 11:54

Przynajmniej nie spada od zderzenia z ptakiem jak Su-35 :)

droma
środa, 19 maja 2021, 17:28

bedzie lutowac bandytów z rosji-kaput i to cieszy ...

tow. Molibden
środa, 19 maja 2021, 14:21

Nie zdziwię się, jeśli któregoś dnia usłyszymy, że Iran rozpoczął produkcję rodzimych kopii F 14. Śmieszne? Niekonicznie. Skoro do tej pory potrafią je utrzymać w gotowości do lotu i to przy embargu na części zamienne to logicznym, kolejnym krokiem jest rozpoczęcie produkcji.

Rejtan
czwartek, 20 maja 2021, 07:20

Nie maja mozliwości technicznych do produkcji silników, a na rynku nie ma odpowiednika Tf30, nie mówiąc już o F110. Opcją byłoby stworzenie hybrydy płatowca f14 i rosyjskich AL37 lub chińskich WS10/15 ale to nierealne, bo ani rosja ani Chiny ich nie sprzedazą. Iran pracuje nad własnym mysliwcem na poziomie JAS39 i własnym silnikiem. Druga opcją jest potencjalny zakup tureckich TFX.

Adam
czwartek, 20 maja 2021, 22:40

Mogą kupić Su-30, Su-35 a nawet Su-57

Rejtan
sobota, 22 maja 2021, 11:31

Gdyby mogli, toby kupili. Mają kasę, mają dobre stosunki z Rosją, ale propoyzcji na Su35 nie dostali ( w tym czasie dostały taka ofertę: Turcja, Wietman, Korea Pn, Chiny, Indie i Egipt ). Rosja nigdy nie oferowała Iranowi niczego nowoczesnego ( pamiętam, że gdzies koło 2005 proponowali Su27MKI w wersji pustynnej, ale z awioniką z Su27SK z 1998r. )

Davien
poniedziałek, 24 maja 2021, 08:36

Rejtan oferowali Iranowi S-400 ale ten stwierdził że rosyjskich, gorszych od ich Sayyad-2 systemó nie potrzebuje. Co zabawniejsze Sayyad-2 to stare SM-1 kupione jeszcze za szacha.

9f8h
środa, 19 maja 2021, 22:46

tylko po co? Wszystko musi mieć jakieś uzasadnienie (ok, w Polsce często wydaje się, że uzasadnienia nie ma, ale w rzeczywistości tez jest - np. budowanie czegoś bardzo długo, żeby mieć dzięki temu pracę do emerytury)

Fanklub Daviena i GB
środa, 19 maja 2021, 12:59

Pociski dalekiego zasięgu jak R-37M służą do niszczenia AWACS i latających cystern, a bez tego te wszystkie krótkonogie F-22 i F-35 nie mają szans operować nad terytorium przeciwnika. Wszystkie lotniska w pobliżu przeciwnika zostaną zmasakrowane rakietami taktycznymi i pociskami samosterującymi. Dlatego jak pisałem nie raz maszyna 6 generacji będzie mieć bardzo daleki zasięg, obstawiam, że może nawet międzykontynentalny. Maszyna jak F-15 czy Flanker są jak najbardziej równorzędnym a nawet silniejszym przeciwnikiem dla f-22 i F-35 NAD WŁASNYM TERYTORIUM, bo mogą latać (a jeszcze lepiej dyżurować na lotniskach i podrywać się na żądanie) skrycie z wyłączonym radarem naprowadzane przez powietrzne lub naziemne centrum dowodzenia a przeciwnik "stealth" nie może włączać radaru, bo nie będzie "stealth" a jego AWACS będzie "odsunięty" przez R-37M czy S-300/400 na odległość uniemożliwiającą wsparcie nad terytorium przeciwnika. F-22 nie ma IRST, więc samotnie 1:1 nie ma przewagi nad Flankerem, bo bez radarów Flanker ma IRST + wskazania naziemnych radarów a F-22 jest wtedy ślepy... USA to wie i dlatego nie widzi przyszłości przed F-22... O za małych jak na współczesne czasy komorach na uzbrojenie F-22 i F-35, które zastopowały modernizację amerykańskich rakiet powietrze-powietrze i powietrze-ziemia do poziomu spełniającego współczesne wymogi też pisałem lata temu... :D

Adam
czwartek, 20 maja 2021, 22:41

AiM-260 i SM-6 to co?

peace
czwartek, 20 maja 2021, 09:31

ale wizja... no no no. Pierwsze slysze aby ktos latal AWACSem lub Tankowcem w poblizu granicy przeciwnika. TO chyba tylko u was. SU-35 nie doleci na odleglosc strzalu bo pomiedzy AWACSem a SU-35 beda samoloty F-35. No i na koniec... to ze zasieg radaru A-50 jest slaby nie oznacza ze zasieg radaru E-3 jest tak samo mizerny.

BUBA
środa, 19 maja 2021, 22:34

Przede wszystkim warswowa pasywna OPL zrobi swoje. Jak wiemy radary metrowe sa skueczne w wykrywaniu F-35 bo Izrael po 5 latach wojny z Syrią - naloty od 2011 zniszczył taki chiński radar wstępnego wykrywania w Damaszku dopiero po zderzeniu sie F-35 z bocianem:)............................ ........................................................................................................................................................................ Okazalo sie że syryjski bocian i chiński radar moga mieć razem coś wspólnego:)............................. ........................................................................................................................................................................ Być może nawet jak nie trafili, to wystrzelili 5W28 w kierunku wykrytego obiektu i to wystarczyło Izraelowi jako zimny prysznic.....................................................................................................................

veritas
piątek, 21 maja 2021, 13:40

"Wielowarstwowa OPL" pokazała w Syrii ile jest warta :) Chiński radar wstępnego wykrywania (?) to taka sama legenda jak skuteczność Sputnika V. A ten bocian to mało skuteczny, skoro samolot nim trafiony normalnie wylądował i dopiero go z niego wyjęto :) Można powiedzieć: taki honorowy pocisk rakietowy :)

BUBA
piątek, 21 maja 2021, 20:00

Właśnie pokazała. Izrael co roku do 2018 ogłaszał zupełne zniszczenie OPL Syrii. Ta działa do dziś........................................................................................................................................................

wtorek, 25 maja 2021, 11:56

Jedynym objawem jej działania jest zestrzelenie Rosyjskiego Iła-20, którego pomyliła z czetrema F-16 :)

BUBA
środa, 26 maja 2021, 21:16

A F-16I Sulfa zderzył się w 2018 z bocianem.................................................. .............................................................................................................................. Strasznie agresywne te bociany........................................................................

Davien
poniedziałek, 24 maja 2021, 08:37

BUBA, Izrael niszczy radary, które ciągle Asadowi podsyła Rosja ze złomowisk u siebie. A skutecznośc OPL w Syrii jest raczej ujemna, bo udało im sie zestzrelic, ale własny samolot Ił-20M.

Ja
niedziela, 23 maja 2021, 18:56

Nie,nie dziala...znaczy cos tam dziala,jakis samolot pasazerki to moze by zestrzelili

Davien
czwartek, 20 maja 2021, 18:33

BUBA znowu.... Po pierwsze do zderzenia z dwomabocianamidoszło nad pustynia Negev, sprawd sobie fantasto gdzie to jest. Po drugiie o obecnosciF-35 to obsługa Jy-27 dowiedziała sie jak im w radar trafiły zwykłe bomby paveway. Po trzecie syryjski bocian to dopadł waszego Ił-20M i posłał go w kawałkach na ziemię.

BUBA
piątek, 21 maja 2021, 11:01

Jy-27 pracowal sobie spokojnie aż wprowadzono F-35 Aidar. Izrael nie robi niczego przypadkiem. To są fachowcy a nie dyletanci pod naciskiem lobbystów jak w MON w Polsce ............................................................................................................................................................ Centrum Badań Nuklearnych na Pustyni Negew jest w zasiegu systemu S-200 WE wyposażonego w głowice nuklearne :) Gdyby tam taki był np. w okolicy As-Suwaida............ ............................................................................................................................................................ W-880N czy W-880MN eksploduje na wysokości minimalnej...300 m....................................... ............................................................................................................................................................ W linii prostej to około 250 km od Syrii.........................................................................................

Davien
piątek, 21 maja 2021, 21:48

JY-27 wszedł dosłuzby już jak latały F-35I S-200WE nie może uzywac pocisków z głowica jądrową, nawet tego nei wiedziałeś, oj BUBA A przypomnę ci tez ze taki Damaszek jest w zasiegu pocisków jericho z trochę mocniejszymi głowicami jadrowymi oraz SLCM-ów na izraelskich Delfinach. Aż tak źl zyczysz Syrii?

poniedziałek, 24 maja 2021, 07:11

Znowu opowiadasz o swoich AIM-120 z 1973 roku?

BUBA
sobota, 22 maja 2021, 11:55

A co przeszkadza w użyciu przez S-200 WE głowic jadrowych? Tym bardziej że wczesniej dwa dywizjony syryjskie były w standardzie S-200 M?............... To tylko hipotetyczne założenie.......................................................................... ................................................................................................................................. Ja głównie wskazuje Tobie że nie potrafisz korzystać z Google Map.............

vipmig
środa, 19 maja 2021, 19:31

Główny problem f-22 to nie to czy jest ślepy czy nie.USAF raczej nie pcha sie tam gdzie nic nie widzi,f-22 teoretycznie operował by raczej w warunkach dajacych duże prawdopodobieństwo sukcesu operacji. Problem tego samolotu to stara technologia stealth.Stealth starzeje sie szybciej niż analogowe konstrukcje i jest masakrycznie upierdliwa w utrzymaniu.Koszty wiadomo.Do służby zaczeły wchodzić w 2005,ale produkcje na mała skale zaczeto w 2001,wiec poza kokpitem technologia w tych samolotach ma 20 lat co może jest OK dla samolotów 4 generacji ale niestety nie dla "vintage stealth". Nie dysponuje takimi informacjami,może ktoś poszuka i poda ile średnio f-22 znajduje sie w normalnej służbie a ile jak ruski lotniskowiec w niekończacych sie naprawach.

Davien
czwartek, 20 maja 2021, 18:35

To parę danych: F-22A zostały poddane modernziacji z uzyciem technologii z F-35, w pełnej gotowosci bojowej jest 120 F-22A ze 189 jakie ma USAF,. Dalej jest to maszyna majaca najmniejszy współczynnik RCS wynoszacy0,0001m2, sredni 0,0005m2.

33 Combat Ready F-22
sobota, 22 maja 2021, 10:41

Przestań davidzie. Same amerykańska prasa donosi (dokładniej Popular Mechanics) z w danej chwili zdolnych do lotu jest tylko 33 F-22. Artykuł z grudnia 2020, tak napisali: "Today, some estimates place the number of combat-ready F-22’s as low as just 33 at any given time.".

Kr.
niedziela, 23 maja 2021, 13:01

Warto jednak przeczytać ten artykuł na defence24.pl a nie kierować się danymi wziętymi z sufitu. https://www.defence24.pl/wiecej-f-22-w-linii

33 Combat Ready F-22
poniedziałek, 24 maja 2021, 07:17

Waro było najpierw sprawdzić, że artykuł którego tytuł podałes jest z kwietnia 2020 roku. warto było by też dowiedziec się, co znaczy "combat ready" i "at any give tume". i nie są to informacje z sufitu, tylko z magazynu, który tytuł podałem, a którego pierwszy egzemplarz ukazał się 11 stycznia 1902 roku.

33 Combat Ready F-22
poniedziałek, 24 maja 2021, 07:17

Waro było najpierw sprawdzić, że artykuł którego tytuł podałes jest z kwietnia 2020 roku. warto było by też dowiedziec się, co znaczy "combat ready" i "at any give tume". i nie są to informacje z sufitu, tylko z magazynu, który tytuł podałem, a którego pierwszy egzemplarz ukazał się 11 stycznia 1902 roku.

Davien
środa, 19 maja 2021, 18:45

F-22 nie dość że ma IRST to prymitywne rosyjskei OLS nie ejst go w stanei wykryć co udowodniła juz Syria. A co do naprowadzania to najpierw neich te wasze antyczne AWACS-y z antenami szczelinowymi wykryja chociaz cos wielkosciF-16 bo i z tym maja problemy. Flankery dla F-22/35 to jedynei slepe ruchome cele. A co do komór na uzbrojenie to wasz nielot Su-57 ma jeszcze mniejsze, mieszczące ledwo 4 R-77 i2 R-73:)

Fan Daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.
piątek, 21 maja 2021, 06:07

Defence 24, artykuł pod tytułem: "Su-35 w „starciu" z F-22 nad Syrią". Cytuje: "osjanie chwalą się, że ich myśliwiec Su-35 odpędził znad Syrii amerykański samolot 5.generacji F-22. Incydent ten jest efektem sporu pomiędzy Rosją i Stanami Zjednoczonymi, kto komu przeszkadza w działaniach nad lotniczym nad ogarniętym wojną domową krajem bliskowschodnim. Rzecznik rosyjskiego ministerstwa obrony generał Igor Konaszenkow poinformował, że myśliwiec Su-35 został użyty by zapobiec działaniom amerykańskiego samolotu wielozadaniowego F-22, który „aktywnie przeszkadzał w antyterrorystycznej operacji”. Rosjanie oskarżyli przy tym ponownie Amerykanów o prowokowanie niebezpiecznych sytuacji z ich samolotami nad Syrią. Przykładem takiego zdarzenia ma być incydent z 23 listopada br., gdy dwa rosyjskie szturmowce Su-25 chciały zbombardować jedną z baz Daesh po zachodniej stronie Eufratu. Według Konaszenkowa to właśnie wtedy Amerykanie mieli po raz kolejny przeszkadzać w działaniu rosyjskiego lotnictwa. F-22 US Air Force miał bowiem podlecieć do wolnych szturmowców i manewrując bardzo blisko z wykorzystaniem hamulców aerodynamicznych oraz wypuszczając pułapki termiczne symulował walkę powietrzną". Jednak Su-35S przegonił tego F-22, a Su-25 poleciały dalej niepokojone wykonac swoje zadanie.

Davien
poniedziałek, 24 maja 2021, 08:43

Czyli czytaj: nowe zwidy Konaszenkowa po szoku jaki wywołała całkowita kompromitacja Su-35 w Syrii.

Adam
czwartek, 20 maja 2021, 22:43

Su-57 ma dwie duże komory dla 6 R-77 i 2 małe dla R-73

Kot
piątek, 21 maja 2021, 22:38

Jakie su 57? TO ile ich macie? Chcesz wysłać 5 maszyn na 2 tys ssmoyow USA i ponad 3500 NATO? Żarty na bok.

Davien
piątek, 21 maja 2021, 14:35

Nie, Su-57 zabiera jedynie 4 R-77 i2 R-73

sobota, 22 maja 2021, 10:42

A zabiera twoje AIM-120 z 1973 roku?

piątek, 21 maja 2021, 13:41

Su-57 niema...

Towarzysz Wolf
środa, 19 maja 2021, 17:32

smutny przejaw nudy z połączeniem ruskiej propagandy i odrobiny samogonu....

Maciek
środa, 19 maja 2021, 16:51

Mocno wątpliwe żeby ruskie myśliwce były się w stanie zbliżyć do awacsa na odległość umożliwiającą użycie uzbrojenia. Awacs nie lata nad linią frontu, ani nawet blisko niej. Prędzej znajdzie się w zasięgu s400, tylko trudno jakoś sobie wyobrazić, że jakiś radar wykrywania z systemu s400 przetrwa, jeśli będzie włączony. Sowieci, a za nimi wszystkie armie UW już od czasów Wietnamu zakładały włączanie radarów na krótko, nie na stałe. A tu trzeba trzymać radar pod prądem cały czas, a potem włączyć drugi na dobre kilka minut, kiedy rakieta leci do celu. Duże wyzwanie i raczej mało to realne. Całkiem realne jest natomiast, że awacs przekaże dane do f22 lub f35, które bez trudu poradzą sobie z sowieckimi myśliwcami.

trzcinq
środa, 19 maja 2021, 16:48

Ich zabawy mnie nie interesują natomiast F-35 dla Polski to niepotrzebny drenaż budżetu który mógł zostać przeznaczony na OPL z prawdziwego zdarzenia zwłaszcza że nie posiadamy głębi strategicznej oraz opl która przypomina dziurawy parasol. Odpowiednio użyte Gripen (na wzór SZWEDZKI) więcej zdziałały by niż F-35 tego jestem pewien. Dodać należy że lotnictwo sprzymierzonych jako pierwsze wejdzie do działań przeciwko FR- to kolejny atut przeciw temu idiotycznemu zakupowi.

środa, 19 maja 2021, 16:23

W tym wszystkim nie zapominajmy o thermal stealth F22, które pomniejsza rolę IRST. Dodatkowo nie Flanker nie dysponuje wektorowaniem ciągu, które w odległości użycia IRST przez Flankera jest ogromnym atutem, warto wspomnieć też przewadze TWR dla F22.

Fanklub Daviena i GB
czwartek, 20 maja 2021, 12:00

"wszystkim nie zapominajmy o thermal stealth F22, które pomniejsza rolę IRST" - kolejne davienowe bajania... W sieci bez trudu znajdziesz zdjęcia F-22 w podczerwieni. Wystarczy by miał włączony radar lub leciał z prędkością naddźwiękową i fotki wskazują, że jego dziób rozgrzewa się powyżej 52C, a to wystarczy, by Flankery wykrywały go z 60+ km, czyli na maksymalnych realnych zasięgach AIM-120 i R-77... Powiedz davienisto co wy uważacie za "thermal stealth F-22 i F-35"? F-35 ma najwyższą sygnaturę termiczną ze wszystkich współczesnych myśliwców i to z każdej strony i ustawiczne problemy z bilansem cieplnym, powodujące awarie awioniki i to w locie! I fascynuje mnie też ta "fuzja sensorów" w F-22? Chodzi o całych 2 sensorów, bo jego jedynymi sensorami jest radar, detektor promieniowania radiowego i oczy pilota i raczej albo coś się wykrywa radarem albo pasywną radiolokacją a nie równocześnie, bo po namierzeniu celu radarem pasywna radiolokacja celu jest totalnie zbędna... :D

AlS
czwartek, 20 maja 2021, 23:36

Bredzisz jak zwykle. Rafale w pozorowanej walce nie wykrywał F-22 żadnymi czujnikami spoza 50 km. NEZ dla AIM-120D to na pułapie 30kft/8 tys metrów około 70 km. 52 stopnie to nie jest temperatura, którą czujniki podczerwieni są w stanie wykryć z odległości większej niż kilkanaście kilometrów - działa tłumienie atmosferyczne, tłumienie w H2O, plus zasada kwadratu odległości. Problemy z bilansem cieplnym awioniki tak się mają do sygnatury termicznej samolotu, jak wpływ księżyca na produkcję wafli czekoladowych. Radar AESA potrzebuje chłodzenia, które jest realizowane za pomocą wymiennika ciepła, zamontowanego w zbiorniku paliwa w taki sposób, że podgrzewa paliwo bezpośrednio przed dostarczeniem do silnika. Przy niskim stanie paliwa i niskiej mocy silnika czasem przepływ paliwa nie jest wystarczający, aby wymiennik sobie radził z odprowadzaniem ciepła. Problemy rozwiązuje nowa technologia, elementy aktywne z azotku galu mają lepszą sprawność, więc nie grzeją się tak jak te na arsenku galu. Przełączniki MOSFET na elementach o dużej mocy są zastępowane przez IGBT, które również mają mniejszą wartość R_on, a więc większą sprawność cieplną. F-22 to wciąż niedoścignięty wzór dla jakiejkolwiek innej konstrukcji lotniczej, zwłaszcza rosyjskiej, więc skończ z tymi głupotami.

Davien
czwartek, 20 maja 2021, 18:44

No to obalmy mity: System PIRATE wielokrotnie lepszy od prymitywnych OLS-ów wykrywa F-22 z tylenj półsfery w odległości ok 40-50km a może zidentyfikowaci sledzić z 20-30km, podobnie dlaF-35. Rosyjski namnowocześneijszy OLS-35UEM z MiG-35 wykrywa Su 27 z odległosci 50km z przodu a 90 z tyłu. W tym czasie IRST z F-22/35 widzi tegoz MiG-29//35 czy EF-2000 z ponad 100km z przodu. A sensory F-22 to radar o zasiegu 440km dla RCS 1m2, WRE o podobnym zasięgu i wykrywające z taką dokładnością że mozna naprowadzać pociski i IRST o kilka generacji nowoczesneijsze od rosyjskich. Realny zasieg rosyjskich R-77-1 to ok 50km, R-77 jeszcze mniej,a dla AIM-120 C-5 to 50-70km, dla AIM-120C-7/D to 70-100km

piątek, 21 maja 2021, 16:34

Pominąłeś swoje AIM-120 z 1973 roku.

wtorek, 25 maja 2021, 11:58

A ty odpadające powłoki i łuszczącą się farbę. I łopatki turbiny w sprężarce :)

rED
środa, 19 maja 2021, 15:38

To jakaś równoległa rzeczywistość?

środa, 19 maja 2021, 23:27

U niego standard ;)

AlS
środa, 19 maja 2021, 15:29

Bzdety. Wystarczy że latające cysterny będą pozostawać kilkaset km poza zasięgiem naziemnych systemów rakietowych, pod osłoną własnych systemów naziemnych i lotnictwa, żeby dotankować samoloty przed i po misji. Przećwiczono to wielokrotnie w warunkach bojowych, począwszy od Wietnamu. F-22 mogą też przenosić zbiorniki podwieszane, które zrzucą przed wejściem w zasięg wykrycia radarów. Jakoś Flankery nad własnym terytorium Indii dały się podejść z boku, zupełnie nie stealth, pakistańskim F-16. Radary AESA w trybie LPI mają to do siebie, że nawet ich włączenie nie ujawnia pozycji. F-22 w szerokiej formacji mogą włączać swoje radary naprzemiennie, na kilka impulsów każdy, co uniemożliwia ich namierzenie skanerem interferometrycznym. Obraz sytuacji taktycznej przekazują sobie za pomocą datalinka IFDL, który korzysta z anten kierunkowych, a więc nie zdradza stealth. Żaden Suchoj nie ma nad nim przewagi nawet 1:1. W pozorowanej walce z Rafale, który ma znacznie lepsze sensory od najlepszych rosyjskich i chińskich odpowiedników, F-22 zawsze zbliżał się niezauważony na odległość strzału AIM-120. Pilot Rafale powiedział, że powyżej 50 km F-22 to "absolutny duch". Jedyne szanse z F-22, Rafale miał w walce WVR. USAF nie widzi przyszłości dla F-22 bo jest to platforma już dość wiekowa, bowiem obecna technologia, zwłaszcza inżynieria materiałowa kompozytów, umożliwia stworzenie samolotu o lepszych cechach stealth, przy mniejszych kosztach produkcji i utrzymania. Problem Rosji polega na tym, że do dziś nawet nie zbliżyli się do tej wiekowej technologii. Nawet Chińczycy, którzy kupili kilka egzemplarzy najnowszych Su-35, po ich przetestowaniu powiedzieli wprost, cytuję - ten samolot nie nadaje się do walki powietrznej z nowszymi myśliwcami. Z tymi "za małymi komorami" strzeliłeś jak zwykle kulą w płot. "Pisałeś", ale jak zwykle bzdety. Jakbyś nie wiedział, nowe prochy HTPB/AP/Al osiągają impuls właściwy w okolicach 300 sekund - niemal 20% więcej niż wcześniejsze paliwa. Czyli rakieta ma więcej energii na rozpędzenie i utrzymanie prędkości. Głowice radarowe ulegają miniaturyzacji, tak samo serwomotory, a nawet korpusy pocisków. To wszystko przekłada się na wzrost zasięgu przy tych samych wymiarach i masie pocisku, stąd AIM120D ma o połowę większy zasięg od C-7.

Klakier
środa, 19 maja 2021, 15:27

Czyli Rosjanie będą stosowali taktykę z I WW. Patrole unoszą się w powietrzu i rozglądają się czy ktoś ich nie atakuję. Większość lotnictwa na ciągłych patrolach w strategicznych kierunkach bo jak pojawi się jakiś AWASC albo cysterna ( która może unosić się w powietrzu kilka godzin ) trzeba wystawić 2-3 eskadry w powietrze bo może wystąpić przełamanie na tym kierunku. Samoloty nie mogą czekać na lotniskach bo ostrzeżenie o przełamaniu będzie w momocie pojawienia się pocisków na radarach na ziemnych tuż przed trafieniem. Zasadniczo ostrzeniem będzie jak zaczną spadać pierwsze zestrzelone SU. Zresztą obrona oparta na patrolowaniu wokół bronionego celu i czekanie aż się oberwie jest chyba jedną z najgorszych ( taki współczesna linia Maginiota ). Włącznie radarów przez F-35 czy F-22 tylko na krótkie okresy czasu jest na swój sposób jeszcze groźniejsza dla Rosjan. Czyli wiesz że ktoś tam jest, nie wiesz ilu ani gdzie ( gdzie samoloty szybko się przemieszają ). Jeden – dwa samoloty mogą związać 2 – 3 eskadry tropiące po omacku urojone cele.

Trol
środa, 19 maja 2021, 15:22

Taa i ten radar 360 stopni w su 57. Jesteś świetny w sprzedawaniu propagandy rosyjskiej i małostkowym czepianiu się byle czego w maszynach zachodnich. Jesteśmy przyzwyczajeni. Ja myślę że f22 wyląduje na pustyni a zostanie zlikwidowany nie z powodu że jest zły lecz z powodu problemów utrzymania go w powietrzu. Przede wszystkim brak części bo linie produkcyjne nie istnieją. Wiem że wy twierdzicie że uda trwoni kasę, ale f22 to właśnie przykład jak USA potrafi logicznie myśleć i oszczędzać..

Adam
środa, 19 maja 2021, 12:44

Na i tercecie są zdjęcia z testów SM-6 odpalanych z F-15EX

R
środa, 19 maja 2021, 15:21

F-18

Adam
czwartek, 20 maja 2021, 22:44

Też

5f
środa, 19 maja 2021, 12:22

A co ma Rosja - niewiele...

Operation Trust
środa, 19 maja 2021, 21:15

Dokładnie. Musimy atakować to komunistyczne zombie.

wtorek, 25 maja 2021, 11:58

A poco? Już potyka się o własne nogi....

Tani
środa, 19 maja 2021, 20:19

Jesli loto o rakiety to ma znacznie wiecej jak USA. Tylko o niewielu pisze. Tu przypomne taka fotke samolotu z rakietami. Jeden z internautow zapytal co pisze na tej rakiecie. Autor fotki odpowiedzial mu,,jesli ktos odczyta to dostanie 10 lat kolonii karnej,, Tak wyglada wiedza na temat ruskich rakiet kazdego rodzaju.

Michał z UK
środa, 19 maja 2021, 19:53

Rosja nigdy nie jest za słaba jak się uważa ani za silna jak się myśli. Nie wiemy co ma Rosja w swoim arsenale, jednak wstrzemięźliwość Amerykanów daje do myślenia.

AXM
środa, 19 maja 2021, 17:18

A co my mamy ???? garstka samolotów i praktycznie żadnej OPL i to jest dramat...

Trzcinq odpowiada
środa, 19 maja 2021, 16:49

A CO ma Polska - zero...

grzegorz
środa, 19 maja 2021, 15:48

A Rosia ma Fanklub Daviena i GB i to ma byc niewiele , opamiętaj się chłopaku .....

Tani
czwartek, 20 maja 2021, 09:58

Nie tylko,ma opl i to skuteczna. To zrobili w Syrii i to dziala. Jesli dziala w Syrii to dziala i gdzie indziej

veritas
piątek, 21 maja 2021, 13:43

No pokazała swą "skuteczność" w Syrii :) Pamiętamy :)

Davien
czwartek, 20 maja 2021, 18:46

W Syrii to rosyjska OPL milczała i nie smiała nawet właczyc radarów by ich nie stracić.

piątek, 21 maja 2021, 16:37

Po tym, jak trafili bocianem w F-35, juz ten złom się więcej tam nie zapuszczał. Więc do czego mieli strzelać?

Davien
piątek, 21 maja 2021, 21:50

Trafili ale w swojego Ił-20M biorąc go za F-16:)) A F-35 jak latały tak latają drwiąc sobie z rosyjskich systemó OPL:)

poniedziałek, 24 maja 2021, 07:18

Tak, lataja nad Syria, tak samao jak według ciebie lataja nad Kremlem i Pekinem.

poniedziałek, 24 maja 2021, 07:18

Jak juz coś piszesz, to pisz chociaz prawdę. F-16 tchórzliwie chował się w "cieniu" Iła-20. A od spotkania F-35 z bocianem nielot juz sie tam nie zapuszcza. Jak wykrywany i namierzany jest przez S-200, to co zrobi z nim S-400? Rozumiesz powód płaczu po zakupie S-400 przez Turcję?

Davien
poniedziałek, 24 maja 2021, 20:43

F-16 odleciały 15 min wcześniej co przyznali sami Rosjanie a F-35 lata sobie jak chce i kiedy chce a S-400 boi sie radar właczac by nie oberwać przypadkiem

Chateaux
czwartek, 20 maja 2021, 18:24

A konkretnie to jaka rosyjska opl zadzialala w Syrii? Oprocz tej strzelajacej do ptakow zamiast do dronów. Izrelczycy robia tam co chcą swoimi samolotami, a Amerykanie i Brytyjczycy strzelaja pociskami manewrujacymi do czego chcą, łącznie z rosyjsko-syryjską bazą.

piątek, 21 maja 2021, 16:37

Stare S-200 co trafiło F-35 chociażby. Doucz się.

Davien
piątek, 21 maja 2021, 21:51

Nie F-35 ale Ił-20M mylac go z F-16 które odleciały 15 min wcześneij, doucz sie w końcu.

poniedziałek, 24 maja 2021, 07:19

Prawda jest taka, że trafienie F-35 przez S-200 to zwykła kompromitacja F-35.

wtorek, 25 maja 2021, 11:59

Twoja kompromitacja, bo nie rozróżniasz F-35 od Ił-20 :)

piątek, 21 maja 2021, 13:44

Zestrzeliła 130% nadlatujacych tomahawków. Świadczą o tym napisy "made in USA" na układach scalonych które pokazali Rosjanie :)

Davien
piątek, 21 maja 2021, 21:52

A nie powiedzieli ci ze wcześniej mozolnie wyjmowali te układy z głowic ich R-77 który uzywa jako supernowoczesnych takich antyków sprzed 30 lat:)0

poniedziałek, 24 maja 2021, 07:20

Tak, a może to są głowiece z twoich AIM-120 z 1973 roku?

T7g
czwartek, 20 maja 2021, 08:30

Tym to akurat nie ma co się chwalić...

rtti
środa, 19 maja 2021, 22:27

100/100 ;-D

Franek
środa, 19 maja 2021, 22:26

A USA mają kowboja Daviena i GB - jeden sprzedaje bajki o potędze USA wprost z ulotek LM, a drugi już widział na żywo S-400, S-500 i S-600 i mocą umysłu widzi przyszłość.

Matias
piątek, 21 maja 2021, 14:26

Rosyjskie służby dezinformacji mają zaś Fanka i Franka.

Davien
czwartek, 20 maja 2021, 18:48

Ech co w macie z tym szkoleniem by sie demaskowac w pierwszym zdaniu. A co do S-400 i S-500 na żywo, to co to za problem, Rosja pokazuje je na kazdych pokazach i targach, S-500 pokazali juz w 2013r, czyzby ci GRU nie załatwiło delegacji?

piątek, 21 maja 2021, 16:36

A co ty masz za szkolenie w Montanie, że ucza was o AIM-120 z 1973 roku?

Kot
piątek, 21 maja 2021, 22:53

A kto was szkoli w tym olgino że później piszesz o radarze 360 stopni w su 57.?

poniedziałek, 24 maja 2021, 07:21

Na pewno nie tacy eksperci co szkolą was z kotłów opalanych oparami benzyny.

wtorek, 25 maja 2021, 12:01

A jaktam łopatki turbiny widziane w sprężarce? I odpadające powłoki z Włoskich F-35? Nie zasypały was jeszcze?

Tweets Defence24