Artyleryjski transfer technologii z Korei na Wyspy Brytyjskie?

4 czerwca 2021, 08:52
AS9 SPH at Land Forces 2021
Fot. Hanwha Defense
Reklama

Rozpoczęły się formalne rozmowy pomiędzy Hanwha Defense a brytyjską zbrojeniówką w ramach programu Mobile Fires Platform. Dzięki temu może nastąpić transfer technologii artyleryjskiej, prowadzący do zwiększenia krajowego udziału w budowie haubicy K9A2 i opracowania jej "brytyjskiego" wariantu, jeśli zostanie ona wybrana jako następca brytyjskich AS-90.

Południowokoreański koncern Hanwha Defense rozpoczął formalne rozmowy w celu ustanowienia współpracy przemysłowej w związku z oferowaniem haubicy K9A2 brytyjskiej armii. Haubica została zaproponowana do programu Mobile Fires Platform.

W związku z planowaną produkcją na brytyjskiej ziemi trwają rozmowy z m.in. Lockheed Martin UK, Pearson Engineering, Horstman Defence Systems i Soucy Defense na temat stworzenia warunków produkcyjnych i przygotowania personelu do pracy nad nowym, lokalnym wariantem.

Proponowana wersja Brytyjczykom haubica będzie oparta na wersji K9A2, która ma zostać wyposażona w zaawansowane technologie, między innymi w  bezzałogową wieżę oraz zautomatyzowane systemy ładowania i zaopatrzenia w amunicję (przy użyciu zrobotyzowanego wozu amunicyjnej K10 firmy Hanwha). Przełoży się to m.in. na wzrost szybkostrzelności. Dziś produkowana jest wersja K9A1, w stosunku do bazowego wariantu wdrożonego na przełomie XX i XXI wieku dysponująca m.in. zmodyfikowanym systemem kierowania ogniem, systemami nawigacji INS/GPS, a także możliwościami prowadzenia ognia amunicją o wyższej prędkości początkowej.

Wariant K9A2, nad którym już trwają prace współfinansowane przez południowokoreański rząd, będzie jednak dużo bardziej rozwinięty. Dla Wielkiej Brytanii zostanie zaoferowana specjalna odmiana wersji K9A2, dostosowana do lokalnych wymagań.

Haubica samobieżna K-9 jest używana lub została zakupiona przez Republikę Korei, Turcję (odmiana produkowana na licencji jako T-155 Firtina), Indie, Norwegię, Finlandię, Estonię czy Australię, która we wrześniu 2020 roku wybrała K9 jako preferowane rozwiązanie dla platformy Protected Mobile Fires w ramach programu LAND 8116. W Polsce z kolei AHS Krab używają licencyjnie produkowanych podwozi koreańskiego odpowiednika o oznaczeniu K9PL.

Przewiduje się, że program Mobile Fires Platform doprowadzi do wdrożenia pierwszego dywizjonu nowych haubic (18 dział) do 2029 roku. Jest to jeden z priorytetów modernizacyjnych brytyjskiej armii. Co ciekawe, uwzględniane są w nim zarówno propozycje na podwoziu kołowym, jak i gąsienicowym, wymogiem jest natomiast wysoki poziom automatyzacji działania środków artyleryjskich.

Reklama
Reklama
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 14
Reklama
Grzyb
piątek, 4 czerwca 2021, 15:58

A my kupiliśmy podwozie (mimo że mieliśmy własne) i wstawiliśmy angielską wierzę choć można było pożenić wieżę z Dany z podwoziem LPG.

Jarząbek
piątek, 4 czerwca 2021, 15:48

I koniec marzeń HSW o podboju rynku UK. Mrzonki , wizje były nierealne od początku. Nabierał się na to zarządy PGZ a PRowski bełkot zarządu HSW łykały jak młode pelikany. Teraz widać jakie są realne szanse na eksport. Nie ma ich.

BUBA
piątek, 4 czerwca 2021, 14:51

A WP dalejobsluguje exponaty muzealne

Omg
piątek, 4 czerwca 2021, 14:24

W Polsce AS90 to szczyt technologii.

wert
piątek, 4 czerwca 2021, 14:10

Korea miała swojego "dyktatora" Parka którego wybrali prezydentem, my mieliśmy "profesóra" Balcerowicza. Sami sobie to zrobiliśmy, wybierajmy dalej ojropiejską Targowicę, berlin zrobi nam dobrze

LMed
sobota, 5 czerwca 2021, 12:44

Po co te niepoważne uproszczenia. Rządzili różni. A przez ostatnie sześć lat krajowy przemysł specjalny rozwija "dobra zmiana". Zadowolony?

Bell
niedziela, 6 czerwca 2021, 10:39

A stoi w miejscu? Tak rozwija się i to bardzo dobrze, ale ciężko odbudować coś co było niszczone przez tyle lat.

tyle w temacie
piątek, 4 czerwca 2021, 12:24

Zrezygnować w "Krabie" z mało nowoczesnej wieży AS90. Podwozia do K9A1 już produkujemy na licencji. Jak pojawi się bezzałogowa wieża Hanwha kupić licencję oraz na zrobotyzowany wóz amunicyjny. Tak w szybkim tempie mamy dla WP nowoczesną haubicę K9A2. Od co najmniej 5 lat powinniśmy też produkować w dużej ilości licencyjne czołgi K@ Black Panther.

więcej w temacie
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 17:10

Krab to nie jest AS90.

Bell
niedziela, 6 czerwca 2021, 10:42

Zgadzam się z tym co mówisz , no i nie potrzebnie wymyślamy k2 na nowo, wystarczy lekko dopancerzyc wieże i zakupić licencje klepnąć 400 czołgów i wejść w projekt k3

Otwieram dyskusję
piątek, 4 czerwca 2021, 11:51

i podaję hasło konwersacyjne: "Krab"

Chyżwar dawniej Marek
piątek, 4 czerwca 2021, 11:33

Przeróbka posiadanych Krabów na pełną automatykę to by była przesada. Ale doposażenie ich w zminiaturyzowane radary artyleryjskie pracujące w paśmie C już jak najbardziej. Poza tym HSW mogłoby spróbować zrobić to samo, co zrobili Afrykanerzy w eksperymentalnym Denel G6-52.

LMed
sobota, 5 czerwca 2021, 12:39

Już czas najwyższy zrezygnować z mało poważnych oczekiwań typu "HSW mogłaby spróbować...". Jeśli Mon uważa temat za istotny, ma na to pieniądze to zleca wykonanie . HSW określa "szczegóły" , Mon odbiera itd... aż do wdrożenia do sił zbrojnych. To takie proste i oczywiste przecież.

LMed
piątek, 4 czerwca 2021, 11:07

Mocne. Efektywność biznesowa daje do myślenia. Może jakieś wnioski warto już wyciągać?

Tweets Defence24