Reklama

Technologie

Koreański myśliwiec przyszłości oblatany

Autor. KAI

Prototyp koreańskiego samolotu wielozadaniowego generacji „4++”, KF-21 Boramae (Jastrząb) odbył swój pierwszy lot w towarzystwie lekkiego samolotu z rodziny Golden Eagle. Oznacza to kolejny ważny etap w rozwoju tej konstrukcji, która do służby ma trafić jeszcze w tej dekadzie

Reklama

Samolot sprawnie wzbił się w powietrze co zarejestrowały kamery a następnie odbył lot trwający 30-40 minut. Początek prób w locie oznacza pomyślnie zakończony cykl prób naziemnych. Oblot był planowany na wiosnę tego roku co oznacza, że program napotkał niewielkie opóźnienie. Biorąc pod uwagę współczesne programy zbrojeniowe, szczególnie lotnicze, można powiedzieć, że wręcz minimalne.

Reklama
Reklama

Pozwoli to zapewne - pod warunkiem, że cykl prób w powietrzu nie przyniesie niemiłych niespodzianek - na dotrzymanie zakładanego harmonogramu wprowadzania maszyn seryjnych do służby. Zgodnie z nim już w latach 2026-28 ma powstać 40 KF-21 a w latach 2028-32 – kolejnych 80. Także w 2026 roku jeden z prototypów ma zostać przekazany mniejszościowemu (20%) partnerowi programu czyli Indonezji. Przekazanie to ma się odbyć wraz z niezbędnymi technologiami, które umożliwią montaż dodatkowych maszyn w tym państwie.

Czytaj też: KF-X i zachodnie rozwiązania. Indonezja na lotniczych zakupach.

Myśliwiec KF-21 Boramae powstaje jako masowy myśliwiec dla Republiki Korei a także propozycja na rynek eksportowy. Maszyna nawet przez samych Koreańczyków nie jest klasyfikowana jako 5. generacja ale generacja 4++, w której dla zaoszczędzania kosztów w dużej mierze zrezygnowano z zaawansowanych cech fizycznego stealth (brak wewnętrznej komory uzbrojenia). Dzięki temu Seul liczy na ostateczną cenę jednostkową tych samolotów na poziomie 50-60 mln USD. Samoloty te mają operować u boku kupowanych równolegle dla Sił Powietrznych Republiki Korei F-35A, a także przewidywanych do służby na koreańskich okrętach lotniczych F-35B.

Reklama

Komentarze (13)

  1. Antek

    Bardzo ciekawa konstrukcja!

  2. Jerzy

    Ech i pomyśleć, że jeszcze w 1988 r. PKB Korei Południowej per capita, było niższe niż Polski.

    1. Negio

      Minęło trochę czasu...

    2. pp47

      Uzupełnię ten nad miarę odkrywczy i w zamiarze usprawiedliwiający komentarz Negio, że, cyt. "minęło trochę czasu" od 1988, kiedy to Korea Płd jeszcze była biedniejsza od Polski tym, że te "trochę czasu" było dokładnie takie samo dla Korei Płd jak i dla nas! Żeby jeszcze wyraźniej zilustrować rolę władzy czerwonych i różowych w naszym rozwoju dodam, że w 1961r. Korea Płd była 11 razy biedniejsza od Polski i wówczas tam do orki powszechnie używano drewniane sochy!

  3. Flaczki

    Dobra maszyna na zastepstwo SU22

    1. Laky

      Dobra👍

  4. KCieś

    A może pójść w kierunku Loyal Wingman, typu xq58? Jeśli przejdzie testy w USAF cena ok 4 mln $ za szt. robi wrażenie. Za jednego FA50 można mieć 7-8 takich... nawet gdyby miały być tylko (aż?) dodatkowymi pylonami uzbrojenia dla F35 i wabikami na systemy plot.

  5. Starry

    W tej chwili polskie lotnictwo przeżywa kryzys bo nigdy w 30 leciu nie było tak kiepsko ze sprzętem. Ilości samolotów bojowych są symboliczne w stosunku do potrzeb. łza się w oku kręci gdy porównuje się tę sytuację z latami PRLu.

  6. raf4

    F/A-50 ma sens szybka dostawa i zastąpienie mig i su u nas to jest ok i powinno nastąpić jak najszybciej później przekazanie Ukrainie jak dostaniemy f35 i mam nadzieję coś przewagi może eurofighter....co do kf21 to taki nie pies nie wydra coś na kształt....nie wiem czego mamy f35 więc nam po co ..... f16 w wersji v czyli 70/72 jest porównywalne więc na co takie coś...docelowo f16 nasze do 70/72 f35 i eurofigter z 36 sztuk i mamy siły powietrzene zalatwione;)

    1. Valdore

      @raf4 ty na serio chcesz zastepować MiG-29 samolotem uderzeniowym z beznadziejnym uzbrojeniem?? Bo tym jest FA-50. A juz z EF-2000 to sie usmiałem, kupować najdroższy w zakupie i obsłudze mysliwiec jaki istnieje na Zachodzie: porównywalne koszty do F-22A a droższy w obsłudze:)

    2. raf4

      @Valdore lekka przesada EF czy Rafael i F-15SE to okolo 120-140 mln $ wiec sa porownywalne, innych nie ma jako samolot przewagi ....F22 to ponad 220mlnS sztuka ...nie mowie ze ma byc tanio ale ma byc dobrze ;)

    3. raf4

      Mig-29 w ogole nie ma uzbrojenia...FA50 to jedyna opcja na szybko samoloty dostepne od zaraz

  7. WiktorM

    W artykule mowa o KF21 a wszyscy piszą o zupełnie innym samolocie F/A 50. Taki offtop czy też pomyłka i mylicie tematy? KF21 teoretycznie powinien być lepszy od F16. Nasza logistyka jednak leży i bym jej nie dobijał kolejnymi rodzajami sprzętu. Najlepsza opcja to - nawet używane byle możliwie niewiele - F16. Z Korea warto współpracować ale chyba lepiej skupić się na dziedzinach gdzie mają większe doświadczenie i realne możliwości na już tj. czołg, ciężki bwp, haubica. Samoloty bym odpuścił chociaż cena za gen. 4++ interesującą. O Korei pomyślałbym dopiero w przypadku braku możliwości zakupu z tzw. półki w USA. Przy F/A 50 i jego możliwościach i naszych warunkach nie wiem czy nie lepszym rozwiązaniem byłyby drony ale dużo wyższej klasy niż Bayraktar.

  8. X

    A ja mam cały czas wrażenie, że Skorpion to była (dla nas) całkiem dobra koncepcja i byłaby teraz w sam raz pod bezpilotowiec.

  9. Kawanias

    Ja też bym dokupił F-16, ale to było realne przed wojną. Wcześniejsz lata były przespane przez MON i teraz kupują co jest. Z pewnością F/A 50 jest bardziej bezpieczny niż stare Su-22 czy MiG-29. Wartość bojowa tych samolotów jest dla mnie niewiadomą. Zastanawiam się w czym są lepsze, np. od bojowej wersji Bielika M-346FA.

    1. PilotM

      Bielik jest poddźwiękowy a FA-50 lata >1,5 Ma. Koreańczyk ma również większy udźwig 6,5 T i jest wyposażony w link 16.

    2. Valdore

      @PilotM, skąd ci sie wzieło te 6,5 tony udźwigu dla FA-50 to nawet sami Koreańczycy nie wiedzą:)) Ale dla twojej wiedzy udźwig to 3750kg na łacznie 7 węzłach podwieszania.

  10. fefe

    Na samolot powinno się patrzeć bardziej jak na platforme przenoszącą uzbrojenie i sensory ........ nie może być mowy o dobrym samolocie jeśli nie będzie mieć zaawansowanych sensorów ani uzbrojenia..... a z jakim to zaawansowanym uzbrojeniem jest zintegrowany ten koreański jastrząb ? Dla tego mnie osobiście tak cieszy duży kontrakt dla WB bo dzięki niemu będą mieć fundusze na różnej maści fajne latające cacka :)

    1. Pucin:)

      @fefe - bardzo dobry komentarz dlatego powinniśmy zabiegać nie 0 samolot z Korei ale o 22 do 35 szt F-16 - owszem bez kolejki - tym bardziej, że część będziemy musieli oddać bo już USA-nie Ukraińców szkolą!!!!!! :) Tak jak haubice K-9 bo HSW nie wyrabia na zakrętach oraz BWP AS-21 Red Back bo BWP Borsuk to wtopa koncepcyjna na całej linii (nie wieża ZSSW-30 bo to dobry produkt na, np.: modernizację BWP-1 w stylu czeskiego IFV Szakal - pancerz 360 stopni stopień 3 według Stanag 4569 oferowany przez Czechów - w ilości 1000 szt. - Arms and Security 2018 Kijów)!!!!! :)

    2. kaczkodan

      A jakie to sensory ma F-16? Ano takie jakie się podwiesi w zasobnikach. Można je podwiesić pod FA-50. Jedynym sensorem wbudowanym jest radar a tutaj FA-50 w niczym nie odstaje mając nos o takiej samej średnicy. Co do integracji uzbrojenia to jest to software.

  11. StrateG

    Koreańczycy potrafią budować solidny sprzęt. Polska powinna dołączyć do tego programu - może jeszcze nie jest za późno, najlepiej z produkcją w Polsce tak jak Indonezja.

    1. Otas

      Kto ci w Polsce będzie produkował te samoloty?? Amerykanie z Mielca czy Włosi ze Świdnika? Stworzenie od nowa przemysłu lotniczego, budowa zakładów, kupno technologii, stworzenie kompetencji, wyszkolenie specjalistów to zajmie kilka(naście) lat i będzie kosztować miliardy. Oczywiście jest to możliwe i dobrze by było mieć swój przemysł lotniczy ale najpierw trzeba zbudować pełne zdolności tam gdzie już coś mamy czyli drony, radary, czołgi, artyleria, przemysł stoczniowy. silniki, rakiety, technologie kosmiczne itd

    2. StrateG

      @Otas Infonezja dała rady a Polska nie da?

    3. Otas

      @StrateG bo Indonezja ma swoje narodowe zakłady lotnicze jak PT Dirgantara Indonesia, które budują samoloty a Polska takich zakładów nie ma. U nas trzeba by cały przemysł lotniczy zbudować od nowa.

  12. mc.

    Jako że rozmowy z Koreą objęte są ścisłą tajemnicą (co jest oczywiste), to być może rozmowy o zakupie samolotu dotyczyły nie FA-50 tylko KF-21. Być może w grę wchodzi "montaż". Jeśli tak, to należy odkupić PZL-Okęcie. Mam nadzieję że właśnie tak będzie. Rozmowy o "samolotach" przypominają rozmowy o wozach bojowych. Niektórzy komentatorzy ogłosili że chcemy kupić K-21, gdy w rzeczywistości MON jest zainteresowany AS-21.

  13. Husarion

    Oby naszym chodzilo o zakup 48 KF-21 a nie badziewia F/A 50...

    1. Rea

      @Husarion FA 50 Block 20 jest zapewne gorszym samolotem niż F-16 czy F-35, ale on, jeśli będzie w ogóle kupowany (pamiętajmy, że news na ten temat pochodzi od ludzi od 350 Abramsów, które zmieniły się w 116, przechodząc przez kolejną plotkę, że za te 116 musimy zapłacić pełną cenę, więc ten...), to będzie kupowany jako zamiennik Mig-29 i SU-22, które dopiero są koncertowym badziewiem, z którym było dużo problemów (wypadki śmiertelne) i będzie jeszcze więcej (brak części, amunicji). Obecnie kolejka na F-16 jest na co najmniej 5-8 lat, na F-35 +10 lat (zależnie od źródła), poza tym koszty szkolenia pilotów F-35 są tak duże, że nie warto na nie wsadzać "zużytego" pilota z Mig-a w wieku 32 lat; na FA-50 za to jak najbardziej. Do tego dochodzi tania eksploatacja, podobny park maszynowy i uzbrojenie do F-16. Trzy eskadry tańszego sprzętu, który jednak może przenosić JASSM-ER nie brzmi tak źle, pamiętając, co jest zastępowane.

    2. nyx

      ja bym raczej dokupił F-16, albo dronów bayraktar czy naszych warmate..., bo jeżeli przełamiesz obronę plot przy pomocy f35 to potem jedyne czego Ci trzeba to samolot który wykończy to co zostało na ziemi...

    3. Husarion

      Lepiej i taniej bedzie kupic 48 uzywanych F16 i to ujednolici flote , a co do zastepcy Mig29 to sa sluchy ze beda F15 .. i cos w tym musi byc bo Kaczyjski mowil ze Polska kupi samoloty przewagi powietrznej inne niz F35...

Reklama