- Wiadomości
Koreański myśliwiec przyszłości oblatany
Prototyp koreańskiego samolotu wielozadaniowego generacji „4++”, KF-21 Boramae (Jastrząb) odbył swój pierwszy lot w towarzystwie lekkiego samolotu z rodziny Golden Eagle. Oznacza to kolejny ważny etap w rozwoju tej konstrukcji, która do służby ma trafić jeszcze w tej dekadzie

Samolot sprawnie wzbił się w powietrze co zarejestrowały kamery a następnie odbył lot trwający 30-40 minut. Początek prób w locie oznacza pomyślnie zakończony cykl prób naziemnych. Oblot był planowany na wiosnę tego roku co oznacza, że program napotkał niewielkie opóźnienie. Biorąc pod uwagę współczesne programy zbrojeniowe, szczególnie lotnicze, można powiedzieć, że wręcz minimalne.
#SouthKorea🇰🇷 #KF21 #StealthAircraft
— Zarathustra 💪😎 (@fly677) July 19, 2022
"KF-21 Boramae, a 4.5-generation supersonic fighter under development with South Korean technology, will embark on its first test flight this afternoon."
[It is said that the schedule can be changed depending on the weather conditions.] pic.twitter.com/MKQtzoHMZt
First Flight of #KF21 pic.twitter.com/vGgYLHDTKK
— International Defence Analysis (@Defence_IDA) July 19, 2022
Pozwoli to zapewne - pod warunkiem, że cykl prób w powietrzu nie przyniesie niemiłych niespodzianek - na dotrzymanie zakładanego harmonogramu wprowadzania maszyn seryjnych do służby. Zgodnie z nim już w latach 2026-28 ma powstać 40 KF-21 a w latach 2028-32 – kolejnych 80. Także w 2026 roku jeden z prototypów ma zostać przekazany mniejszościowemu (20%) partnerowi programu czyli Indonezji. Przekazanie to ma się odbyć wraz z niezbędnymi technologiami, które umożliwią montaż dodatkowych maszyn w tym państwie.
Czytaj też: KF-X i zachodnie rozwiązania. Indonezja na lotniczych zakupach.
Myśliwiec KF-21 Boramae powstaje jako masowy myśliwiec dla Republiki Korei a także propozycja na rynek eksportowy. Maszyna nawet przez samych Koreańczyków nie jest klasyfikowana jako 5. generacja ale generacja 4++, w której dla zaoszczędzania kosztów w dużej mierze zrezygnowano z zaawansowanych cech fizycznego stealth (brak wewnętrznej komory uzbrojenia). Dzięki temu Seul liczy na ostateczną cenę jednostkową tych samolotów na poziomie 50-60 mln USD. Samoloty te mają operować u boku kupowanych równolegle dla Sił Powietrznych Republiki Korei F-35A, a także przewidywanych do służby na koreańskich okrętach lotniczych F-35B.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS