Technologie

IDEX 2019: transporter opancerzony Wahash 8x8

Fot. Calidus
Fot. Calidus

Przedsiębiorstwo Calidus ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich (ZEM) zaprezentowało na targach IDEX 2019 kołowy transporter opancerzony w układzie 8×8 Wahash (ang. Wild Falcon) a właściwie jego specjalistyczną wersję bojowego wozu piechoty.

Choć przedstawiany jako wyrób przemysłu zbrojeniowego ZEA pojazd tak naprawdę został zaprojektowany przez ADG Mobility z Republiki Południowej Afryki a w jego konstrukcji wykorzystano  szereg sprawdzonych układów i komponentów pochodzących z zagranicy.

Posiada on stalowy kadłub typu monocoque o wyróżniającym się na tle innych transporterów układzie konstrukcyjnym (za jego opracowanie odpowiadał znany serbski projektant Petar Radulović). Boczne płyty są do ok. 2/3 długości znacznie pochylone od środka na zewnątrz a następnie na ok. 1/3 długości z powrotem w kierunku środka osi wozu.  Ponadto silnie pochylona jest też przednia powierzchnia a dno ma kształt rombu.

Taki układ sprzyja zwiększeniu poziomu zapewnianej osłony balistycznej i przeciwminowej a ponadto zapewnia wysoką mobilność w trudnym terenie. Z drugiej strony układ jezdny i elementy zawieszenia są całkowicie odsłonięte.

Z nieoficjalnych danych wynika też, że zaproponowany kształt pozwala na redukcję DMC pojazdu o ok. 30÷40% w stosunku do „klasycznego” układu konstrukcyjnego transportera kołowego.

image
Fot. Calidus

Jeżeli chodzi o poziom zapewnianej ochrony to spełnia on pełne wymagania poziomu IV wg STANAG 4569 (Aneks A i B). Sama ochrona przed improwizowanymi ładunkami wybuchowymi (IED) odpowiada 50 kg TNT. Ponadto jak podkreśla producent transporter nadal zachowuje spory zapas masowy dający możliwość jego dopancerzenia lub dalszej modyfikacji w przyszłości.

Masa bojowa wersji bwp z wieżą od BMP-3 wynosi 32 100 kg a zapas ładowności sięga 7500 kg (w wersji transportera piechoty ok. 10 800 kg).   

Długości transportera to 8500 mm a wysokości 2700 mm. Wymiary te pozwalają na przewożenie dwóch Wahashów w ładowni samolotu transportowego  Boeing C-17A Globemaster III.

Jako napęd zastosowano szwedzki silnik Scania DC 13 o mocy 724 KM, który jest sprzęgnięty z automatyczną skrzynią biegów ZF 7 AP 2600 SP. Układ napędowy pozwala na uzyskanie prędkości maksymalnej do 130 km/h i zasięgu do 750 km. Transporter ma niezależne zawieszenie hydropneumatyczne (zakres regulacji od 450 do 650 mm) i podwójne wahacze poprzeczne. Koła mają wymiar 16R20 z pneumatycznym redundantnym układem hamulcowym, centralnym systemem pompowania i twardymi wkładkami a promień skrętu wynosi 18 metrów (sterowane są dwie pierwsze osie z możliwością sterowania wszystkimi czterema).

Transporter może pokonywać wzniesienia o kącie do 700 i jechać po zboczu o nachyleniu do 400, wspiąć się na ściany o wysokości 800 mm i pokonywać rowy o szerokości 2000 mm. Ponadto może pokonywać przeszkody wodne po dnie o głębokości do 2000 mm lub pływaniem z prędkością 8÷10 km/h (napęd w wodzie uzyskano za pomocą dwóch śrub zamontowanych w pierścieniowych kanałach). Zakres temperatur pracy waha się od -300C do + 550C.

Układ zasilania paliwem składa się z dwóch głównych zbiorników o pojemności 160 litrów każdy i jednego zapasowego o pojemności 120 litrów.

W skład montowanego na wozie uzbrojenia wchodzi cała paleta systemów od ZSMU z 7.62 km, 12.7 mm wkm czy 40 mm granatnikiem automatycznym po pełne załogowe lub zdalnie sterowane (ZSSW) wieże. Jedną z propozycji jest  ukraińska wieżę BM-3M Szturm z 30 mm armatą automatyczną ZTM-1, 7.62 mm km, 30 mm granatnikiem automatycznym AG-17, podwójną wyrzutnią ppk Barier i sześcioma wyrzutniami granatów dymnych KBA117.

Załoga w wersji transportera opancerzonego składa się z trzech osób (kierowca, dowódca i strzelec obsługujący zamontowany system uzbrojenia). Do jej dyspozycji są m.in. kamery umożliwiające dookólną obserwację otoczenia. Ośmioosobowy desant zajmuje miejsce przez tylne drzwi i ma ponadto dwa włazy w stropie kadłuba. Wszyscy oni mają do dyspozycji stosunkowo dużą przestrzeń wynoszącą ponad 13.5 m3 i zajmują miejsca na siedzeniach pochłaniających energię detonacji ładunku pod pojazdem.

Z dodatkowego wyposażenia wymienić można jeszcze klimatyzację Ametek, układ ochrony ABC czy cyfrowy system sterowania i diagnostyki praktycznie wszystkich układów. Jak podaje producent to na obecną chwilę zbudowano dwa prototypy tego transportera a opracowanych jest kilka wariantów specjalistycznych.

Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.