Reklama

Technologie

Farnborough 2024: Wielkie skrzydła GCAP-a

GCAP
Model najnowszej wizji myśliwca załogowego programu GCAP
Autor. Leonardo

Na tegorocznym salonie lotniczym Farnborough przedstawiono model przedstawiający najbardziej aktualną wizję myśliwca przyszłości z programu GCAP (Global Combat Air Programme).

Reklama

Po raz pierwszy w historii programu wizja została przedstawiona wspólnie przez wszystkich trzech narodowych partnerów programu: Wielką Brytanię, Włochy i Japonię, a także najważniejsze firmy tych państw biorące udział w programie: BAE Systems, Leonardo oraz Mitsubishi Heavy Industries.

Reklama

Na pierwszy rzut okaz widać, że nowa wizja samolotu ma znacznie większe skrzydło niż w dotychczasowych wizjach brytyjskich. Może to być wpływ na program strony japońskiej, która w prowadzonym wcześniej samodzielnym programie myśliwca przyszłości zakładała stworzenie maszyny dużej z uwagi na chęć posiadania dużego zasięgu i promienia operacyjnego.

W komunikacie podkreśla się, że w trwającym projektowaniu maszyny wykorzystywane są najnowsze narzędzie takie jak modelowanie komputerowe, narzędzia i techniki cyfrowe oraz wirtualna rzeczywistość.

Reklama

Jednocześnie potwierdzono plany, że nowy samolot załogowy ma być gotowy do służby już w 2035 roku, a zatem w terminie niewielkie późniejszym niż założenia amerykańskiego programu NGAD (Next Generation Air Dominance) i wyraźnie wcześniej niż francusko-niemiecko-hiszpańskiego FCAS/SKAF (Future Combat Air System).

Założenia program brytyjsko-japońsko-włoskiego to stworzenie maszyny maksymalnie zaawansowanej technicznej, elastycznej jeżeli chodzi o rozwój i zastosowania„ interoperacyjnej z innymi uczestnikami pola bitwy, posiadającej „inteligentne” systemy uzbrojenia i wysokiej klasy sensory w tym radar zapewniający „o 10 tysięcy razy” więcej informacji niż obecnie wykorzystywane urządzenia tej klasy.

Czytaj też

Program GCAP ma na celu nie tylko stworzenie nowoczesnego systemu uzbrojenia ale także być atutem politycznym dla państw biorących w nim udział. Ma to być także metoda na pobudzenie rodzimych ośrodków naukowych i przemysłowych, tworzący dziesiątki tysięcy wysokokwalifikowanych miejsc pracy.

Poza wymienionymi wyżej firmami wiodącymi w programie GCAP będą brały udział całe sieci mniejszych i większych poddostawców wyrobów i technologii. Wśród nich w najnowszym komunikacie wymienia się także firmy: Avio Aero, ELT Group, IHI, MBDA, Mitsubishi Electric i Rolls-Royce.

Reklama
Reklama

Komentarze