Reklama

Technologie

EXPLOBALIS 2024

Autor. Tomasz Głowacki/Defence24

W dniach 27-29 maja 2024, Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej (WITPiS), zorganizował XIII. Międzynarodową Konferencję Naukową EKSPLOBALIS 2024 pn.: „TECHNOLOGIE OBRONNE ‒ innowacyjne rozwiązania współczesnego sprzętu wojskowego”.

Artykuł sponsorowany

W roku 2024, konferencję swoim patronatem objęli: Szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego – Pan Jacek Siewiera, Dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju – Pan prof. dr hab. inż. Jerzy Małachowski, Prezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. – Pan Krzysztof Trofiniak. Patronem medialnym konferencji był Defence24.pl.

Konferencję otworzył płk dr inż. Michał Ceremuga, dyrektor Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej, po przywitaniu gości, w swoim przemówieniu, zaznaczył, że konferencja EXPLOBALIS 2024, jest doskonałą okazją, aby podjąć dyskusję oraz wymienić doświadczenia, na temat konstruowania i opracowania nowoczesnego uzbrojenia mającego na celu zwiększenie bezpieczeństwa pola walki. Pozwala na omówienie problematyki dotyczącej systemów sterujących i diagnostycznych pomagających w eksploatacji sprzętu wojskowego oraz umożliwia zaproponowanie nowych rozwiązań technologicznych w celu podnoszenia bezpieczeństwa i zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych RP.

Reklama

Głos zabrał również prof. dr hab. inż. Jerzy Małachowski, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, który zauważył, że udział polskiego przemysłu w projektach badawczo-rozwojowych, jest bardzo ważny nie tylko z punktu widzenia podnoszenia jakości sprzętu wojskowego, ale także wzmacniania zdolności bojowych Wojska Polskiego.

Autor. Tomasz Głowacki/Defence24

Pierwszego dnia konferencji odbył się panel dyskusyjny pod tytułem: „Nowoczesne technologie w obronności – wyzwania, innowacje, implementacja”, moderowany przez prof. dr. hab. Dariusza Kozerawskiego z Uniwersytetu Jagiellońskiego. Udział w nim wzięli: dr inż. Marcin Szczepaniak, dyrektor Wojskowego Instytutu Techniki Inżynieryjnej, dr inż. Włodzimierz Kupicz, szef Pionu Badań WITPiS, dr inż. Mirosław Surowaniec, dyrektor serwisu Huty Stalowa Wola S.A. i Dariusz Fabisiak, prezes zarządu, dyrektor naczelny AMZ-KUTNO S.A.

Autor. Tomasz Głowacki/Defence24

Po zakończeniu debaty, swoje prezentacje przedstawiły firmy: Rosomak S.A., Agregaty PEX-POOL Plus, MISTA Sp. z o.o., KenBIT Sp. z o.o., DEMARKO S.A. i NOVOL Sp. z o.o. Referaty wygłosili przedstawiciele: Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A., PAGACZ i SYNOWIE Sp. z o.o., Forcepol Sp. z o.o. i Vital Seating & Systems Ltd.

Autor. Tomasz Głowacki/Defence24

W drugim dniu konferencji, odbył się panel dyskusyjny pod tytułem „Energia w pojazdach wojskowych ‒ źródła, problematyka, przyszłość i innowacje”. Moderatorem panelu był dr hab. inż. Lech Starczewski, prof. WITPiS, a uczestnikami: Radosław Gutowski, członek zarządu głównego Stowarzyszenia Elektryków Polskich, przewodniczący Polskiego Komitetu Elektromobilności i Magazynowania Energii SEP, prof. dr hab. inż. Andrzej Świderski, zastępca dyrektora Instytutu Transportu Samochodowego ds. naukowych, dr inż. Stanisław Gawron, dyrektor Centrum Napędów i Maszyn Elektrycznych ‒ Sieć Badawcza Łukasiewicz – Górnośląski Instytut Technologiczny a także dr inż. Marcin Szczepaniak, dyrektor Wojskowego Instytutu Techniki Inżynieryjnej.

Autor. Tomasz Głowacki/Defence24

W trakcie panelu poruszono tematykę nowych typów napędu dla pojazdów wojskowych, takich jak napędy hybrydowe, w pełni elektryczne czy bazujące na nowym paliwie, jakim może stać się wodór. Tego typu rozwiązania mogą pozwolić nie tylko na uniezależnienie od paliw kopalnych, głównie ropy naftowej, ale również zwiększyć zasięg operacyjny pojazdów, poprawić ich mobilność oraz ułatwić logistykę.

Autor. Tomasz Głowacki/Defence24

Następnym punktem programu był pokaz statyczny i dynamiczny sprzętu wojskowego, którego moderatorem był płk dr hab. inż. Mariusz Wesołowski, prof. WITPiS. Demonstrowano między innymi samochód LPR (Lekki Pojazd Rozpoznawczy) Legwan 4x4 (Rosomak S.A.), samochód opancerzony Oncilla 4x4 (Mista Sp. z o.o.), samochód opancerzony Heron 6x6 (Huta Stalowa Wola S.A.), pojazd załogowo-bezzałogowy TAERO 4x4 (Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej wraz z Auto Podlasie Sp. z o.o.), ciągnik siodłowy Mercedes Benz ZETROS 3348 AS 6×6 (WT Automotive Polska Sp. z o.o.). Zaprezentowano również moduł ewakuacji medycznej MEWA MED będący wynikiem prac konsorcjum AMZ-KUTNO S.A., KenBIT Sp. z o.o., Akademii Sztuki Wojennej, PELIXAR S.A. i Wojskowy Instytut Medyczny. Firma MACRO-SYSTEM Sp. z o.o. zaprezentowała systemy bezzałogowe GNOM i UNL.

Autor. Tomasz Głowacki/Defence24

Na sesjach plenarnych, swoje wystąpienia miały firmy Hyundai Rotem Company, Hanwha Aerospace Europe Sp. z o.o, MACRO-SYSTEM Sp. z o.o., MMC Consulting Sp. z o.o., ARMIT Sp. z o.o., Miilux Poland Sp. z o.o, HOTTINGER, BRÜEL & KJÆR POLAND Sp. z o.o. Swoje referaty wygłosili również dr inż. Stanisław Gawron – Sieć Badawcza Łukasiewicz – Górnośląski Instytut Technologiczny, ppłk dr inż. Robert Sosnowicz – WITPiS oraz dr inż. Marek Nowakowski – WITPiS.

Autor. Tomasz Głowacki/Defence24

W trzecim dniu konferencji, dyskutowano na temat rozwiązań technicznych mających na celu zwiększenie bezpieczeństwa, a także rozmawiano na temat problematyki systemów sterujących i diagnostycznych dla sprzętu wojskowego. Swoje produkty i rozwiązania przedstawiły również kolejno firmy Projekt Plus Sp. z o.o., ARMPOL Przedsiębiorstwo Innowacyjno-Wdrożeniowe Sp. z o.o., Radiotechnika Marketing Sp. z o.o., i MDP Engineering Sp. z o.o. sp. k.

Reklama

Natomiast prelegenci z Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej szczegółowo zaprezentowali rozwiązania innowacyjne w dziedzinie techniki obronnej i logistyki wojskowej, w tym nowe możliwości badawcze w ramach wybudowanego Centrum Badawczo-Testowego Pojazdów WISŁA, a także System Analizy Niezawodności Pojazdów (SANP). W swoich rozważaniach naukowcy WITPiS wskazali, iż nie tylko innowacyjne rozwiązania dla pojazdów bojowych, ale także zaplecze logistyczne i odpowiednio przygotowana infrastruktura do prowadzenia badań i testów pojazdów wdrażanych do Sił Zbrojnych RP są istotne dla podnoszenia skuteczności bojowej polskiej armii. Należy podkreślić, że wskazane i omówione osiągniecia Instytutu ukazują jego zaangażowanie w rozwój technologii zapewniających bezpieczeństwo państwa i efektywność operacji wojskowych.

Autor. Tomasz Głowacki/Defence24

XIII. Międzynarodowa Konferencja Naukowa EKSPLOBALIS\_2024 po raz pierwszy w historii zgromadziła tak liczne grono uczestników – ponad 200 osób! To dowód na to, jak bardzo istotne są tematy poruszane podczas kolejnych edycji konferencji naukowych organizowanych przez Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej.

*Artykuł Sponsorowany

Reklama
Reklama

Komentarze

    Reklama