Reklama
  • Wiadomości

Europejski bat na Szahidy

W czasie wystawy targowej „Unbemannte Systeme X” w Bonn koncern Airbus przedstawił koncepcję niskokosztowego systemu obronnego obrony powietrznej.

Antydronowy LOAD
Wizja systemu LOAD
Autor. Airbus Defence & Space

System został nazwany akronimem LOADS, co jest rozwinięciem skrótu Low-cost Air Defence. Jego podstawę stanowi zmodyfikowany bezzałogowiec Airbus Do-DT25. Rozwiązanie to powstało jako latający cel do szkolenia przeciwlotników. Jest napędzany niewielkimi silnikiem odrzutowym, osiąga prędkość 555 km/h, jego maksymalna startowa to 144 kg, promień operacyjny 110 km, pułap operacyjny – do około 10 km, a czas przebywania w powietrzu to jedna godzina.

Do-DT25 jako latający cel powstał z uwzględnieniem możliwości przenoszenia ładunku użytecznego w postaci urządzeń pozorujących różne klasy środków napadu powietrznego.

W nowej wersji, jako LOAD, ma być tak zmodyfikowane, aby w jego miejsce móc przenosić trzy lekkie i tanie pociski powietrze-powietrze oraz sensory umożliwiające nawigowanie i celowanie. Maszyny tego typu mają być wystrzeliwane z mobilnych wyrzutni i kierować się w kierunku celów wykrytych przez sieć radarów dozoru bądź innych systemów obrony powietrznej, abo większych dronów rozpoznawczych takich jak np. Eurodrone. Na ich wskazania operatorzy dronów mają wysyłać LOAD. Drony po wykonaniu zadania mają powracać w rejon startu i opadać na spadochronach.

Do-DT25
Do-DT25 jako latający cel
Autor. Airbus

Cele, które ma zwalczać LOAD to drony. Nie chodzi więc o zwalczanie zaawansowanego technicznie, wyrafinowanego zagrożenia, ale ataków saturacyjnych przeprowadzanych przy pomocy licznych dronów samobójczych czy nawet ich rojów. Niejako przy okazji LOAD może też być wykorzystywany do likwidacji dronów rozpoznawczych.

LOAD ma być więc rozwiązaniem tanim i masowym, a jednostka ognia w postaci trzech pocisków pozytywnie wpływa na zdolność do ochrony przez atakami saturacyjnymi. Zakłada się jego wprowadzanie w strukturach obrony powietrznej jako suplementu do baterii krótkiego i średniego zasięgu, jako niskokosztowego efektora.

System ma kilka poważnych zalet. Po pierwsze będzie całkowicie niezależny od technologii amerykańskich. Po drugie opiera się na istniejącym rozwiązaniu i jego wdrażanie będzie mogło rozpocząć się szybko. Airbus zakłada rozpoczęcie lotów prototypu jeszcze w 2025 roku i rozpoczęcie wdrażania dojrzałej konstrukcji w roku 2027.

Reklama
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama