- Wiadomości
Drugi Gripen E w powietrzu [WIDEO]
Druga maszyna Gripen E wbiła się w powietrze. Lot szwedzkiego myśliwca testowego odbył się w poniedziałek, 26 listopada.

Maszyna 39-9 wystartowała z zakładów Linköping, gdzie ponad dwa lata temu Szwedzi prezentowali nowej generacji myśliwiec po raz pierwszy. Jej dziewiczy lot trwał 33 minuty. Przypomnijmy, że pierwszy prototyp myśliwca Gripen E wzbił się w powietrze w czerwcu 2017 roku.
Zgodnie z oceną pilota Robina Nordlandera, który znalazł się za sterami maszyny, lot - podczas którego oceniono m.in. oprogramowanie systemu kontroli lotu - przebiegł "gładko". Przedstawiciele szwedzkiego koncernu podkreślają natomiast, że posiadanie już dwóch maszyn, zdolnych do wzbicia się w powietrze, przyspieszy tempo prac i testów. Kolejne loty z wykorzystaniem drugiego Gripena E, oznaczonego 39-9, posłużą kontroli systemów taktycznych i sensorów.
Na pozyskanie nowego myśliwca koncernu Saab zdecydowały się dotychczas dwa państwa, czyli Szwecja i Brazylia. W sumie, oba zamówienia zakładają dostawę 96 samolotów (odpowiednio 60 i 36 maszyn). W przypadku obu klientów, dostawy mają się rozpocząć już w 2019 roku.
Gripeny nowej generacji będą wyposażone w radary z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA ES-05 Raven, systemy wykrywania i śledzenia celów w podczerwieni IRST, pasywno-aktywne zintegrowane systemy samoobrony czy urządzenia transmisji danych, które mają umożliwiać operowanie w środowisku sieciocentrycznym. Będą też zdolne do wykonywania lotów z naddźwiękową prędkością przelotową. Uzbrojenie mają stanowić przede wszystkim kierowane środki powietrze-powietrze i powietrze-ziemia, w tym na przykład używane już na zmodyfikowanych Gripenach starszej wersji pociski rakietowe Meteor.
Czytaj też: Powietrzny sprawdzian uzbrojenia nowego Gripena
W październiku br. doświadczalny egzemplarz myśliwca wielozadaniowego Gripen E zaliczył swój pierwszy sprawdzian z użycia w locie podwieszanych systemów uzbrojenia i kontroli przenoszonych zewnętrznych zasobników. W konfiguracji testowej oceniono działanie przeciwlotniczego pocisku rakietowego IRIS-T oraz mechanizmu zrzutu dodatkowych zbiorników paliwa. Test zrealizowano na terenie poligonu lotniczego Vidsel w północnej części Szwecji.
Istotą lotów testowych z podwieszeniami i uzbrojeniem jest konieczność zweryfikowania zmian w doskonałości aerodynamicznej i specyfice zachowania samolotu pod obciążeniem. Próby zrzutu podwieszenia i odpalenia rakiet pomagają z kolei ustalić, jak maszyna zareaguje na związane z tym nagłe zmiany płaszczyzny nośnej i rozłożenia masy. Gripen E ma z założenia być zdolny do korzystania z kompletnego zakresu różnych typów uzbrojenia, odpowiadającego szerokiemu przekrojowi rodzajów misji przewidzianych dla tego typu wielozadaniowej maszyny bojowej.
Czytaj też: Saab chwali się myśliwcem Gripen E [FOTO]
Szwedzki myśliwiec ma być również odpowiednio dostosowany do korzystania z najnowszych systemów walki radioelektronicznej i rozpoznania pola walki. Znaczną część z nich będą mogły stanowić kompatybilne podwieszane systemy wyposażenia dodatkowego, które w dużej ilości i urozmaiceniu mają być dostępne do zainstalowania na maszynie.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS