Reklama

Technologie

Czechy bez nowego BWP. Na razie

Fot. Michal Voska/MO Czech
Fot. Michal Voska/MO Czech

Jak informuje czeskie ministerstwo obrony, żadne z 3 ofert w przetargu na następcę bojowych wozów piechoty BVP-2 nie spełnia wymagań zamawiającego. W związku z tym oferty nie będą dalej procedowane. We wrześniu, po zakończeniu testów poligonowych, złożono 3 oferty dotyczące pojazdów BAE Systems CV90, Rheinmetall KF41 Lynx oraz GDELS ASCOD 2.

Oficjalny komunikat został przez czeskie władze opublikowany 5 listopada i de facto oznacza on zawieszenie, jeśli nie anulowanie całej procedury. Zgodnie z informacjami udzielonymi przez departament komunikacji czeskiego ministerstwa obrony, decyzja piętnastoosobowej komisji przetargowej jest jednomyślna. Oferty nie spełniają wszystkich wymagań zamawiającego, a uchybienia dotyczą ta kluczowych kwestii jak niepełne lub nieprecyzyjne dane techniczne pojazdów czy brak kompletnych informacji dotyczących współpracy z czeskim przemysłem. W związku z tym żadna z trzech ofert nie będzie dalej procedowana, o czym wszyscy uczestnicy postępowania zostali poinformowani oficjalnie 4 listopada.

Kontrakt ma dotyczyć 210 pojazdów, których dostawy planowano na lata 2022-2027. W związku z tym procedura miała zostać zakończona jeszcze w bieżącym roku. Czechy wyasygnowały na ten cel 53 mld koron czyli ponad 2 mld euro. Co najmniej 40% wartości kontraktu ma trafić do przemysłu lokalnego.

Planowane terminy dostaw związane są z jednej strony z programie modernizacji sił zbrojnych KVAČR 2025 (czech. Koncepce výstavby Armády České Republiky 2025), a z drugiej ze zobowiązaniami wobec NATO. Dotyczą one oddelegowania w ramach sojuszu brygady piechoty zmechanizowanej. 210 nowych pojazdów wybranych w postępowaniu ma zastąpić w 7. Brygadzie Zmechanizowanej eksploatowane obecnie około 120 bojowych wozów piechoty BVP-2 czyli produkowanych na licencji sowieckiej maszyn BMP-2. Obecnie stanowią one uzbrojenie 4 batalionów 7. Brygady Zmechanizowanej. Ma to być jedyna tego typu jednostka w czeskich siłach zbrojnych. Oprócz nowych bojowych wozów piechoty planowane jest też, choć w niesprecyzowanej dotąd przyszłości, wprowadzenie w tej jednostce nowych czołgów w miejsce używanych obecnie, zmodernizowanych T-72CZ M4.

Co warte podkreślenia równolegle do czeskiego programu pozyskania nowego BWP, swoją własną procedurę pozyskania wozu tego typu ogłosiła Słowacja. Jego celem jest zastąpienie obecnie używanych przez słowacką armię 69 egzemplarzy bojowych wozów piechoty BVP-1 i 91 bojowych wozów piechoty BVP-2. Założenia dotyczące ich następcy są bardzo zbliżone do tych preferowanych przez zachodnich sąsiadów, a oferowane konstrukcje analogiczne. Pod uwagę brane są te same konstrukcje i jest bardzo prawdopodobne, że również ta procedura ulegnie zawieszeniu. Oba państwa współpracują bardzo ściśle w tym zakresie, co z pewnością jest sposobem na wywarcie presji i uzyskanie lepszej oferty ze względu na łączną skalę i wartość obu kontraktów.  

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Komentarze (19)

  1. asf

    O ile kadłub naszego Borsuka nie spełnia dotychczasowych wymagań wstępnych - konieczności pomieszczenia 8 ludzi desantu, to wieża ZSSW-30 jest idealna pod kątem czeskiego przetargu. Czesi chcieli by wieża w ich BWP była bezzałogowa, z możliwością manualnego sterowania, na wypadek awarii. O ile cały Borsuk będzie miał ciężko w tym przetargu jeśli wymagania się nie zmienią o tyle możemy zaoferować im licencję na naszą wieżę. Będzie to dodatkowe wyjście na przeciw ich marzeniom, żeby min. 40% czeskiego BWP było produkowane u nich.

    1. Cyniczna Świnia

      Wystarczyło by dodać 7 pare kół tak jak to mają zachodnie BWP i 8 żołnierzy wciśniesz. To nie taka filozofia. Bo I tak niema pływać .

    2. Czech

      To decyzja czysto polityczna przed wyborami

  2. JSM

    I tak to wszystko wygląda. Niby Trójmorze, niby Wyszehrad a jak przychodzi do konkretów to zamiast razem budować choćby Borsuka i dzielić sie produkcją to każdy kombinuje jak by tu kupić od Niemców.

    1. Chyżwar

      Nie bardzo. Pomijając politykę, w przypadku BWP Czesi od początku mieli inne wymagania. Gdyby do skutku doszedł "Anders", czyli późniejszy UMPG prędzej można by było gadać. Inną sprawą jest, że gdyby MON nie uparł się, że BWP ma pływać, to za poprzedniego rządu sami produkowalibyśmy na licencji albo kupilibyśmy gotowca u niemieckich kolegów.

    2. asf

      Równie dobrze można napisać, że gdyby MON nie uparł się na pływalność, to obecna ekipa kupiłaby z półki BWP Bradley...

  3. Juras

    Czyzby szykowano miejsce dla Borsuka…?

  4. Maybe?

    Może to okazja by dokończyć Borsuka i startować w przetargu szanse są nikłe, ale sam start w zagranicznych przetargach pokaże, że jest to konstrukcja poważna, dojrzała i na poziomie, poza tym przynajmniej dostaniemy rzetelną ocenę konstrukcji...

  5. Zet

    Pozwolę sobie na małe wyjaśnienie. Przetarg nie zostaje unieważniony, a jedynie zawieszony. Decyzję o tym, co dalej, podejmie nowo formowany rząd. Co do zasady ma trzy możliwości: zaprosić oferentów do uzupełnienia informacji i kontynuowania przetargu dalej, unieważnić przetarg i ogłosić nowy lub unieważnić przetarg i zakupić wybrany system w formie rząd – rząd. Biorąc pod uwagę, że przyszła minister obrony Černochová (wówczas jeszcze przewodnicząca Komisji Obrony Izby Deputowanych czeskiego parlamentu) rok temu preferowała zakup BWP w formie G2G, ta metoda jest prawdopodobnie najbardziej prawdopodobna. Jeśli tak, to z CV90 jest out i rozstrzygną między Lynx i Ascod. Lynx prawdopodobnie ma większe szanse. Właśnie dlatego, że w podpisanej dziś umowie koalicyjnej w części poświęconej polityce zagranicznej wprost wspomniano o intensyfikacji współpracy z Niemcami i jednoznacznym prozachodnim kursie nowego rządu. I nie ma wzmianki o V4, wymieniona jest tylko Słowacja. Według komentatorów politycznych Praga de facto oddala się od Budapesztu i Warszawy, a zamiast V4 powstaje V2 + V2.

    1. Dropik

      Ascod chyba też bo on jak ajax ma te same problemy, jeśli wierzyć niektórym doniesieniom .

    2. Zet

      Wspominam o Ascodzie głównie ze względu na lobby amerykańskie, ponadto Ajax nie jest w 100% identyczny z Ascodem. Brytyjczycy bardzo zmienili Ajax. Jednak zgoda, dlatego też dyskutuje się na czeskich portalach branżowych, że prawdopodobnie skończy się to zakupem Lynxa w formie G2G.

    3. dropik

      nie jest identyczny , ale jak wspominalem pojawyiły sie doniesienia , że te brytyjskie problemy to żadna nowość bo ascod tez je miał . auć - to już recudywa

  6. D.M.

    Czyżby nie "pływały" ?

    1. Telegram

      Nasze pływają i jest git

    2. Chyżwar

      Żaden z nich nie pływa. Choć CV-90 początkowo miał pływać. Tylko nie udało się takiego CV-90 zrobić. Tymczasem wychodzi, że dla Czechów każdy z oferowanych mimo, że nie pływa jest guzik wart. Coś jeszcze, czy wystarczy?

    3. X

      11go mają mieć spływ Dunajcem.

  7. czarno to widzę

    Czesi są pragmatyczni i jak zawsze chcą wytargować jak najlepsze warunki dla własnego przemysłu i pewnie im się to uda. My byśmy natomiast kupili z półki, albo od tego kto da większą kopertę...

    1. Jacek

      Wy w Rosji? Bo my Polacy robimy swój i haubice swoja i moździerz

    2. No, właśnie wytargowali. To był KONIEC tego tzw. przetargu...

    3. LMed

      No cóż , po efektach ich poznacie. Mam wrażenie, że to nie banda dyletantów tym procesen zarządza.

  8. Hektor

    Ludzie czytajcie ze zrozumieniem. To oferty nie spełniają wymogów czeskiego ministerstwa obrony. Skądinąd wiadomo, że wszyscy oferenci mają otrzymać zaproszenia do złożenia poprawionych ofert.

    1. Czyli obniżonej ceny. Dalej się uśmiechasz pod nosem?

  9. Adam

    A może by tak kupili Borsuka?

    1. Dropik

      Za mały i słabo opaopancerzony, no i najważniejsze: nie gotowy , brak opracowanych pojazdów pomocniczych . Musieliby jeszcze poczekać ze 2 lata i zakończenie testów i zmienić troche wymagania.

    2. wiarus

      Po co? Borsuk nie gada po czesku :)

  10. Hm

    Nie warto by było razem ze Słowacją i Czechami na wejście w K2 z Koreańczykami?

    1. Chyżwar

      Nie, bo zasadzie mamy już własny.

  11. asf

    Jakby poczekali ze dwa lata, aż BWP Borsuk wejdzie do służby, to mieliby jeszcze jednego kandydata do przetargu :-)

    1. Y

      Oni chcą na starcie lepiej opancerzonego.

    2. hermanaryk

      Nie zauważyłeś, że już od lat pancerz nie stanowi integralnej części pojazdów opancerzonych? Jeśli konstrukcja i napęd pozwalają - a najczęściej pozwalają - można sobie założyć mocniejsze opancerzenie.

  12. Tomasz

    "Nieprecyzyjne informacje techniczne oraz brak brak kompletnych informacji dotyczących współpracy z czeskim przemysłem" - brawo Czesi !

    1. Davien

      Jak sobie życzysz niemozliwego to tak potem masz, a takie były zyczenia Czechów.

    2. Telegram

      I dlatego my opracowaliśmy własny BWP

    3. Dropik

      Czytaj: nie powiemy wam o co chodzi ;)

  13. Viktor

    Będzie kasa za turów Hahahaha

    1. BUBA

      Splacimy Borsukami Hahahaha ....

  14. Hip

    A może borsuka dla nich a od nich silnik? ...tak tylko sobie marzę.

    1. Sss

      O to by było coś!

  15. Polak Młay

    No jak to, a nie powinno być odwrotnie najpierw wybór a potem negocjacje?

    1. LMed

      Wybór, a potem proszenie się by sprzedali to optimum , hehe.

  16. Czytelnik

    Tylko Borsuk drodzy sąsiedzi. Tylko Borsuk.

    1. sdfsdfsdfdsaf

      Pytanie jak Borsuk sprawuje się w górach.

    2. real-deal

      Hehe świetne poczucie humoru, brawo! :))) pół Europy czeka na wytwór myśli technicznej lidera Trójmorza, Międzymorza, Wielomorza, Wszechmorza... Zamówienia posypią się jak z rogu obfitości...

    3. To tax

      Słabo opancerzony

  17. aiden86

    Czekają pewnie z zakupem na naszego Borsuka... innego powodu nie widzę, zresztą który z koncernów nie chciałby realizować offsetu w Protektoracie Czech i Moraw? Do tego jak im trochę taniej sprzedamy to i o Turowie zapomną... A tak na serio - 40% produkcji w kraju to na prawdę srogie oczekiwania, jeżeli do tego dodamy, że chcieliby na serio uzyskać taki % przy relatywnie średnim zamówieniu to już może być dla oferentów lekką przesadą.

    1. Zet

      To jest głupota. Nie ma to sensu ani pod względem technicznym (Borsuk nie spełnia wymogów technicznych ACR), ani politycznym. Nowy rząd, który będzie decydował o dalszych krokach, pośrednio już zdystansował się od V4. Czyli prawdopodobnie będzie zakup w postaci G2G, prawdopodobnie Lynx. Przecież tę formę (zakup rządowo-rządowy) popiera także przyszły minister obrony.

    2. viper

      Taa, czekają na Borsuka... Zwykła strategia negocjacyjna, bo może ktoś z oferentów "pęknie". Jeśli nie, można obniżyć wymagania i procedurę powtórzyć.

    3. Valdore

      Tyle że Lynx zdaje się wg Czechów nie spełnia wymogów.

  18. Telegram

    Wiadomo było od początku. Wystarczyło zapoznać się z wymaganiami strony czeskiej. Nie potrzebne komentarze polskich ekspertów. Borsuk be? Defetystom radzę kciuki trzymać za Borsuka.

  19. Mario

    BWP forever !!!