Reklama

Technologie

AS 2021: Zmodernizowany T-72AMT na eksport

Model T-72AMT. Fot. J.Sabak
Model T-72AMT. Fot. J.Sabak

Podczas wystawy Arms and Security 2021 w Kijowie koncern Ukroboronprom zaprezentował zmodernizowany czołg T-72AMT których dostawy dla sił zbrojnych Ukrainy zostały zakończone. Obecnie Kijowskie Zakłady Pancerne które, przekazały już ponad 30 unowocześnionych pojazdów, szukają klientów zagranicznych zainteresowanych podobnym pakietem zmian.

Wszystkie czołgi zmodernizowane do standardu T-72AMT w latach 2017-2021 trafiły do trafiły na uzbrojenie batalionów czołgów w brygadach pancernych i zmechanizowanych Korpusu Rezerwy Sił Zbrojnych Ukrainy. Łącznie były to co najmniej 34 pojazdy. Zaprezentowany na ekspozycji zewnętrznej T-72AMT reprezentował standard typowy dla pojazdów ukraińskich, natomiast model który można było zobaczyć na stoisku Ukroboronprom został wzbogacony o dodatkowe, opcjonalne elementy. Znalazły się wśród nich np. osłony prętowe dla tylnej części wieży i kadłuba czy dodatkowe źródło zasilania (APU) w tylnej części pojazdu. Taki pakiet modernizacyjny skierowany jest przede wszystkim do użytkowników na Bliskim Wschodzie i w Azji oraz Afryce, gdzie pojazdy te są szeroko eksploatowane.

Zmodernizowane T-72AMT posiadają liczne zalety w porównaniu do standardowych wozów. Dzięki dostosowaniu armaty do strzelania lufowymi przeciwpancernymi pociskami kierowanymi Kombat oraz instalacji celownika nocnego 1K-13-49 uzyskano poprawę siły i precyzji ognia. Możliwe jest też zastosowanie celownika termowizyjnego. Na wieży umieszczono zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z wielkokalibrowym karabinem maszynowym NSWT kal. 12,7 mm, podobnie jak w zmodernizowanych T-64BW. 

image
T-72AMT prezentowany w Kijowie podczas Arms and Security 2021. Fot. J.Sabak

W celu zwiększenia odporności balistycznej zamontowano kasety pancerza reaktywnego Nóż na przednim i bocznym pancerzu wieży oraz fartuchy gumowe poniżej nich, podobnie jak w T-80. Nóż chroni też powierzchnię przednią kadłuba pojazdu. Na wieży umieszczono wyrzutnie granatów dymnych systemu Tucza.

Dotychczasowy napęd został zastąpiony przez silnik wysokoprężny W-84-1 o mocy 840 KM z pomocniczą jednostkę napędową (APU). Zastosowano też nowe gąsienice z czołgu T-80 i niezbędne do tego koła. W celu zwiększenia świadomości sytuacyjnej załogi dotychczasowe urządzenia obserwacyjno-celownicze dowódcy i kierowcy zastąpiono odpowiednio przez TKN-3UM i TNK-72 lub TWN-4BUP.

W miejsce radzieckiego radia R-123 T-72AMT otrzymał nowe cyfrowe radiostacje tureckiej firmy Aselsan i ukraińskiej firmy Dolia (typu K2RB na licencji Motoroli). Pozwalają one nie tylko na poprawę systemu łączności oraz jego utajnienie, ale też na bezpośrednią łączność ze współdziałającą z maszynami piechotą.  Inne usprawnienia to dodanie systemu pozycjonowania opartego na GPS/GLONASS typu SN-3003 Bazalt, kamery cofania i lusterek wstecznych dla kierowcy, reflektory LED, system sygnalizacji przegrzania oleju i chłdziwa oraz poprawa ogólnego komfortu pracy załogi.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Komentarze