Reklama
  • Wiadomości

Antyrakietowa obrona Northrop Grumman dla wozów bojowych

Northrop Grumman poinformował o przeprowadzeniu testów systemu aktywnej ochrony pojazdów, przeznaczonego do obrony przed atakiem przeciwpancernych pocisków kierowanych.

Czołg M1A1 Abrams podczas strzelania. Fot. Northrop Grumman.
Czołg M1A1 Abrams podczas strzelania. Fot. Northrop Grumman.

W komunikacie koncern podkreśla, że testy przeprowadzono w trakcie demonstracji technologii ochrony pojazdów, realizowanych przez centrum badań i rozwoju technologii pancernych i samochodowych US Army TARDEC (Army Tank Automotive Research Development Engineering Center (TARDEC) w październiku 2018 roku. Sprawdzano wtedy zdolności systemów soft-kill, a więc takich, które nie prowadzą do fizycznego porażenia pocisku przeciwpancernego, a do zakłócenia układu jego kierowania.

W trakcie prób systemy aktywnej ochrony pojazdów przeciwstawiano istniejącym, „realnym” zagrożeniom – w praktyce zapewne m.in. przeciwpancernym pociskom kierowanym. System dostarczony przez Northrop Grumman pozwolił – jak zaznacza koncern – na skuteczne zakłócenie naprowadzania ppk różnych typów.

Pociski przeciwpancerne najpierw były wykrywane przez pasywne sensory działające w podczerwieni, następnie nakierowywano na nie środki przeciwdziałania – elementy zestawu zakłóceń w podczerwieni MEOS (Multifunction Electro-Optical System), które zakłócały system naprowadzania ppk.

W trakcie prób zaprezentowano więc kompletny system ochrony. Jak zaznaczył wiceprezes koncernu Mike Meaney, przy jego opracowywaniu wykorzystano wcześniejsze doświadczenia z budowy systemów samoobrony dla statków powietrznych.

Prezentacja systemu miała związek ze zwiększonym zainteresowaniem armii amerykańskiej aktywnymi systemami ochrony pojazdów różnych klas. Na razie, w ramach pilnej potrzeby operacyjnej, US Army wprowadza na swoje czołgi Abrams izraelski system Rafael Trophy, dostarczany przez spółkę Leonardo DRS, natomiast bwp Bradley mają otrzymać system Iron Fist firmy IMI Systems. Oba te rozwiązania pozwalają na fizyczne rażenie pocisków przeciwpancernych (hard-kill).

Docelowo jednak Amerykanie chcą zbudować modułowy system aktywnej ochrony MAPS, przeznaczony dla różnej klasy pojazdów. Może on obejmować elementy istniejących systemów ochrony i łączyć – w zależności od wariantu – wiele środków detekcji czy oddziaływania. Szerokie zastosowanie systemów ochrony aktywnej powinno zwiększyć odporność pojazdów US Army na ostrzał przeciwpancernymi pociskami kierowanymi, jak i – w pewnym stopniu – na oddziaływanie innych środków przeciwpancernych.

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama