System łączności w Su-57 do modernizacji

23 lipca 2021, 13:47
Su-57 mil ru
Fot. mil.ru
Reklama

Modularny system łączności radiowej S-111, używany w wielu rosyjskich myśliwcach, bombowcach, śmigłowcach, ale również i w Su-57, zostanie poddany pierwszej modernizacji. Będzie ona polegała na „odchudzeniu” komponentów, zmniejszając rozmiar urządzeń, przy jednoczesnym zwiększeniu niezawodności i odporności na zakłócenia.

Podczas trwających moskiewskich targów lotniczych MAKS-2021 Roselektronika, spółka zależna od Rostec, poinformowała państwową agencję TASS, że rozpoczęła się modernizacja nowych systemów łączności, która to została wszczęta konkretnie z myślą o myśliwcach piątej generacji – Su-57.

Uściślając, prace będą dotyczyły systemu S-111, produkcji Roselektroniki. Ma on być jeszcze lżejszy jak i bardziej kompaktowy oraz modularny, niż bazowa wersja. Jak dodano, działanie tego systemu ulegnie znaczącej poprawie, m.in. wzrośnie szybkość wymiany informacji pomiędzy innymi statkami powietrznymi oraz naziemnymi jednostkami i dowództwem. Producent przekonywał również, że poprawie ulegnie odporność przeciwzakłóceniowa.

W pełni cyfrowy system S-111 został po raz pierwszy zaprezentowany w 2014 roku. Jest w stanie przesyłać dużą ilość danych w czasie rzeczywistym, w tym wysokiej jakości głos, obraz jak i szczegółową telemetrię, za pomocą systemu działającego w paśmie fal centymetrowych (SHF). Prędkość wielokanałowej transmisji może osiągnąć nawet 34,3 megabitów na sekundę. S-111 jest wdrażany do wielu rosyjskich maszyn, tudzież bombowców (Tu-22M3M, Tu-160M), myśliwców (MiG-31, Su-34), śmigłowców (Mi-28NM, Ka-50, Ka-52, Ka-62) czy nawet w bezzałogowych statkach powietrznych. Jego maksymalny zasięg, zezwalający na niezakłóconą łączność, oszacowany został na 1500 kilometrów.

Reklama
Reklama

Pomysł stworzenia myśliwca 5. generacji narodził się jeszcze w 2002 roku. Niemniej prawdziwy rozwój nastąpił po 2010 roku, kiedy ujawniono pierwszy prototyp. Początkowo samoloty były określane jako PAK FA (ros. Pierspiektiwnyj Awiacyonnyj Kompleks Frontowoj Awiacyi) lub T-50, niemniej w 2017 roku ostatecznie zmieniono nazwę na Su-57.

Produkcja przedseryjna ruszyła w 2018 roku i już wtedy konstrukcja przeszła swego rodzaju „chrzest bojowy” w Syryjskiej Republice Arabskiej.

Pierwsza seryjnie wyprodukowana maszyna rozbiła się na koniec 2019 roku. Doprowadziło to do spowolnienia produkcji seryjnej. Co ciekawe, w czerwcu br. rosyjskie media podały, że w 2021 roku zostaną wypuszczone tylko dwa seryjne Su-57. Szybko te doniesienia zdementował wicepremier Jurij Borisow, mówiąc, że dostawy dla rosyjskiej amii będą szły zgodnie z pierwotnym harmonogramem, tj. 4 myśliwce w 2021 r. Do końca 2024 r. rosyjskie siły powietrzno-kosmiczne mogłyby dostać 22 egzemplarze, natomiast w kolejnych, tj. 2025-2028 dalsze 54 maszyny.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 70
Reklama
Polska to technologiczny skansen
niedziela, 25 lipca 2021, 20:52

Budzi podziw i niedowierzanie, że Rosja obłożona ciężkimi sankcjami - (za to, że Zachód dokonał zamach stanu na Ukrainie) - potrafi SAMA tworzyć perełki technologiczne zapierające dech w piersiach, a przy tym wydając na zbrojenia mniej niż Francja.

Zbyszek
sobota, 24 lipca 2021, 22:53

Skończy się na tym, że piloci będą musieli do siebie krzyczeć przez otwarte okna...

Ghu
sobota, 24 lipca 2021, 10:52

Rosja jedzie na dno w ekspresowym tempie...

Polskie samoloty nie mają analoga na całym świecie
sobota, 24 lipca 2021, 09:53

Ukraina startowała z tego samego poziomu co Rosja mająca PKB na głowę 3x większy niż bogata Ukraina. Zaś długość życia w Rosji i Ukrainie to 72 lata a Polsce 74.

Sarmata
niedziela, 25 lipca 2021, 12:15

Dlugosc zycia na Ukrainie to 72 lata?! Te dane to z kosmosu? To co podałes dla Polski dotyczy mężczyzn, kobiety żyją 6 lat dłużej. Mężczyzni na ukrainie zyją przeciętnie 67 lat, w Rosji jeszcze mniej bo około 65 lat.

qwert
sobota, 24 lipca 2021, 19:37

Tylko że w Polsce spada a w Rosji rośnie

Davien
niedziela, 25 lipca 2021, 08:59

Ale smiertelność rosnie w rosji a nei długośc zycia.

Sarmata
niedziela, 25 lipca 2021, 12:18

Akurat dlugosc życia w Rosji rosnie a w Polsce podobnie jak w większosci państw UE spada. Sprawdz sobie statystyki. I nie ma to nic spólnego z COVID bo zaczeło sie wczesniej, już od kilku lat to się dzieje. Za dużo niezdrowej żywność i otyłości.

Polska to technologiczny skansen
sobota, 24 lipca 2021, 17:02

Korekta: Według danych WHO opublikowanych w 2018 r. długość życia: Rosja 71.9 lat, Ukraina 72.5, Polska 77,8 lat.

Tak jest
sobota, 24 lipca 2021, 12:56

Dlugość życia w Rosji 70,47, w Polsce 78,58 odpowiednio 122 miejsce Rosji i 36 Polski.

sobota, 24 lipca 2021, 12:15

być Słowianami... Prawdziwi

Grom
sobota, 24 lipca 2021, 11:56

Owszem startowały z tego samego poziomu. Ale nie miały tych samych atutów. Rosja startowała z zasobami i możliwościami których niema większość krajów . Bogactwa ziemi i przemysł oraz technologie . A dziś okazuje się że tą Rosja wspaniała marnotrawi ten potencjał .

Tatekx
sobota, 24 lipca 2021, 10:49

Z jakich danych? Raczej 64 lata masz internet?

pytajnik
sobota, 24 lipca 2021, 06:57

Dziwne niby w tytule o Su-57 a w artykule pisze jak wół, że modernizacja dotyczy systemu we wszystkich samolotach bojowych które go wykorzystują. Czy ktoś czytając artykuł w ogóle zwrócił na to uwagę ?

Davien
sobota, 24 lipca 2021, 09:02

To przeczytaj dokłądneij> Na Su-57 modenizuja system S-111, na innych go wdrazaja w bazowej wesji.

pytajnik
sobota, 24 lipca 2021, 13:51

No to czytamy "Modularny system łączności radiowej S-111, używany w wielu rosyjskich myśliwcach, bombowcach, śmigłowcach, ale również i w Su-57, zostanie poddany pierwszej modernizacji"

Davien
sobota, 24 lipca 2021, 19:13

"Podczas trwających moskiewskich targów lotniczych MAKS-2021 Roselektronika, spółka zależna od Rostec, poinformowała państwową agencję TASS, że rozpoczęła się modernizacja nowych systemów łączności, która to została wszczęta konkretnie z myślą o myśliwcach piątej generacji – Su-57" Masz cos jeszcze do dodania?:)

pytajnik
niedziela, 25 lipca 2021, 08:45

oczywiście temat dotyczy wszystkich samolotów które używaja tego systemu, nie nad interpretuj faktów Davienku ...

Chyżwar dawniej Marek
piątek, 23 lipca 2021, 22:52

Jeszcze nie zrobili a już modernizują? Tempo godne pochwały...

Sarmata
piątek, 23 lipca 2021, 21:00

Widzę jak forumowicze dumnie puszą piórka bo przeciez MY mamy całe 48 sztuk F-16 kupionych w USA dziesiątki lat temu. A oni produkują tylko 4 sztuki Su-57, normalnie smiech. A mi się płakać chce jak to czytam. Z kim ja tańczę? Potomkowie chłopów pańszczyznianych chwalą się tym żer w USA coś tam jeszcze budują. Ale USA to nie Polską Każmierz.

sobota, 24 lipca 2021, 12:07

Skutek pół wieku komunizmu. Pomyśleć gdzie byśmy byli gdyby nie to...

Polska to technologiczny skansen
sobota, 24 lipca 2021, 13:32

W Rosji komunizm trwał 30 lat dłużej niż w Polsce. Pomyśl gdzie była by Rosja gdyby nie komunizm.

niedziela, 25 lipca 2021, 00:42

Wszędzie gdzie zapanował komunizm nastąpił znaczny spadek poziomu życia. Po rewolucji komunistycznej Rosjanie MARZYLI o powrocie caratu.

Gnom
sobota, 24 lipca 2021, 22:22

Tam gdzie była na początku XX wieku w stosunku do innych państw - w pościgu.

im bardziej Puchatek zaglądał do środka tym bardziej nie było tam Prosiaczka
piątek, 23 lipca 2021, 20:57

Temat może i ważny ale tylko "zaznaczony" a wysyp wiadomych trolii, które wręcz szaleją niesamowity.

Napoleon
piątek, 23 lipca 2021, 20:34

Podejrzewam ze ostatecznie su bedzie przerobiony na drona kamikaze.tylko pilot dowie sie o tym ostatni.

Wania
piątek, 23 lipca 2021, 19:30

Czyżby była dostawa chińskich komponentów zastępujących lampy? Za chwilę się okaże, że ten internet to na chińskich podzespołach z wbudowanym łączem do przekazywania danych do Pekinu.

ałtor
piątek, 23 lipca 2021, 19:13

Nie dość, ze od 15 lat nie potrafią zbudować silników, to teraz łączność również do kosza :D Modernizacja systkich dwóch egzemplazy :D

Salamandra
sobota, 24 lipca 2021, 09:10

Ale silniki do rakiet Ameryka znowu zakupiła mimo restrykcji stosowanych wobec Rosji

sobota, 24 lipca 2021, 14:05

Doszło do tego, że Roskosmos wypuszcza fake nawsy, które potem sami dementują.

Davien
sobota, 24 lipca 2021, 13:19

A od kiedy to NASA kupuje silnikiw Rosji?? Bo jakos nie przypominam sobie:))

a
sobota, 24 lipca 2021, 17:40

amerykanie wystąpili o zgodę do Roskosmosu

Davien
sobota, 24 lipca 2021, 19:16

Nie Amerykanie ale Orbial tech czyli prywatna firma i wystapiła juz dośc dawno. A teraz jakieś zródło by zrobiła to NASA jak piszesz czy chocby teraz Orbitaltech?

Olgino
piątek, 23 lipca 2021, 19:12

" Będzie ona polegała na „odchudzeniu” komponentów, zmniejszając rozmiar urządzeń, przy jednoczesnym zwiększeniu niezawodności i odporności na zakłócenia." Hmm... czyli jednak zrezygnują z lamp.

Vixa
sobota, 24 lipca 2021, 20:19

Raczej przejdą na LEDy;)))

Igor z Moskwy
piątek, 23 lipca 2021, 18:20

No i oczywiście nie ma analoga na całe NATO padł blady strach w Polsce już wynieśli białe flagi i zrezygnowali z F35

Ferniks
piątek, 23 lipca 2021, 18:02

No to teraz pokażecie USA gdzie ich miejsce!

sobota, 24 lipca 2021, 05:53

Już dawno pokazali

USA
piątek, 23 lipca 2021, 18:07

Uuuu...boimy się

Darek
piątek, 23 lipca 2021, 17:05

Jeszcze produkcja nie ruszyła a już lampy w radiu się popaliły :)

czytaj ze zrozumieniem
sobota, 24 lipca 2021, 06:58

tak jest w artykule "Modularny system łączności radiowej S-111, używany w wielu rosyjskich myśliwcach, bombowcach, śmigłowcach, ale również i w Su-57, zostanie poddany pierwszej modernizacji."

uzwojony
piątek, 23 lipca 2021, 17:40

Prosty jak ta długa część mopa.

kkk
piątek, 23 lipca 2021, 18:27

uzwojony, fakt długa jak nowoczesna ukraińska siekiera !

Wiki
piątek, 23 lipca 2021, 17:03

Zapraszam do odwiedzenia oficjalnego forum spotterów rosyjskich- dokłądnie taka nazwę proszę wpisac w translator i wkleić cyrylicę w google. Polecam wątek "SU-57 nie lata". Mnóstwo zdjęć i masa ciekawostek. W skrócie- wygląda na to, że pierwszy seryjny Su-57 który doleciał do bazy i wylądował (nie bez problemów) już nigdy nie wzniesie się w powietrze.

Rain Harper
piątek, 23 lipca 2021, 19:57

Nie rozumiem. Prototypy latają, a seryjny nie? Prototypy nie mają FBW?

Wiki
piątek, 23 lipca 2021, 21:00

Prototypy maja F-b-W zachodniej konstrukcji. W wyniku sankcjach za napaść rosjan na Ukrainę zmuszeni zostali do instalacji swoich rozwiązań.

a
sobota, 24 lipca 2021, 17:41

żaden samolot rosyjski aktualnie produkowany nie ma śladu zachodu

sobota, 24 lipca 2021, 20:20

Dlatego nie lata.

Davien
sobota, 24 lipca 2021, 19:18

Su-30MKI to tak na poczatek:) A le chyba chodziło ci o samoloty dla WKS? Bo i SSJ lata z zachodnimi komponentami itd.... Aha masz odpowiedż czemu niekompletne prototypy T-50 latały a Su-57 jakos nie chcą?:)

Gnom
poniedziałek, 26 lipca 2021, 08:58

Bo opracowanie zamienników trwa i odbywa się z problemami - nie tylko na wschodzie (patrz prosty problem H-175M lub V-92). Ciekawe co zrobi Boeing i Airbus, a nawet NASA jak ruscy wezmą sankcje na poważnie i przestaną z dnia na dzień dostarczać pewne elementy krytyczne. Ale nie martw się moskale już niedługo rozwiążą swoje problemy, maja dostatecznie dobre zaplecze. Problemy kompozytów do MS-21 i SSJ już rozwiązali, problemy silników są na dobrej drodze. Na świecie chyba tylko ty i tobie podobni mają ruskich za idiotów, reszta starannie się im przygląda i tam gdzie może przeszkadza jak może, a mimo to ruscy posuwają się do przodu zbliżając się do pozycji jakie utracili.

Davien
poniedziałek, 2 sierpnia 2021, 08:12

Sam chciałes Gnomku: H-175M z Rosja nei ma nic wspólnego powstaje jednoczesnie w Europie i w Chinach, V-92 nie istnieje, nie ma takiej maszyny. NASA nic od rosjan nie kupuje , skończ kłamać. Krytyczne elementy do Boeinga powstaja w USA i UK ale jak zwykle rusofilia jak widąc czyni spustoszenei. Do MS-21 podobno mają kompozyty, tyle ze ciagle latają 4 sztuki na kompozytach zachodnich, do SSJ nie maja nic, silniki i awionika ciagle z Zachodu a i tak nikt tego nie chce kupić. Ale płacz dalej, posmiejemy się.

Gnom
poniedziałek, 2 sierpnia 2021, 12:04

Czy ja pisałem o zastępowaniu rosyjskim elementów w H-175M, nie pisałem, idzie o zastąpienie chińskich w H-175 aby mógł być oferowany jako M. Mało wiesz, a ruskich masz za debili. No cóż niedojrzałość ma swoje prawa, ale w końcu mógłbyś dorosnąć. A co do twoich obwieszczeń, to są niespójne. W innym miejscu piszesz o Rosjanach pracujących w Rosji w fabrykach Boeinga.

Dobrze poinformowane źródło
piątek, 23 lipca 2021, 17:42

Pisałem o tym z pół roku temu, że samolot w zasadzie może latać tylko po linii prostej, bez większych przeciążeń, bo inaczej się rozpadnie i wymaga przekonstruowania m.in. kadłuba żeby w ogóle nadawał się do użytku.

to źródła ma kiepskie informacje
piątek, 23 lipca 2021, 22:39

a prototypy wykonują akrobacje na MAKS 2021 ..... normalnie jakaś ściema, tylko kto ściemnia ?

Geo
sobota, 24 lipca 2021, 15:52

W tym rzecz. Kilkanaście takich lotów - z przeciążeń - ujawnia pęknięcia. I o tym wlasnie pisza rosjanie na swoich forach. Ale moze nie maja racji. Jednak fakt jest taki ze seryjna dwójka, nie odbywa żadnych lotow.

sobota, 24 lipca 2021, 11:29

Bo w przypadku prototypu wszystko jedno, że się rozpadnie za jakiś czas. Taka jego rola, że służy m.n. do prób i badań. Właśnie dzięki wnioskom z badań prototypów odkryto wady materiałowe i strukturalne kadłubów.

Stop bzdurom
sobota, 24 lipca 2021, 12:47

I ty to wiesz ,masz dostęp.Niesamowite

Pilot
piątek, 23 lipca 2021, 16:01

Modernizacja będzie we wszystkich dwóch egzemplarzach SU-57?

czytaj ze zrozumieniem
sobota, 24 lipca 2021, 06:59

Modularny system łączności radiowej S-111, używany w wielu rosyjskich myśliwcach, bombowcach, śmigłowcach, ale również i w Su-57, zostanie poddany pierwszej modernizacji.

Vixa
sobota, 24 lipca 2021, 20:21

Aha, czyli tylko w jednym...

Ghu
piątek, 23 lipca 2021, 18:01

Ciekawe, ja bym już wymieniał w su-75.

Dawo
piątek, 23 lipca 2021, 17:11

Na razie jest tylko jeden seryjny Su-57, w przejściowej wersji. Dokładnie od 10 marca stoi w hangarze i nic nie wskazuje na to, że kiedykolwiek wzniesie się w powietrze. Pojawiają się przecieki, że system FbW jest niedopracowany i musi zostać zdemontowany. Rosjanie mieli podjąć decyzję o rezygnacji z tego rozwiązania. Sek w tym, że bez niego samolot nie utrzyma się w powietrzu. Miała więc zostać podjęta decyzja o zmianach konstrukcyjnych kadłuba m.in. przebudowie wlotów powietrza, znaczącym zwiększeniu powierzchni stateczników pionowych oraz zmniejszenia ich kąta- mają zostać ustawione niemal pionowo. Nie wiem, czy można wierzyć tym informacją pochodzących z rosyjskich forów. Jest ich jednak "mnogo", i póki co się potwierdzają.

Tani
piątek, 23 lipca 2021, 20:44

Problemu chyba nie ma bo kleca nastepne 4 szt sa na fotce zrobionej w Komsomolsku podczas oficjalnej wizyty zastepcy Szojgu. Kazdy widzi co chce widziec. Ja mam pytanie czy w Achtubinsku sa hangary? Z tego co ja widzialem na fotkach to nie. Jedynie baza Baltimor wWoronezu ma takowe ale tam sa T-10W czyli Su-34. Ale jeszcze raz lotnictwo tego nie chce. Chca politycy.

piątek, 23 lipca 2021, 20:38

Ja bym popatrzyl na fotki z Dnia Zwyciestwa i prob. Tam prowadzacym formacje byl niebieski 01 z godlam GLiC u. Problemow chyba nie m

Chyżwar dawniej Marek
sobota, 24 lipca 2021, 10:05

Ja już parzyłem na fotki z dnia zwycięstwa. Powiększyłem je nawet sobie. Dzięki temu zobaczyłem, że w podmoskiewskich wioskach drogi są z błota.

Davien
sobota, 24 lipca 2021, 09:08

A trudno przemalować jeden z niekompletnych prototypów T-50?:)

Gnom
środa, 28 lipca 2021, 08:43

Jak nie ma kasy na farbę to i owszem, trudno.

Davien
poniedziałek, 2 sierpnia 2021, 08:13

Wow to juz w Rosji na farbę wg Gnomka nie mają?:)

Gnom
poniedziałek, 2 sierpnia 2021, 21:35

Nadinterpretacja, o wszechbredzący. To tylko jeden z warunków koniecznych do realizacji twego pomysłu.

miś
piątek, 23 lipca 2021, 16:48

To w tym rozbitym też?

piątek, 23 lipca 2021, 16:41

wymienią co drugą lampę prożniową.

Tweets Defence24