Przemysł Zbrojeniowy
IBCS zintegrowany z rakietami CAMM i szwedzkim radarem
Koncern Northrop Grumman wspólnie z europejskimi spółkami MBDA i Saab przeprowadził próby integracji w ramach systemu dowodzenia obrona powietrzną IBCS pocisków przeciwlotniczych CAMM oraz trójwspółrzędnej stacji radiolokacyjnej Giraffe. Są to pierwsze komponenty nie produkowane w USA, które przetestowano w zakresie możliwości wykorzystania IAMD Battle Command System (IBCS), mającego stanowić „układ nerwowy” amerykańskiej obrony powietrznej przyszłości, jak również polskiego programu Wisła.
Zgodnie z informacją przekazaną przez Northrop Grumman, podczas próby przeprowadzonej wspólnie przez przedstawicieli trzech firm, udowodniono poprawne współdziałanie wszystkich testowanych systemów w warunkach symulowanego ataku powietrznego. Korzystając z cyfrowej emulacji funkcjonowania radaru Saab Giraffe przekazano informację o wielu działających jednocześnie celach powietrznych do systemu dowodzenia i zarządzania obroną powietrzną Northrop Grumman IBCS. System opracował optymalny plan zniszczenia zagrożeń z wykorzystaniem pocisków MBDA CAMM (ang. Common Anti-Air Modular Missile). Pętla informacyjna została zamknięta przez emulację ataku i zniszczenia celów przez symulowane pociski kierowane, co było w czasie rzeczywistym emulowane przez radar Giraffe.
Symulacja zrealizowana w ten sposób potwierdziła skuteczną integrację w ramach sieci IBCS dwóch komponentów zgodnych ze standardami, ale dostarczonych przez producentów spoza Stanów Zjednoczonych.
Czytaj też: Szwedzkie radary przykładem dla polskiej radiolokacji? [ANALIZA]
Dzięki wykorzystaniu doświadczeń z integracji pocisków rodziny CAMM, mogliśmy zintegrować radar Giraffe z siecią IBCS jeszcze szybciej i bardziej efektywnie finansowo. W ten sposób kontynuujemy demonstrację dynamicznej i elastycznej natury otwartej architektury IBCS, pozwalającej na dodawanie zdolności, gdy jest to potrzebne
Koncern Northrop Grumman poinformował w marcu 2019 roku, że zintegrował pocisk MBDA CAMM z systemem zarządzania obroną powietrzną IBCS. Prace zostały przeprowadzone za zgodą Departamentu Obrony USA i brytyjskiego Ministerstwa Obrony, ale sfinansowane w całości przez obie firmy. CAMM/CAMM-ER jest oferowany Polsce w ramach programu obrony powietrznej Narew. To modułowy pocisk przeciwlotniczy, odpalany metodą „zimnego startu” z pionowych wyrzutni rakietowych, kierowany aktywnie radarowo.
IBCS to system zarządzania obroną powietrzną, opracowywany przez Northrop Grumman dla armii amerykańskiej, w celu połączenia różnych elementów obrony powietrznej, w tym na przykład zestawów średniego zasięgu Patriot i radarów oraz efektorów krótkiego zasięgu. System ten wybrała Polska pozyskując zintegrowany z nim Patriot w ramach programu obrony powietrznej średniego zasięgu Wisła.
Tym razem dodano jednak nie tylko efektor CAMM, ale też sensor. To stacja radiolokacyjna rodziny Saab Giraffe, w której wykorzystano obrotową antenę AESA (active electronically scanned array) opartą na technologii azotku galu GaN. Jest to nowoczesny system, przeznaczony zarówno do wykrywania celów powietrznych, jak i lądowych czy morskich.
Radary Giraffe - w różnych wersjach - są szeroko wykorzystywane zarówno przez jednostki naziemnej obrony powietrznej, jak i na okrętach. Wielka Brytania wprowadza na wyposażenie system przeciwlotniczy Sky Sabre z pociskami CAMM, którego sensorem będą właśnie wspomniane szwedzkie radary. Obecna konfiguracja tego systemu pozyskiwana przez British Army wykorzystuje inny system dowodzenia, opracowany przez izraelską firmy Rafael.
Zawisza_Zielony
Narwi nie będzie ... opłaty za IBCS będą tak kosmiczne dla ze na dwóch bateriach patriot się skończy. Wsam raz na defiladę i populistyczne bicie piany jacy to my nowocześni i cacy jesteśmy.
Młam
Ile kosztuje IBCS, ile Patriot? Co to są opłaty za IBCS?
Marek1
MON z uporem idioty permanentni blokuje jakiekolwiek działania w kwestii Narwi do czasu realnego pozyskania swego chorego fetyszu IBCS. Optymistycznie biorąc ma to nastąpić za ok 3-4 lata. A przecież polski przemysł ma WSZYSTKO(oprócz efektorów), by już od co najmniej roku REALNIE budować elementy tego systemu w kraju i je integrować z pojazdami i radiolokacją(sensory). Mało tego, mamy również oryginalny, polski system zarządzania obrona powietrzną na szczeblu Narwi, który jest syst. otwartym i gotowym na wpięcie w IBCS, ale przy zachowaniu AUTONOMICZNOŚCI. I chyba to własnie jest główny powód, ze MON blokuje start prac nad polską Narwią, wiedząc, ze hegemon NIE pozwoli na autonomiczność względem IBCS, który jest w 100% pod kontrolą US Army. My będziemy wyłącznie jego niedecyzyjnym użytkownikiem w pełni zależnym od strony amerykańskiej w KAŻDYM elemencie(sensory/efektory)
Gizmo
Proszę podać źródło tych optymistycznych informacji.
prawieanonim
Co rozumiesz przez autonomiczność względem IBCS?
CdM
To znaczy, że może współdziałać z IBCS: wymieniać informacje, przyjmować i wykonywać komendy z IBCS, ale nie musi. Oraz, że może działać również w ogóle bez IBCS. Czy to nie oczywiste?
Zawisza_Zielony
Czemu ze szwedzkimi radarami skoro ma być sercem Narwi????
prawieanonim
A kto powiedział że tylko my będziemy użytkownikiem IBCS?
CdM
Kompletnie nie kumam twojego komentarza. Pytasz, dlaczego Grumman (USA) i MBDA (WB) testują integrację swoje go sprzętu, przy użyciu szeroko stosowanego w Wielkiej Brytanii szwedzkiego radaru? I miałoby ich powstrzymywać to że CAMM są również oferowane do Narwii? Tj rozumiem że powinni wg ciebie swoje testy robić pod nasze, palcem pisane, a nie przede wszystkim pod własne potrzeby? Niezła megalomania...
jjj
CAMM-ER po pełnym transferze technologi do Polski w ramach kupna licencji idealnym rozwiązaniem dla Narwi
Covax
Tylko że MBDA nie chce sprzedać pełnej licencji.
Marek1
Skąd wiesz ? Rozmawiałeś z nimi ? Czy szwagier tak powiedział ? Często CO i JAK zostanie kupione zależy wyłącznie od kompetencji negocjatorów. Niestety w tym MON jest BEZNADZIEJNY ...
dropik
no wiesz to doniesienia prasowy były zbyt piekne i pewnie drobnym druczkiem było napisane to czego nie dadzą
mat
26 listopada o godz. 11.00 spółka Agregaty Pex-Pool Plus Janusz Kania w Dębicy podpisała umowę z Raytheon Integrated Defense Systems (IDS) na dostawę kontenerów operacyjnych dla systemów łączności i wsparcia technicznego dla systemu przeciwlotniczego i przeciwrakietowego MIM-104F Patriot PAC-3+ (Post-Deployment Build 8). Tym samym spółka z Dębicy została kolejnym krajowym dostawcą dla programu obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej Wisła. Dostawy wyposażenia zostaną zrealizowane w latach 2020-2021. Spółka Agregaty Pex-Pool Plus ma w ofercie kontenery specjalne: techniczny, AWRU (Artyleryjski Warsztat Remontu Uzbrojenia), WRUE (Warsztat Remontu Uzbrojenia i Elektroniki), Kontenerowy Magazyn Uzbrojenia czy kontener logistyczny KL20. Na potrzeby programu Wisła, spółka opracuje i dostarczy kontenery operacyjne systemów łączności i wsparcia technicznego. Wcześniej w tym roku, Raytheon IDS podpisał umowy związane z programem Wisła ze spółkami należącymi do Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ): Wojskowymi Zakładami Elektronicznymi z Zielonki (12 sierpnia), Zakładami Mechanicznymi Tarnów (18 sierpnia) i PIT-Radwar z Warszawy (dwie umowy dotyczące cyberbezpieczeństwa z 4 lipca i anten systemu swój-obcy z 12 lipca). W marcu Huta Stalowa Wola (HSW) zawarła porozumienie dotyczące produkcji 16 wyrzutni rakiet M903 (Elektronika z WZE dla Wisły, 2019-08-12,PIT-Radwar dla Patriot, 2019-04-29, HSW wyprodukuje wyrzutnie Patriot, 2019-03-19). Z kolei porozumienie z 4 października z Wojskowym Instytutem Technicznym Uzbrojenia (WITU) z Zielonki pozwoli zdobycie kompetencji do kwalifikacji i certyfikacji wyrzutni M903 i pojazdów wsparcia dla systemu (Porozumienie WITU i Raytheon, 2019-09-27).
Klakier
Nawet kontenery pozwolą nam produkować,normalnie jestem w ciężkim szoku a co z drugim etapem Wisły skoro amerykanie już radar wybrali
Klakier
Narew uwalono a Wisła o ile będzie drugi etap to ma być po 2026 roku,dwie baterie Patriot będą w sam raz na paradę
Covax
A jak offset za IBCS ? A jak to było z możliwością wpięcia każdego polskiego sensora ? A już pamiętam wrzuć monetę
MOM
A co nas w sumie to obchodzi jak u nas program Narew to już chyba uwalili bo od lat zupełnie nic się z nim nie dzieje.O drugim etapie Wisły też już cisza chociaż amerykanie radar wybrali teraz karmi się nas bajkami pod tytułem F-35.
Gość
Ja uważam że CAMM ,to byłoby dobre rozwiązanie dla Narwi.
Maciek
Czy da się cały system IBCS upchnąć w kontenerach?
Razparuk
tak w Wisle się dało bo taki warunek postawiono. Jednak to leży po naszej stronie chyba tylko z amerykańskim nadzorem i certyfikacją.
prawieanonim
Da się i tak ma być w Wiśle.