Reklama

Siły zbrojne

Super Hornety dla Blue Angels

Fot. Blue Angels, US Navy
Fot. Blue Angels, US Navy

Zespół akrobacyjny Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych „Blue Angels” zmieni swoje wysłużone myśliwce F/A-18C/D Hornet, na F/A 18E/F Super Hornet. Nowe samoloty trafią do zespołu pod koniec 2021 roku. 

Po długich spekulacjach US Navy podała, że jej flagowy zespół akrobacyjny "Blue Angels" wymieni samoloty na których obecnie wykonuje pokazy. W ramach wartego 17 milionów dolarów projektu, Boeing zmodernizuje F/A-18 Super Hornet (9 maszyn do wersji Super Hornet E Block I i 2 do wersji Super Hornet F Block I) dla potrzeb Blue Angels.

Prace obejmują w tym przypadku nie tylko kapitalny remont samolotów i przebudowę standardowo wymienianych elementów, ale też dostosowanie awioniki do standardów lotnictwa cywilnego - co pociągnęło za sobą zmiany konstrukcyjne w kabinie, montaż nowego układu sterowania, usunięcie pokładowej broni strzeleckiej (działka M61 Vulcan) oraz - wykonaną dla poprawy własności lotnych w locie odwróconym i w lotach w formacji- zmianę sterowania wyważeniem samolotu i montaż wytwornic dymu.

Jak zgodnie twierdzą przedstawiciele Boeinga i US Navy, te dwa ostatnie zadania były najtrudniejsze. Prace nad tym zadaniem kosztowały 12 milionów dolarów i rozpoczęły się w 2016 roku. Głównym źródłem trudności była nieduża przestrzeń w dziobowej części samolotu. Dużym utrudnieniem był też fakt, że oczekiwania zespołu zakładają możliwość przywrócenia każdego z jego samolotów do pełnienia służby bojowej w ciągu 72 godzin od wydania takiej decyzji.

Przypomnijmy, że zespół "Blue Angels" (utworzony z polecenia admirała Chestera W. Nimitza dla podtrzymania zainteresowania lotnictwem marynarki wojennej) istnieje od 1946 roku i dając w sezonie średnio 70 pokazów jest jednym z bardziej "zajętych". W historii zespołu, który zaczynał loty jeszcze na legendarnych F6F- Hellcat- będzie to już jedenasta platforma na której będzie on wykonywał pokazy. Najdłużej użytkowaną (bo od 1986 roku) był właśnie F/A 18 Hornet w wersjach A/B i C/D. Załogi jak i pracownicy obsługi spodziewają się, że generalnie większy Super Hornet (dłuższy o ponad 1,2 m i mający większą o ponad 1,3 m rozpiętość skrzydeł) z zachowaniem starego schematu malowania jeszcze zwiększy widowiskowość pokazów zespołu.

Reklama
Reklama

Komentarze (5)

  1. Gerald z Rivi

    Gts, kto krytykuje ?? nasi spece uczeni z wikipedi czy ruscy? F18e/f jest na tyle mały aby był lekki i zwrotny a na tyle duży że upchnęli w nim wszystko co potrzeba a szczególnie 2 silnik ,Powierzania nośna jest tak duża że SH może lecieć z prędkością 140 km/h bez przeciągnięcia więc o co ci chodzi? powierzchnia skrzydeł z wiki a powierzchnia nośna to 2 różne rzeczy. i co modernizować SH block II ma najnowocześniejsze wyposażenie tak samo dobre jak F22 czy F35 a środkami obony przewyższa maszyny 5 generacji, po za tym to jest maszyna myśliwsko szturmowa i ma doskonałą zwrotność na małych wysokościach w przeciwieństwie do F35 który się kompletnie nie nadaje do zadań szturmowych, A Su 27 nie żartuj !!! Su 27 to nawet na pokazy się nie nadaje bo się rozbija nadzwyczaj często co zresztą kiedyś widziałem, każdy ciężki myśliwiec to szmelc nie myśliwiec !!!

  2. Gts

    Gerald, powszechnie raczej krytykuje sie F-18. Jest zbyt mala, tzn moze nie gabarytowo ale konstrukcja byla skrojona pod wymiar a wymagania nie byly jakies wielkie w zwiazku z tym wzzelkie modernizacje wiaza sie z wieloma problemami gdzie to tam upchnac. To samo dotyczy tez powierzchni nosnej. Samolot jest fajny na pokazy choc ustepuje znacznie Su-27 i jego pochodnym. Konstrukcja nie tak perspektywiczna jak F-15, jednak z powodu ciecia kosztow nastpecy mozemy dlugo nie zobaczyc.

  3. analityk

    Pentagon wyprzedza ruskich \"konstruktorow\" o cale dziesieciolecia, Rosja juz lezy na lopatkach i podejmujac rekawice rzucona Rosji przez przemysl zbrojeniowy USA wchodzi na mine pod nazwa EKONOMIA i tutaj nie ma juz miejsca na spekulacje a propaganda Kremla stara sie rozwiac watpliwosci swoich mieszkancow

  4. Gerald z Rivi

    Super Hornet aerodynamiczne cudeńko Amerykanów ! zupełnie inna maszyna niż te latające cegły 5 generacji.

  5. Polish blues

    To może te stare nam oddadzą za symboliczną złotówkę. Bo jak widać na zakupy nie ma pieniędzy. Zostaje nam prosić o \"co łaska\"