Reklama
  • Wiadomości

Super Hornety dla Blue Angels

Zespół akrobacyjny Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych „Blue Angels” zmieni swoje wysłużone myśliwce F/A-18C/D Hornet, na F/A 18E/F Super Hornet. Nowe samoloty trafią do zespołu pod koniec 2021 roku. 

Fot. Blue Angels, US Navy
Fot. Blue Angels, US Navy

Po długich spekulacjach US Navy podała, że jej flagowy zespół akrobacyjny "Blue Angels" wymieni samoloty na których obecnie wykonuje pokazy. W ramach wartego 17 milionów dolarów projektu, Boeing zmodernizuje F/A-18 Super Hornet (9 maszyn do wersji Super Hornet E Block I i 2 do wersji Super Hornet F Block I) dla potrzeb Blue Angels.

Prace obejmują w tym przypadku nie tylko kapitalny remont samolotów i przebudowę standardowo wymienianych elementów, ale też dostosowanie awioniki do standardów lotnictwa cywilnego - co pociągnęło za sobą zmiany konstrukcyjne w kabinie, montaż nowego układu sterowania, usunięcie pokładowej broni strzeleckiej (działka M61 Vulcan) oraz - wykonaną dla poprawy własności lotnych w locie odwróconym i w lotach w formacji- zmianę sterowania wyważeniem samolotu i montaż wytwornic dymu.

Jak zgodnie twierdzą przedstawiciele Boeinga i US Navy, te dwa ostatnie zadania były najtrudniejsze. Prace nad tym zadaniem kosztowały 12 milionów dolarów i rozpoczęły się w 2016 roku. Głównym źródłem trudności była nieduża przestrzeń w dziobowej części samolotu. Dużym utrudnieniem był też fakt, że oczekiwania zespołu zakładają możliwość przywrócenia każdego z jego samolotów do pełnienia służby bojowej w ciągu 72 godzin od wydania takiej decyzji.

Przypomnijmy, że zespół "Blue Angels" (utworzony z polecenia admirała Chestera W. Nimitza dla podtrzymania zainteresowania lotnictwem marynarki wojennej) istnieje od 1946 roku i dając w sezonie średnio 70 pokazów jest jednym z bardziej "zajętych". W historii zespołu, który zaczynał loty jeszcze na legendarnych F6F- Hellcat- będzie to już jedenasta platforma na której będzie on wykonywał pokazy. Najdłużej użytkowaną (bo od 1986 roku) był właśnie F/A 18 Hornet w wersjach A/B i C/D. Załogi jak i pracownicy obsługi spodziewają się, że generalnie większy Super Hornet (dłuższy o ponad 1,2 m i mający większą o ponad 1,3 m rozpiętość skrzydeł) z zachowaniem starego schematu malowania jeszcze zwiększy widowiskowość pokazów zespołu.

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama