- Wiadomości
Straż Graniczna unieważniła przetarg na samoloty
Jak poinformowała Komenda Główna Straży Granicznej, podjęto decyzję o unieważnieniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na zakup i dostawę dwóch samolotów wielosilnikowych-turbinowych do wykonywania zadań nad obszarami morskimi przez Lotnictwo Straży Granicznej. Powodem podjęcia takiej decyzji miały być zakładane w ofertach ceny, przewyższające kwotę przeznaczoną na realizację zamówienia.

Komenda Główna Straży Granicznej rozpoczęła postępowanie przetargowe na dostawę dwóch samolotów wielosilnikowych – turbinowych do wykonywania zadań nad obszarami morskimi w styczniu br. Przedmiotem zamówienia była dostawa dwóch identycznych, fabrycznie nowych, wyprodukowanych nie wcześniej niż w 2017 roku, samolotów wielosilnikowych turbinowych do wykonywania przez lotnictwo Straży Granicznej zadań, w tym nad obszarami morskimi i zabudowanymi.
Jak informował płk SG Jarosław Korzak, postępowanie zostało jednak unieważnione, ze względu na fakt, że żadna z przedstawionych Straży ofert nie mieściła się w założonym budżecie. W kwietniu br. informowano, że do Komendy wpłynęły 4 oferty, których wartość plasowała się między 135 mln, a 168 mln PLN brutto. Pochodziły one zarówno od polskich, jak i zagranicznych firm. Pierwsza dot. konsorcjum firm PARASNAKE Arkadiusz Szewczyk oraz AIRBORNE Technologies GmbH (168,1 mln PLN brutto), druga: konsorcjum firm GB Aircraft Sp. z o.o., AERODATA AG oraz AEC AIRSUPPORT B.V. (152,2 mln PLN brutto), trzecia: konsorcjum JB INVESTMENTS Sp. z o.o. oraz AERO CLUB Sp. z o.o. (135,3 mln PLN brutto), natomiast czwarta: Beechcraft Berlin aviation GmbH oraz BIT S.A. (144,5 mln PLN brutto).
Informuję, że postępowanie zostało unieważnione (...) - oferta z najniższą ceną przewyższa kwotę jaką, zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia.
Postępowanie prowadzone było w trybie przetargu nieograniczonego, w którym w odpowiedzi na publiczne ogłoszenie o zamówieniu oferty mogą składać wszyscy zainteresowani wykonawcy. Oferty były oceniane na podstawie następujących kryteriów: cena (waga 60) oraz pozostałe elementy o wadze 8 proc.: maksymalny ciężar załadowania, wyposażenie samolotu w chowane podwozie kołowe, wyposażenie samolotu w kabinę ciśnieniową, wyposażenie samolotu w stanowisko do zrzutu tratw ratunkowych, a także aktualizacja dokumentacji technicznej w języku polskim. Termin składania dokumentów został wyznaczony na 28 lutego 2017 roku, zaś samoloty miały być dostarczone do 30 listopada 2018 roku.
Zgodnie z wymaganiami zawartymi w ogłoszeniu samoloty miały być wyposażone w system obserwacji lotniczej, radar poszukiwawczy 360°, system automatycznej identyfikacji jednostek nawodnych typu AIS, telefon łączności satelitarnej z dostępem do internetu. Samoloty miały być także wyposażone w system poszukiwania kierunkowego rozbitków (Directional Finders System) monitorujący przedział częstotliwości w niebezpieczeństwie: od 30 do 470 MHz oraz dwa radiotelefony cyfrowe łączności służbowej Straży Granicznej, zintegrowane z systemem łączności samolotu.
Kupowane samoloty miały co więcej posiadać dwa silniki o maksymalnej mocy w zakresie od 770 do 1200 SHP (koni mechanicznych na wale) oraz śmigła o co najmniej czterech łopatach. Maksymalna masa startowa MTOW została określona w zakresie od 6 do 7,6 tony, zaś minimalny ciężar załadowania na 950 kg. Płatowiec miał również posiadać możliwość przewożenia dwóch pilotów, dwóch operatorów systemów pokładowych, technika pokładowego oraz dwóch dodatkowych pasażerów. Miał być też wyposażony w system paliwowy umożliwiający minimalny czas lotu o długości 5 godz i 30 minut.
Maszyny miały być również wyposażone w dodatkowy sprzęt ratowniczy, np. w ratunkowe tratwy pneumatyczne. Jak podkreślała w ogłoszeniu Straż Graniczna "nowe samoloty wraz z wyposażeniem dodatkowym muszą posiadać certyfikaty typu EASA lub równoważne tj. uznawane przez EASA w celu spełnienia wszystkich wymogów do ich zarejestrowania we właściwych rejestrach, tj. w rejestrze statków powietrznych Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) i/lub rejestrze statków powietrznych lotnictwa służb porządku publicznego". Co więcej, ich zakup miał być opłacany ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej jako wkład Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego - Granice.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]