Siły zbrojne

Śmigłowcowa współpraca PGZ i Bell. Podpisano porozumienie

  • Fot. Péter Snoj/http://www.honvedelem.hu/

Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. oraz spółka Bell Helicopter podpisały drugi list intencyjny, po sygnowanym w grudniu 2016 roku porozumieniu dotyczącym szturmowego AH-1Z Viper. Tym razem wskazanym przedmiotem uzgodnień jest kooperacja przy platformie śmigłowca wielozadaniowego, UH-1Y Venom. 

Nowy list intencyjny pomiędzy Polską Grupą Zbrojeniową a amerykańską spółką śmigłowcową Bell Helicopter zatwierdzono 18 lipca br. w warszawskiej siedzibie PGZ. Swoje podpisy na dokumencie złożyli prezes PGZ, Błażej Wojnicz oraz wiceprezes firmy Bell Helicopter ds. rozwoju programów wojskowych, Richard Harris.

„Umowa określa wstępne zasady rozmów w zakresie współpracy pomiędzy naszymi spółkami, otwiera drzwi do szerszych i bardziej konkretnych ustaleń na temat współdziałania w wybranych obszarach i tego, jak dobre helikoptery moglibyśmy zbudować wspólnie dla polskiego wojska” - podkreślił w swoim komentarzu do wydarzenia prezes Wojnicz. Zastrzegł jednocześnie, że szczegółowe ustalenia, będące przedmiotem porozumienia, są poufne i nie będą szerzej omawiane.

Nieco światła na kwestię potencjalnego zaangażowania PGZ w produkcję śmigłowców bojowych Bell rzucił członek Zarządu Grupy, Adam Lesiński. "Naszym zamierzeniem jest to, żeby zdobyć kompetencje do produkcji kilku tysięcy elementów tzw. belki ogonowej i kilku elementów związanych z tą belką ogonową" - przyznał przedstawiciel PGZ.

Podpisany list intencyjny stwarza Polskiej Grupie Zbrojeniowej możliwość implementacji światowej klasy technologii śmigłowcowych w naszych zakładach przemysłowych. […] Wyposażenie Sił Zbrojnych RP w nowoczesne śmigłowce wielozadaniowe i szturmowe to jeden z aspektów planu modernizacji polskiej armii. Naszym celem jest to, żeby Siły Zbrojne otrzymały sprzęt najwyższej klasy, istotnie zwiększający zdolności obronne Polski.

Błażej Wojnicz, Prezes Zarządu PGZ S.A.

Głos zabrał również przedstawiciel drugiej strony porozumienia. „Pogłębiamy naszą relację z Polską Grupą Zbrojeniową, dążąc wspólnie do zagwarantowania dostaw śmigłowców uderzeniowych dla polskich sił zbrojnych z udziałem tutejszego przemysłu” - podkreślił wiceprezes Harris. Zapowiedział też, że rozmowy z PGZ będą teraz kontynuowane w bardziej uszczegółowionej formule, w dążeniu do rozszerzenia potencjału polskich spółek w zakresie zabezpieczenia dostaw śmigłowców uderzeniowych na miejscu w Polsce.

Czytaj też: List intencyjny Bell Helicopter i PGZ w programie Kruk

Odpowiadając na pytanie o relację i zakres rozszerzający bieżącego porozumienia względem poprzedniego, podpisanego w grudniu 2016 roku listu intencyjnego między PGZ i Bell Helicopter, wiceprezes amerykańskiej spółki zaznaczył, że chodzi przede wszystkim o włączenie w zakres współpracy spółek także sekcji śmigłowców wielozadaniowych. 

Rodzina H-1 Bell'a składa się z dwóch blisko spokrewnionych maszyn: uderzeniowego AH-1Z Viper i wielozadaniowego UH-1Y Venom (...) W tym momencie rozszerzamy założenia poprzedniego listu intencyjnego o element współpracy w zakresie oferty UH-1. Rozwijamy zatem nasz potencjał kooperacyjny w obu obszarach: maszyn szturmowych i wielozadaniowych

Richard Harris, Wiceprezes Bell Helicopter, odpowiedzialny za rozwój programów wojskowych

Fot. Defence24 / Rafał Surdacki

Na podstawie podpisanego listu intencyjnego Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. i Bell Helicopter będą prowadzić wspólne prace, mające na celu określenie możliwości pokrycia przyszłego zapotrzebowania Sił Zbrojnych RP na śmigłowce wielozadaniowe przez platformę UH-1Y Venom. Dokument dotyczy również potencjalnej współpracy przemysłowej i biznesowej w ramach programu pozyskania przez Siły Zbrojne RP śmigłowca uderzeniowego „Kruk”, ujętego w Planie Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych RP.

W toku kooperacji, której ramy zakreśla podpisany list intencyjny, Polska Grupa Zbrojeniowa i Bell Helicopter określą obszary nadające się do objęcia transferem technologii ze strony amerykańskiego partnera do polskich spółek przemysłu obronnego. W wymiar ten wchodzi także zakres prac produkcyjnych i serwisowych, które spółki Grupy PGZ będą mogły wykonywać samodzielnie w przypadku zakupu przez Ministerstwo Obrony Narodowej śmigłowców szturmowych AH-1Z Viper oraz śmigłowców wielozadaniowych UH-1Y Venom.

"Program H-1, oferujący najnowsze śmigłowce szturmowe i wielozadaniowe dostępne na rynku, stwarza także znaczące pole do współpracy z naszymi potencjalnymi parterami przemysłowymi, takimi jak PGZ. Śmigłowce AH-1Z i UH-1Y dają dużą przewagę z tytułu wspólnych części." - podkreślił wiceprezes Harris. AH-1Z Viper i UH-1Y Venom przejawiają 85% zgodność sprzętowej w zakresie podstawowych podzespołów.

Firma Bell Helicopter określa to jako główny walor tandemu produkowanych wiropłatów, skutkujący zwiększeniem możliwości dyslokacyjnych i utrzymania maszyn, przy jednoczesnym zminimalizowaniu wymagań szkoleniowych oraz obciążenia logistycznego. Wśród głównych zalet takiego rozwiązania podkreśla się również obniżenie całkowitych kosztów cyklu życiowego wiropłatów, począwszy od pozyskania, przez eksploatację, aż po obsługę serwisową.

Śmigłowce szturmowe AH-1Z oraz wielozadaniowe UH-1Y są obecnie użytkowane przez Korpus Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych. Maszyny obsługują szeroki zakres zadań, charakteryzując się podwyższonym zasięgiem i zdolnością do działania w skrajnych warunkach środowiskowych. Korpus Marines pozostaje nadal głównym adresatem dostaw najnowszej generacji śmigłowców rodziny AH-1, które dopiero od niedawna (począwszy od 2011 roku) pozostają w służbie w amerykańskich siłach zbrojnych.

Przedstawiciele Bell Helicopter podkreślają, że oferowane Polsce śmigłowce stanowią całkiem nowe konstrukcje. W ostatniej dekadzie XX wieku US Marines rozważali możliwość wprowadzenia na uzbrojenie maszyn AH-64 Apache i UH-60 Black Hawk, jednak w wyniku analizy techniczno-ekonomicznej zdecydowano się na „program H-1”. Pod jego szyldem wprowadzono do służby w Korpusie Marines maszyny wielozadaniowe UH-1Y Venom (następca służących od 40 lat UH-1N) i uderzeniowych AH-1Z Viper (zastępujących wprowadzone w 1984 roku AH-1W SuperCobra).

Czytaj też: US Navy zamawia 25 szturmowych śmigłowców Viper

PGZ/MK

Komentarze