Reklama
Reklama
  • Wiadomości

NATO inwestuje w mobilność. Kolejne zamówienia na promy

Norwegia dołącza do grona użytkowników amfibijnych promów M3, o czym poinformowała firma General Dynamics European Land Systems (GDELS).

M#, amfibijny prom M3, GDELS, Norwegia, NATO, M3 EVO
Amfibijny prom M3 firmy GDELS.
Autor. GDELS
Nowa generacja promów dla Niemiec i Wielkiej Brytanii Amfibijny prom M3

Norwegia będzie trzecim członkiem Nordyckiej Współpracy Obronnej (NORDEFCO), który zakupił system M3, po Szwecji i Danii. Jest to też kolejne zamówienie na tę konstrukcję złożone przez państwo NATO.

Norweskie zamówienie wzmacnia interoperacyjność w ramach Sojuszu, gdyż sześć państw członkowskich będzie teraz korzystać z amfibijnych promów M3. Na wybór Norwegii miała wpłynąć sprawdzona wydajność systemu w trudnych warunkach klimatycznych i terenowych, w tym w warunkach arktycznych typowych dla północnych teatrów działań wojennych. Dostawy pojazdów powinny rozpocząć się w 2026 roku, a zakończyć w 2028. Wartość umowy z GDELS wynosi 1,2 mld. koron norweskich, czyli ok. 102 mln euro.

Kołowy transporter opancerzony Rosomak oraz pojazd Cougar podczas pokonywania przeszkody wodnej na niemieckim promie M3 podczas przygotowań do ćwiczeń Dzielny Bóbr-25.
Kołowy transporter opancerzony Rosomak oraz pojazd Cougar podczas pokonywania przeszkody wodnej na niemieckim promie M3 podczas przygotowań do ćwiczeń Dzielny Bóbr-25.
Autor. 11 Lubuska Dywizja Kawalerii Pancernej / Facebook

Zakup promów M3 przez Norwegię wpisuje się w szersze działania NATO i Unii Europejskiej (z którą Norwegia jest stowarzyszona) mające na celu poprawę mobilności sił Sojuszu, a także zapewnienie większej interoperacyjności w ramach wielonarodowych operacji.

Z punktu widzenia Oslo zakup promów M3 będzie miał szczególne znaczenie dla działań prowadzonych w złożonym geograficznie terenie, charakteryzującym się licznymi fiordami, rzekami i sezonowymi powodziami. Wprowadzenie tych pojazdów do wyposażenia pułków inżynieryjnych armii norweskiej zwiększy mobilność taktyczną zarówno w czasie pokoju, jak i wojny. Poprawi to również zdolności Norwegów podczas ćwiczeń NORDEFCO, a także przy rozmieszczeniu sił NATO w ramach programu Enhanced Forward Presence.

Reklama

Nowa generacja promów dla Niemiec i Wielkiej Brytanii

Warto odnotować, że pod koniec października 2025 r. Niemcy i Wielka Brytania, w ramach Organizacji Współpracy w dziedzinie Uzbrojenia (fr. Organisation conjointe de coopération en matière d’armement, OCCAR), złożyły wspólne zamówienie na nową generację promów M3 o wartości 450 mln euro. Umowa ta jest elementem dwustronnego programu „Wide Wet Gap Crossing Programme”, który ma na celu wymianę starzejących się flot w obu krajach, będących dwoma największymi europejskimi członkami NATO. Przypomnijmy, że zarówno Brytyjczycy, jak i Niemcy otrzymali ostatnie pojazdy M3 w 1999 roku. W 2025 r. zamówienia na wozy systemu M3 złożyły także Hiszpania i Dania, które swoje pojazdy otrzymają do 2028 r.

WWGC zapewni poprawę wydajności, w tym dodatkową elastyczność, umożliwiającą szybkie rozmieszczenie i manewrowość w trudnym terenie, zarówno w scenariuszach bojowych, jak i podczas akcji ratowniczych. Podstawą WWGC jest najnowocześniejsza i najbardziej zaawansowana wersja M3 (zwana też M3 EVO), bazująca na M3S (Sweden M3), czyli najnowszej odmianie dostarczanej od listopada 2024 r. do Szwecji (pierwsze zamówienie w lipcu 2022 r., a ostanie w marcu 2024 r. z dostawami do 2027 r., w sumie zamówione zostało 34 wozy pod lokalnym oznaczeniem Amfibiebro 400).

Prace rozwojowe brytyjsko-niemieckich M3 ruszył w 2025 r., krytyczny przegląd projektu zaplanowano na marzec 2027 r. Z kolei prototyp ma być gotowy w 2029 r. i w tym samym roku ma ruszyć produkcja seryjna w zakładach General Dynamics European Land Systems–Bridge Systems (GDELS) w Kaiserslautern. Dostawy powinny zakończyć się w 2036 r.

M3 EVO ma charakteryzować się nowymi funkcjami i możliwościami, ulepszony ma zostać także interfejs człowiek-maszyna. Zmiany obejma także zwiększenie niezawodność i bezpieczeństwa systemu, a także zoptymalizowanie kosztów wsparcia technicznego. Ponadto nowe floty M3 Niemiec i Wielkiej Brytanii będą nie tylko w pełni interoperacyjne z systemami M3 innych użytkowników oraz z rodziną mostów pontonowych SRB/FSB/IRB, ale też wymienne, co oznacza ogromny skok w zakresie mobilności wojskowej.

Reklama

Amfibijny prom M3

Amfibijny prom M3 pierwotnie został opracowany jeszcze w czasach zimnej wojny przez niemiecką firmę Eisenwerke z Kaiserslautern (EWK od 2002 r. jest częścią General Dynamics European Land Systems) jako następca modelu M2 Alligator tego samego producenta. Podobnie jak jego poprzednik, M3 jest dwuosiowym pojazdem 4x4 z pojedynczym ogumieniem, a na wodzie wykorzystuje dwa duże aluminiowe pontony zapewniające wyporność.

Prace nad M3 rozpoczęły się w 1982 r., a prototyp finalnej wersji został dostarczony 10 lat później, w 1992 r. Pierwsze zamówienie na 64 pojazdy seryjne zostało złożone w 1994 r., a w 1996 r. pojazd wszedł do służby w armii niemieckiej i brytyjskiej (państwa te użytkują wspólnie 40 wozów w niemiecko-brytyjskim 130. batalionie inżynieryjnym, który brał udział m.in. w ćwiczeniach Dragon 24 na terenie Polski). Od tego czasu M3 został również przyjęty do służby przez kilka krajów NATO i państw sojuszniczych. Są one również produkowane na licencji w Republice Korei przez Hanwha Aerospace dla armii tego kraju, która zamówiła w sumie 110 wozów w 2021 r. (dostawy mają zakończyć się w 2027 r.).

M3 jest samobieżnym, czterokołowym pojazdem amfibijnym, zdolnym do osiągania prędkości do 80 km/h na lądzie i 14 km/h w wodzie. W układzie napędowym zastosowano silnik wysokoprężny osiągający moc 298 kW/400 KM. Z kolei napęd w wodzie zapewniają dwa obracające się o 360 stopni pędniki strumieniowe. Zasięg pojazd na lądzie to 750 km.

Masa pojazdu to ok. 28 ton, a jego długość wynosi 13,03 m. Z kolei szerokość zależy od konfiguracji, do poruszania się po drogach (przy złożonych pontonach) to 3,35 m, a podczas pływania (przy rozłożonych pontonach) to 6,57 m. Wysokość jest niezmienna - 3,97 m.

System M3 można wykorzystać w różnych konfiguracjach:

  • mostowej, w której z ośmiu pojazdów M3 można w czasie poniżej 15 minut utworzyć most pływający o długości 100 metrów, zdolny do obsługi ciężkiego sprzętu o masie do 60 ton, w tym czołgów bojowych takich jak Leopard 2 i M1 Abrams;
  • promowej, gdzie połączone dwa M3 mogą przewozić pojazdy (o masie do 60 ton) i personel przez szerokie przeszkody wodne, zarówno w warunkach bojowych, jak i podczas akcji ratowniczych.
Bardzo szybki przerzut wykonany prze dwa współdziałające zestawy amfibijne M3: niemiecki (pusty) i brytyjski (z dwoma niemieckimi transporterami Boxer)
Bardzo szybki przerzut wykonany prze dwa współdziałające zestawy amfibijne M3: niemiecki (pusty) i brytyjski (z dwoma niemieckimi transporterami Boxer)
Autor. Maksymilian Dura/Defence24.pl
Reklama
WIDEO: Rywal dla Abramsa i Leoparda 2? Turecki czołg Altay
Reklama
Reklama