Uroczystość miała miejsce w siedzibie Bell w Fort Worth w Teksasie i stanowiła element oficjalnej wizyty przedstawicieli PGZ w USA. Letter of Intent (LOI), „dotyczący współpracy i identyfikacji zasobów polskiego przemysłu dostępnych w ramach wsparcia programu Kruk” – jak czytamy w oficjalnym oświadczeniu, podpisali: Roman Ignasiak, Zastępca Dyrektora Biura Platform Lotniczych PGZ oraz Robert T. Hastings, wiceprezes operacyjny Bell Helicopter. Podpisanie tego dokumentu jest kontynuacją działań z czerwca 2016 roku, gdy obie strony zawarły w Polsce porozumienie otwierające wzajemną kooperację.

Czytaj też: Współpraca PGZ i Bell Helicopter ws. oferty Vipera dla Kruka. Podpisano porozumienie

List Intencyjny pozwala na uszczegółowienie zakresu współpracy i realizację wspólnych programów przemysłowych oraz przekazywanie wiedzy technologicznej pomiędzy Polską Grupą Zbrojeniową a Bell Helicopter. Zgodnie z komunikatem amerykańskiego koncernu jednym z istotnych elementów jest także potencjalne wsparcie eksploatacji i szkoleń w związku z propozycją śmigłowca AH-1Z Viper. Współpraca dotyczyłaby przede wszystkim należących do PGZ WZL nr 1 w Łodzi.

Bell wytypował ponadto około 40 firm z całej Polski, które mogą wziąć udział w potencjalnej realizacji programu. Dotyczy to między innymi dostosowania AH-1Z do specyficznych wymagań polskiego odbiorcy. Działania w tym zakresie mają być realizowane w wypadku wyboru śmigłowca produkcji Bell Helicopter w programie Kruk.

Czytaj też: MON: 16 śmigłowców Kruk i 200 bezzałogowców do 2022 roku

Śmigłowce AH-1Z Viper oferowane są polskim Siłom Zbrojnym w ramach programu Kruk, który ma pozwolić na wdrożenie do służby następców przestarzałych śmigłowców Mi-24D/W konstrukcji sowieckiej. Planowane jest pozyskanie 32 nowych maszyn w dwóch fazach. Przewiduje się podpisanie umowy w 2017 roku z rozpoczęciem dostaw w ciągu dwóch lat i zakończeniem dostaw 16 śmigłowców do 2022 roku. Po tej dacie Siły Zbrojne mają otrzymać kolejnych 16 wiropłatów.

PGZ w ramach przygotowań do zakupu przez MON śmigłowców uderzeniowych zawarł też w maju bieżącego roku porozumienie z koncernem Boeing. Wśród konkurujących w programie „Kruk” maszyn wymieniane są Bell AH-1Z Viper, Boieng AH-64E Apache Guardian, Airbus Helicopters Tiger oraz TAI T129 ATAK.

Czytaj więcej: Vipery dla Polski powstaną w Mielcu?

Śmigłowce AH-1Z Viper zostały opracowane na zamówienie amerykańskiego Korpusu Piechoty Morskiej i wprowadzone do służby w 2011 roku. Vipery były już używane w warunkach bojowych. Zaprojektowano je przy uwzględnieniu doktryny US Marines, zakładającej prowadzenie działań z dala od dużych, stałych baz przy ograniczonym wsparciu logistycznym. Posiadają 85 proc. wspólnych części z maszynami UH-1Y Venom, również wykorzystywanymi przez USMC, które zostały zaoferowane przez firmę Bell w postępowaniu na śmigłowce w ramach pilnej potrzeby operacyjnej, m.in. dla Wojsk Specjalnych.

Reklama

Komentarze (20)

  1. qqwe

    Super by było gdyby je pozyskali ale tak 40 sztuk minimum i maksymalne wykorzystanie polskiego przemyslu w obsługę, remonty części zamienne, uzbrojenieitp. Tylkoten program Kruk powinien być priorytetem a dostawy od 2017 roku!

    1. Adam

      H145M

  2. Tranx

    co oznacza, że nam je wcisną, tak jakbyśmy kupili F-4 phantom tylko z nowym wyposażeniem i wyprodukowane wczoraj.... Polska to kraj drugiej kategorii.. pierwsza liga tego świata kupuje Apache i Tigery...

    1. Arek102

      Mistrzu Tigery na uzbrojeniu mają stare ppk TOW aero o zasięgu około 4,5km z systeme SACLOS, II generacja. Rosyjski manpads - opl Igła S ma zasięg 6km i jest 2-krotnie szybsza od tegoż ppk. Tak więc o jakiej ty I lidze światowej piszesz? Co innego Apache i Vipery. Te ostatnie posiadają identyczne uzbrojenie ppk Hellfire 2 LongBow III gen. (F & F- wystrzel i zapomnij). Vipery mają ciut mniej wyżyłowane silniki GE-700T-401 co oznacza, że w przyszłości można je modernizować do takich jak ma obecna wersja AH-64E, silnik GE-700T-701. Poza tym osiągi tych maszyn są bezmała identyczne (prędkość max, przelotowa, prędkość wznoszenia, pułap lotu). Apach może udźwignąć więcej uzbrojenia. Viper ma większy promień działania o prawie 100km. Nie wspomnę też o takiej drobnostce jak szkolenie załóg Apache, które nawet w US Army jest drogie i długie. Trwa 2lata. Eksploatacja tak samo jest na niekorzyść Apache.

    2. LP

      Poczytaj o doświadczeniach Australijczyków z ich Tigerami .... i jak się to skoczyło ...

    3. Adam

      Na kompozytowy wirnik i cyfrowy system sterowania.

  3. drops

    Czy ktoś mógłby merytorycznie powiedzieć jak bardzo zwiększa to szanse Bella w stosunku do konkurentów?

    1. Oskar

      W żaden były już takie listy nie raz podpisywane i zazwyczaj nie wnoszą one nic, poza tym taki list podpisaliśmy już też z producentem apacha.

    2. Adam

      H145M jest faworytem. Straż Graniczna i Lotnicze Pogotowie Ratownicze są bardzo zadowolone z H135.

  4. aet

    Wg niektórych forumowych "ekspertów" Caracal to przestarzała konstrukcja bo wywodzi się z Pumy z 1965 roku. Otóż Viper wywodzi się z Sioux Scouta z 1962 roku.

    1. analizator

      Otóż Viper jest zupełnie zmodernizowany. Nie jest to ten sam od 1962 r., a po drugie poza Apache m jest to drugi najlepszy śmigłowiec uderzeniowy i w rozsądnej dla Polski cenie.

    2. Olo

      Doprawdy? Dawaj kasę i ruszamy z tematem.

  5. Marek1

    Vipery dla Kruka i Venomy dla specjalsów/csar/sar. Taka konfiguracja zamówienia pozwoli sporo zaoszczędzić, no i mozna się jeszcze dogadać z Czechami, którzy też kupują Venomy. Tylko że kupić trzeba co najmniej po 30 szt. obu typów, a nie jakieś żarty w postaci 16 Viperów w ciągu 5 lat(2017-22)

    1. Bartek

      Venomy na csar, sar i dla specjalsów?! No to żeś poleciał. To jest chyba jeszcze mniejsze od tego "plastikowego" AW149.

    2. Adam

      Pierwszy to na Kruka. Drugi za duży na Perkoza.

    3. Adam

      Perkoz ma być mały i tani, coś jak Bell 429

  6. Istan

    Jestem za tymi smiglowcami !!

    1. X

      To uważaj na śmigło ogonowe

    2. Adam

      Bell nie ma nic spełniającego wymagania. 429 jest tej wielkości ale nie przenosi uzbrojenia

  7. garfield

    Jedna myśl, Ah zabiera 8 hellfire, tow itp, a Vip 4, zgadza sie? Teoretycznie jest lepszy ale droższy. Mając 2 vipery zamiast jednego Ah mamy porownywalna jednostkę ognia. Jednak tracąc jednego Ah tracimy 100% jednostki ognia, zaś tracąc jednego vipera tylko 50% jednostki ognia, zakładając ze zamiast 1 ah mamy 2 vipy. Mylę sie?

    1. Marek1

      re-garfield ... AH-64 maks. zabiera 4x4 Hellfire 2, a Viper tak samo, ale w praktyce stosuje się zestawy 2x4 ppk+2x1 npr 70 mm. Viper ma nieco mniejszy udzwig od Apache przy jednocześnie mniejszej wadze maszyny, wiec osiagi są w zasadzie porównywalne.

    2. Kamil

      Viper nie jest tańszy w zakupie od Apache (ceny są prawie identyczne pomimo dużo bardziej zaawansowanej technologii w tym drugim). Sęk w tym, że są znacznie tańsze w eksploatacji i znacznie łatwiejsze do przywrócenia do służby. Duże znaczenie ma też to, że części w Apache zużywają się znacznie szybciej, zwłaszcza w trakcie jego intensywnego użytkowania. Ah64 jednak ma jedną zasadniczą zaletę - można nim sterować dronami. Niezależnie od tego czy weźmiemy Ah64 czy Vipera wybór będzie dobry, szkoda tylko że nie stać nas na te 60 parę śmigieł ponieważ to już znaczne podniesienie zdolności bojowej.

  8. widmo

    wydaje mi sie ze 32 udezenowce wystarcza jak na polske. apacze sa drogie w zakupie i utrzymaniu. osobiscie wybralbym vipery, maja one praktycznie takie same parametry jak ah64, niektore nawet maja lepsze. a stare mi24 odsprzedac gdzies na bliski wschod.

    1. anakonda

      32 to mało (ścisłe minimum najnizsze z najnizszych) musmy pozyskac całkiem sporo smiglaków przez co i cena ich musi byc odpowiednia choc ja uwazam ze 60 smigiel było by odpowiedniejsze .Z racji tego moze ta turecka oferta była by ok wraz z produkcja czesci u nas no chyba ze bell sie na to zgodzi

    2. analizator

      W ciągu trzech godzin agresor zniszczy 20 szt w powietrzu, chyba, że pojedyncze egzemplarze będą od siebie stały na ziemi co 1000 metrów. Z czego będziemy później strzelali i wspomagali piechotę i pojazdy. Poza tym 32 szt. to tylko do ochrony dwóch województw.

  9. Twardy

    Jakie mamy doświadczenia ze śmiglakami z płozami ? Płozy dyskwalifikują tą maszynę.

    1. ddt

      A SW-4 używany do szkolenia w Dęblinie? Ostatecznie wszyscy piloci szkoleni na śmigłowce latają na tych maszynach.

    2. Plush*

      Plozy to same zalety a maszyna jest twarda prosta i grozna.latwa w obsludze nie wymagajaca w sam raz dla nas i przeciw potecjalnemu przeciwnikowi...................Viper to smiglo dla nas

  10. Trep

    Tylko Ah64 guardian, Bell Viper nie jest współczesnym smigłem bojowym

    1. nimo

      apecze beda przechodzily modernizacje. chcesz je kupic przed modernizacja czy po ? ogolnie cena jeszcze wzrosnie....

    2. Konvi

      No to dobre....Viper nie jest współczesnym śmigłowcem bojowym, skąd się tacy "miszczowie" biorą z swoimi teoriami???

    3. Plush*

      "....Bell Viper nie jest wspolczesnym smiglem bojowym...." Rece opadaja jak to sie czyta. Powiedz to marines ze uzywaja bojowo nie wspolczesny śmigłowiec

  11. Plush*

    Eh te listy. Ladnie to wyglada ale co z tego? Osobiscie jestem za Viperem. 3mam kciuki panowie. Działać

  12. Awwerty

    Śmigłowce zagraniczne na plaster są nam potrzebne. Przyda się tylko silnik z Ukrainy zachodnia awionika i rakiety i lekki śmigłowiec ppanc możemy sami zrobić szybko i kilka razy taniej. Wystarczy tylko nie kraść.

  13. analizator

    Śmigłowce AH-1Z Viper to bardzo dobry wybór dla Polski. Są to najlepsze śmigłowce bojowe. Zawsze pisałem, że to najlepszy wybór. Gratulacje Panie Ministrze. Nasi piloci i żołnierze będą na pewno zadowoleni. W dalszych latach możemy ten wybór powiększać.

  14. Dominick

    Ciekawe jak będą kołować po lotnisku Viperem... Szczegół lecz istotny.

    1. istan

      Bardzo dobre pytanie.

    2. Frosty

      A jak je na okretach desantowych przemieszczaja?

    3. Ddd

      Ale po co mają kołować ?

  15. dw

    W grze pozostał już jedynie Apach oraz Viper i każdy to wie.

  16. Ch

    Apache są drogie.Jeżeli śmiglowce mają być zamawiane w tak znikomej ilości,rozlożonej na tak dużo lat,to faktycznie lepsze byly by Apache.

  17. olo

    tylko Apache, nie ma innej opcji !

    1. nikt ważny

      tiaaa... nie masz pojęcia o przyjmowaniu na stan nowego typu sprzętu i uzbrojenia. Dla srapache drugie tyle co śmigłowiec kosztuje stworzenie zaplecza i szkolenie obsługi o kosztach utrzymania nie mówiąc. Geopolityczne ujmując śmigłowce "uderzeniowe" to ślepa uliczka dla państwa takiego jak Polska i jedyny sens to niewielka ilość śmigłowców zdolnych do funkcjonowania w warunkach ograniczonego zaplecza i w kapryśnym klimacie jaki na terenie RP jest obecny. A realnie patrząc to pozyskanie śmigłowców jakichkolwiek jest spory wyzwaniem i zadaniem bo nie wystarczy marzycielstwo i przeprowadzenie postępowania chłodna analiza i kalkulacja opierająca się nie tylko na pozyskanie tej czy innej zabawki jednorazowego użytku bojowego (nie mylić z czasem pokoju) ale na zaplanowaniu strategi i taktyki użycia i to nie tylko samej jednostki ale w rozumieniu formułowania obrony całymi siłami zbrojnymi. jak już wydawać pieniądze to więcej pożytku byłoby z zakupu samolotów zdolnych do korzystania w ograniczonych logistycznie warunkach z DOL i mogących przenosić uzbrojenie zarówno przeciwlotnicze jak i powietrze-ziemia w tym p-panc. Tyle że to nadal sporo pieniędzy których właściwie nie ma. Jeśli więc ktoś podjął decyzję i faktycznie trwa proces pozyskiwania to 32 śmigłowce "uderzeniowe" widać wystarczy i chodzi raczej o maszyny które łatwo obsłużyć i ukryć a nie latające krowy w rodzaju srapache o latających słoniach jak caracal nie wspominając. Osobiście czekam na rozproszone nasycenie obroną p-lot/p-rak o różnym zasięgu oraz rozproszone nasycenie środkami p-panc. Mogą być nawet na jakiś terenówkach zamontowane byle zasięg i zasięg wykrywania celów były odpowiednie.

    2. Qba

      Apache nawet nie jest oferowany

    3. Gran

      I tu się mylisz. Viper i Apache mają bardzo zbliżone parametry techniczne. Viper ponadto jest nowszy i nowocześniejszy.

  18. Alex

    Apacz jest za drogi, Airbus swoją bezczelnościa przekreślił swoje szanse, Turcja jest niestabilna (nie wiadomo co jej do łba strzeli, brata sie z Ruskimi, chce budować nowe imperium), więc pozostaje tylko Viper.

  19. Jo81

    Tylko viper nie ma innej opcji

  20. ccc

    Brać co najmniej 128 sztuk !!! Później będziemy się martwić jak je spłacić. Mamy już nóż na gardle ! Przed II WŚ jako państwo byliśmy silniejsi !