Reklama
  • Wiadomości

Zmodernizowany Bradley ujawniony. Koń roboczy „ciężkich” brygad US Army

Koncern BAE Systems zaprezentował na wystawie AUSA 2016 propozycję modernizacji bojowego wozu piechoty Bradley. Maszyny tego typu powszechnie wykorzystywane są przez ciężkie brygady US Army, a zgodnie z planami modernizacyjnymi zakres ich użycia zostanie jeszcze zwiększony.

Fot. BAE Systems.
Fot. BAE Systems.

Podczas wystawy AUSA 2016 BAE Systems zaprezentował po raz pierwszy pojazd Bradley Next Generation. Głównym założeniem programu było zwiększenie zdolności pojazdu, ale w taki sposób, aby mógł on być modernizowany w dalszej perspektywie czasowej.

Pojazd otrzymał między innymi ulepszone systemy wykrywania i śledzenia celów, zwiększono również zdolności do prowadzenia działań w środowisku sieciocentrycznym. Zmodernizowano też zawieszenie BWP Bradley. Pojazd prezentowany w trakcie AUSA zachował istniejącą wieżę, która uległa modyfikacji. Wzmocniono natomiast poziom jego ochrony wnętrza (w tym dna kadłuba).

Ewentualne podwyższenie zdolności pojazdów tego typu nabrało znaczenia dla US Army po anulowaniu programu perspektywicznego wozu bojowego Ground Combat Vehicle w 2014 roku. W tym samym roku ówczesny dowódca wojsk lądowych gen. Ray Odierno stwierdził, że Bradley tylko w ograniczonym stopniu mogą być modernizowane w zakresie systemów łączności i dowodzenia, nie mogą też przewozić pełnej drużyny piechoty.

Z uwagi na ograniczenia budżetowe amerykańska armia w najbliższej przyszłości nie może liczyć na dostawę całkowicie nowych BWP, choć pewne prace w tym kierunku, w ramach programu Future Fighting Vehicle, są prowadzone. Dlatego zakłada się modernizację istniejących Bradley’ów, między innymi w zakresie systemów wykrywania i śledzenia celów oraz architektury cyfrowej. Testowano też możliwość uzbrojenia BWP Bradley w armatę 30 mm.

Przy budowie zmodernizowanego Bradley’a zaprezentowanego przez BAE Systems wykorzystano elementy konstrukcji dwóch innych pojazdów, zamówionych już przez US Army i rozwiniętych w oparciu o elementy podstawowych bojowych wozów piechoty amerykańskich wojsk lądowych – transportera opancerzonego AMPV i haubicy samobieżnej M109A7. New Generation Bradley otrzymał więc elementy opancerzenia, właz kierowcy czy zbiorniki paliwa transportera AMPV, a także instalację elektryczną i elementy układu napędowego z haubicy M109A7.

W ramach programu tej ostatniej głęboko zmodernizowane wieże z haubic M109A6 są osadzane na podwoziach powstałych z wykorzystaniem elementów konstrukcji wozów rodziny Bradley. Również program transportera AMPV oparty jest na konstrukcji wozów rodziny Bradley. W ten sposób (niezależnie od ostatecznej decyzji o kształcie modernizacji Bradley’ów) w amerykańskich brygadowych zespołach bojowych maszyny Bradley znajdą się nie tylko w jednostkach piechoty zmechanizowanej czy rozpoznawczych, ale też tych pododdziałach wsparcia, które obecnie wykorzystują przestarzałe, gąsienicowe transportery M113 oraz w jednostkach artylerii. Dlatego znaczenie platformy Bradley dla amerykańskich wojsk lądowych będzie rosło.

Obecnie wyposażenie amerykańskich brygadowych zespołów bojowych opiera się w znaczącym stopniu o pojazdy pochodzące z czasów Zimnej Wojny. Prowadzone modernizacje umożliwiły im utrzymanie wysokiego poziomu zdolności bojowej. Wydłużenie okresu eksploatacji powoduje jednak konieczność prowadzenia dalszych prac.

Natomiast wdrażanie przez potencjalnego przeciwnika generacyjnie nowych pojazdów jak czołgi T-14 i BWP T-15 rodziny „Armata” (jeśli faktycznie będzie mieć miejsce w znacznych ilościach) może stanowić duże wyzwanie dla amerykańskich wojsk lądowych. Modernizacja parku wozów bojowych trwa (przykładem jest wdrożenie nowej amunicji M829A4 dla Abramsów, przeznaczonej do zwalczania czołgów chronionych pancerzami reaktywnymi III generacji lub przez aktywne systemy ochrony), ale zapewnienie skokowego wzrostu zdolności bojowych będzie znacznie trudniejsze niż w wypadku wprowadzenia nowych pojazdów.

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama