Reklama
  • Wiadomości

Zielone Fordy Rangery dla wojska. Już bez chromów

Spółka Glomex MS Polska poinformowała o rozpoczęciu dostaw kolejnej partii samochodów terenowych Ford Ranger na potrzeby Sił Zbrojnych RP. Pojazdy względem poprzednich wyróżniają się m.in. matowym zielonym malowaniem.

Ford Ranger z nowym matowym zielonym malowaniem.
Ford Ranger z nowym matowym zielonym malowaniem.
Autor. Glomex MS Polska

Nowa dostawa Fordów Rangerów w liczbie 85 sztuk odbywa się na mocy umowy podpisanej z 2. Regionalną Bazą Logistyczną w Warszawie i firmy Glomex MS Polska (która jako jedyna złożyła ofertę w postępowaniu) jesienią zeszłego roku. Zakłada ona pozyskanie do 324 samochodów ciężarowo-osobowych typu pick-up w latach 2023-2025. W roku 2024 dostarczonych ma być 240 wozów, z czego 120 w ramach zamówienia gwarantowanego oraz drugie tyle w prawie opcji. Wartość całego zamówienia (wraz z opcją) wynosi 92 955 600 PLN netto. Na mocy umowy firma Glomex będzie zobowiązana do dostarczenia w ramach zamówienia podstawowego:

  • 2 pojazdy w roku 2023;
  • 120 pojazdów w roku 2024 + 120 w prawie opcji;
  • 41 pojazdów w roku 2024 + 41 w prawie opcji.
Reklama

Od poprzednio dostarczanych Rangerów obecnie przekazywane są samochody wyróżniające się m.in. matowym zielonym malowaniem (elementy chromowane/srebrne zostały pokryte czarnym lakierem), specjalistyczną zabudową przestrzeni ładunkowej, systemem blackout umożliwiającym zastosowanie systemów noktowizyjnych oraz redukującym widoczności pojazdu w warunkach nocnych. W przypadku noktowizji mowa o urządzeniach zgodnych z normą STANAG 4381 „Blackout lighting systems for tactical land vehicles”. Sprowadza się to m.in. do montażu instalacji elektrycznej zasilającej „światła maskowane”, lampy podczerwieni (IR) oraz gniazd 12 V i 24 V przy w kabinie przy miejscu kierowcy i pasażera z przodu umożliwiających zasilanie urządzeń/googli noktowizyjnych.

Ford Ranger z nowym matowym zielonym malowaniem.
Ford Ranger z nowym matowym zielonym malowaniem.
Autor. Glomex MS Polska

Dostarczane pojazdy będą wyposażone zapewne w 2-litrowe silniki EcoBlue Bi-Turbo o mocy 125 kW, które zgodnie z zapisami wymagań eksploatacyjno-technicznych (WET) muszą być przystosowane do ewentualnego zasilania paliwem do turbinowych silników lotniczych F-34. Dostarczane Rangery są homologowane zgodnie z wymaganiami wojska. Tym samym jest to kolejna dostawa tych wielozadaniowych samochodów w układzie pick-up, które to zostały zamówione po raz pierwszy w 2020 roku w wyniku problemów z dostawą Nissanów Navara (zatrzymanie produkcji w wyniku pandemii koronawirusa) w liczbie 435 sztuk + 163 w prawie opcji. Ich zamówienie miało pozwolić na zastąpienie części floty wysłużonych i krytykowanych przez żołnierzy samochodów Honker.

Zobacz też

W maju zeszłego roku 2. RBL podpisała umowę na zakup 31 samochodów Ford Ranger (z opcją na kolejne 31) za kwotę do 14,5 mln PLN bez VAT w przypadku decyzji na pozyskanie pojazdów dodatkowych. Pierwotnie planowano nabyć 179 wozów (i drugie tyle w prawie opcji), jednak do części postępowań nie zgłoszono ofert, tym samym obecna umowa z Glomex MS Polska stanowi najpewniej dopełnienie całego planu pozyskiwania nowych samochodów ciężarowo-osobowych typu pick-up. Pojazdy wcześniejszej generacji Forda Rangera, dostarczone przez Glomex MS Polska w ramach poprzednich dostaw w latach 2020 – 2022, zostały docenione przez użytkowników za swoje osiągi, wygodę, bezpieczeństwo oraz przede wszystkim właściwości terenowe.

Ford Ranger z nowym matowym zielonym malowaniem.
Ford Ranger z nowym matowym zielonym malowaniem.
Autor. Glomex MS Polska

Współpraca: Mateusz Multarzyński

WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu
Reklama
Reklama