Siły zbrojne

Żelazne Pięści dla M2 Bradley

Fot. Israel Military Industries
Fot. Israel Military Industries

Armia amerykańska zdecydowała się ostatecznie na wyposażenie części swoich pojazdów M2 Bradley w izraelski system ochrony aktywnej Iron Fist. Informację taką, po kilku tygodniach sprzecznych wiadomości na ten temat pochodzących z ust przedstawicieli U.S. Army, podaje serwis Breaking Defense.

W skonstruowany w laboratoriach firmy Israel Military Industries system ochrony aktywnej Iron Fist wyposażona zostanie brygada pojazdów M2, ogółem 138 pojazdów (zakupiona ma być też pewna liczba systemów zapasowych). Problemem są pieniądze - koszt całej operacji ma wynieść 200 mln USD, podczas gdy w tej chwili U.S. Army dysponuje na ten cel jedynie 80 mln USD.

Decyzja, podjęta po tygodniach wzajemnie sprzecznych wypowiedzi przedstawicieli armii amerykańskiej, ma być ostateczna, ale z jej wdrożeniem, ze względu na problemy z finansowaniem, przyjdzie poczekać do uchwalenia budżetu na rok fiskalny 2020.

Do tego czasu mają trwać kolejne próby systemu, montowanego na M2 Bradley - transporterze, który w obecnej postaci wyczerpał już w praktyce możliwości modyfikacji ze względu na ograniczenia mocy silnika, przyrost masy pojazdu i bardzo ograniczone możliwości zasilania kolejnych urządzeń.

Oficjalnie Iron Fist nie jest nawet testowany - słowo "test" w terminologii Pentagonu ma bowiem określone implikacje prawne - dotychczas był poddawany "ocenie", natomiast obecnie wchodzi w fazę, określaną jako "kwalifikacyjną". Nieoficjalnie mówi się, że niezależnie od wyników "kwalifikacji", system zostanie z pewnością zakupiony w ramach pilnej potrzeby operacyjnej - przeszkodzić temu mogłyby tylko jakieś naprawdę gigantyczne problemy podczas trwających prób - armia amerykańska, po prostu, naprawdę potrzebuje tego systemu ze względu na realne zagrożenie. Gdyby nie brak środków na sfinansowanie zakupu, nie czekano by nawet na zakończenie "kwalifikacji".

Zamieszanie wśród przedstawicieli firm zainteresowanych dostawami podobnych rozwiązań wywołało opublikowane w miniony wtorek ogłoszenie amerykańskiej armii, która zwróciła się do "potencjalnych dostawców" z prośbą o przedstawienie ofert systemów obrony aktywnej. Po dokładnym przeanalizowaniu wymagań okazało się jednak, że jedynym systemem spełniającym założenia jest właśnie Iron Fist. Chodzi bowiem o "zdolność do produkcji systemu obrony aktywnej, który osiągnął 6. poziom gotowości technologicznej" (oznacza to, że producent musi dysponować prototypem, który przeszedł już badania poligonowe w USA) i "system ten musiał zostać przetestowany na pojazdach rodziny Bradley". Jedynym produktem tego rodzaju jest właśnie izraelski Iron Fist.

Teoretycznie mogłoby jeszcze chodzić o kolejny izraelski system tego rodzaju, Trophy. Armia amerykańska jednak już go kupuje - zostanie on zamontowany na czołgach M1 Abrams czterech brygad pancernych. Co znamienne, również i Trophy kupiono bez czekania na rezultaty drugiego etapu prób "kwalifikacji".

U.S. Army nie jest też zainteresowana próbami systemu Trophy na pojazdach M2. Producent Trophy, Rafael, wykonał szereg takich testów wykorzystując do tego izraelski pojazd tego typu, finansując próby ze środków własnych i przy udziale obserwatorów amerykańskich. Stąd, choć Trophy jest w praktyce jedynym "zachodnim" aktywnym układem obrony aktywnej produkowanym seryjnie, nie spełnia on założeń wymienionych w niedawnym ogłoszeniu skierowanym do "potencjalnych dostawców" - prototyp nie przeszedł bowiem badań poligonowych w USA.

W styczniu 2019 r. rozpocząć się też mają próby systemu Trophy zamontowanego na transporterach kołowych Stryker - odrzucono bowiem wcześniejszą propozycję kupna produkowanego w USA systemu ochrony aktywnej Iron Curtain (stwierdzono, że choć "system generalnie spełnia założenia", nadal wymaga jednak "istotnego dopracowania"). Trwają też próby poligonowe systemu ADS produkcji koncernu Rheinmetall, montowanego na Strykerze. W obu przypadkach decyzja nie jest jednak przesądzona - brak obecnie zarówno środków finansowych nie tylko na zakup tego wyposażenia, ale nawet na przeprowadzenie fazy drugiej "kwalifikacji".

Zdaniem amerykańskich ekspertów oznacza to, że pierwsze zamówienie na systemy ochrony aktywnej dla brygady M2 Bradley przypadnie Israel Military Industries i jego amerykańskiemu partnerowi, koncernowi General Dynamics. W przypadku kolejnych zamówień w grę wchodzą jednak i inne rozwiązania, łącznie z systemem rozwijanym w ramach programu Modular Active Protection System, mającym mieć charakter modularny i łączącym rozwiązania różnych producentów.

Obecnie instalację systemu Iron Fist na posiadanych transporterach CV90 planuje Holandia, a system jest oferowany kolejnym klientom. Firma IMI jest zainteresowana także polskim rynkiem, czego dowodem jest prezentacja Iron Fist na stoisku koncernu podczas MSPO 2017.

Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.