Reklama
  • Wiadomości

Zasobniki dla Su-22 ze wsparciem

Zasobniki rozpoznawcze KKR-1TE polskich samolotów myśliwsko-bombowych Su-22 otrzymają wsparcie ze strony Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych. Na początku listopada podpisano umowę pomiędzy logistykami z 3. Regionalnej Bazy Logistycznej a ITWL, dotyczącą realizacji prac zgodnie z opracowanym w ubiegłym roku biuletynem technicznym. Całość prac będzie kosztować niemal 4 mln złotych i będzie dotyczyć nie tylko elementów i/lub wyposażenia samolotów, lecz także śmigłowców m.in. typu Mi-2, Mi-8 i Mi-24.

U.S. Air Force / Tech. Sgt. Matthew Plew
U.S. Air Force / Tech. Sgt. Matthew Plew

Umowa o wartości 3,22 mln zł netto (prawie 3,96 mln zł brutto) została podpisana 2 listopada bieżącego roku, pomiędzy Wydziałem Techniki Lotniczej a Instytutem Technicznym Wojsk Lotniczych. Postępowanie związane z powyższym kontaktem dotyczyło przeprowadzenia naprawy polskich statków powietrznych, takich jak Mi-2, Mi-8, Mi-24, MiG-29, aczkolwiek najciekawszym jego elementem była regeneracja zasobników rozpoznania elektronicznego i fotograficznego KKR-1TE, a dokładniej zabudowy bloków W8 do wersji W8M oraz W6 do wersji W6M.

Czynności objęte postępowaniem będą prowadzone w bazach Sił Powietrznych RP.

W wypadku Su-22 wszelkie czynności zostaną przeprowadzone podstawie biuletynu technicznego Su22/54/6242/K/2020, będącego główną dokumentacją techniczną naszych Suchojów. W niej są zawarte także informacje na temat dotychczas prowadzonych modyfikacji i usprawnień. ITWL jest jedynym podmiotem uprawnionym do realizacji zamawianej usługi, jak i że jest projektodawcą oraz wykonawcą biuletynów dotyczących powyższych maszyn. Wydział Techniki Lotniczej dodał, że instytut jako jedyny posiada możliwości techniczne, a także dysponuje odpowiednimi środkami ludzkimi do przeprowadzenia prac, które wymagają odpowiedniego przeszkolenia.

Polskie Suchoje, które aktualnie nie prezentują żadnej wartości bojowej, a jedynie służą do potrzymania procesu szkolenia załóg myśliwsko-bombowych, mają pozostać w służbie co najmniej do momentu wprowadzenia F-35A, w ramach programu Harpia. W wypadku omawianej maszyny dość popularną praktyką jest wszczynanie postępowań, takich jak te, mających na celu utrzymanie w sprawności Su-22 do końca okresu ich wieloletniej służby.

Poza nadchodzącymi pracami nad zasobniki rozpoznawczymi w ostatnich latach przeprowadzano czynności naprawcze przy silnikach jednoprzepływowych AŁ-21F3. Ponadto w międzyczasie miały miejsce pomniejsze działania takie jak wymiana akumulatorów, ładunków prochowych do foteli katapultowych czy chociażby dostarczenie opon.

Reklama
Reklama
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama