Reklama

Siły zbrojne

Wojskowe lokomotywy czekają na poważny serwis

SM30
Autor. Sigman/Wikimedia/CC BY-SA 3.0

Logistycy z 1. Regionalnej Bazy Logistycznej szukają realizatora usług naprawczych kilku manewrowych lokomotyw spalinowych SM30 i SM04. Serwis zostanie przeprowadzony według najwyższego poziomu utrzymania P5.

Reklama

Kryzys ukraiński - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Jak czytamy z dokumentacji przetargowej udostępnionej przez 1. Regionalną Bazę Logistyczną kilka lokomotyw używanych przez Wojsko Polskie oczekuje na dokładne prace naprawcze. Ich celem jest praca na terenie stacji, tj. czynności manewrowe lub przetaczanie wagonów. Cztery wojskowe lokomotywy - jedna SM30 i trzy SM04 znajdują się na terenie składów 1. RBLog – Cybowo, Dolaszewo, Mosty oraz Toruń. Spośródnich najstarszym jest SM30 (rok produkcji: 1965). Pozostałe są niewiele młodsze, gdyż wyprodukowano je w 1974, 1982 i 1983 roku.

Poziom utrzymania 5 jest najwyższym poziomem serwisu taboru kolejowego i polega na całkowitemu odnowieniu pojazdu, zarówno pod kątem mechanicznym jak i wizualnym. Przeprowadzany jest dokładny przegląd wszystkich elementów konstrukcyjnych i napędowych lokomotywy, co wiąże się z ich pełnym demontażem z pojazdu trakcyjnego i dość długim czasem realizacji prac serwisowych a także wysokim kosztem tego przedsięwzięcia, co nie zawsze jest ekonomicznie opłacalne dla użytkownika. Wiele części zostaje wymienionych na nowe, a te, które jeszcze się nadają do użytku są regenerowane. Poza poziomem P5 funkcjonują w polskim kolejnictwie jeszcze cztery poziomy. Trzy pierwsze (P1-P3) dotyczą drobnych prac mających miejsce w czasie ciągłej eksploatacji, bez potrzeby dłuższego wyłączenia taboru z ruchu, a czwarty poziom utrzymania polega na częściowej wymianie podzespołów. Główna naprawa lokomotywy (jak i innego taboru) zazwyczaj odbywa się co 20 lub nawet więcej lat.

Reklama

Czytaj też

Termin składania ofert w postępowaniu upływa 9 marca bieżącego roku o godzinie 9:30, zaś ich otwarcie nastąpi po pół godzinie. We wszystkich zadaniach zlecający przeprowadzenie usługi będzie się kierował dwoma kryteriami wyboru najlepszej oferty. Są nimi cena (waga 60%) i termin wykonania usługi (waga 40%). Wykonawca będzie zobowiązany do przeprowadzenia serwisu poziomu piątego w ciągu 180 dni od momentu podpisania umowy, przy czym naprawy nie mogą trwać dłużej niż do 30 listopada br. Najwyżej punktowane będą te oferty, w których czas napraw nie przekroczy 120 dni.

Spalinowa lokomotywa manewrowa SM30, znana również pod oznaczeniem Fablok 1D lub Ls300, produkowana była we chrzanowskiej fabryce lokomotyw od schyłku lat pięćdziesiątych do początku lat siedemdziesiątych. Wyróżnia się układem osi Bo′Bo′ (dwa wózki po dwie osie z indywidualnym napędem), 300 lub 350-konnym silnikiem spalinowym. Masa służbowa wynosi 36 ton, zaś maksymalna prędkość pojazdu trakcyjnego to 60 kilometrów na godzinę.

Czytaj też

Lokomotywa SM04 (409Da, Ls180) jest rozwinięciem niemal identycznego, produkowanego na przełomie lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych, wozu o tej samej nazwie ( typu Ls150), usprawnionym o silnik wysokoprężny mocy 180 KM (względem 150 KM w starszych lokomotywach SM04). Produkowana była w zakładach zielonogórskiego Zastalu oraz Mystalu w śląskim Myszkowie. Lokomotywy Ls150 i Ls180 posiadają jeden wózek z dwoma osiami pędnymi. Masa służbowa pojazdu wynosi 24 ton i sprawdza się ona przy niewielkich pracach manewrowych na terenie stacji. Produkcja lokomotyw serii SM03 została zakończona w połowie lat dziewięćdziesiątych.

Reklama

Komentarze (2)

  1. fifi

    Ta wygląda jakby czasy Gomułki pamiętała.

  2. X

    Super sprawa - praca dla Polaków, podatki w Polsce i nie kupujemy w ciemno amerykańskiego złomu ;))))))

    1. Darek

      A jaki złom od USA kupujemy?

    2. RifRaf

      MRAP-y Darek

    3. Darek

      RifRaf…. ehhhh tu chyba się kłania się raz definicja złomu a dwa skoro są to pełnosprawne pojazdy to idąc tym tropem większość tu ,,metalurgów” pewnie prywatnie jeździ złomami dumnie ale dumnie za to.

Reklama