Wojskowe cysterny do naprawy

10 Brygada Logistyczna ogłosiła przetarg na naprawę cystern typu CD-10, CPC-11 i CND-33. Jednostka logistyczna szuka wykonawcy, który będzie w stanie naprawy wykonać w Opolu do 28 listopada tego roku.
Postępowanie dotyczące wyboru wykonawcy ma być prowadzone w trybie standardowym. Potencjalni wykonawcy mają czas na zgłoszenie swoich ofert do 19 maja. Procedura ma charakter umowy ramowej, z możliwością zawarcia jej z trzema wykonawcami, bez możliwości ponownego poddania zamówienia procedurze konkurencyjnej. Środki jakie mają być przeznaczone na realizację tych napraw nie są na tą chwilę znane i zależą od ofert potencjalnych wykonawców.
Cysterna typu CD-10 przeznaczona jest do transportu oleju napędowego, benzyn, paliw lotniczych, ich tymczasowego przechowywania oraz tankowania pojazdów. Zbudowana została na podwoziu Jelcz 662D.35 i wyposażona w zbiornik o pojemności 10 300 litrów. Posiada agregat pompowo-pomiarowo-dystrybucyjny o wydajności do 1000 litrów na minutę, umożliwiający zarówno wydawanie paliwa, jak i samonapełnianie cysterny oraz przepompowywanie paliw między zbiornikami zewnętrznymi. Obecnie cysterny CD-10 są nie tylko modernizowane, ale pojawiają się także nowe oferty ich zakupu. W latach 2026–2028 Wojsko Polskie ma otrzymać od 215 do 320 egzemplarzy nowej wersji, tym razem na podwoziu Scania P460 6x6.
Cysterny CD-10 są produkowane przez polską firmę Celtech. Oprócz nich remontem objęte są również starsze modele: CPC-11 i CND-33. CPC-11 to dwuoosiowa cysterna–przyczepa o pojemności 11 000 litrów, obecnie rzadziej spotykana w Wojsku Polskim. Z kolei CND-33 wyróżnia się znacznie większą pojemnością – 33 000 litrów – i została osadzona na podwoziu Jelcza.
Cysterny stanowią istotny element wojskowej logistyki. Ze względu na intensywną eksploatację wymagają regularnych napraw i konserwacji, dlatego przetargi na ich serwis czy zakup są powszechne i naturalne. Modele CD-10 i CND-33 powstają w większości w oparciu o polski kapitał. Choć zakupy i modernizacje cystern nie budzą takiego zainteresowania jak np. pozyskanie myśliwców F-35, nie można zapominać, że – jak mówi wojskowa maksyma – „logistyka nie jest wszystkim, ale wszystko bez logistyki jest niczym”.
WIDEO: Burza w Nowej Dębie. Polskie K9 na poligonie