Reklama
  • Ważne
  • Wiadomości

Naprawa Mi-24 będzie kosztować ponad 73 mln złotych

3 Regionalna Baza Logistyczna Wydział Techniki Lotniczej udzieliła zamówienia na naprawę główną śmigłowców Mi-24 wraz z wyposażeniem, za którą zapłaci netto ponad 73 mln złotych netto.

Fot. por. nawig. Ryszard Sikora
Fot. por. nawig. Ryszard Sikora

Postępowanie na naprawę śmigłowców realizowane było w ramach procedury negocjacyjnej bez publikacji ogłoszenia o zamówieniu, gdyż jedynym podmiotem uprawnionym do realizacji wskazanej usługi są oczywiście Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 z Łodzi. Nie tylko posiadają one na własność dokumentację remontową, ale również "dysponują zdolnościami technicznymi zapewniającymi realizację ww. zamówienia". Negocjacje w sprawie udzielenia zamówienia były prowadzone z łódzkimi zakładami od grudnia 2018 roku.

Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 są jedynym w kraju podmiotem realizującym remont śmigłowców Mi-24. Posiadają ponad 25-letnie doświadczenie w zakresie remontu, obsługi, napraw i modernizacji śmigłowców Mi-24. W WZL-1 S.A. zrealizowano prace związane z naprawami i przywracaniem do służby śmigłowców uszkodzonych, w tym również poważanie uszkodzonych w wyniku użycia bojowego w ramach PKW. WZL-1 S.A. posiada pełne zabezpieczenie techniczne i technologiczne do realizacji tych prac.

Na początku lutego br. zapadła więc kolejna decyzja o udzieleniu zamówienia na naprawę główną śmigłowców Mi-24 wraz z wyposażeniem w latach 2019-2020. Wojsko zapłaci za nią ponad 73 mln złotych, a dokładnie 73 333 333,33 złotych - oczywiście netto. Początkowo szacowano, że na realizację wskazanych naprawdę wyda nawet ponad 78,3 mln złotych.

Nie wiadomo jaka liczba maszyn podlegać będzie naprawie głównej. Ostatnie zlecenie obejmowało 11 maszyn Mi-24. Polska dysponuje obecnie około trzydziestoma Mi-24, w dwóch wersjach D i W. Obecnie znajdują się one na wyposażeniu dwóch baz lotniczych (w Inowrocławiu oraz Pruszczu Gdańskim).

Docelowo śmigłowce tego typu powinny zostać zastąpione przez nowe platformy przewidziane w programie Kruk. W połowie 2018 roku resort obrony narodowej podał, że postępowanie na maszyny Kruk rozpocznie się w ciągu „kilku miesięcy”, a umowa będzie podpisana w 2019 r. Od tego czasu jednak nie ma informacji dotyczących programu nowych śmigłowców uderzeniowych.

Czas na modernizację

Ministerstwo Obrony Narodowej przygotowuje się do modernizacji śmigłowców Mi-24. Pod uwagę brane jest ulepszenie obu wersji maszyn – Mi-24D i Mi-24W. W styczniu bieżącego roku Inspektorat Uzbrojenia poinformował o rozpoczęciu dialogu technicznego związanego z modernizacją śmigłowców. Ma on obejmować ocenę możliwości spełnienia przez zmodernizowane maszyny wstępnych wymagań w zakresie systemów uzbrojenia, łączności, ochrony, nawigacji i walki radioelektronicznej. Dialog ma być prowadzony od lipca do września br. 

Ministerstwo Obrony Narodowej poinformowało oficjalnie o planie modernizacji śmigłowców Mi-24 w ubiegłym roku. Ma ona stanowić rozwiązanie pomostowe, przed wprowadzeniem śmigłowca uderzeniowego nowej generacji w programie Kruk. Plan modernizacji śmigłowców Mi-24 – jak i będący na etapie dialogu technicznego program ulepszenia maszyn W-3 do wersji wsparcia pola walki – ma umożliwić szybkie przywrócenie Siłom Zbrojnym RP zdolności rażenia celów pancernych i opancerzonych za pomocą przeciwpancernych pocisków kierowanych. Obecnie bowiem, po wyczerpaniu zapasów rosyjskich ppk Szturm i Falanga, Mi-24 nie mają takiej możliwości.

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama