Reklama

Siły zbrojne

Wojsko kupuje ponad 200 silników zaburtowych

fot. M.Dura/Defence24.pl
fot. M.Dura/Defence24.pl

Inspekt Uzbrojenia ogłosił przetarg w trybie nieograniczonym na dostarczenie dla Sił Zbrojnych 222 kompletów silników zaburtowych H-04 przeznaczonych m.in. dla łodzi saperskich i desantowych.

Wojsko chce więc zakupić 222 silniki zewnętrzne do napędzania łodzi saperskich ŁS, ŁS-76M, łodzi desantowych ŁD o oraz innych jednostek pływających płaskodennych o wielkości i charakterystyce zbliżonej do ww. łodzi oraz kącie pawęży: 4, 8, 12, 16, 20º.

Mają to być silniki benzynowe (benzyna bezołowiowa - zalecane 95 oktan) o zużyciu paliwa w zależności od mocy znamionowej silnika nie więcej niż 22 l/h (przy pełnym obciążeniu - maksymalnych obrotach), z wałem pionowym typu H i z rumplem sterowym (pozwalającym na obrót silnika względem pionowej osi układu zawieszenia o kąt nie mniejszy niż 40º).

Długość kolumny silnika to 635 mm natomiast moc musi się zawierać w granicach od 30 KM (22,1 kW) do 70 KM (51,5 kW). Silnik ma być uruchamiany elektrycznie z systemem awaryjnym (ręcznym). Chłodzenie ma być wymuszone, wodne z termostatem oraz z wydechem podwodnym piastą śruby. Silnik ma ważyć nie więcej niż 100 kg bez osprzętu i wyposażenia oraz być wyposażony w zabezpieczenie podwodnych części przed uszkodzeniem w przypadku najechania na niewidoczną przeszkodę podwodną.

W komplecie mają się dodatkowo znajdować m.in.:

  • 2 komplety akumulatorów (w tym 1 zapasowy) o napięciu do 12V DC;
  • ładowarka do akumulatorów
  • zbiornik paliwa z tworzyw sztucznych o pojemności nie mniejszej niż 25 litrów ze wskaźnikiem ilości paliwa, linią paliwową z ręczną gruszką pompki paliwowej z połączeniami,
  • uzupełniające wyposażenie, zgodnie z wykazem producenta, niezbędne do zapewnienia poprawnej eksploatacji, obsługiwań technicznych i napraw bieżących wyrobu w tym: zapasowa linka rozruchu awaryjnego, zapasowa końcówka wyłącznika bezpieczeństwa, linka asekuracyjna (przywiązanie silnika do łodzi), zapasowa śruba napędowa i wodoszczelna latarka z ładowarką.

Przy wyborze będą brane pod uwagę trzy czynniki: cena jednostkowa brutto (z wagą 60%), ciężar silnika o wysokości kolumny 635 mm bez osprzętu i wyposażenia (30%) i okres gwarancji powyżej 24 miesięcy ze stopniowaniem co 6 miesięcy (z wagą 10%).

Termin składania wniosków upływa 22 kwietnia 2015 r. Dostawa ma się rozpocząć 1 maja 2015 r. i zakończyć 31 października 2016 r. W 2015 r. ma być przykazanych 100 kompletów silników, a w 2016 r. – 122 komplety.

Reklama

Komentarze (13)

  1. Tadeusz

    Stawiam na amerykańskie dwucylindrowe silniki dwusuwowe z wtryskiem bezpośrednim E-TEC Evinrude o pojemności 860 ccm. Silniki te w wykonaniu cywilnym (np. E65WDRYINM) mają stopę 22,5", moc 65 koni i ważą 109kg. Wywalenie zupełnie niepotrzebnego rozruchu elektrycznego (każdy wojskowy zapuści silnik 860ccm) obniży wagę do około 100kg, a dla takiej serii wojskowych silników można je wykonać ze stopą 25" (to tylko wysokość wstawki + długość wału). Odnośnie smarowania - te dwusuwy mają wewnętrzne zbiorniki oleju i pompę cyrkulacyjną do ciśnieniowego smarowania łożysk wału i korbowodów. Firma daje gwarancję trzyletnią bez wymaganych prac obsługowych! Widać że jest to rzeczywiście ustawiony przetarg!

  2. P11c

    czyli każdy obecnie produkowany silnik zaburtowy spełnia te wymagania, "natomiast moc musi się zawierać w granicach od 30 KM (22,1 kW) do 70 KM (51,5 kW). " 30KM, a 70KM to nawet 50% ceny silnika.

    1. Pawcio

      Niestety żaden silnik produkowany na świecie nie spełnia wymagań SWIZ

  3. Pawcio

    Niestety nie istnieje na świecie żaden silnik spełniający wymagania zawarte w SWIZ po pierwsze układ smarowania ma być wymuszony pompą - oznacza to że silnik ma być czterosuwowy w związku z tym żaden silnik nie spełnia wymogu przechowywania go na wszystkich stronach, po drugie silniki z kolumną o długości 635mm (25") produkowane są w zakresie mocy na ogół powyżej 70KM, Suzuki ma wprawdzie w swojej ofercie silnik 60KM z kolumną 25" ale tu pojawia się kolejny problem limit masy, który wynosi 100kg a silnik DF60AT waży z kolumną 25" 107kg. Niestety obawiam się, że jeśli wymagania dotyczące silnika nie zostaną zweryfikowane to niestety wojsko nie kupi tych silników.

  4. panczerny

    a gdzie symulatory, zgodnie z zasadami trzeba kupić jeszcze 300 symulatorów

    1. Wutrzy

      No i jeszcze kilkanaście przekrojów silnika by się przydało.

  5. Przemo

    Niektórzy ludzie są tacy bezmyślni, marudzą że armia chce kupić silniki zaburtowe. A jeśli się w mediach uda storpedować ten zakup, to ci sami ludzie w razie wybuchu wojny będą marudzić na MON, że nie kupiła silników zaburtowych i nasza piechota przy przeprawie przez rzekę ponosi za duże straty, bo musi wiosłować, rusza się jak muchy w smole i piechota jest dłuższy czas narażona na ostrzał podczas przeprawy.

  6. Trex

    Uśpione kadry WSI_owych "smutnych Panów" i zaprzyjaźnionego z nimi GRU zawsze czujne i na posterunku ;-).. Muszą czuwać aby Polska była zawsze "silna inaczej" .. Zastanawiam się kiedy i czy w ogóle, wywiad prześwietli dogłębnie tych Panów, którzy odpowiedzialni są za te dość dziwne i kontrowersyjne przetargi i dialogi techniczne (trwające latami) na niepotrzebne i nic nie wnoszące do potencjału armii "gadżety".. Polska traci cenny czas i pieniądze podatników, nic na tym nie zyskując a Putin i jego "ekipa" pieją z zachwytu,że posiadają tak usłużnych "kamerdynerów"..

  7. olmio

    Polska jest taka biedna...okazuje się że nagle pieniądze ma na "wszystko". Więc dług publiczny to fikcja? hmm

  8. Oj

    Przedział mocy 30-70KM to różnica w cenie 150%. Kolejna sprawą jest fakt, iż nie podano kwoty jaka przewiduje się za nie zapłacić co jest wręcz nieprawdopodobne ( zawsze podają ile chcą wyrzucić w błoto ). Czyżby ktoś wziął się za myślenie albo czyta moje posty???? i nie ustawiał przetargu ???? NIE-eee!!!! Fakt podania długości kolumny silnika 635 mm ustawia wszystko...

  9. Leo

    Bez dialogu technicznego?

    1. x

      ...no i fazy analityczno-koncepcyjnej ?

  10. muminek

    kurde ... to po 100 na burtę ... to ten nasz Gawron będzie super manewrowy ;-)

  11. P11c

    czyli wymagania, które spełnia każdy obecnie produkowany silnik zaburtowy

  12. WOG-owiec operator.

    I wybiorą chińskie silniki tak jak do WOG-ów chińskie widlaki marki Heli . A jak od razu 300 sztuk kupili aby mieć spokój z pomysłem że może by kupić produkcji polskiej !! Polska firma biedna i nikt się nie nachapie .

  13. Andy

    Następny przetarg ogłoszą na pagaje ;-) .. Śmiech to zdrowie ;-)

Reklama