Siły zbrojne
Wojsko kupuje ponad 200 silników zaburtowych
Inspekt Uzbrojenia ogłosił przetarg w trybie nieograniczonym na dostarczenie dla Sił Zbrojnych 222 kompletów silników zaburtowych H-04 przeznaczonych m.in. dla łodzi saperskich i desantowych.
Wojsko chce więc zakupić 222 silniki zewnętrzne do napędzania łodzi saperskich ŁS, ŁS-76M, łodzi desantowych ŁD o oraz innych jednostek pływających płaskodennych o wielkości i charakterystyce zbliżonej do ww. łodzi oraz kącie pawęży: 4, 8, 12, 16, 20º.
Mają to być silniki benzynowe (benzyna bezołowiowa - zalecane 95 oktan) o zużyciu paliwa w zależności od mocy znamionowej silnika nie więcej niż 22 l/h (przy pełnym obciążeniu - maksymalnych obrotach), z wałem pionowym typu H i z rumplem sterowym (pozwalającym na obrót silnika względem pionowej osi układu zawieszenia o kąt nie mniejszy niż 40º).
Długość kolumny silnika to 635 mm natomiast moc musi się zawierać w granicach od 30 KM (22,1 kW) do 70 KM (51,5 kW). Silnik ma być uruchamiany elektrycznie z systemem awaryjnym (ręcznym). Chłodzenie ma być wymuszone, wodne z termostatem oraz z wydechem podwodnym piastą śruby. Silnik ma ważyć nie więcej niż 100 kg bez osprzętu i wyposażenia oraz być wyposażony w zabezpieczenie podwodnych części przed uszkodzeniem w przypadku najechania na niewidoczną przeszkodę podwodną.
W komplecie mają się dodatkowo znajdować m.in.:
- 2 komplety akumulatorów (w tym 1 zapasowy) o napięciu do 12V DC;
- ładowarka do akumulatorów
- zbiornik paliwa z tworzyw sztucznych o pojemności nie mniejszej niż 25 litrów ze wskaźnikiem ilości paliwa, linią paliwową z ręczną gruszką pompki paliwowej z połączeniami,
- uzupełniające wyposażenie, zgodnie z wykazem producenta, niezbędne do zapewnienia poprawnej eksploatacji, obsługiwań technicznych i napraw bieżących wyrobu w tym: zapasowa linka rozruchu awaryjnego, zapasowa końcówka wyłącznika bezpieczeństwa, linka asekuracyjna (przywiązanie silnika do łodzi), zapasowa śruba napędowa i wodoszczelna latarka z ładowarką.
Przy wyborze będą brane pod uwagę trzy czynniki: cena jednostkowa brutto (z wagą 60%), ciężar silnika o wysokości kolumny 635 mm bez osprzętu i wyposażenia (30%) i okres gwarancji powyżej 24 miesięcy ze stopniowaniem co 6 miesięcy (z wagą 10%).
Termin składania wniosków upływa 22 kwietnia 2015 r. Dostawa ma się rozpocząć 1 maja 2015 r. i zakończyć 31 października 2016 r. W 2015 r. ma być przykazanych 100 kompletów silników, a w 2016 r. – 122 komplety.
Tadeusz
Stawiam na amerykańskie dwucylindrowe silniki dwusuwowe z wtryskiem bezpośrednim E-TEC Evinrude o pojemności 860 ccm. Silniki te w wykonaniu cywilnym (np. E65WDRYINM) mają stopę 22,5", moc 65 koni i ważą 109kg. Wywalenie zupełnie niepotrzebnego rozruchu elektrycznego (każdy wojskowy zapuści silnik 860ccm) obniży wagę do około 100kg, a dla takiej serii wojskowych silników można je wykonać ze stopą 25" (to tylko wysokość wstawki + długość wału). Odnośnie smarowania - te dwusuwy mają wewnętrzne zbiorniki oleju i pompę cyrkulacyjną do ciśnieniowego smarowania łożysk wału i korbowodów. Firma daje gwarancję trzyletnią bez wymaganych prac obsługowych! Widać że jest to rzeczywiście ustawiony przetarg!
P11c
czyli każdy obecnie produkowany silnik zaburtowy spełnia te wymagania, "natomiast moc musi się zawierać w granicach od 30 KM (22,1 kW) do 70 KM (51,5 kW). " 30KM, a 70KM to nawet 50% ceny silnika.
Pawcio
Niestety żaden silnik produkowany na świecie nie spełnia wymagań SWIZ
Pawcio
Niestety nie istnieje na świecie żaden silnik spełniający wymagania zawarte w SWIZ po pierwsze układ smarowania ma być wymuszony pompą - oznacza to że silnik ma być czterosuwowy w związku z tym żaden silnik nie spełnia wymogu przechowywania go na wszystkich stronach, po drugie silniki z kolumną o długości 635mm (25") produkowane są w zakresie mocy na ogół powyżej 70KM, Suzuki ma wprawdzie w swojej ofercie silnik 60KM z kolumną 25" ale tu pojawia się kolejny problem limit masy, który wynosi 100kg a silnik DF60AT waży z kolumną 25" 107kg. Niestety obawiam się, że jeśli wymagania dotyczące silnika nie zostaną zweryfikowane to niestety wojsko nie kupi tych silników.
panczerny
a gdzie symulatory, zgodnie z zasadami trzeba kupić jeszcze 300 symulatorów
Wutrzy
No i jeszcze kilkanaście przekrojów silnika by się przydało.
Przemo
Niektórzy ludzie są tacy bezmyślni, marudzą że armia chce kupić silniki zaburtowe. A jeśli się w mediach uda storpedować ten zakup, to ci sami ludzie w razie wybuchu wojny będą marudzić na MON, że nie kupiła silników zaburtowych i nasza piechota przy przeprawie przez rzekę ponosi za duże straty, bo musi wiosłować, rusza się jak muchy w smole i piechota jest dłuższy czas narażona na ostrzał podczas przeprawy.
Trex
Uśpione kadry WSI_owych "smutnych Panów" i zaprzyjaźnionego z nimi GRU zawsze czujne i na posterunku ;-).. Muszą czuwać aby Polska była zawsze "silna inaczej" .. Zastanawiam się kiedy i czy w ogóle, wywiad prześwietli dogłębnie tych Panów, którzy odpowiedzialni są za te dość dziwne i kontrowersyjne przetargi i dialogi techniczne (trwające latami) na niepotrzebne i nic nie wnoszące do potencjału armii "gadżety".. Polska traci cenny czas i pieniądze podatników, nic na tym nie zyskując a Putin i jego "ekipa" pieją z zachwytu,że posiadają tak usłużnych "kamerdynerów"..
olmio
Polska jest taka biedna...okazuje się że nagle pieniądze ma na "wszystko". Więc dług publiczny to fikcja? hmm
Oj
Przedział mocy 30-70KM to różnica w cenie 150%. Kolejna sprawą jest fakt, iż nie podano kwoty jaka przewiduje się za nie zapłacić co jest wręcz nieprawdopodobne ( zawsze podają ile chcą wyrzucić w błoto ). Czyżby ktoś wziął się za myślenie albo czyta moje posty???? i nie ustawiał przetargu ???? NIE-eee!!!! Fakt podania długości kolumny silnika 635 mm ustawia wszystko...
Leo
Bez dialogu technicznego?
x
...no i fazy analityczno-koncepcyjnej ?
muminek
kurde ... to po 100 na burtę ... to ten nasz Gawron będzie super manewrowy ;-)
P11c
czyli wymagania, które spełnia każdy obecnie produkowany silnik zaburtowy
WOG-owiec operator.
I wybiorą chińskie silniki tak jak do WOG-ów chińskie widlaki marki Heli . A jak od razu 300 sztuk kupili aby mieć spokój z pomysłem że może by kupić produkcji polskiej !! Polska firma biedna i nikt się nie nachapie .
Andy
Następny przetarg ogłoszą na pagaje ;-) .. Śmiech to zdrowie ;-)