- Wiadomości
Wojsko kupi mosty dla Leopardów. Będą dwa warianty
Inspektorat Uzbrojenia rozpoczął procedury pozyskania mostów z rodziny Daglezja w wariancie kołowym i gąsienicowym. Są one niezbędne przede wszystkim ze względu na pojawienie się w Siłach Zbrojnych RP czołgów Leopard 2A5, które nie mogą korzystać z innych mostów znajdujących się na wyposażeniu Wojska Polskiego.

Inspektorat Uzbrojenia ogłosił przetarg ograniczony na dostawcę 10 mostów towarzyszących na podwoziu samochodowym MS-20 Daglezja w latach 2015-2016. Jest to kolejna już w bieżącym roku próba pozyskania mostów tego typu. Poprzednie postępowanie zostało unieważnione, gdyż zgłoszono tylko jedną ofertę, zakładów OBRUM w Gliwicach, które zaprojektowały system Daglezja i dostarczyły Wojsku Polskiemu dwa egzemplarze pojazdów MS-20 w roku 2012.
Ze względu na upływający czas zmieniła się zarówno ilość jak i terminy dostaw mostów towarzyszących MS-20 Daglezja. Wcześniej warunki przetargu mówiły o siedmiu zestawach dostarczonych do listopada przyszłego roku. Obecnie Inspektorat chce aby w 2015 roku dostarczono 7, a w kolejnym roku jeszcze trzy mosty towarzyszące MS-20. Oferty będą przyjmowane do 24 listopada 2014 roku, a kryterium dla ostatecznej decyzji będzie przede wszystkim cena.
Dzień po ogłoszeniu przetargu na mosty towarzyszące MS-20 Daglezja, Inspektorat Uzbrojenia rozpoczął również postępowanie na wykonawcę usługi polegającej na realizacji prac wdrożeniowych, w tym budowy dwóch egzemplarzy mostów szturmowych na podwoziu gąsienicowym MG-20 Daglezja-G.
Do produkcji pierwszego egzemplarza zostanie wykorzystany istniejący prototyp MG-20, którego budowa została zakończona przez OBRUM w 2011 roku. W 2013 roku przeszedł on badania kwalifikacyjne. Prace, których dotyczy przetarg muszą być zakończone do 17 listopada 2016 roku, a czas ich realizacji jest oprócz kosztu jedynym kryterium oceny. Termin składania ofert upływa 20 listopada 2014 roku. Postępowanie stanowi wstęp do rozpoczęcia produkcji seryjnej mostów Daglezja-G, których Wojsko Polskie będzie potrzebowało około 30 sztuk.
Zarówno w wypadku MS-20 jak i MG-20 podstawowym elementem jest przęsło mostowe PM-20 umożliwiające przekraczanie przeszkód o szerokości 20 metrów, pojazdom gąsienicowym o masie do 63,5 tony (klasa MLC70) lub kołowym do 73 ton (MLC110). Oznacza to, iż mosty systemu Daglezja są obecnie jedynymi w Wojsku Polskim pozwalającymi na wykorzystanie przez czołgi Leopard 2A5 i przyszłe Leopard 2A4PL, których planowana masa przekracza 60 ton. Przęsło PM-20 ma regulowaną szerokość w zakresie 3-4 metry, długość całkowitą wraz z rampami wjazdowymi 25,5 metra i masę całkowitą 15 ton.
Przęsło jest w przypadku mostu towarzyszącego MS-20 zbazowane na naczepie ciągnionej przez pojazd Jelcz C662D.43. W wariancie mostu szturmowego MG-20, który przeznaczony jest do stawiania przepraw mostowych w warunkach bojowych, bazę stanowi wydłużone podwozie czołgu T-72. Umożliwia ono zarówno transport jak i samodzielne rozkładanie przęsła w celu sforsowania przeszkody terenowej. Podwozie MG-20 posiada siedem par kół i jest o jedną dłuższe od standardowego. Jego masa wynosi 55 ton.
System Daglezja został opracowany przez OBRUM Gliwice.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS