Reklama
  • Wiadomości

Problem z granatnikami. Postępowanie do kosza?

3 Regionalna Baza Logistyczna poinformowała, że unieważniono postępowanie na dostawę technicznych środków materiałowych, części oraz narzędzi specjalnych do prac obsługowo naprawczych do 40 mm granatnika automatycznego AGL K4. To jeden z systemów, przeznaczony do wsparcia ogniowego lekkiej piechoty, zakupiony jeszcze w 2022 roku w liczbie prawdopodobnie kilkuset sztuk.

Ćwiczenie z wykorzystaniem granatnika K4
Ćwiczenie z wykorzystaniem granatnika K4
Autor. D.Wielgus/6 Brygada Powietrznodesantowa

Postępowanie prowadzone było w procedurze negocjacyjnej, bez publikacji ogłoszenia o zamówieniu. Zgodnie z informacjami zamieszczonymi w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, zamawiający i wykonawca zaproszony do udziału nie osiągnęli porozumienia w sprawie realizacji zamówienia.

W praktyce chodzi przede wszystkim o termin wykonania prac. Wykonawca, z którym prowadzono negocjacje oświadczył że nie jest w stanie zrealizować go w czasie, jakiego oczekiwał zamawiający. Jednocześnie, jak wynika z zamieszczonego komunikatu, nie było możliwości wydłużenia tego terminu, z uwagi na specyficzny tryb prowadzenia postępowanie.

Zobacz też

Postępowanie było bowiem prowadzone „z wolnej ręki”, na podstawie przepisu art. 415 ust. 2 pkt. 7 Prawa Zamówień Publicznych, który odnosi się do sytuacji, gdy we wcześniejszym konkurencyjnym przetargu na podobne zadanie nie wpłynęła żadna oferta, która nie podlegałaby odrzuceniu na podstawie określonych przepisów PZP. W takiej sytuacji jednak zasadnicze warunki zamówienia nie mogą ulec istotnym zmianom w stosunku do tych, jakie funkcjonowały w unieważnionej procedurze konkurencyjnej.

Reklama

Na początku kwietnia 2025 roku 3 RBLog. rozpoczęła postępowanie na dostawę technicznych środków materiałowych do granatników AGL K4 w formule przetargu ograniczonego, ale już 15 kwietnia zostało ono unieważnione, bo nie złożono żadnej oferty lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Zamówienie było podzielone na 2 części i zakładało realizację zadania w ciągu 190 dni od podpisania umowy lub do 28 listopada 2025 roku, w zależności od tego który termin upłynie wcześniej.

Zobacz też

To kolejny przykład postępowania, prowadzonego z dość krótkim terminem dostaw liczonym maksymalnie w miesiącach, a dotyczącego specyficznego wyposażenia, co do którego korzystniej byłoby realizować umowy wieloletnie. Podobnie jest na przykład z niektórymi zakupami mundurów, o czym niedawno pisał Defence24.pl. Oczywiście aby móc realizować umowy wieloletnie, trzeba w odpowiedni sposób zabezpieczyć środki finansowe (nie na zasadzie „rok do roku”, ale w formule wieloletniej) i udostępnić je jednostkom realizującym zamówienia.

Reklama

W praktyce niezbędne są jednak zmiany w systemie zamawiania części czy umundurowania, a także planowania finansowego (we współpracy Inspektoratu Wsparcia, ale też SG WP czy MON), by tego rodzaju zakupy w formule wieloletniej można było realizować w sposób systemowy.  Podobnie jak w wypadku zakupów bardziej skomplikowanego sprzętu, dla usprawnienia których utworzono Agencję Uzbrojenia, nie należy się obawiać wdrażania istotnych zmian.

WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu
Reklama
Reklama